Hirveää JTS:än mollausta on outo lukea. Itsellä ei ole ollut mitään muita ongelmia / vikoja kuin termostaatin vaihto liian alhaisten lämpöjen takia ja öljyn kulutus. Jälkimmäinenhän on suorasuihkutusjärjestelmien ja matalamäntäisten ns. ominaisuus pitkälti, kuten imuventtiilien karstoittuminenkin. Ja karstoittuminenhan johtuu juuri ko. öljynkulutuksesta kun VVT:n avulla imusarjan kautta käytetään palokaasuja tietyissä tilanteissa (ns. sisäinen EGR toiminto). Kuitenkin 155tkm ilman koneen avausta tai hinausta korjaamolle on autolla menty; huoltohistoria on tiedossa vaikka en uutena ole ostanutkaan.
Toki muitakin tapauksia on auton kohdalla ollut, mutta oman kokemukseni varjolla en lue niitä "älä missään nimessä osta JTS:ää / Alfaa" vioiksi. Jokainen kuitenkin tehköön omat johtopäätöksensä..
- Airbag valo paloi aikanaan satunnaisesti, kuskinpenkin sivuturvatyynyn liittimen sisäisen vastuksen heittelyn takia. Korvasin liittimen kolvausliittimellä ja vika katosi. Saman toimenpiteen olen suorittanut useaan muunkin merkkiseen autoon, mm. johtotähteen jossa pitkälti samanlaiset liittimet.
- MIL valo paloi muutaman kerran oston jälkeen, herjana paljon puhuttu seoksensäätely. Auton huoltohistoriassa olikin useita lambdan vaihtoja. Lambdan liittimen yksi napa oli saanut kosteutta ja hapettunut hieman. Putsasin hapettuneen navan ja siirsin liittimet pois koneen kyljestä tärisemästä. Lisäksi lopetin koneen tyhjäkäytön kylmänä, selkeästi kylmä öljy ja tyhjäkäyttö aiheuttaa VVT:n hitaan reagoinnin ECU:n käskyihin ja näin ollen seoksensäätelyvikoja. Liian tiukka ohjelma, mikä ominaista monille alkupään EOBD ohjelmalla varustetuille autoille. Nyt menty ilman vikavaloa n.1,5 vuotta.
- Kolina alustasta lähti pois parilla ruuvilla väljähtäneisiin kallistuksenvakaajan runkopusliin. Tästä löytyy foorumilta muistaakseni moneltakin kokemusta. Tämä on kyllä totta puhuen vika, mutta ei vakava mielestäni. noh, mielipiteethän on mielipiteitä..
Tämähän on vaan yhden autoyksilön tarina, joten kaikkeen muuhunkin voi joutua varautumaan. Mutta sellaistahan se aina on ihmisen rakentamien laitteiden kanssa..
P.S. Mielummin ostaisin itsekin nyt V6:en, mutta vain tehon takia, en JTS:än huonon luotettavuuden / vikojen takia. Kesä Alfassani onneksi on V6:en, johon taas huolto on huomattavasti vaivalloisempaa, nimim. juuri tallista jakohihnan vaihdosta palannut. Ihmiselle joka teettää korjaukset ja huollot tämä tarkoittaa isompaa rahan menoa. itse en ikinä ole antanut kenenkään muun koskea autoihini, paitsi katsastusmiehen tietenkin.
Sekavaa tekstiä, myönnetään. Onneksi on perjantai ja huomenna saa nukkua pitkään
