Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Valvoja: Moderators
Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Kyseessä siis 159 2,4 JTDm.
Tuntushan toi toimivan näillä kevyillä pakkasilla, mutta miten käy kun oikea talvi tulee? Eikö tohon saa kunnollista lohkolämmitintä kun on tommonen menty asentamaan?
-C-
Tuntushan toi toimivan näillä kevyillä pakkasilla, mutta miten käy kun oikea talvi tulee? Eikö tohon saa kunnollista lohkolämmitintä kun on tommonen menty asentamaan?
-C-
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Dieselistä ei ole kokemusta säteilylämmittimen kanssa mutta edellinen bensavehje niin.. Pakkanen kun menee kireämmäksi niin ei tunnu olevan yhtään mitään hyötyä.
Teorioitahan on siitä, kuinka sijoittelunsa ansiosta lämmittää ja notkistaa öljyjä näin ollen vähentäen moottorin kulumista kylmäkäynnistyksissä.
Faktaa minulla ei tästä ole, ne joilla sitä on jatkakoot. Niin sijoittelusta vielä sen verran, juuri sen takia ei tunnu vaikuttavan kuljettajan sekä matkustajien palelemiseen.
Mikäpä estää lämmittimen vaihtamisen jos vain JTDm koneeseen saa laitettua esim. letkulämmittimen? Nykyisiin bensiinimoottoreihin ei ole enään mahdollista asentaa tätä perinteistä "lohkoa" johtuen koneessa olevasta alumiinista, Alfan dieseleitä en rehellisesti sanottuna tunne niin hyvin, että uskaltaisin sanoa mitä vaihtoehtoja on säteilylämmittimen lisäksi.
edit: Vertailukohteena käytän nykyistä 156 letkulämmittimellä, on muuten konepeltikin sulana kun on tolpassa ollut.
Teorioitahan on siitä, kuinka sijoittelunsa ansiosta lämmittää ja notkistaa öljyjä näin ollen vähentäen moottorin kulumista kylmäkäynnistyksissä.
Faktaa minulla ei tästä ole, ne joilla sitä on jatkakoot. Niin sijoittelusta vielä sen verran, juuri sen takia ei tunnu vaikuttavan kuljettajan sekä matkustajien palelemiseen.
Mikäpä estää lämmittimen vaihtamisen jos vain JTDm koneeseen saa laitettua esim. letkulämmittimen? Nykyisiin bensiinimoottoreihin ei ole enään mahdollista asentaa tätä perinteistä "lohkoa" johtuen koneessa olevasta alumiinista, Alfan dieseleitä en rehellisesti sanottuna tunne niin hyvin, että uskaltaisin sanoa mitä vaihtoehtoja on säteilylämmittimen lisäksi.
edit: Vertailukohteena käytän nykyistä 156 letkulämmittimellä, on muuten konepeltikin sulana kun on tolpassa ollut.
Viva la Italia
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Diisselipösössä mulla oli tuollainen säteilylämmitin öljypohjassa. Kyllä kovemmilla pakkasilla oli aika pitkälti se ja sama, että lämmittikö vaiko eikö. Jos ei siis tietty sisätilanlämppäriä lasketa... Nyt on 156 1.9 JTDm ja mitä ilmeisemmin juurikin tuollaisella letkulämmittimellä ja oon ollu tyytyväinen. Riittää lyhyempikin ajo, että alkaa puhallinkin antaan lämmintä.
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Minullakin on V6:ssa tuommoinen säteilylämmitin. Kaksi kertaa olen yrittänyt käyttää. Ensimmäisellä kerralla olin varma, että se on rikki (lämmitin -30°:ssa pari tuntia ja ihme, että pyörähti ylipäänsä käyntiin). Toisella yritin kytkeä sen päälle autotallissa. En vieläkään tiedä, toimiiko se edes. 

- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Ei mitään hyötyä. Moottori käynnistyi tosin hyvin ilmankin, eli yhtä hyvin kuin säteilylämmittimelläkin. Hommasin tilalle Webaston.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Ei ja on.Vaatii ainakin tupla ajan letku/lohko verrattuna.On kaiketi silti parempi,kuin ei mitään,ainakin öljyt notkistuu hieman
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Mito pienen bensaturbon öljypohjaan asennettiin viime talvena säteilylämmitin Autokeskuksessa ja sen vaikutus on kyllä itsestäni lähinnä seitinohut aina sinne jonnekin -15 celciusastetta asti. Sen sijaan viime talven muutamana todella kovana pakkasaamuna eron kyllä huomasi. Kabiini ei välttämättä lämmennyt huomattavasti nopeammin, mutta kyllä moottorin käyntiääni oli leppoisampi käynnistyksen jälkeen
Yleinen kokemukseni säteilylämmittestä on kuitenkin todellakin tunne siitä, että "onkohan se rikki".
Yleinen kokemukseni säteilylämmittestä on kuitenkin todellakin tunne siitä, että "onkohan se rikki".
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Eikös se säteilylämmitin ole parkkipaikan sulatusta varten?
Ei ole itsellä kokemusta mutta kuulopuheiden mukaan siitä ei juurikaan muuhun ole.

Life is too short to drive boring cars.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Ihan samaa vauhtia toi on säteilylämmittimen esilämmityksellä ajossa lämmennyt kuin ilmankin. Miten käynee, jos pakastaa.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
pers tuntuma näiltä pikku pakkasilta:
Käynnistyy reippaammin ja kierrokset asettuu alle 1000 nopeammin, kun vääntää automaatin puhaltamaan 26 astetta, niin automaatti alkaa puhaltaa kovemmalla teholla 1km ajon jälkeen, kun ilman lämmitintä menee 500-700 metriä pidempään.
Lämmittelen mielummin öljyä jolla on kylmällä koneella enemmän tehtäviä kuin jäähdytinnnesteellä, joka voisi vaikka loistaa poissa oloaan ensimmäiset puolikilometriä.
Pääasia kuitenkin on minun mielestä, että siellä on lämmitin ja jos siellä nyt on juuri 'se toinen' kuin haluaisi niin en kuitenkaan näe syytä vaihtaa, ei maksa vaivaa.
Näin bensan kanssa
Käynnistyy reippaammin ja kierrokset asettuu alle 1000 nopeammin, kun vääntää automaatin puhaltamaan 26 astetta, niin automaatti alkaa puhaltaa kovemmalla teholla 1km ajon jälkeen, kun ilman lämmitintä menee 500-700 metriä pidempään.
Lämmittelen mielummin öljyä jolla on kylmällä koneella enemmän tehtäviä kuin jäähdytinnnesteellä, joka voisi vaikka loistaa poissa oloaan ensimmäiset puolikilometriä.
Pääasia kuitenkin on minun mielestä, että siellä on lämmitin ja jos siellä nyt on juuri 'se toinen' kuin haluaisi niin en kuitenkaan näe syytä vaihtaa, ei maksa vaivaa.
Näin bensan kanssa

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Kyllä se toimii, mutta vaatii vain enemmän aikaa... 4-6 tuntia on hyvä vähän kelistä riippuen. Parin tunnin pyörityksellä ei ole mitään vaikutusta.
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Jostain syystä minullekin jäi epäselväksi tuo sama asia. En huomannut mitään eroa, oliko lämmitin päällä koko yön vai pari tuntia aamulla. Tämä kokemus edellisiltä kolmelta talvelta.Cortona kirjoitti:Kyseessä siis 159 2,4 JTDm.
Tuntushan toi toimivan näillä kevyillä pakkasilla, mutta miten käy kun oikea talvi tulee? Eikö tohon saa kunnollista lohkolämmitintä kun on tommonen menty asentamaan?
-C-
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
itse ostin sen stäeilylämmittimen syystä että myyjä väitti sen olevan ainoa vaihtoehto 147 malliin. aloin kotona asiaa miettiä uudestaan ja totesin että ei ole syytä miksei alavesiletkuun tuleva lämmitin kelpaisi. vein säteilimen liikkeeseen takaisin ja vaihdoin letkuun tulevaan. en ole vielä asentanut mutta oma järkeni sanoo että samalla sähkön määrällä letkussa oleva veden lämmitin antaa paremman tuloksen
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Itsellänikin taitaa nopeasti pääteltynä olla tuo säteilylämmitin, kuten tuonne projektiosioon kirjoittelin.
Eikös obd-lukijalla saa tarkastettua öljyn lämpötilan? Kun saan tuon oman obd-bluetooth-vekottimeni, asennan Torquen android-luuriini, niin pääsen kurkkimaan noita lämpötiloja. Sitten voin tehdä vertailua lämpötilojen ja lämmityksen suhteen.
Eikös obd-lukijalla saa tarkastettua öljyn lämpötilan? Kun saan tuon oman obd-bluetooth-vekottimeni, asennan Torquen android-luuriini, niin pääsen kurkkimaan noita lämpötiloja. Sitten voin tehdä vertailua lämpötilojen ja lämmityksen suhteen.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
159 2.4 jtdm on pihassa ollut hiukan alle pari vuotta. On kyllä arveluttanut ton säteilylämppärin teho niin suuresti,että piti oikein mittailla
Viime talvena tuli tarkistettua ja mitattua lämpöjä OBD:n kautta sekä sellasella kosketuksettomalla lämpömittarilla koneen kyljestä.
Tässä esimerkiksi yksi mittaustulos:
-20 asteen pakkasella/n.3h FES näytti "Air temperature (MAF)" -18C
ja "Engine temperature" -13C.
Mittarilla sain lukeman koneen kyljestä pakosarjan alapuolelta -14C
Muut mittaukset kahdeksana eri päivänä antoi suunnilleen saman +5...6C ulkoilmaa lämpöisemmän tuloksen. Lämmityajat vaihteli 3-4 tuntiin eikä siinä juurikaan eroa ollut oliko piuha kiinni 3 tai 4 tuntia.
Viime talven kovilla pakkasilla tuli tungettua sisätilan lämppäri pellin alle pariksi tunniksi puhaltamaan kokeilumielessä. Se tuntui vähentävän traktorikäyntiä huomattavasti. Tolla säteilylämppärillä kylmäkäynnistys -15 asteen pakkasilla ainakin kuulostaa melkoisen karkealta.
Eli Webasto lienee ainoa hyvä vekotin. Ois pitänyt toivoa vaikka joulupukilta semmonen
Viime talvena tuli tarkistettua ja mitattua lämpöjä OBD:n kautta sekä sellasella kosketuksettomalla lämpömittarilla koneen kyljestä.
Tässä esimerkiksi yksi mittaustulos:
-20 asteen pakkasella/n.3h FES näytti "Air temperature (MAF)" -18C
ja "Engine temperature" -13C.
Mittarilla sain lukeman koneen kyljestä pakosarjan alapuolelta -14C
Muut mittaukset kahdeksana eri päivänä antoi suunnilleen saman +5...6C ulkoilmaa lämpöisemmän tuloksen. Lämmityajat vaihteli 3-4 tuntiin eikä siinä juurikaan eroa ollut oliko piuha kiinni 3 tai 4 tuntia.
Viime talven kovilla pakkasilla tuli tungettua sisätilan lämppäri pellin alle pariksi tunniksi puhaltamaan kokeilumielessä. Se tuntui vähentävän traktorikäyntiä huomattavasti. Tolla säteilylämppärillä kylmäkäynnistys -15 asteen pakkasilla ainakin kuulostaa melkoisen karkealta.
Eli Webasto lienee ainoa hyvä vekotin. Ois pitänyt toivoa vaikka joulupukilta semmonen

- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Pakkasta auton mittarissa 3,5 astetta, kaksi tuntia johdossa ja yllätys: automaagi nosti puhaltimen nopeuden jo Tuomarilan kiihdytyskaistalla. Ennen joutui ajamaan n. kilometrin kauemmas. Eilen kun oli vähän kylmempi, niin kyllä kahden tunnin lämmityksen jälkeen oli pari sulaneempaa kohtaa konepellissä. Aurinko tuskin oli syyllinen, siksi alhaalta se tällä hetkellä paistaa. Tai sitten se oli optinen harha.
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Alfa on talviunilla, enkä osaa merkkikohtaisesti kommentoida, muttaen ihan ymmärrä porua säteilylämmittimen huonoudesta. Itse asiassa nimi "säteilylämmitin" on aika huono, koska lämpö siirtyy lähinnä johtumalla öljypohjaan (ellei sitten ole jättänyt sentin rakoa väliin).
Säteilylämmitin lämmittää öljypohjaa, eli siis moottoriöljyä. Toki jos pitkään lämmittää, kone lämpenee myös ylempää. Jäähdytysneste ei juuri lämpene ennen kuin koneen käynnistää - silloin toki aavistuksen nopeammin. Jos tutkii asiaa ihan puhtaasti jäähdytysnesteen lämpötilan kautta, joka taas vaikuttaa kabiinin lämpeämiseen, moottorinohjaukseen yms., niin tokihan se säteilylämppäri on varsin turha. Vaan moottorin, turbon, yms. kulumisen kannalta se lämmennyt öljy saattaa olla eduksi. Omassa saksalaisessa kovemmilla pakkasilla parin tunnin lämmittämisen jälkeen kuulee ihan korvallakin, ettei ole lainkaan niin vaivalloista pyöriä.
Letkulämmitin, kuten kaikki tietävät, lämmittää jäähdytysnestettä. Useimmat mallit eivät taida edes vettä kierrättää. Moottori itse siis ei juuri lämpene - ja varsinkin pohjalla olevat öljyt ovat juurikin yhtä paljon pakkasella kuin ulkoilma. Toki kuski riemastuu kun kabiiniin virtaa nopeammin lämmintä, ja moottorinohjauskin on intoa täynnä kun voi laskea korotetut tyhjäkäyntikierrokset alas kun jäähdytysneste on lämmintä nopeammin (kunhan ei vähennä rikastusta liikaa...).
Yhteenvetona: Kukin voi itse arvioida haluaako vähentää kylmäkäynnistyksen rasitusta eikä välttämättä itse huomaa mitään eroa - vai mukavuutta kun hytti lämpeää nopeasti ja jäähdytysnesteen lämpömittari nousee silmissä (ellei sitten asenna molempia). Siitä olen samaa mieltä että luokkaa 300W teho säteilymallisissa on kovin vähän. En sitten tiedä miksei voisi olla vaikka 600W. Säästyisi sähköäkin (vrt. liian pieni sähkökiuas).
Säteilylämmitin lämmittää öljypohjaa, eli siis moottoriöljyä. Toki jos pitkään lämmittää, kone lämpenee myös ylempää. Jäähdytysneste ei juuri lämpene ennen kuin koneen käynnistää - silloin toki aavistuksen nopeammin. Jos tutkii asiaa ihan puhtaasti jäähdytysnesteen lämpötilan kautta, joka taas vaikuttaa kabiinin lämpeämiseen, moottorinohjaukseen yms., niin tokihan se säteilylämppäri on varsin turha. Vaan moottorin, turbon, yms. kulumisen kannalta se lämmennyt öljy saattaa olla eduksi. Omassa saksalaisessa kovemmilla pakkasilla parin tunnin lämmittämisen jälkeen kuulee ihan korvallakin, ettei ole lainkaan niin vaivalloista pyöriä.
Letkulämmitin, kuten kaikki tietävät, lämmittää jäähdytysnestettä. Useimmat mallit eivät taida edes vettä kierrättää. Moottori itse siis ei juuri lämpene - ja varsinkin pohjalla olevat öljyt ovat juurikin yhtä paljon pakkasella kuin ulkoilma. Toki kuski riemastuu kun kabiiniin virtaa nopeammin lämmintä, ja moottorinohjauskin on intoa täynnä kun voi laskea korotetut tyhjäkäyntikierrokset alas kun jäähdytysneste on lämmintä nopeammin (kunhan ei vähennä rikastusta liikaa...).
Yhteenvetona: Kukin voi itse arvioida haluaako vähentää kylmäkäynnistyksen rasitusta eikä välttämättä itse huomaa mitään eroa - vai mukavuutta kun hytti lämpeää nopeasti ja jäähdytysnesteen lämpömittari nousee silmissä (ellei sitten asenna molempia). Siitä olen samaa mieltä että luokkaa 300W teho säteilymallisissa on kovin vähän. En sitten tiedä miksei voisi olla vaikka 600W. Säästyisi sähköäkin (vrt. liian pieni sähkökiuas).
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
^Hyviä pointteja kyllä. Minulla kun on talvisin talvitakki päällä, niin en minä hytissä heti lämpöä tarvitse. Oliskohan toi 300 W jotain viherpiipertäjien tekosia? Eikös perinteinen lohkolämmpitin napannut 600 W? Toisaalta, kahden auton tolpassa 10 A:n propulla kestänee nyt vähän lisätehoa sisälämmittimessä ja se tuossa paketissa olikin melko tehokas.
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Sitä luokkaa ne käsittääkseni ovat. Yritin asiaa googlailemalla selvittää, mutta muuta en löytänyt kuin viittauksen sähköturvallisuuteen.h_lauri kirjoitti:Oliskohan toi 300 W jotain viherpiipertäjien tekosia? Eikös perinteinen lohkolämmpitin napannut 600 W?
Itsellä on "vain" 1350W sisätilanlämppäri (Termini), mutta silti on lasit sulat ja sisällä suorastaan kuuma siinä vaiheessa kun moottoriöljy vasta alkaa lämmetä. Tuntuisi järkevämmältä ja energiatehokkaammalta lämmittää kone kutakuinkin yhtä nopeasti kuin sisätilatkin.
Samalla löytyi muuten "tutkimustuloksia" oman ajattelun tueksi: "Tutkimustuloksista näkee esimerkiksi, kuinka moottoriöljynlämmittimellä moottoriöljy lämpiää puolessa tunnissa 25 astetta, kun taas jäähdytysnesteen lämmittimellä moottoriöljyn lämpötila pysyy -20 asteessa. Samassa ajassa jäähdytysnesteen lämmitin nostaa sylinterikannen lämpötilaa 22 asteella, kun taas moottoriöljynlämmittimellä sylinterikansi lämpiää puolessa tunnissa vain yhden asteen." (Tässä kyseessä ns. lohkolämmitin, letkulämmitin tuskin lämmittää sylinterikantta yhtä tehokkaasti).
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
mikä estää sitten asentamasta sekä säteily- että vedenlämmitintä?
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Tuskin mikään estää asentamasta, eikä ainakaan teoriassa kuulosta lainkaan tyhmältä. Toki jos on vaikkapa 950W tehoa letku+säteilylämmittimissä ja vaikka 1350W sisälämppäri, alkaa 10A nalli olla hyvinkin rajoilla.tigranera kirjoitti:mikä estää sitten asentamasta sekä säteily- että vedenlämmitintä?
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Hei, kiitos hyvistä kommenteista ja asiantuntevista pointeista.
Nyt kun on lunta, mutta pakkasta vain aika vähä niin säteilylämmitin näyttäisi sulattavan lunta kobnepellin päältäkin jonkin verran kun on ollut 3-4 tuntia päällä. Jotain se siis tekee. Auto käynnistyy helposti ja lämpöä tulee sisälle aika pian. En tiedä johtuuko lämppäristä vai auton erinomaisista talviominaisuuksista.
Kiinnostuksella odottelelen tositestiä kunnollisilla pakkasilla.
Nyt kun on lunta, mutta pakkasta vain aika vähä niin säteilylämmitin näyttäisi sulattavan lunta kobnepellin päältäkin jonkin verran kun on ollut 3-4 tuntia päällä. Jotain se siis tekee. Auto käynnistyy helposti ja lämpöä tulee sisälle aika pian. En tiedä johtuuko lämppäristä vai auton erinomaisista talviominaisuuksista.

