Alfa mottorit, 2300 Rio ja kaasari V6
Valvoja: Moderators
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Alfa mottorit, 2300 Rio ja kaasari V6
Löytyisiköhän täältä tietäjiä otsikon mukaisista alfoista.
Minua kiinnostaisi oikeestaan kaikki mahdollinen tieto.
Ilmeisesti näitä valmistettiin italian lisäksi brasiliassa? Oliko tuo brasilia versio merkittävästi erilainen, esim moottorin osalta?
Arefin puheenjohtaja oli siinä käsityksessä että 1900 brasilia versioita olisi suomessa 3 kpl. Ei kuitenkaan tuntenut omistajia.
-Harri-
Minua kiinnostaisi oikeestaan kaikki mahdollinen tieto.
Ilmeisesti näitä valmistettiin italian lisäksi brasiliassa? Oliko tuo brasilia versio merkittävästi erilainen, esim moottorin osalta?
Arefin puheenjohtaja oli siinä käsityksessä että 1900 brasilia versioita olisi suomessa 3 kpl. Ei kuitenkaan tuntenut omistajia.
-Harri-
Viimeksi muokannut Epezi, 21 Syys 2011, 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt meinaat varmaan jotain muuta mallia. 1900Ti Super on alle 500kpl valmistettu erikoismalli 50-luvulta.
Brasiliassa on valmistettu mallia joita on suomessakin joitakin, moottorina näissä on "Rio" joka pohjautuu Alfan vanhaan rautalohko koneeseen.
edit; Italiassa näyttäisi olevan myynnissä Ti Super, hinta on auton kunnon ja harvinaisuuden huomioiden jopa yllättävän edullinen.
http://www.alfabb.com/bb/forums/1900-20 ... italy.html
Brasiliassa on valmistettu mallia joita on suomessakin joitakin, moottorina näissä on "Rio" joka pohjautuu Alfan vanhaan rautalohko koneeseen.
edit; Italiassa näyttäisi olevan myynnissä Ti Super, hinta on auton kunnon ja harvinaisuuden huomioiden jopa yllättävän edullinen.
http://www.alfabb.com/bb/forums/1900-20 ... italy.html
Giulia Super -69
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Mikä tämän brasiliassa valmistetun mallimerkintä sitten oikeen on?
Vähän epäilinkin tuota 1900ti superin ja brasilian yhteyttä, kun ei google oikeen antanut mitään faktaa.
https://picasaweb.google.com/1012785585 ... 0522178578
https://picasaweb.google.com/1012785585 ... 3302698658
Osaatko kuvista tunnistaa, onko kuvan moottorin nimenomaan se rio kone?
Vähän epäilinkin tuota 1900ti superin ja brasilian yhteyttä, kun ei google oikeen antanut mitään faktaa.
https://picasaweb.google.com/1012785585 ... 0522178578
https://picasaweb.google.com/1012785585 ... 3302698658
Osaatko kuvista tunnistaa, onko kuvan moottorin nimenomaan se rio kone?
Pahus, kun en nyt millään saa sitä mieleeni. Suomessa olevat autot ovat tarinan mukaan muuttoautoja, jotka kulkeutuivat tänne metsäyhtiön leivissä olevien keikkamiesten mukana.
Joo, kyllä tuo on ilmiselvä Rio, hyvä tunnusmerkki on myös lohkon ulkopuolella edessä alhaalla sijaitseva öljypumppu.
Joo, kyllä tuo on ilmiselvä Rio, hyvä tunnusmerkki on myös lohkon ulkopuolella edessä alhaalla sijaitseva öljypumppu.
Giulia Super -69
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
http://www.alfabb.com/bb/forums/alfa-ro ... seals.html
Tuolta löytyi kanssa muutama kuva, ja kyllähän samanlaisesta koneesta on kyse.
Ottaisin mielelläni näiden kolmen suomessa olevan omistajan tietoja, jos joku vaan tietää. Tuommoinen moottori olisi nimittäin tyrkyllä. Ei kuitenkaan myynnissä kaikille halukkaille, vaan myyjä haluaa sen nimenomaan sitä tarvitsevalle.
Tuolta löytyi kanssa muutama kuva, ja kyllähän samanlaisesta koneesta on kyse.
Ottaisin mielelläni näiden kolmen suomessa olevan omistajan tietoja, jos joku vaan tietää. Tuommoinen moottori olisi nimittäin tyrkyllä. Ei kuitenkaan myynnissä kaikille halukkaille, vaan myyjä haluaa sen nimenomaan sitä tarvitsevalle.
http://en.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1bri ... de_MotoresEpezi kirjoitti:Mikä tämän brasiliassa valmistetun mallimerkintä sitten oikeen on?
