156 sportswagon 2.4JTD -01 EGR Venttiilin puhdistus ??

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
makeZ
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 14:10
Paikkakunta: Joutseno

156 sportswagon 2.4JTD -01 EGR Venttiilin puhdistus ??

Viesti Kirjoittaja makeZ »

Otatin vikakoodit ja seuraavat löytyi:
Pakokaasujen takaisinkierrätys, Säätöpoikkeama. EGR ?
Ahtopainetunnistin, epäloogin. signaali.

Auttaisko noihin EGR-venttiilin puhdistus ? Sanoivat DA:ssa että ahtopainetunnistin voi johtua myös EGR-venttiilistä.

Jos jollain on kokemusta EGR-venttiilin sijainnista/puhdistuksesta niin kertokaa ihmeessä.

On nimittäin aika suolaista viedä alfa Deltaan EGR puhdistukseen :)

Kiitos ja kummarus.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Itsellä on samanlainen 136hv raksutin (tosin tällä hetkellä tekniikka on lattialla). Siitä pystyy ja kannattaa tulpata koko EGR pois pelistä. Paras tapa on irroittaa EGR-venttiililtä (sijaitsee pakosarjan päällä) imusarjaan tuleva putki ja tehdä sen molempiin päihin vaikka 1mm alumiinilevystä sokea lätkä kiinnityspintojen väliin. Tällöin EGR-venttiilin ohjaus-solenoidi saa elää vapaasti oma boksin ohjaamaa elämäänsä, mutta pakokaasut menevät sinne minne niiden kuuluukin, eli ulos moottorista.

Tämä Euro2 normien mukainen JTD on siitä hyvä, ettei se sytytä tulppauksesta vikavaloa vaikka siitä tuleekin vikakoodi. Boksi huomaa ettei ilmamääräämittarin arvoissa tapahdu mitään muutosta EGR:n avautuessa, vaikka pitäisi. Uudemmissa syttyy ruiskun häiriövalo EGR:n tulppaamisesta.

Toisaalta tuo mainitsemasi säätöpoikkeama saattaa tulla juurikin tästä syystä. Tarkasta onko joku edellisistä omistajsta ehtinyt jo tulppaamaan EGR:n :wink:

Ahtopaineen boksi haistelee MAP-anturilla joka sijaitsee imusarjassa tulipellin puolella. Se on yleensä melko tukossa, mikäli EGR ja huohotin ovat vielä alkuperäisillä paikoillaan. Tuon anturin voi puhdistaa varovasti esim. Brake Cleanerilla ja kuivata puhaltamalla varovaisesti paineilmalla.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Pomigliano
Viestit: 128
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Hyvä kommentti tuo keltsin mainitsema euro2 koneen "ominaisuus" ettei varoitusvalo syty tuon tempun seurauksena. Itse siivosin viime kevättalvella EGR venttiilin ja matalan kierrosten vääntöön auttoi heti.
Tulppaamatta se jäi, mutta saatanpa sen tehdä ennen talven tuloa. Löysin italian kielisiltä Alfa sivuilta kuvalliset ohjeet tuon 2,4 koneisen EGR:n purkukuvat jotka havainnollistavat avattavat pulttien paikat. En osaa vain liittää sitä tähän, kun se on tiedostona liian iso pakattunakin...
Lähetän sen mielelläni sitä haluaville yksityisviestin kautta.

Vastaa Viestiin