-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Eiks näissä diisseleissä ole sähkövastukset apuna kabiinin lämmitykseen - lähtevät lämmittämään kun on alle 19celsiusta ulkona?
Ite en kaipaa nopempaa hytin lämmitystä, vakiokin riittää. Ja alfatex (vaimikäsenyoli) penkinpäällisillä en käytä edes penkinlämmittimiä, kun ei persaus tunnu noilla jäätyvän - siitä oudot jakkarat. Säteilylämmitin voisi olla mielestäni tehokkaampi, kun kolinan ero parin tunnin jälkeen lähes sama kuin ilman. Sisätilan lämppäri helpottaa oikeilla pakkasilla kraappaamista, siitä pojot.
Silti eber/webaso viritykset vie noita letku/lohko/sädesysteemejä 100-0.
Ite en kaipaa nopempaa hytin lämmitystä, vakiokin riittää. Ja alfatex (vaimikäsenyoli) penkinpäällisillä en käytä edes penkinlämmittimiä, kun ei persaus tunnu noilla jäätyvän - siitä oudot jakkarat. Säteilylämmitin voisi olla mielestäni tehokkaampi, kun kolinan ero parin tunnin jälkeen lähes sama kuin ilman. Sisätilan lämppäri helpottaa oikeilla pakkasilla kraappaamista, siitä pojot.
Silti eber/webaso viritykset vie noita letku/lohko/sädesysteemejä 100-0.
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Webasto on tottakai paljon parempi kuin mikään letku-/säteilylämmitin, mutta on siinä sitten enemmän hintaakin. Minusta tollasen lämppärin tärkein pointti olisi se, että moottori kärsii vähemmän kun sitä ei kiskota -30 asteen pakkasilla ihan kylmiltään irti jäästä. Sisälämppäri on sitten ehdoton mukavuustekijä. Skrabaaminen ja lumen työntely sujuu paremmin kun ei ole pohja jäässä. Toisessa autossa (Land-Rover) on webasto ja se hoitaa hyvin hommansa, mutta ottaa kyllä aikalailla virtaa akusta. Muutaman kerran on onnistunut sen tyhjentämäänkin.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Säteilylämmittimet pelkkää essonbaarin legendaa
Aika paljon essonbaarin legendoja liikkeellä.
Ainakaan Defan kataloogeista ei ensimmäistäkään säteilylämmitintä löydy. Jotain öljypohjan sisään tai tarkastusluukkuun asennettavia vastuksia on, mutta ne lienevät enempi työkoneiden juttuja.
Tämä essonbaarin "säteilylämmitin" on oikealta nimeltään pintakiinnityslämmitin ja se tulee lohkon kylkeen pultilla kiinni. Väliin kuuluu laittaa piitahnaa, tätä tietokoneen rassaajille tuttua tavaraa, joten lämpö siirtyy johtumalla, ei säteilemällä. Tällainen on mm. T-Jetin lämmitin (Defan versio). Calixilta olisi saanut myös letkulämmittimen, mutta enhän tätä tietenkään ymmärtänyt etukäteen selvittää. MultiAiriin ei kait enää käy mikään muu kuin pintalämppäri - en ainakaan onnistunut löytämään vaihtoehtoja.
Vaatimaton lämmitysteho johtuu pääasiassa vaatimattomasta lämmitystehosta. Näiden teho on 250-300 W, kun lohko- ja letkulämmittimien tehot ovat yleensä 550-600 W. Pitäisi käyttää nollakelilläkin 2 h lämmitysaikaa ja pakkasilla 3-4 h, mutku tolpasta saa max. 2 h...
Kun nyt on yhden auton kanssa tullut hukattua XXX € lämmittimeen, jonka teho on niin huima, etten alle -20 pakkasilla edes erota (en auton lämpenemisnopeudesta enkä kulutuksesta), onko lämmitin ollut käytössä, piti tästä kehittää elämäni ensimmäinen Alfan tuunausprojekti. Vaikkei sitä Alfaakaan vielä ole.
Parhaillaan on selvityksen alla, saisiko Giuliettaan viriteltyä pumppukiertoisen "keskuslämmityksen". Siis letkulämmittimen kaltainen "yleislämmitin" (härvelin virallinen nimitys, erona letkulämppäriin on mm. termostaatti, joka suojaa kiehumiselta/vastuksen palamiselta) + kiertopumppu.
Esteenä (tehokkaamman) letkulämppärin käytölle lienee yleensä se, että lämmitetty vesi päätyisi jonkin lämpöanturin lähelle, jolloin moottorinohjaus luulee koneen olevan miltei normaaleissa käyntilämmöissä -> ei käynnisty.
Vaan on olemassa autoja, joihin ei pysty asentamaan edes pintakiinnityslämppäriä ja näihin on kehitetty ratkaisuksi pumppukierto, joka jakaa lämmön tasaisesti, jolloin ei tule näitä anturiongelmia. Joku isompi Alfan mallikin on tällainen.
Asennus vaan ei ole mikään helppo, lämmitin + pumppu kytketään (muistaakseni) sarjaan lämmityslaitteen kennon kanssa ja pumppu toimii 12 V jännitteellä (mikähän kuningasidea sekin on?), joten samalla pitää asentaa akkulaturi + releohjaus, joka käynnistää pumpun vain akkulaturin toimiessa jne.
Ainakaan Defan kataloogeista ei ensimmäistäkään säteilylämmitintä löydy. Jotain öljypohjan sisään tai tarkastusluukkuun asennettavia vastuksia on, mutta ne lienevät enempi työkoneiden juttuja.
Tämä essonbaarin "säteilylämmitin" on oikealta nimeltään pintakiinnityslämmitin ja se tulee lohkon kylkeen pultilla kiinni. Väliin kuuluu laittaa piitahnaa, tätä tietokoneen rassaajille tuttua tavaraa, joten lämpö siirtyy johtumalla, ei säteilemällä. Tällainen on mm. T-Jetin lämmitin (Defan versio). Calixilta olisi saanut myös letkulämmittimen, mutta enhän tätä tietenkään ymmärtänyt etukäteen selvittää. MultiAiriin ei kait enää käy mikään muu kuin pintalämppäri - en ainakaan onnistunut löytämään vaihtoehtoja.
Vaatimaton lämmitysteho johtuu pääasiassa vaatimattomasta lämmitystehosta. Näiden teho on 250-300 W, kun lohko- ja letkulämmittimien tehot ovat yleensä 550-600 W. Pitäisi käyttää nollakelilläkin 2 h lämmitysaikaa ja pakkasilla 3-4 h, mutku tolpasta saa max. 2 h...
Kun nyt on yhden auton kanssa tullut hukattua XXX € lämmittimeen, jonka teho on niin huima, etten alle -20 pakkasilla edes erota (en auton lämpenemisnopeudesta enkä kulutuksesta), onko lämmitin ollut käytössä, piti tästä kehittää elämäni ensimmäinen Alfan tuunausprojekti. Vaikkei sitä Alfaakaan vielä ole.

Esteenä (tehokkaamman) letkulämppärin käytölle lienee yleensä se, että lämmitetty vesi päätyisi jonkin lämpöanturin lähelle, jolloin moottorinohjaus luulee koneen olevan miltei normaaleissa käyntilämmöissä -> ei käynnisty.
Vaan on olemassa autoja, joihin ei pysty asentamaan edes pintakiinnityslämppäriä ja näihin on kehitetty ratkaisuksi pumppukierto, joka jakaa lämmön tasaisesti, jolloin ei tule näitä anturiongelmia. Joku isompi Alfan mallikin on tällainen.
Asennus vaan ei ole mikään helppo, lämmitin + pumppu kytketään (muistaakseni) sarjaan lämmityslaitteen kennon kanssa ja pumppu toimii 12 V jännitteellä (mikähän kuningasidea sekin on?), joten samalla pitää asentaa akkulaturi + releohjaus, joka käynnistää pumpun vain akkulaturin toimiessa jne.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Säteilylämmittimet pelkkää essonbaarin legendaa
Calixin mallistosta löytyy sekä lämppärivalikoimaa (termarivaihtoehdot jossain 30-40C ja 70-80C tienoossa) teholuokissa 500-2000W että se kiertovesipumppu, jonka pakettiin (hinta tosin muistaakseni luokkaa 250-350e) kuuluu myös virtalähde, jotta saa sähkönsä suoraan seinäsähkölämppärisetistä. Jos setin vielä kruunaa akkulaturilla, on pätkäajoon kuninkaallinen lämmityssetti kehissä.insinörtti kirjoitti:Asennus vaan ei ole mikään helppo, lämmitin + pumppu kytketään (muistaakseni) sarjaan lämmityslaitteen kennon kanssa ja pumppu toimii 12 V jännitteellä (mikähän kuningasidea sekin on?), joten samalla pitää asentaa akkulaturi + releohjaus, joka käynnistää pumpun vain akkulaturin toimiessa jne.
Ja joo, itte leipoisin letkulämppärin (vaikka sitten isomman työn kanssa) mieluummin lämppärin kennon ja koneen kuin koneen ja syylärin väliin. Jo nesteen lämpiäminen laittaa ns. vapaakiertona nesteeseen hieman liikettä, mutta syylärin läpi A) kierto on termarin ansiosta melko vaatimatonta ja B) neste jäähtyy takaisin ulkoilman lämpöön (sehän on syylärin tarkoitus).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
MultiAir Giuliettaan saakin letkulämppärin, joten sellainen + sisätilanlämmitin tulee.
Webasto olisi pitänyt asennuttaa muussa liikkeessä, hinta-arvio 1,6 k€ ja pätkäajoa silmälläpitäen olisi vielä pitänyt sille laittaa kaveriksi akkulaturi ja ehkä myös ne normaalit "säteily" + sisätilanlämmittimet, kun tolppapaikka on tarjolla sekä kotona että työpaikalla. Tämähän se kompromissiton ratkaisu olisi ollut, mutku budjetti oli jo aiemmin ylitetty ...
Pumppukiertoinenkin ratkaisu on mahdollinen, mutta Olarin autokeskuksen mukaan siitä ei tässä tapauksessa isoa hyötyä ole (lue: lämmitin ei ole juuri tehokkaampi). Toki nähtäväksi jää, tuleeko pumpun puutteesta sitten näitä käynnistys tms. ongelmia.
Webasto olisi pitänyt asennuttaa muussa liikkeessä, hinta-arvio 1,6 k€ ja pätkäajoa silmälläpitäen olisi vielä pitänyt sille laittaa kaveriksi akkulaturi ja ehkä myös ne normaalit "säteily" + sisätilanlämmittimet, kun tolppapaikka on tarjolla sekä kotona että työpaikalla. Tämähän se kompromissiton ratkaisu olisi ollut, mutku budjetti oli jo aiemmin ylitetty ...
Pumppukiertoinenkin ratkaisu on mahdollinen, mutta Olarin autokeskuksen mukaan siitä ei tässä tapauksessa isoa hyötyä ole (lue: lämmitin ei ole juuri tehokkaampi). Toki nähtäväksi jää, tuleeko pumpun puutteesta sitten näitä käynnistys tms. ongelmia.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Asiaa liipaten.
Eräs Alfa Romeon joskus nähnyt (koskemisesta ei tietoa) henkilö tuumasi, että GTA:n konetilaan ei letkulämmitin mahdu. Defan katalooki komppaa väitettä vaan mitä sanoo arvoisa palstan raati?
Eräs Alfa Romeon joskus nähnyt (koskemisesta ei tietoa) henkilö tuumasi, että GTA:n konetilaan ei letkulämmitin mahdu. Defan katalooki komppaa väitettä vaan mitä sanoo arvoisa palstan raati?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Hommasin alfoille omat parkkipaikat vihdoinkin , ja nyt olis mahdollisuus alkaa käyttämään Defaa. En ole ikinä käyttänyt lohkolämmitintä missään autossa.
GTA:ssa on öljypohjan säteilylämmitin ja 2.5:sessa on letkulämmitin. Tolpat on ajastettu , eli sähköä tulee tiettyinä kellonaikoina.
Sähköä tulee esim. 17-22 ja sitten 04-08 aikoina. Onko haittaa , jos ajaa 17.00 kuuman auton parkkipaikalle ja lyö johdon kiinni jos auto käynnistetään seuraavan kerran 7.45 seuraavana aamuna ?
Eli lämmitin olisi päällä 5h , sitten 6h pois ja taas 4h päällä. GTA:ssa on sisähaara , mutta ei terminiä vielä. Ja ihmettelin kun tuolla parkkipaikan rappusissa lukee että "sisätilan lämmittimen käyttö kielletty" , miksiköhän näin ? 16A sulake on tolpassa.
GTA:ssa on öljypohjan säteilylämmitin ja 2.5:sessa on letkulämmitin. Tolpat on ajastettu , eli sähköä tulee tiettyinä kellonaikoina.
Sähköä tulee esim. 17-22 ja sitten 04-08 aikoina. Onko haittaa , jos ajaa 17.00 kuuman auton parkkipaikalle ja lyö johdon kiinni jos auto käynnistetään seuraavan kerran 7.45 seuraavana aamuna ?
Eli lämmitin olisi päällä 5h , sitten 6h pois ja taas 4h päällä. GTA:ssa on sisähaara , mutta ei terminiä vielä. Ja ihmettelin kun tuolla parkkipaikan rappusissa lukee että "sisätilan lämmittimen käyttö kielletty" , miksiköhän näin ? 16A sulake on tolpassa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Voi olla sisälämppäri kielletty pelkästään, jos tolpat on yhden 16A:n takana (sentään hyvä tilanne vrt. yhden 13A:n takana laittoman monta tolppaa) 
Siitä voi laskea, paljonko voit hörpätä tolpasta ulos, ennen kuin tulee ongelmia. Laita 48 tolppaa 13A tai 16A taakse, niin eipä taida kovin paljoa jäädä vapaaksi?
Ja tuo, että miten tuota virtaa tulee ajastettuna x-aikana; se voi pitää paikkaansa tai sitten ei. Kerran tuollaisilla samanlaisilla kellonajoilla olleet tolpat oli ihmettelyn alla ja selvisi, mikä niissä on juju: virta VOI tulla tuohon aikaan. Mutta vain jos lämpötila on pakkasella tarpeeksi, -5 asteesssa esim. 15min päällä, sitten tunti pois ja taas 15min päällä...

Siitä voi laskea, paljonko voit hörpätä tolpasta ulos, ennen kuin tulee ongelmia. Laita 48 tolppaa 13A tai 16A taakse, niin eipä taida kovin paljoa jäädä vapaaksi?
Ja tuo, että miten tuota virtaa tulee ajastettuna x-aikana; se voi pitää paikkaansa tai sitten ei. Kerran tuollaisilla samanlaisilla kellonajoilla olleet tolpat oli ihmettelyn alla ja selvisi, mikä niissä on juju: virta VOI tulla tuohon aikaan. Mutta vain jos lämpötila on pakkasella tarpeeksi, -5 asteesssa esim. 15min päällä, sitten tunti pois ja taas 15min päällä...
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Haittana on turha sähkönkulutus. Lämppärin teho on joitain prosentteja siitä, mitä moottori tuottaa lämpöä käydessään, joten ei tarvitse pelätä ylikuumenemista, vaikka jo valmiiksi lämmintä konetta lämmittää.willez kirjoitti:Eli lämmitin olisi päällä 5h , sitten 6h pois ja taas 4h päällä. GTA:ssa on sisähaara , mutta ei terminiä vielä. Ja ihmettelin kun tuolla parkkipaikan rappusissa lukee että "sisätilan lämmittimen käyttö kielletty" , miksiköhän näin ? 16A sulake on tolpassa.
16 A sulake per 2 paikkaa sietäisi periaatteessa kuormaa 1,7 kW per auto eli 1,2 kW sisälämppärin kestäisi. Vaan jos siellä on 2x16 A eli molemmilla omansa ei tolpan puolesta ole (käytännössä) rajoituksia.
Mutta tämähän ei olekaan ainoa eikä pahin pullonkaula. Yleensä ahdistaa tolppien kaapelointi ja sitä suojaavat sulakkeet. Ainakin 70-luvulla, ehkä vielä 80-luvun alkuvuosinakin, noita on tosiaan mitoitettu kestämään pelkät lohkolämmittimet eikä yhtään mitään muuta. Tosin näissä ankeimmissa systeemeissä taitaa olla 1x10 A tai jopa 1x6 A paukku tolpassa... Mutta tolppa/kotelohan on saatettu uusia ja nykyisissä suoraan rautakaupan hyllystä -malleissa on kait aina 2x16 A paukut/johdonsuojat. Jotenka siitä tolpasta ei pystykään päättelemään, paljonko sopii kuormaa laittaa.
Kello-ohjaukset + nuo lämpötilan mukaan pätkimiset ovat siitä huonoja, että kuormat ovat yhtä aikaa päällä. Tolpat kannattaisi uusia omilla kelloillaan varustetuiksi, jolloin turha lämmitys vähenisi (kun tolpasta saisi vain max 2 h/vrk ellei sitä käy välillä kääntelemässä) ja sisälämppäreitäkin pystyisi käyttämään, kun ei olisi kaikki kuormat samaan aikaa päällä. Kuten näissä "keskuskomiteamalleissa" tuppaa olemaan klo 4-6 tjsp.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Joo , eli siellä on 2kpl 16A sulakkeita , elikkäs n.3600W per auto. Tommonen säteilylämmitin ilmeisesti vie n.300-400W ja letku/bloki lämppäri 400-600W.
Hommasin tänään tommosen Defa Termini 2 1400W puhaltimen GTA:han , siististi sai asennettua ym. Tulin töistä kotiin ja laitoin piuhan kiinni. Ovet kaukosäädöllä lukkoon ja ehtisin kävellä noin 100m niin lähti hälyttimen soimaan !
Eli onko tossa GTA:ssa nyt jotkut "mikro" tunnistimet , jotka tutkii lämpövaihtelua ?? Prkl ... !
Saakohan ovet jotenkin lukkoon niin , että sisätilan tutkat ei ole päällä ?



Joku jutteli , että sisäpuhaltimen kielto olisi siksi , kun joku "nousujohto" voi sulaa/kärähtää jos jokasessa tolpassa on 2 autoa bloki+sisätila (2100W) päällä... Tuolla on joku kymmenen paikkaa tyhjänä , ja monessa tolpassa vain yksi auto...
Hommasin tänään tommosen Defa Termini 2 1400W puhaltimen GTA:han , siististi sai asennettua ym. Tulin töistä kotiin ja laitoin piuhan kiinni. Ovet kaukosäädöllä lukkoon ja ehtisin kävellä noin 100m niin lähti hälyttimen soimaan !
Eli onko tossa GTA:ssa nyt jotkut "mikro" tunnistimet , jotka tutkii lämpövaihtelua ?? Prkl ... !
Saakohan ovet jotenkin lukkoon niin , että sisätilan tutkat ei ole päällä ?



Joku jutteli , että sisäpuhaltimen kielto olisi siksi , kun joku "nousujohto" voi sulaa/kärähtää jos jokasessa tolpassa on 2 autoa bloki+sisätila (2100W) päällä... Tuolla on joku kymmenen paikkaa tyhjänä , ja monessa tolpassa vain yksi auto...
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Oliskos jossain nappula, jolla sammutetaan sisätutka? sisätutka on herkällä päällä ja luulee, että autossa on joku kun pelkkä ilma liikkuuwillez kirjoitti:Eli onko tossa GTA:ssa nyt jotkut "mikro" tunnistimet , jotka tutkii lämpövaihtelua ?? Prkl ... !
Saakohan ovet jotenkin lukkoon niin , että sisätilan tutkat ei ole päällä ?

En sitten tiedä pystyykö vaikka fiatecuscanilla säätämään tutkan herkyyttä?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Luin jotain kymmenen vuotta vanhaa topiccia , että alfan oman hälytinjärjestelmän sisätutkat saa pois kun leikkii virtalukolla ja kojelaudan ledi palaa 2sek tai jtn tämmöstä. Ei kyllä kiinnostaisi tämmöstä alkaa käyttämään...DaViega kirjoitti:Oliskos jossain nappula, jolla sammutetaan sisätutka? sisätutka on herkällä päällä ja luulee, että autossa on joku kun pelkkä ilma liikkuuwillez kirjoitti:Eli onko tossa GTA:ssa nyt jotkut "mikro" tunnistimet , jotka tutkii lämpövaihtelua ?? Prkl ... !
Saakohan ovet jotenkin lukkoon niin , että sisätilan tutkat ei ole päällä ?![]()
En sitten tiedä pystyykö vaikka fiatecuscanilla säätämään tutkan herkyyttä?
Mutta kyllä joku entinen omistaja on sisäpuhallinta tässä käyttänyt , kun sisähaara oli asennettuna. Puhaltimen asentoa en lähde muuttamaan , tämä asennustapa on juuri oikea Defan ohjeiden mukaan. Siinä kiellettiin laittamasta lattialle / penkin alle ym...
Pitääkin tutkia , saisko testerillä säädettyä herkkyyksiä pienemmälle. Myös pitää koittaa,jääkö sisätutkat pois päältä jos sulkee ovet vanhan aikaisesti suoraan oven lukosta. Prkl tämmösiä

- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Ekan 156 kanssa olin aikoinani ihmeissäni kun jätin kesällä sen parkkiin työmaalle hetkeksi ikkunat auki ja kaukkarista ovet lukkoon. Kerran kun tuulahti ikkunasta sisälle niin pillit soiDaViega kirjoitti:Oliskos jossain nappula, jolla sammutetaan sisätutka? sisätutka on herkällä päällä ja luulee, että autossa on joku kun pelkkä ilma liikkuuwillez kirjoitti:Eli onko tossa GTA:ssa nyt jotkut "mikro" tunnistimet , jotka tutkii lämpövaihtelua ?? Prkl ... !
Saakohan ovet jotenkin lukkoon niin , että sisätilan tutkat ei ole päällä ?![]()
En sitten tiedä pystyykö vaikka fiatecuscanilla säätämään tutkan herkyyttä?

Life is too short to drive boring cars.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Jaaha , se olikin helppo homma. Ovet lukkoon perinteisellä tyylillä , niin luukut on kiinni mutta sisätutkat ei ole päällä. Tämmönen ns. "kotieläin/vauva" asento.
Mutta silti on luukkujen tutkat päällä , eli jos joku vääntää sorkkiksella vaikka konepellin auki , niin hälytin lähtee laulamaan...
Huomasin myös että tässä on ns."väärinperin" tuo kun kääntää lukkopatruunaa auton etuosaa kohti , menee ovet lukkoon ja takaosaa päin -> aukeaa. Eli japsityylisesti. 155:sessa oli toistepäin , niinkuin lähes kaikissa Euroautoissa. Eiku mitenpäin se nyt olikaa
Mutta kuitenkin , väärinpäin
Mukavasti muuten toi Termiitti kakkonen puhaltaa , puoltoistatuntia pidin työpaikan pihalla ja kabiini kuumana. Ilmeisesti tässä on vielä joku sensori,mikä mittailee sisälämpötilaa ja säätää puhallustehoa portaattomasti sähkönkulutusta ajatellen. Eli ei paina täysillä tulikuumaa aina kun johto on kiinni.
Mutta silti on luukkujen tutkat päällä , eli jos joku vääntää sorkkiksella vaikka konepellin auki , niin hälytin lähtee laulamaan...
Huomasin myös että tässä on ns."väärinperin" tuo kun kääntää lukkopatruunaa auton etuosaa kohti , menee ovet lukkoon ja takaosaa päin -> aukeaa. Eli japsityylisesti. 155:sessa oli toistepäin , niinkuin lähes kaikissa Euroautoissa. Eiku mitenpäin se nyt olikaa



Mukavasti muuten toi Termiitti kakkonen puhaltaa , puoltoistatuntia pidin työpaikan pihalla ja kabiini kuumana. Ilmeisesti tässä on vielä joku sensori,mikä mittailee sisälämpötilaa ja säätää puhallustehoa portaattomasti sähkönkulutusta ajatellen. Eli ei paina täysillä tulikuumaa aina kun johto on kiinni.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Sehän lukee termiitin specplatessakin suoraan... Suurin teho on ilmoitettu teho (termini 1400 tietysti 1400W, ellei politiikkaa ole kieroutettu) @ -25C, jne. Lämpösemmällä säällä käytetäänkin vähemmän tehoa jne...
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?


33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Ei siinä mitään sensoria taida olla, vaan vastus säätyy "automaattisesti", eli lämpötilan noustessa sen vastuselementin sähkövastus kasvaa ja teho pienenee. Negatiivinen lämpötakaisinkytkentä(köhänsenytoli) lienee systeemin nimi.willez kirjoitti:Ilmeisesti tässä on vielä joku sensori,mikä mittailee sisälämpötilaa ja säätää puhallustehoa portaattomasti sähkönkulutusta ajatellen. Eli ei paina täysillä tulikuumaa aina kun johto on kiinni.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Kai se positiivinen on. Vastustyyppi ainakin on PTC eli Positive Temperature Coefficient. Negatiivisessa eli NTC:ssä (yllättäen Negative Temperature Coefficient) loogisesti resistanssi laskee lämpötilan noustessa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
No, ajatus oli oikein vaikka nimi menikin väärin päin 

-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Menee muiden merkkien murheiksi. "Väliaikaisratkaisu kuljetustarpeeseen" tihkuttaa hieman öljyä hankalasta paikasta, (korjaan vuodon jossain vaiheessa ajamalla auton romuttamolle).
Öljyä näyttää päätyvän myös öljypohjaa lämmittävän elementin päälle. Uskaltaako tuota lämmittää ollenkaan, ettei öljy leimahda palamaan? Mihin asti tuollaisen säteilylämmittimen pinta kuumenee?

Öljyä näyttää päätyvän myös öljypohjaa lämmittävän elementin päälle. Uskaltaako tuota lämmittää ollenkaan, ettei öljy leimahda palamaan? Mihin asti tuollaisen säteilylämmittimen pinta kuumenee?
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
^Faktaa ei ole tarjota mutta maalaisjärjellä ei sen pitäisi "kuumentua" vaan vain "lämmetä". Sen verran alhainen on se kytkentä teho ja lämpö johtuu kuitenkin melkoisen tehokkaasti moottoriin jos se piitahnalla on siinä kiinni niin kuin joku valisti ylempänä. Eli itse en sitä murehtisi.
Ayrton Senna da Silva forever
- flapjack
- Viestit: 473
- Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
- Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
- Paikkakunta: Oulu
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Noin periaatteessa jos kyseessä on säätimetön vastus niin siinä tehoa muutetaan lämmöksi. Jos se on eristettynä nin lämpötila lähtee nousemaan, mutta jos (kun?) se on tiukasti kiinni raskaassa metallikappaleessa niin lämpö virtaa aika äkkiä siihen suuntaan. Ts moottori jäähdyttää sitä laitetta aika kovaa. Luultavasti myös ilma ympärillä on aika kylmää jos lämmitin on käytössä.
En tosin osaa sanoa minkälainen sen kiinnostavien pintojen lämpötila lopulta on.
edit: näköjään toistan tässä edellistä
En tosin osaa sanoa minkälainen sen kiinnostavien pintojen lämpötila lopulta on.
edit: näköjään toistan tässä edellistä

We are healthy only to the extent that our ideas are humane.
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
- Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
- Paikkakunta: Liminka
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Meillä on ollut uudesta lähtien 2005 1.9jtd, ssä toi säteilylämmitin, ja toiminu on, kovemmalla pakkasella antaa olla vaan pidempään johdon nokassa. Bussossa näyttää olevan letkulämmitin, siitä ei ole vielä kokeamausta ku eka talvi tulee vasta meille tuolla autolla.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Paljonko sillä lämppärillä tarttisi olla lämpöä, että sen päälle tippuva (moottori)öljy leimahtaisi? Jotenkin en osaa pitää tuota efektiä kovinkaan pelkäämisen arvoisena.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Paljos moottoriöljy vaatii lämpöä, jotta syttyy? 250+astetta? En usko, että minkään sortin lämmitysvastuksella moista saa aikaiseksi ihan kovin helpolla... Sytkärilläkin on kokemusten mukaan suhteellisen hankala onnistua.
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Onko tää tämmönen säteilylämmitin mistään kotoisin?
Kiitokset vastauksista niin sen täytyy olla. Pidin puolituntia johdon päässä ja tutkailin mitä tapahtuu. En haistanut käryä konetilassa tai auton ympärillä, mutta lämmitin kyllä tuntui sentään toimivan. Vaikuttaa tosiaan, että ei se tuleen syty.