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
^ Eli FNM lyhenteellä yleisemmin tunnetaan.
Tossa aika makoisan näköinen Furia FNM2150, jossa ton mallimerkinnän mukainen Alfan kone.

FNM historiaa täälläkin: http://www.italiaspeed.com/2005/history ... /0501.html
Olisko täällä jotain tietoa: http://www.arcmg.com.br/ ?
Tossa aika makoisan näköinen Furia FNM2150, jossa ton mallimerkinnän mukainen Alfan kone.

FNM historiaa täälläkin: http://www.italiaspeed.com/2005/history ... /0501.html
Olisko täällä jotain tietoa: http://www.arcmg.com.br/ ?
Viimeksi muokannut Giallo Pozzuoli, 21 Syys 2011, 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tällaisesta autosta moottori on peräisin, kuvat löytyi tuolta Giallon linkin takaa; https://picasaweb.google.com/1010034900 ... Alcool1984#
Yksi noista Suomen Brassi-Alfoista oli myynnissä Nettiautossa viime vuonna, jotain keskustelua siitä taisi olla täälläkin (jossain)
Tuohon 4/5-vaihteiseen en sano mitään, wiki on kyllä ollut aiemminkin epätarkka. Rio pitäisi suht vähällä vaivalla istua myös alunperin 1900-koneella varustettujen vanhempien Alfojen konehuoneeseen. Uudemmista rautalohko oli muistaakseni ainakin Mattassa ja F12 pakussa.
Yksi noista Suomen Brassi-Alfoista oli myynnissä Nettiautossa viime vuonna, jotain keskustelua siitä taisi olla täälläkin (jossain)
Tuohon 4/5-vaihteiseen en sano mitään, wiki on kyllä ollut aiemminkin epätarkka. Rio pitäisi suht vähällä vaivalla istua myös alunperin 1900-koneella varustettujen vanhempien Alfojen konehuoneeseen. Uudemmista rautalohko oli muistaakseni ainakin Mattassa ja F12 pakussa.
Giulia Super -69
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Jep, luultavasti on kyse tuosta 2300 mallista. 1900 yhteys ilmenee wikin tekstistä:
The FNM Alfa Romeo 2300 was a Brazilian luxury sedan produced from 1974 to 1987. The general look of the new car was very similar to that of the Italian built Alfetta sedan, designed by Giuseppe Scarnati and first offered in Europe in 1972, although the Brazilian car was actually 41 centimetres (16 in) longer and 7 centimetres (2.8 in) wider than the Alfetta. Under the skin, the 2300 was based technically on the older Alfa Romeo 1900.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_2300
Jostain olin lukevinani myös, että brasialialaista 2300 mallia olisi tuotu joitain kappaleita eurooppaan, tarkemmin hollantiin. Olisko noissa voinut olla erilaiset vaihdelaatikot? Brasilian markkinoille oli tehty myös alkoholilla kulkevaa versiota.
Tuolla brasilian AR-sivustolla löytyy muuten manuaaleja noihin 2300:iin, lisäksi korjausmanuaaleja mm 145, 146, 164, 155(englanninkielinen) & 156 (se ranskalainen) pdf:nä. Suht mielenkiintoinen sivusto, kun ymmärtäis vaan portugalia.
http://www.alfaromeobr.com.br/manuais.php
edit. TI mallia tuon manuaalisivuston mukaan olisi valmistettu vuosina '84-'86, jos nyt oikein tulkitsen.
edit2. Värin meni, on valmistettu jo ainakin vuodesta '78
http://www.alfaromeobr.com.br/modelos.php
The FNM Alfa Romeo 2300 was a Brazilian luxury sedan produced from 1974 to 1987. The general look of the new car was very similar to that of the Italian built Alfetta sedan, designed by Giuseppe Scarnati and first offered in Europe in 1972, although the Brazilian car was actually 41 centimetres (16 in) longer and 7 centimetres (2.8 in) wider than the Alfetta. Under the skin, the 2300 was based technically on the older Alfa Romeo 1900.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_2300
Jostain olin lukevinani myös, että brasialialaista 2300 mallia olisi tuotu joitain kappaleita eurooppaan, tarkemmin hollantiin. Olisko noissa voinut olla erilaiset vaihdelaatikot? Brasilian markkinoille oli tehty myös alkoholilla kulkevaa versiota.
Tuolla brasilian AR-sivustolla löytyy muuten manuaaleja noihin 2300:iin, lisäksi korjausmanuaaleja mm 145, 146, 164, 155(englanninkielinen) & 156 (se ranskalainen) pdf:nä. Suht mielenkiintoinen sivusto, kun ymmärtäis vaan portugalia.
http://www.alfaromeobr.com.br/manuais.php
edit. TI mallia tuon manuaalisivuston mukaan olisi valmistettu vuosina '84-'86, jos nyt oikein tulkitsen.
edit2. Värin meni, on valmistettu jo ainakin vuodesta '78
http://www.alfaromeobr.com.br/modelos.php
Viimeksi muokannut Giallo Pozzuoli, 21 Syys 2011, 23:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
http://chris.home.xs4all.nl/rio.html
Ton linkin takana on vähän infoa noista eurooppaan tuoduista 2300:sta.
