Alfa Romeo 147 1.6 120hv twin sparks koneella

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Muttonen
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Touko 2011, 23:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Alfa Romeo 147 1.6 120hv twin sparks koneella

Viesti Kirjoittaja Muttonen »

Hei moi.

Harkitsen tässä tuollaisen 147 ostamista käytettynä.
vm:03
ajettu:176 000 km

Ja nyt täytys saada informaatiota että mitä tästä autosta kannattaa katsoa tarkemmin?

Ja mahdollinen tyyppivikalista?

Ja nyt en halua mitään hienostelua asian suhteen vaan REHELLISTÄ palautetta.

Kiitos tietäville jo etukäteen :)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Jakohihan - pitää olla vaihdettu ajallaan, ei saa mennä yli.
Dieselmäinen käyntiääni - ajotuksenmuunnin nakuttelee, ei mikään vaarallinen, ei pitaisi rikkoa tai vaikuttaa muutenkaan mihinkään ja korjausta voi siirtää hihnan vaihtoon asti
Ylätukivarret alustan heikoin kohta, osia saa 80€ eurolla ja irrotus + asennus liikeestä 1-2h.
Kallistuksen vakaajan runkopuslat joissain tapauksissa, nuo vaativatkin hiukan enemmän työtä, saataavat kuitenkin mennä katsastuksesta läpi vaikka hiukan kolisisikin
Joillain moottoreilla taipumus syödä öljyä

2003 ruoste ei pitäisi olla vielä ongelma, mutta helmat kannataa katsoa tarkkaan.

Nuo taitaa olla ne todennäköisimmät...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Muttonen
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Touko 2011, 23:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Muttonen »

Mites muuten ku lueskelin jostain et näis ois aika paljon sähkövikaa?
Ja sit mites nää kestää suomen talvet?
:)

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Suomen talvet?

Itsellä on kokemuksia italoista ja Suomen talvista 21 vuotta. Ei mitään isompaa ongelmaa, paitsi viime talvinen huohottimen jäätyminen (156/ei peitteitä maskissa). Pienempi ongelma oli Fiat Uno 70 S.i.e:n (vm 1990) kuskin oven lukon jäätyminen siten, ettei se pysynyt kiinni. Ongelma korjattiin poistamalla tehdasrasvat ja laittamalla tilalle uudet.

Sähkövikoja?

Missä? No Boschin vermeissä tietenkin. :) Ovat ainoat osat, jotka koskaan ovat italovehkeistäni hajonneet. No jaa, menihän Cromasta etujousi tammikuussa, mutta sekin taisi olla C-Vectran perintöä.

147-mallia en ole siis koskaan omistanut, mutta kylläkin törmännyt kaikenlaisiin italialaisia autoja koskeviin ennakkoluuloihin. Itse en niihin usko, kun kokemukseni kertovat muuta. Auttaneeko sinua päätöksenteossa, en tiedä.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Eipä omissakaan alfoissa ikinä kummempia sähkövikoja ole ollut.
Mahdollisten sähkö ongelmien vuoksi ei paljon lohduta onko kyseessä Boschin vai italian tekeleen "mötikkä",vaikka sama osa toimii wolsussa,niin ei välttämättä alfasssa.Esim:vaikka skf:n hihna setti on 60tkm jälkeen aikapommi ts:ssä,niin ei tee skf:stä huonoa=moottorin suunnitteluvirhe,varsinkin kun alkujaan piti vaihtaa 120tkm välein
Viimeksi muokannut alfa164, 30 Touko 2011, 00:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Muttonen
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Touko 2011, 23:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Muttonen »

Kaikki kommentit auttavat päätöksenteossa kiitokset siitä :)
Ja tosiaan sen takia kyselen kun en ole ikinä kyseistä auto merkkiä omistanut :)

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Minulla on juuri tuollainen 147, tosin vuosimallia 2002. Se on ollut huolettomin kaikista Alfoistani. Auto on ollut meillä reilu 4 v. ja ajettu sinä aikana 65 tkm (60...125). Jarrut on uusittu kertaalleen, samoin edellä mainittu ajoituksenmuunnin edellisessä jakohihnan vaihdossa, ja juuri viime viikolla ensimmäisen kerran ylätukivarret. Yhtään sähkövikaa ei ole ollut. Akku on kertaallen vaihdettu, ja tietysti normaalit huollot tehty kirjan mukaan.

DaViegan lista on siis varsin kuvaava. Lisäisin siihen ehkä käsijarruvaijerit, jotka eivät ole aina kovin pitkäikäisiä. Eivät ole myöskään kovin kalliita. Vaihdettu jarrurempan (levyt + palat) yhteydessä kertaalleen.

Öljynkulutus tuntuu olevan yksilöllistä, ko. autoon sitä ei juuri tarvitse lisätä, mutta samanikäiseen 156 1.8 TS:ään saa kaataa senkin edestä. Tätä kannattaa yrittää selvittää edelliseltä omistajalta. Öljynkulutus on twin sparkeille enemmän kuin ominaista, eikä sitä sinällään tarvitse hätkähtää, kunhan sitä öljyä on siellä koneessa ollut aina riittävästi.

Talvikäytöstä sen verran, että joka päivä on ajettu, ympäri vuoden (niin kuin kaikilla muillakin Alfoillani). Nämä etelän talvet eivät toki niin jäätäviä aina ole.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Suosittelen lämpimästi!

Varaosat voi olla vähän tyyriimpiä kuin muissa merkeissä, mutta ei Alfaa muutenkaan voi rinnastaa oikein muihin merkkeihin.

Alfa on vähän kuin elämäntapa, auto pelkkä kulkuväline :)

Talvella yhtä hyvä/huono kuin kesälläkin 8)
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ei pelkää talvea, 156 ei kärsinnyt yhtään viime talvesta ja talvi sitä ennen meni myös hyvissä merkeissä. Akku piti vaihtaa viime syksynä, kun alkoi epäilyttää tuon alkuperäisen, 2003 akun riittävyys :lol:

Roikan päästä olen lähtennyt, 20-30 pakkasta ja ilman lämmitystä millä tahansa autolla on aikamoista raiskaamista minun mielestä. Hyvä ajettava myös talvella, ellei ole siten ihan onneton rengastus.

Pitänee myös lisätä tuohon kohtaan öljynkulutus, että päälisinpäin ovat olleet tosi kuivia, ei vuoda tai hikoile, ja jos hikoilee, niin ei kyllä tee tippoja maahan asti
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Itseäni vähän nyt hämää tämä öljynkulutus keskustelu. Omien ja sivustaseuranneiden TS:ien (näitä on kymmeniä) öljynkulutus ei ole ollut milläänlailla normaalista poikkeavaa (muiden valmistajien moottoreihin verrattuna).

Taidanpa ihan perustaa tästä gallupin, että onko se kuinka yleistä.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Minä olen ollut erittäin tyytyväinen ensimmäisen puolen vuoden ajan. Kilsoja on tullut reilu tonni kuussa. Isompi huolto hihnanvaihtoineen mahtuu tuohon, mutta muuten on tullut vaihdetuksi kolme polttimoa ja pohjamuovi panssariin. Maukkaita mutkateitä pitää vaan löytää lisää.

Muttonen
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Touko 2011, 23:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Muttonen »

kait se sit on ostettava pois :P

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Epezi kirjoitti:Itseäni vähän nyt hämää tämä öljynkulutus keskustelu. Omien ja sivustaseuranneiden TS:ien (näitä on kymmeniä) öljynkulutus ei ole ollut milläänlailla normaalista poikkeavaa (muiden valmistajien moottoreihin verrattuna).

Taidanpa ihan perustaa tästä gallupin, että onko se kuinka yleistä.
Minulla taas kaikki Alfat söivät öljyä varsin reippaasti. Toistaiselsi viimeinen eli 159 2,4d lakkasi syömästä, kun vaihdoin maahantuojan Shellit Seleniaan.


Mutta talviautoinahan Alfat ovat jo pitkään olleet lähes terävintä kärkeä.

Avatar
Palapeli
Viestit: 13
Liittynyt: 17 Loka 2010, 08:04
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Palapeli »

Muttonen kirjoitti:kait se sit on ostettava pois :P
Osta vaan ni voidaan morjestella cityllä! ;)

Miun ajossa on ollu reilu 6 kk (myös vm 2003) enkä antais pois. Oikea ylätukivarsi ja takaiskarit olis vaihdettava seuraavaan katsastukseen. Aluksi oli ongelmia vaihteiston kanssa, siis vaihteet saattoi kadota yhtäkkiä kokonaan mutta vaihdatettiin selespiidin pumpun rele (autoliikkeen piikkiin) niin sen jälkeen on pelannut vallan mainiosti! 8)

Vastaa Viestiin