Wanhat Alfa pakut??
Valvoja: Moderators
- Enzo
- Viestit: 860
- Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
- Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda - Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Wanhat Alfa pakut??
Onko kellään tietoa onko vanhoja 50-60 luvuilla valmistettuja Alfa
pakuja suomessa? nyt kun tuollaisen näki, on sellainen melkein pakko
jostain löytää...jos on vihjeitä, niin kertokaapas.
pakuja suomessa? nyt kun tuollaisen näki, on sellainen melkein pakko
jostain löytää...jos on vihjeitä, niin kertokaapas.
- Liitteet
-
- Romeo2-1.jpg
- (122.91 KiB) Tiedosto ladattu 4526 kertaa
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Osin OT mutta vihjeet AR-6 maskista ja emblemeistä otetaan kiitoksella vastaan!
- Liitteet
-
- gamma-ar6.jpg
- (73.77 KiB) Tiedosto ladattu 4447 kertaa
En tyytynyt tavanomaiseen.
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
http://www.romeoregister.com
Tuolla löytyy tietoa Romeo Autotutoista. Sivuston mukaan AR valmisti noita pakuja kaikkine malleineen kaikkiaan vain ~17300 kpl, joten harvinaisia ovat kaikki säilyneet yksilöt. Espanjassa noita oli myös tehty lisenssillä (Fadisa & Ebro).
Mulla on mielikuva että jossain olisin suomalaisissa kilvissä olleen A11, A12, F11 tai F12 mallin nähnyt netin välityksellä. Olikohan se jonkun Abarth kilpatallin hallussa?!
Tuolla löytyy tietoa Romeo Autotutoista. Sivuston mukaan AR valmisti noita pakuja kaikkine malleineen kaikkiaan vain ~17300 kpl, joten harvinaisia ovat kaikki säilyneet yksilöt. Espanjassa noita oli myös tehty lisenssillä (Fadisa & Ebro).
Mulla on mielikuva että jossain olisin suomalaisissa kilvissä olleen A11, A12, F11 tai F12 mallin nähnyt netin välityksellä. Olikohan se jonkun Abarth kilpatallin hallussa?!
pitäis kai se ihan sama olla, tota Alfa Romeo F12 malliahan tehtiin Espanjassa Ebrona ja Nissan tradena sen jälkeen._L_T_V_ kirjoitti:ruoskikaa vaikka katkenneilla jakohihnoilla, mutta pakko myöntää, en oe koskaan moisia aparaatteja nähnytkään....enkä edes tiennyt näiden olemassaolosta....onkos tämä AR6 tekniikaltaan identtinen ducaton kanssa?
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Romeo
http://www.alfaklub.dk/index.php?option ... &Itemid=85
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
The last Alfa Romeo vans were the Alfa Romeo AR6 and AR8, which were rebadged versions of Iveco Daily and Fiat Ducato.
LCVs
Romeo (1954–1958)
Romeo 2 (until 1966)
Romeo 3 (1966)
A11/F11
A12/F12 (until 1983)
AR8 (based on first generation Iveco Daily)
AR6 (based on first generation Fiat Ducato)
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo
AR6 mallia valmistettiin ilmeisesti vuosina 1985-89 tän kiinalaisen varaosasivuston mukaan: http://www.yiparts.com/en/Model/DL/2765/
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tuo F12 on kaunis kuin karamelli, kuten Alfan wanhat kuorma-autotkin. Muistaakseni viime vuonna englantilaisessa autohuutokaupassa myytiin hyväkuntoinen F12 ambulanssi noin 6000 GBP. Kovin vähän niitä näkyy muuten olevan myynnissä. Olisiko Italiassa jokin vanhoihin pakettiautoihin keskittynyt myyntipaikka, Autoscoutissa en muista ainakaan Alfoja nähneeni?
Epsanjasta voisi kuvitella vielä löytyvän noita Ebroja. Onko siellä mitään Autoscoutin tai Mobile.de:n tapaista nettisivua?
Helkaman F12-paku taisi olla 1960-luvulla tilapäisesti Suomen Koneliikkeen käytössä, liittyi varmaankin kilpailu-/ rallitoimintaan ja palautettiin luultavasti Italiaan. Essem-Huollolla oli muuten 1980-luvulla rallissa huoltoautona Mersun paku, johon oli johtotähden tilalle laitettu jonkun Alfan keulamaski.
Epsanjasta voisi kuvitella vielä löytyvän noita Ebroja. Onko siellä mitään Autoscoutin tai Mobile.de:n tapaista nettisivua?
Helkaman F12-paku taisi olla 1960-luvulla tilapäisesti Suomen Koneliikkeen käytössä, liittyi varmaankin kilpailu-/ rallitoimintaan ja palautettiin luultavasti Italiaan. Essem-Huollolla oli muuten 1980-luvulla rallissa huoltoautona Mersun paku, johon oli johtotähden tilalle laitettu jonkun Alfan keulamaski.
"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"
http://www.rmauctions.com/CarDetails.cf ... CarID=r179
No niin, ja heti löytyi, kun vain kirjoitin Googleen oikeat hakusanat. Mutta ei Bonhams, vaan RM Autions, Lontoo 2008.
No niin, ja heti löytyi, kun vain kirjoitin Googleen oikeat hakusanat. Mutta ei Bonhams, vaan RM Autions, Lontoo 2008.

"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itselläni ei ole ko.autossa enempää tietoa kuin Mobilisti 6/85 kuva ja sen teksti.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Wanhat Alfa pakut??
Hienosti ja tyylikkäästi tehty korotus, Alfan tekemä?Enzo kirjoitti:Onko kellään tietoa onko vanhoja 50-60 luvuilla valmistettuja Alfa
pakuja suomessa? nyt kun tuollaisen näki, on sellainen melkein pakko
jostain löytää...jos on vihjeitä, niin kertokaapas.
Onkohan tuo minibussiksi tehty jo uutena? Nuo kattoikkunat oli silloin muotia ja tosi hienot.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
^Ja sitten taas menen vähän sivuun alkuperäisestä topicista, mutta ehkä se sallitaan, koska noiden bongauksia ei varmasti ole ihan ruuhkaksi asti.
http://www.hi-think.it/luzzago/hipgsche ... dAuto=9614
Eli Luzzagolla on Bresciassa ollut jo pitkään myynnissä tuollainen Fiat autojen kuljetukseen. Ei missään concours-kunnossa, mutta hintakin vain 5000 euroa (varmaan pikkuisen tinkimisen varaakin). Pienellä ehostuksella tuosta saisi näyttävän pelin. Eikä tarvitsisi aina pähkäillä, millä Alfalla lähtee johonkin tilaisuuteen, voisi ottaa kaikki kerralla mukaan.
http://www.hi-think.it/luzzago/hipgsche ... dAuto=9614
Eli Luzzagolla on Bresciassa ollut jo pitkään myynnissä tuollainen Fiat autojen kuljetukseen. Ei missään concours-kunnossa, mutta hintakin vain 5000 euroa (varmaan pikkuisen tinkimisen varaakin). Pienellä ehostuksella tuosta saisi näyttävän pelin. Eikä tarvitsisi aina pähkäillä, millä Alfalla lähtee johonkin tilaisuuteen, voisi ottaa kaikki kerralla mukaan.

- Liitteet
-
- fiat.jpg
- (96.35 KiB) Tiedosto ladattu 3188 kertaa
"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Tjaaah....tuollainen olisikin jotakin uutta ja mielenkiintoista. Linja-auto onkin jo ollut harrastepelinä, nyt olisi sitten vaihtelun vuoksi vaikka autojenkuljetusauto
Kyllä työkaverien naama venähtäisi kun tolla pyyhkäisisi työpaikan parkkiin
Tostahan saisi matkailuauton, jossa olisi autotalli mukana...
Hienot tykkivanteet.

Kyllä työkaverien naama venähtäisi kun tolla pyyhkäisisi työpaikan parkkiin

Tostahan saisi matkailuauton, jossa olisi autotalli mukana...
Hienot tykkivanteet.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Onkos tuo nyt joku NR-sarjalainen, 130 tai 110? Tuollainen kelpaisi minulle tuossa kunnossa mieluummin kuin 100 pisteen läpikäynnin jälkeen. Vaikka ehkä mieluummin köröttelisin jollain pikkuisella NC:llä, 65 tms.Satta kirjoitti:
Eli Luzzagolla on Bresciassa ollut jo pitkään myynnissä tuollainen Fiat autojen kuljetukseen. Ei missään concours-kunnossa, mutta hintakin vain 5000 euroa (varmaan pikkuisen tinkimisen varaakin). Pienellä ehostuksella tuosta saisi näyttävän pelin. Eikä tarvitsisi aina pähkäillä, millä Alfalla lähtee johonkin tilaisuuteen, voisi ottaa kaikki kerralla mukaan.
-Tazio
Re: Wanhat Alfa pakut??
Varmuudella en tiedä, mutta arvaisin, että Alfan lisäksi näitä erikoiskoreja olisivat tehtailleet tilaustyönä kaikenlaiset pienet koripajat, kuten Boano ja Boneschi mitä erilaisimpiin tarpeisiin. Tuo on kyllä yksi tyylikkäimpiä, mistä olen kuvia nähnyt, enkä siis mitenkään väitä, että se olisi jotenkin hintatasoltaan verrattavissa tuohon huutokaupan 6.000 punnan ambulanssiin.AlfaTom kirjoitti:Hienosti ja tyylikkäästi tehty korotus, Alfan tekemä?
Onkohan tuo minibussiksi tehty jo uutena? Nuo kattoikkunat oli silloin muotia ja tosi hienot.
"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Vaikka en ehkä 35k€ tuohon laittaisikaan niin tuo "veribussi" on kyllä uskomattoman tyylikäs kaikkine yksityiskohtineen, mm. lavuaari! Onkohan ns. hukkaavaa mallia 
En lukenut koko historiikkia mutta tuo käsisymboli ja teksti viittaa verenluovutukseen? Siis tuo linkissä oleva Alfa.

En lukenut koko historiikkia mutta tuo käsisymboli ja teksti viittaa verenluovutukseen? Siis tuo linkissä oleva Alfa.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Korjaan nyt itse tuon pöyristyttävän epäilyn ja mokan.Satta kirjoitti:^Onko tuo todellakin Alfa, eikä Alfaksi naamioitu Fiat (anteeksi, että rohkenen edes esittää tällaisen epäilyn)? Entä tuo takana häämöttävä ehkä vieläkin paremman näköinen kuormuri?

http://www.alfabb.com/bb/forums/alfa-tr ... ter-2.html
Tuolla kerrotun mukaan auto on mallia A19, joka on oikeastaan Renault Saviem Alfan logolla. Liittyy varmasti Alfan lisenssillä valmistamiin Renault Dauphine-henkilöautoihin. Kyllä tuolla kelpaisi kuljettaa kaikki Alfat kerralla johonkin tilaisuuteen.

"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"
tarkoititko tuota punaista vai sinistä vehjettä? punainen on aito Alfa Romeo Mille, toi sininen on Saviem lisenssi vehje. Toi Ranska yhteys on aika monitahoinen esim Sofim diesel moottorit (nykyään Ivecon) olivat Fiatin, Saviemin and Alfa Romeon vuonna 1973 perustetun yhtiön tulos. Saviem on taas 1955 Rellusta eriytetty ja parin muun yhtöän kanssa perustettu yhtiö.
"Since 1967 Alfa Romeo produced light trucks A15 / A19 / A38, similar to the French models SG2 and SG4."
"Since 1967 Alfa Romeo produced light trucks A15 / A19 / A38, similar to the French models SG2 and SG4."
Punaista kyllä tarkoitin...siis luulin...ja mokasin vain lisää. Enpä näytä noista oikein mitään tietävän. Olisi pitänyt ensin tarkistaa tuo Saviem jostakin muualta. Onhan noista Alfan kuormureista olemassa pari kirjaakin...jotenkin vain alkoi tuo ulkonäkö epäilyttää. Ihan kun olisi joku Giuliettan maski tällätty johonkin vieraaseen autoon, vaikka siis ihan hienon näköinen se on.
Herrajestas mitä tästä seuraa, jos tuo maailman johtava suomalainen ISO-asiantuntija taas ilmestyy tänne bunkkeristaan. Pahoittelen vielä kerran, että edes saatoin epäillä.
Herrajestas mitä tästä seuraa, jos tuo maailman johtava suomalainen ISO-asiantuntija taas ilmestyy tänne bunkkeristaan. Pahoittelen vielä kerran, että edes saatoin epäillä.
"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"
Pienellä googlauksella ja tuon tekstin huolellisella lukemisella olisin säästynyt pahalta mokalta.
- Liitteet
-
- alfasaviem2.jpg
- (492.54 KiB) Tiedosto ladattu 2472 kertaa
"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"
Ja tässä on oma muistikuvani Millestä, jonka kai sotkin johonkin toiseen, ehkä 900-malliin. Tarkemmin katsoen, sehän on aika lailla samanlainen, keulamerkin ulompi säleikkö vain puuttuu. Tämä sopisi sellaiselle, joka on jo ehtinyt hieman kartuttaa Afa-kokoelmaansa - ja jolla on täysperävaunun ajokortti eikä kammoksu oikeanpuoleista ohjausta.
- Liitteet
-
- alfamille.jpg
- (144.64 KiB) Tiedosto ladattu 2372 kertaa
"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"
- 1300ti
- Viestit: 942
- Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
- Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
Hienoja linkkejä! Englantilaisella AlfaStopilla on Autocarri/Furgone12:n tehtaan korjauskäsikirja, josta olen joskus kysellyt kopiota mutta asia on unohtunut kinuta loppuun. Ambulanssini on nelivaihteinen käänteisellä vaihdekaaviolla Nalle-Sisun tapaan, Giuliettaan perustuvalla 61hv:n 1300 bensakoneella ja olen ajanut sillä mm. Ahvenistolla Alfa Romeo ambulanssien kiistattoman kierrosennätyksen, heh! Moottoritiellä sillä kokeilin 140 km/h alamäkeen ja vielä olisi kone vetänyt, mutta lyhyt akseliväli, todella kapeat renkaat ja ahtaaseen kaupunkiajoon tehty ohjauksen tiheä välitys yhdessä pahvikotelon "eristämän" moottorin kanssa tekivät menosta sen verran pelottavaa, etten toiste kokeillut.
Uskallankin väittää, että vanha Romeo on oikeastaan vähintään Giulian veroinen aito Alfa Romeo, eivät nämä uudet ole kyllä yhtään mitään! Toimme oman pakumme 1997 Triestestä(mitä seurasi useamman vuoden italialainen paperisota ennen rekisteröintiä), jossa se oli siihen asti palvellut Grandi Motorin eli sittemmin Wärtsilän lakisääteisenä ambulanssina, lähinnä viikottaisessa postiajossa.
Sittemmin auto voitti CARF:in Concorse d'Originalitan, mutta on nyt jäänyt seisomaan muutamaksi vuodeksi varsinaista entisöintiä odottamaan, mutta tarkoitus on kyllä palauttaa se pian liikenteeseen! Opiskelut, talon osto ja moni muu tekosyy ovat lykänneet harrastusta turhaan, mutta ainakin Alfa-asioissa Pohjasta on hyvä nousta!
Tuo Saviem on mielenkiintoinen ja juontaa ehkä juurensa Alfa Romeon Renault-yhteistyöhön, esimerkiksi kaikki Italiassa myydyt Dauphinet (Gordineja lukuunottamatta?) olivat Milanossa lisenssillä tehtyjä, niitä myytiin pitkään Giuliettan ja kai vielä Giuliankin pikkusisarena, kun omaa 1000-kuutioista autoa ei otettukkaan tuotantoon. Yksi tuollainen sininen Saviem-lava-auto liikkuu ainakin kesäisin arkiajossa Karjaalla suht hienossa käyttökunnossa!
Alfa Romeohan oli 60-luvulle asti merkittävä kuorma-autotehdas, Fiatin, O.M.:n ja Lancian ohessa. Tuon Alfan kuljetusauton takana pilkoittava toinen kuormuri on nimen omaan se tyypillisin Alfan kuorma-automalli Mille 50-60 -luvun taitteesta, joita olen joissain elokuvissakin bongannut... Tässä yksi lisää http://www.flickr.com/photos/mauboi/4583969795/
Tutulla on Ruotsissa ilmeisesti ambulanssimme lisäksi ainoa toinen pohjoismaissa oleskeleva F12 entisöinnissä, mutta siinä riittää vielä melkoisesti tekemistä, ilmeisesti lattiaa ei ole juuri lainkaan. Yleisestä luulosta huolimatta A/F12 ei jaa mitään osia Volkswagenin Typ2:n kanssa vaan on ihan omaa italailaista suunnittelua, minkä kyllä näkee laadussa. Aikoinaan italialaiset klopit pyrkivätkin kovasti paikalliseen postiin kuskeiksi, jotta olisi saanut oikean Alfa Romeon alleen!
Minulla on myös A/F12 ja tuon 1982 esitellyn uuden Alfa Romeon täydet tehtaan lehdistö- ja esitekansiot tallessa. Noita uusia "Ducatoja" näki ainakin Triestessä vain Alfa Romeoina, ilmeisesti saraseenia syövä käärme katosi niiden keulalta vasta paria vuotta myöhemmin ja muuttui Ivecoksi. Italian Vehicle Companyyn muuten kuuluu juuri O.M. , Saviem, Alfa Romeo, Fiat ja kai Lanciakin!