Toisella sivulla hollantilaisen AR klubilehden skannattu juttu 2300 Riosta.
http://chris.home.xs4all.nl/evenmorerio.html
Vaihdelaatikkomysteeri ei selvinnyt. Voisko olla vaihdettu joskus 4-lovinen laatikko rikkoutumisen tms takia?
edit. Hollannissa myytävänä samanlainen 2300 "Rio" moottori
http://www.alfabb.com/bb/forums/alfa-ro ... ngine.html
Ton linkin takana on vähän infoa noista eurooppaan tuoduista 2300:sta.
Toisella sivulla hollantilaisen AR klubilehden skannattu juttu 2300 Riosta.
http://chris.home.xs4all.nl/evenmorerio.html
Vaihdelaatikkomysteeri ei selvinnyt. Voisko olla vaihdettu joskus 4-lovinen laatikko rikkoutumisen tms takia?
edit. Hollannissa myytävänä samanlainen 2300 "Rio" moottori
http://www.alfabb.com/bb/forums/alfa-ro ... ngine.html
Ei ainakaan yht'äkkiä muistu mieleen. Ruiskulla se oli ainakin mainitussa 75:ssa ja Gtv6:ssa. Itse asiassa tuollainen kuudella kaasarilla oleva Busso olisi aika hienoEpezi kirjoitti: Mites Alfa 6:sen kaasari V6, onko samaa konetta ollut missään muussa mallissa? Taisi jäädä aika lyhkäseksi tuon koneen tarina. Samaa myllyä taidettiin laitella myöhemmin ainakin 75:sen ruiskulla varustettuna?

Giulia Super -69
Alfa 6 mallia tehtiin 2.0 V6, 2.5 V6 ja 2.5 5-syl.TD (VM) moottoreilla peräti 12288 kpl, seuraavaksi V6-koneet laitettiin GTV ja 90-malleihin Bosch L-Jetronicilla varustettuna, sanoo "All the Alfa Romeos" kirja. Koneen muuten suunnitteli herra nimeltä Orazio Satta!
Viimeksi muokannut seppo, 22 Syys 2011, 14:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Etelä-Afrikan markkinoita varten ilmeisesti tehtiin 500 kpl GTV6:sia dellorton kaasareilla homologointitarkoituksessa?
http://www.alfabb.com/bb/forums/milano- ... ur-v6.html
edit. Korjaus wikin mukaan tehtiin 200 kpl. The South African market also introduced the 3.0 L GTV-6, predating the international debut of the factory's 3.0 L engine in 1987. Approximately 200 were built in South Africa for racing homologation. To this day, the GTV-6 remains the quintessential Alfa Romeo for South Africans. http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Alfetta
Tän ketjun lopussa andrew.b näyttää kuvia tollaisesta gtv6 koneesta
http://www.alfagtv6.com/discus/messages ... 1050517466
Lisää aiheesta täällä:
http://www.alfabb.com/bb/forums/alfetta ... hoods.html
6 dellortoa on aika erikoinen ratkaisu, on ainakin säätämistä.
http://www.alfabb.com/bb/forums/milano- ... ur-v6.html
edit. Korjaus wikin mukaan tehtiin 200 kpl. The South African market also introduced the 3.0 L GTV-6, predating the international debut of the factory's 3.0 L engine in 1987. Approximately 200 were built in South Africa for racing homologation. To this day, the GTV-6 remains the quintessential Alfa Romeo for South Africans. http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Alfetta
Tän ketjun lopussa andrew.b näyttää kuvia tollaisesta gtv6 koneesta
http://www.alfagtv6.com/discus/messages ... 1050517466
Lisää aiheesta täällä:
http://www.alfabb.com/bb/forums/alfetta ... hoods.html
6 dellortoa on aika erikoinen ratkaisu, on ainakin säätämistä.
