147:n moniurahihnan vaihto
Valvoja: Moderators
147:n moniurahihnan vaihto
Hyvät ystävät,
Koneesta alkoi kuulua vinkumista ja ulinaa, joten kurvasin huollon pihaan. Moniurahihnan kiristysrullahan se siellä ilmoitteli pahasta olostaan. Auto on huollon pihassa, samoin huoltokirja, joten muistaako kukaan, kuuluuko moniurahihna 147:ssa jakopäänhihnan kanssa samaan aikaan vaihdettaviin? Autolla on ajettu 75t ja hihna vaihdettu ajallaan 60t:ssa, joten sillä kyselen, kuuluuko vaihto ja varaosa takuun piiriin vai ei.
Koneesta alkoi kuulua vinkumista ja ulinaa, joten kurvasin huollon pihaan. Moniurahihnan kiristysrullahan se siellä ilmoitteli pahasta olostaan. Auto on huollon pihassa, samoin huoltokirja, joten muistaako kukaan, kuuluuko moniurahihna 147:ssa jakopäänhihnan kanssa samaan aikaan vaihdettaviin? Autolla on ajettu 75t ja hihna vaihdettu ajallaan 60t:ssa, joten sillä kyselen, kuuluuko vaihto ja varaosa takuun piiriin vai ei.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Huoltokirja sanoo, että vaihdetaan samaan aikaan nokkahihnan kanssa (60 tkm / 3v). Lisäksi on merkitty tarkastus 40 tkm, 120 tkm (!?) ja 160 tkm kohdalle. Tuo on siis vähän ristiriidassa itsensä kanssa, koska 120 tkm olisi sekä tarkastus että vaihto. Mutta apulaitehihnan kiristysrullasta ei mainita mitään, eikä se liene kovin särkyväistä sorttia. Ainakin tuossa mun 156 tessussa on alkuperäinen kohta pari satkua ajettu rulla paikallaan.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Apulaitehihna kestää kyllä, ja jos ei kestä katkeaa. Sitten voi uusia viimeistään 
Mutta jos laakerit alkaa pykimään ilmastoinnissa tai laturissa voi olla että hihna alkaa vinkumaan ennenaikojaan. Joka tapauksessa - seuraa tilannetta päivä tai pari. Voi toki olla että kiristinkin alkaa olla valmista - epäilen tosin...

Mutta jos laakerit alkaa pykimään ilmastoinnissa tai laturissa voi olla että hihna alkaa vinkumaan ennenaikojaan. Joka tapauksessa - seuraa tilannetta päivä tai pari. Voi toki olla että kiristinkin alkaa olla valmista - epäilen tosin...
Onhan se kyllä näissä tessuissa todella kireällä, mutta eipä se toisaalta paljoa liiku dieselissäkään. Kuitenkin sen verran, että saa tarvittaessa aikaiseksi infernaalisen mekkalan.Jalamari kirjoitti:Heiluukos se siellä niin paljon moottorin käydessä? Mun mielestä tessussa tuo kiristin on niin kireellä, että ei se siellä juurikaan liiku.

Omassa oli vastaava ulina ja se poistui kun irroitin kiristimen ja laitoin takaisin. Tosin samalla käytin myös ohjainrullan irti, joten aivan takuuseen en voi mennä oliko kummassa syy. Tuon tarkastaminenhan on sinäsä helppoa ja itsetehtynä ilmaistakin, joten kannattaa ehkä ainakin tarkastaa?
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Kiitos avusta!
Kyseessä on jommankumman rullan kiinnitys, joka vinkuu, eli akselipultissa on jotain häikkää. Hihna siis on ok. Kuitenkin pitäisi vaihtaa koko setti, varaosan hinta on 250€. Perjantaina on vaihtoaika, taidan käydä jonkinlaisen neuvottelun hinnasta. Ulina ja rohina on sellaista, että päät kääntyy parkkipaikalla, eikä kyseessä taida olla pelkkä ihailu
Kyseessä on jommankumman rullan kiinnitys, joka vinkuu, eli akselipultissa on jotain häikkää. Hihna siis on ok. Kuitenkin pitäisi vaihtaa koko setti, varaosan hinta on 250€. Perjantaina on vaihtoaika, taidan käydä jonkinlaisen neuvottelun hinnasta. Ulina ja rohina on sellaista, että päät kääntyy parkkipaikalla, eikä kyseessä taida olla pelkkä ihailu

-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 147:n moniurahihnan vaihto
Tästä olikin näköjään ketju.
147:ssa pientä kahnausääntä kuultavissa, voisiko olla kiristimen tai ohjurin laakeri vai mikä näistä ekana hajoaa?
120tkm huollossa toukokuussa moniurahihna vaihdettu.
Vaihto-ohjeet ensikertalaiselle, onko kiristimessä kierteet väärinpäin?

147:ssa pientä kahnausääntä kuultavissa, voisiko olla kiristimen tai ohjurin laakeri vai mikä näistä ekana hajoaa?
120tkm huollossa toukokuussa moniurahihna vaihdettu.
Vaihto-ohjeet ensikertalaiselle, onko kiristimessä kierteet väärinpäin?
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 147:n moniurahihnan vaihto
Eikö kukaan osaa neuvoa tuota kiristimen ja ohjurin vaihtoa?
Re: 147:n moniurahihnan vaihto
Mä vaihdoin kiristimen kokonaisena uuteen, kun alkoi remmi kitisemään ja pyrkimään pois paikoiltaan. Myös laturin laakeri piti kahinaa/sirinää ja sen vaihdoin vajaan vuoden päästä. Kilometrejä tuossa vaiheessa oli noin 150 000. Joissain oli kyllä vääränkätinen kierre. Ainakin muistan, että meinas usko loppua, jos ei olekkaan. Olikohan korjaus-cd:llä tuosta mitään huomautusta.
Edit: En löytäny mitään huomautusta. Jokatapauksessa hihna löysätään vääntämällä kiristimen rullan kiinnityspultista. Ohjurin ja kiristinrullan kierteiden suunnasta en voi varmuudella sanoa mitään.
Edit: En löytäny mitään huomautusta. Jokatapauksessa hihna löysätään vääntämällä kiristimen rullan kiinnityspultista. Ohjurin ja kiristinrullan kierteiden suunnasta en voi varmuudella sanoa mitään.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 147:n moniurahihnan vaihto
Itsellä on paperinen korjausmanuaali ja siinäkin vaan neuvotaan löysäämään kiristin kääntämällä vastapäivään, mutta kiristimen ja ohjurin irroittamisesta ei ole muuta mainintaa kuin avaa pultti.
Jostain luin foorumilla, että jokin oli "väärällä kierteellä", en vaan löydä sitä keskustelua enää.
Hihna näyttäisi hieman liikkuvan sivuttaissuunnassa eli eiköhän siellä jotain häikkää jossain laakerissa ole.
Joku kun saisi vaan varmistettua tuon kierreasian niin ei tarvisi ihmetellä sitä sitten enää vaihtaessa.
Jostain luin foorumilla, että jokin oli "väärällä kierteellä", en vaan löydä sitä keskustelua enää.
Hihna näyttäisi hieman liikkuvan sivuttaissuunnassa eli eiköhän siellä jotain häikkää jossain laakerissa ole.
Joku kun saisi vaan varmistettua tuon kierreasian niin ei tarvisi ihmetellä sitä sitten enää vaihtaessa.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
- Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS
Re: 147:n moniurahihnan vaihto
Ei siellä mitään vääränkätisiä kierteitä ainakaan eilen ollut, kun kasailin jakopään jälkeen tuon moniurahihnan paikoilleen. Pitkävartinen 13mm lenkki tai kiinto on kyllä paikallaan hihnaa asennettaessa. Kiristin on oikeasti mallia jäykkä. Ohjurirullan vaihtoon tarvitsee 15mm piippuavaimen tai sitten sellaisen varresta ulospäin työntyvän lenkin. Räikkä ei mahdu koneen ja runkoaisan väliin, eikä pulttia saa auki tavallisella lenkillä. Muuten tuossa ei mitään ihmeempää ole.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 147:n moniurahihnan vaihto
Kiitos!sledgehammer kirjoitti:Ei siellä mitään vääränkätisiä kierteitä ainakaan eilen ollut, kun kasailin jakopään jälkeen tuon moniurahihnan paikoilleen. Pitkävartinen 13mm lenkki tai kiinto on kyllä paikallaan hihnaa asennettaessa. Kiristin on oikeasti mallia jäykkä. Ohjurirullan vaihtoon tarvitsee 15mm piippuavaimen tai sitten sellaisen varresta ulospäin työntyvän lenkin. Räikkä ei mahdu koneen ja runkoaisan väliin, eikä pulttia saa auki tavallisella lenkillä. Muuten tuossa ei mitään ihmeempää ole.
Eli 15mm löysätään kiristin ja 13mm irtoaa itse kiristin ja 15mm irtoaa ohjuri?
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
- Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS
Ei, vaan pitkällä 13mm lenkillä väännetään kiristin löysälle, sitä en muista, millä tuo itse kiristin oli kiinni. Tais sekin olla 13mm... Ylin ohjurirulla on 15mm.
Mä jouduin paskartelemaan kasan "erikoistyökaluja" jakopääremppaa varten. Alla pidennetty lenkki ja 15mm avain, joka syntyi risasta bilteman vääntimestä. Tasapainoakselin kiristintä varten piti tehdä vielä väännin, kun ei räikkä mahtunut sinnekään... Lisäksi sen kiristintyökalu piti lyhentää, kun oli liian pitkällä varrella.

Mä jouduin paskartelemaan kasan "erikoistyökaluja" jakopääremppaa varten. Alla pidennetty lenkki ja 15mm avain, joka syntyi risasta bilteman vääntimestä. Tasapainoakselin kiristintä varten piti tehdä vielä väännin, kun ei räikkä mahtunut sinnekään... Lisäksi sen kiristintyökalu piti lyhentää, kun oli liian pitkällä varrella.

Viimeksi muokannut sledgehammer, 14 Loka 2014, 15:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 147:n moniurahihnan vaihto
Ja jos on yhtään samanlainen konetila kuin 156:ssa, niin koneen etummainen tukipultti auki ja konetta alaspäin kääntämällä mahtu ainakin 3/8" tuumaisella räikällä kääntämään ohjurirullan pultin auki.
Re: 147:n moniurahihnan vaihto
Kiristimen rulla on vasenkätisellä kierteellä olevalla pultilla kiinni, eli ei vaikuta mihinkään.
VMP
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 147:n moniurahihnan vaihto
Kiitoksia, tänään sitten itse tutkimaan!
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 147:n moniurahihnan vaihto
15mm löysensin kiristäjää ja otin hihnan pois. Ääni tulee moniurahihnasta ja ohjurissa hieman klappia eli vika taisi löytyä. Nyt osat tilauksessa ja loppuviikosta paikalleen.
Ohjurille on kyllä ihan hyvin tilaa ainakin tässä 1.6:ssa eli ihan normaalilla kiintoavaimella auki.
Ohjurille on kyllä ihan hyvin tilaa ainakin tässä 1.6:ssa eli ihan normaalilla kiintoavaimella auki.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 147:n moniurahihnan vaihto
Pikkutessu taas hiljainen, kiristin tai ohjuri oli viallinen. Tilaa on hyvin eli räikällä tai normaalilla kiintoavaimella ohjuri ja kiristin pois.