Onnea pakun etsintään! Kannattaa googlettaa Autocarro tai Furgone -sanoilla, niin löydät paljon kuvia ja kirjallisuutta italiasta. Myös vanhempia Lycosta, Yahoo!ta sun muita kannattaa koittaa, italiassa on vähän vanhakantainen meno...
Uskallankin väittää, että vanha Romeo on oikeastaan vähintään Giulian veroinen aito Alfa Romeo, eivät nämä uudet ole kyllä yhtään mitään! Toimme oman pakumme 1997 Triestestä(mitä seurasi useamman vuoden italialainen paperisota ennen rekisteröintiä), jossa se oli siihen asti palvellut Grandi Motorin eli sittemmin Wärtsilän lakisääteisenä ambulanssina, lähinnä viikottaisessa postiajossa.
Sittemmin auto voitti CARF:in Concorse d'Originalitan, mutta on nyt jäänyt seisomaan muutamaksi vuodeksi varsinaista entisöintiä odottamaan, mutta tarkoitus on kyllä palauttaa se pian liikenteeseen! Opiskelut, talon osto ja moni muu tekosyy ovat lykänneet harrastusta turhaan, mutta ainakin Alfa-asioissa Pohjasta on hyvä nousta!
Tuo Saviem on mielenkiintoinen ja juontaa ehkä juurensa Alfa Romeon Renault-yhteistyöhön, esimerkiksi kaikki Italiassa myydyt Dauphinet (Gordineja lukuunottamatta?) olivat Milanossa lisenssillä tehtyjä, niitä myytiin pitkään Giuliettan ja kai vielä Giuliankin pikkusisarena, kun omaa 1000-kuutioista autoa ei otettukkaan tuotantoon. Yksi tuollainen sininen Saviem-lava-auto liikkuu ainakin kesäisin arkiajossa Karjaalla suht hienossa käyttökunnossa!
Alfa Romeohan oli 60-luvulle asti merkittävä kuorma-autotehdas, Fiatin, O.M.:n ja Lancian ohessa. Tuon Alfan kuljetusauton takana pilkoittava toinen kuormuri on nimen omaan se tyypillisin Alfan kuorma-automalli Mille 50-60 -luvun taitteesta, joita olen joissain elokuvissakin bongannut... Tässä yksi lisää http://www.flickr.com/photos/mauboi/4583969795/
Tutulla on Ruotsissa ilmeisesti ambulanssimme lisäksi ainoa toinen pohjoismaissa oleskeleva F12 entisöinnissä, mutta siinä riittää vielä melkoisesti tekemistä, ilmeisesti lattiaa ei ole juuri lainkaan. Yleisestä luulosta huolimatta A/F12 ei jaa mitään osia Volkswagenin Typ2:n kanssa vaan on ihan omaa italailaista suunnittelua, minkä kyllä näkee laadussa. Aikoinaan italialaiset klopit pyrkivätkin kovasti paikalliseen postiin kuskeiksi, jotta olisi saanut oikean Alfa Romeon alleen!
Minulla on myös A/F12 ja tuon 1982 esitellyn uuden Alfa Romeon täydet tehtaan lehdistö- ja esitekansiot tallessa. Noita uusia "Ducatoja" näki ainakin Triestessä vain Alfa Romeoina, ilmeisesti saraseenia syövä käärme katosi niiden keulalta vasta paria vuotta myöhemmin ja muuttui Ivecoksi. Italian Vehicle Companyyn muuten kuuluu juuri O.M. , Saviem, Alfa Romeo, Fiat ja kai Lanciakin!
Onnea pakun etsintään! Kannattaa googlettaa Autocarro tai Furgone -sanoilla, niin löydät paljon kuvia ja kirjallisuutta italiasta. Myös vanhempia Lycosta, Yahoo!ta sun muita kannattaa koittaa, italiassa on vähän vanhakantainen meno...
- Liitteet
-
- Ambulanssi-Alfa Hangossa.jpg
- Ambulanssini Hangon ajoissa 2003.
- (57.5 KiB) Tiedosto ladattu 2277 kertaa
Viimeksi muokannut 1300ti, 03 Syys 2011, 13:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- 1300ti
- Viestit: 942
- Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
- Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
Ps. Lisäyksenä vielä, että eihän nämä ole mitenkään ihmeellisiä! Olen loputtoman kateellinen Clubin riveistä löytyvästä Alfa Romeon 50-lukuisesta jääkaapista sekä ehdottomasti erittäin hienosta silitysraudasta alkuperäisessä paketissaan! Omaan talovanhukseeni olisikin kiva löytää italiasta Alfa Romeon kaasuliesi ja jenkkikaappi entisöitäväksi! http://www.alfabb.com/bb/forums/attachm ... stove-.jpg Tai että taannoisella häämatkalla Barcelonaan poikkesimme paikallisessa rautatiemuseossa, jossa oli nähtävillä Alfa Romeon valmistama kiskobussi!
tossa on aika hyvä linkki noista kuorma-autoista.
http://www.trucksplanet.com/catalog/index.php?id=100
jenkkifoorumilla on jonkin verran kuvia juttuja noista
http://www.alfabb.com/bb/forums/alfa-tr ... rucks.html
mitähän varten tuossa linkissä mainitut Alfa kuormurit olivat Suomeen tulossa?
http://www.trucksplanet.com/catalog/index.php?id=100
jenkkifoorumilla on jonkin verran kuvia juttuja noista
http://www.alfabb.com/bb/forums/alfa-tr ... rucks.html
mitähän varten tuossa linkissä mainitut Alfa kuormurit olivat Suomeen tulossa?
- 1300ti
- Viestit: 942
- Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
- Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
Italian laivaston yksiköitä palveli Laatokalla lukuisilla moottoritorpedoveneillä ja saksalaisten Englannin valloitukseen tehdyillä maihinnousualuksilla jatkosodassa tukemassa ja suojaamassa suomalaisten joukkojen etenemistä kohti Leningradia kokien raskaita tappioita, aiheesta on paljon kirjallisuutta, aika taannoin taisi olla Mobilistissakin hyvä artikkeli. Osa säilyneistä veneistä jäi sitten Suomelle laivaston ajoon, osa palasi Italiaan. Ainakin yksi nimittäin sattumalta oli Triestessä Grandi Motorin testipukkina kuulemma joskus 80-luvulla, siinä oli Isotta-Frachinin bensakoneet, tottakai!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoritorpedovene_Jymy
http://heninen.net/laatokka-war/suomeksi.htm
"Moottoritorpedovene
Moottoritorpedoveneitä käytettiin Suomenlahdella jo vuonna 1919. Kesäkuussa englantilainen Thornycroftin valmistama torpedovene upotti risteilijä Olegin ja elokuussa kahdeksan englantilaista venettä hyökkäsi Kronstadtin sotasatamaan. Osa veneistä pääsi satama-altaaseen ja onnistui torpedoimaan taistelulaivat Petropavlovskin ja Andrei Pervozvannyin toimintakyvyttömiksi. Lisäksi veneet upottivat sukellusveneiden emälaivan Pamjat Azovan.
Suomen laivasto huomasi torpedoveneiden käyttökelpoisuuden. Laivasto osti kaksi moottoritorpedovenettä Italiasta vuonna 1922 ja kaksi Englannista vuonna 1927. Suomessa rakennettiin lisäksi kolme venettä.
Italialainen MAS-tyyppisen 13 tonnin veneen nopeus oli 25 solmua. 16-metriset veneet olivat hankkineet mainetta 1. maailmansodan lopulla upottamalla itävaltalaisten panssarilaiva Wienin Triesten satamassa ja taistelulaiva Szent-Istvanin merellä. Veneissä oli kaksi torpedoa ja ilmatorjuntakivääri. Voimanlähteenä oli kaksi 250 hevosvoiman bensiinimoottoria.
Englannissa valmistettu 12 tonnin Thornycroft-alus oli myös varustettu kahdella torpedoputkella ja it-konekiväärillä. 17 metriä pitkän aluksen nopeus oli 40 solmua. Suomessa rakennetut veneet valmistettiin Thornycroftin lisenssillä. Veneissä oli 375 hevosvoiman bensiinimoottorit.
Vuonna 1943 Suomi vastaanotti Italian Baglietto-veistämöltä tilaamansa viisi Hurja-luokan torpedovenettä, joiden nopeus oli 36 solmua. Lisäksi ostettiin neljä italialaista venettä, jotka kesällä 1942 olivat toimineet Laatokalla. Näistä muodostettiin Jymy-luokka. Veneet ylsivät 42 solmun nopeuteen.
Turun veneveistämöllä pari vuotta rakenteilla olleet kuusi Taisto-luokan venettä valmistuivat heinäkuun alussa. Pirhonen toimi näiden veneiden rakennusvalvojana. Veneiden nopeus oli 48 solmua.
Kaikissa veneissä oli kaksi torpedoputkea ja 20 millimetrin tykit, Jymy-luokan veneissä lisäksi 12,7 millimetrin tykki.
Talven 1942 - 1943 aikana kunnostettiin venäläiset sotasaalisveneet Vasama, Vihuri ja Viima. 16 tonnin metallirunkoiset veneet oli rakennettu vuonna 1942. Alusten nopeus oli 50 solmua." (Lähde: http://kotisivu.suomi.net/brantberg/Sot ... rhonen.htm)
Jymy-luokasta lisää: http://smallcrafthistory.weebly.com/baglietto-12.html
Upeita aluksia! Vartiovene 55 Röytän entisenä konematruusina lämmittää sydäntä katsella noita kuviä!
Alfa Romeon museosta sain kerran kirjeessä monistepinkan, jossa oli kuvia kyselemästäni 105-sarjan 1750 koneen marinoidusta versiosta sekä historiikkia oikean 30-luvun 1750-koneen käytöstä eräänlaisissa itsemurhatorpedoveneissä. Niissä aikansa formulakone tai kaksi oli sullottu puiseen sikariin, jota ohjattiin kohti maalia veneen perässä roikkuvasta erillisestä kehikosta, minkä kuljettaja viime hetkellä irrotti vauhdista ja varsinainen vene-osa satojen litrojen trotyylilasteineen sitten jatkoi kohti kohteena olevaa alusta. Näitä oli ainakin Maltalla käytetty kymmenissä taisteluissa. Rautaista porukkaa!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoritorpedovene_Jymy
http://heninen.net/laatokka-war/suomeksi.htm
"Moottoritorpedovene
Moottoritorpedoveneitä käytettiin Suomenlahdella jo vuonna 1919. Kesäkuussa englantilainen Thornycroftin valmistama torpedovene upotti risteilijä Olegin ja elokuussa kahdeksan englantilaista venettä hyökkäsi Kronstadtin sotasatamaan. Osa veneistä pääsi satama-altaaseen ja onnistui torpedoimaan taistelulaivat Petropavlovskin ja Andrei Pervozvannyin toimintakyvyttömiksi. Lisäksi veneet upottivat sukellusveneiden emälaivan Pamjat Azovan.
Suomen laivasto huomasi torpedoveneiden käyttökelpoisuuden. Laivasto osti kaksi moottoritorpedovenettä Italiasta vuonna 1922 ja kaksi Englannista vuonna 1927. Suomessa rakennettiin lisäksi kolme venettä.
Italialainen MAS-tyyppisen 13 tonnin veneen nopeus oli 25 solmua. 16-metriset veneet olivat hankkineet mainetta 1. maailmansodan lopulla upottamalla itävaltalaisten panssarilaiva Wienin Triesten satamassa ja taistelulaiva Szent-Istvanin merellä. Veneissä oli kaksi torpedoa ja ilmatorjuntakivääri. Voimanlähteenä oli kaksi 250 hevosvoiman bensiinimoottoria.
Englannissa valmistettu 12 tonnin Thornycroft-alus oli myös varustettu kahdella torpedoputkella ja it-konekiväärillä. 17 metriä pitkän aluksen nopeus oli 40 solmua. Suomessa rakennetut veneet valmistettiin Thornycroftin lisenssillä. Veneissä oli 375 hevosvoiman bensiinimoottorit.
Vuonna 1943 Suomi vastaanotti Italian Baglietto-veistämöltä tilaamansa viisi Hurja-luokan torpedovenettä, joiden nopeus oli 36 solmua. Lisäksi ostettiin neljä italialaista venettä, jotka kesällä 1942 olivat toimineet Laatokalla. Näistä muodostettiin Jymy-luokka. Veneet ylsivät 42 solmun nopeuteen.
Turun veneveistämöllä pari vuotta rakenteilla olleet kuusi Taisto-luokan venettä valmistuivat heinäkuun alussa. Pirhonen toimi näiden veneiden rakennusvalvojana. Veneiden nopeus oli 48 solmua.
Kaikissa veneissä oli kaksi torpedoputkea ja 20 millimetrin tykit, Jymy-luokan veneissä lisäksi 12,7 millimetrin tykki.
Talven 1942 - 1943 aikana kunnostettiin venäläiset sotasaalisveneet Vasama, Vihuri ja Viima. 16 tonnin metallirunkoiset veneet oli rakennettu vuonna 1942. Alusten nopeus oli 50 solmua." (Lähde: http://kotisivu.suomi.net/brantberg/Sot ... rhonen.htm)
Jymy-luokasta lisää: http://smallcrafthistory.weebly.com/baglietto-12.html
Upeita aluksia! Vartiovene 55 Röytän entisenä konematruusina lämmittää sydäntä katsella noita kuviä!
Alfa Romeon museosta sain kerran kirjeessä monistepinkan, jossa oli kuvia kyselemästäni 105-sarjan 1750 koneen marinoidusta versiosta sekä historiikkia oikean 30-luvun 1750-koneen käytöstä eräänlaisissa itsemurhatorpedoveneissä. Niissä aikansa formulakone tai kaksi oli sullottu puiseen sikariin, jota ohjattiin kohti maalia veneen perässä roikkuvasta erillisestä kehikosta, minkä kuljettaja viime hetkellä irrotti vauhdista ja varsinainen vene-osa satojen litrojen trotyylilasteineen sitten jatkoi kohti kohteena olevaa alusta. Näitä oli ainakin Maltalla käytetty kymmenissä taisteluissa. Rautaista porukkaa!
- Liitteet
-
- Jymy526.jpg
- Jymy vauhdissa.
- (53.46 KiB) Tiedosto ladattu 2207 kertaa
- 1300ti
- Viestit: 942
- Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
- Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
Jahas, tuolta löytyikin heti lisää tietoa tuosta Alfa Romeon 6C:n vauhdittamista hyökkäysveneistä: http://www.alfabb.com/bb/forums/alfa-tr ... a-sea.html[/url] Tuolta http://www.alfabb.com/bb/forums/alfa-tr ... ndustrial/ juuresta löytyy näemmä jopa kuva siitä silitysraudastakin, nyt löytyikin paljon luettavaa! Pitänee jossain vaiheessa skannata tuonne noita omia esitteitä sun muita...
Ei hullumman näköinen tämäkään, mutta jää kyllä tyylikkyydessä toiseksi tuolle ylimmälle ja ensimmäiselle autolle.
- Liitteet
-
- alfaf12-01.jpg
- (9.87 KiB) Tiedosto ladattu 2073 kertaa
"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"
http://www.autoscout24.it/Details.aspx?id=200117602
Italian Autoscoutissa edelleen myytävänä oleva F12.
Italian Autoscoutissa edelleen myytävänä oleva F12.
- Liitteet
-
- f12-2.jpg
- (8.49 KiB) Tiedosto ladattu 2422 kertaa
"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Punaisista Milleistä löytyi muutama rivi. Bartoletti oli koriräätäli autonkuljetusautolle tuon sivun mukaan. Kyseisestä jutunpätkästä saa mielikuvan että kyseessä olisi yksi ja sama 1963 tehty auto. One-off?
Samaisilla Truckplanetin sivuilla löytyy lisää Alfan raskaampaa kalustoa
Mielenkiintoinen kuva Scuderia Ferrarin autonkuljetuskalustosta 30-luvulta. Trio Alfa Romeo viissatasia rivissä jossain satamassa.

Samaisilla Truckplanetin sivuilla löytyy lisää Alfan raskaampaa kalustoa
Mielenkiintoinen kuva Scuderia Ferrarin autonkuljetuskalustosta 30-luvulta. Trio Alfa Romeo viissatasia rivissä jossain satamassa.

- 1300ti
- Viestit: 942
- Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
- Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:

Hienot Technicolor-sävyt! Vaikka taitaa olla saksalaista filmiä

Huomaa oikeanpuolisessa autossa tuuletuksen takia avoinna olevat tuulilasin alareunat! Tässä kuvassa on sellaista hauskaa antiikkista tunnelmaa, kun on noita sällejä ihmettelemässä. Nimittäin jos katsot mitä tahansa ennen sotia (ainakin Suomessa) otettua valokuvaa, jossa on jotain paraatimaista tai aiheena on jotain erikoista, kuten vaikka rautatieasema, veturi, sotilaita, busseja, lentokone ja niin edelleen, niin aina jossain nurkassa pilkottaa pikkupoikia tökkimässä kepillä katolla tai tonkimassa jotain autoa tms. Kannattaa bongata!