Autorekisterikeskuksen mukaan (nyk. Trafi?) FNM 2300:a tuotiin Suomeen kolme kpl muistaakseni 1970-luvun lopulla. Ne tulivat luultavasti muuttoautoina Brasiliasta, jossa Pöyryn insinööritoimistolla oli iso haarakonttori/ tytäryhtiö. Syy Alfaan päätymiseen oli varmaankin siinä, että taxfree-auton kuljetus Euroopasta Brasiliaan ei ollut ihan ongelmatonta.Gasolina kirjoitti: Yksi noista Suomen Brassi-Alfoista oli myynnissä Nettiautossa viime vuonna, jotain keskustelua siitä taisi olla täälläkin (jossain)
Ainakin yksi näistä on jäljellä, viimeksi kai myytävänä nettiautossa Turun suunnalla. Aikaisemmin se oli kiertänyt mm. forssalaisen Alfa-liikkeen kautta ja ollut näytillä Bella Italiassa vuosia sitten. Tässä autossa oli Alfan, eikä FNM:n keulamerkki. En tiedä, ovatko Suomeen tuodut autot olleet FNM 2300:sia vai "vientimallia" Alfan 2300 Rioa. Olisi mukavaa, jos jostain ilmestyisi joku alkuperäisistä omistajista. Hän voisi tarkemmin kertoa, miten näin eksoottisiin hankintoihin päädyttiin.
Kirjoitin aiemmin tästä (tuonne jonnekin), ja tässä saattaa olla jotain sen kanssa ristiriidassa. Koska tämä muutenkin on osin kuulopuhetta, korostan tässä taas kerran Maailman johtavan suomalaisen Isorivolta-asiantuntijan takia, etten siis väitä yhtään mitään.

"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"
Öh...nämä asiat ovat aina vähän sellainen veteen piirretty viiva. Mutta kyllä V6:n osalta kunnia kuuluu Giuseppe Bussolle (toinen vas.)!seppo kirjoitti:....seuraavaksi V6-koneet laitettiin GTV ja 90-malleihin Bosch L-Jetronicilla varustettuna, sanoo "All the Alfa Romeos" kirja. Koneen muuten suunnitteli herra nimeltä Orazio Satta!
Giuseppe Busso (April 27, 1913 - January 3, 2006) was an Alfa Romeo and Ferrari technical designer. Born in Turin, he graduated as an industrial designer, and In 1937 began working for Fiat in its aviation engine department. In January 1939 he moved to Alfa Romeo where he worked under guidance of Orazio Satta Puliga. His main responsibility was racing car engines.
In 1946 he became technical director for Ferrari and took part in developing the Ferrari 125 Sport 1.5 L V12 engine. Busso was back at Alfa in 1948 and worked there until 1977. He was in charge of mechanical engineering for all of the Alfa Romeos. He took part in creation of the Alfa Romeo 1900, Giulietta, Giulia, 1750, 2000 and Alfetta. With the 1900, Busso introduced the 4 cylinders Alfa Romeo Twin Cam engine. Another creation of his was the Alfa Romeo V6 engine which was designed in the early 70s and introduced in the 1979 Alfa 6.
He died in Arese, Milan, just 3 days after the stop of the production of his V6 engine
- Liitteet
-
- busso.jpg
- (12 KiB) Tiedosto ladattu 1950 kertaa
"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"
Paljon mielenkiintoista asiaa!Giallo Pozzuoli kirjoitti:Etelä-Afrikan markkinoita varten ilmeisesti tehtiin 500 kpl GTV6:sia dellorton kaasareilla homologointitarkoituksessa?
http://www.alfabb.com/bb/forums/milano- ... ur-v6.html
edit. Korjaus wikin mukaan tehtiin 200 kpl. The South African market also introduced the 3.0 L GTV-6, predating the international debut of the factory's 3.0 L engine in 1987. Approximately 200 were built in South Africa for racing homologation. To this day, the GTV-6 remains the quintessential Alfa Romeo for South Africans. http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Alfetta
Tän ketjun lopussa andrew.b näyttää kuvia tollaisesta gtv6 koneesta
http://www.alfagtv6.com/discus/messages ... 1050517466
Lisää aiheesta täällä:
http://www.alfabb.com/bb/forums/alfetta ... hoods.html
6 dellortoa on aika erikoinen ratkaisu, on ainakin säätämistä.
Giulia Super -69
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Jim Kartamalakisin tuore kirja The Alfa Romeo V6 engine high performance book on osin luettavissa google booksissa. 37 ekaa sivua on vapaasti selattavissa johon sisältyy kirjan V6:n historiaosuus. Oli hieman noita etelä-afrikan spesiaaleja myös sivuttu. Yllätys, että ne kehitettiin bemareita vastaan kilpailemaan 
Uutta oli mulle että aika alkuvaiheessa jo Seitä varten V6:sta tehtiin 2-litrainen Italian verospesiaali. Luulin että GTV:n 2-litrainen turbo oli vasta eka verospesiaali.

Uutta oli mulle että aika alkuvaiheessa jo Seitä varten V6:sta tehtiin 2-litrainen Italian verospesiaali. Luulin että GTV:n 2-litrainen turbo oli vasta eka verospesiaali.
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio