Tehoa lisää
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 09 Tammi 2012, 10:39
- Car(s): Alfa Romeo GTV 3l
Tehoa lisää
Autoni on Alfa GTV 3l, 106000 km ajettu ja 1997 mallinen.
Nyt kiehtoisi maltillinen tehon lisäys. Mitä erilaisia vaihtoehtoja
on tarjolla. Kyseessä on normaali katukäytössä pidettävä
laite. Penttiharju.
Nyt kiehtoisi maltillinen tehon lisäys. Mitä erilaisia vaihtoehtoja
on tarjolla. Kyseessä on normaali katukäytössä pidettävä
laite. Penttiharju.
Re: Tehoa lisää
Vapareiden virittäminen on aina vähän.. Voisit hieman toki tarkentaa sana "maltillinen", eli millaisia tehotavoitteita?
Viva la Italia
Re: Tehoa lisää
Ainahn voi kasvattaa tilavuutta...
http://www.autodeltashop.com/product_in ... cts_id=340" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autodeltashop.com/product_in ... cts_id=340" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Tehoa lisää
Oletan, että kaikki on moottorissa kunnossa. Sitten vaihdat pakoputkiston ja imupuolen paremmin virtaaviin malleihin (putkia ja imupuolen ratkaisuja on paljon tarjolla), sitten esim squadra chippi. Sen jälkeen GTA:n imunokat ja imutorvet. Sen jälkeen voikin avata lompsaa ja viedä kannet porttaukseen ja/tai tilavuuden kasvattaminen, niinkuin aiemmin mainittiinkin. Mielenkiintoista, joskin laitonta, olisi remmiahtimen asentaminen.
Lue http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=13614 lisää
Lue http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=13614 lisää
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: Tehoa lisää
Yleensä vaparin viritys on vain mukava ajan viete,ja äänet tuo 100hv lisää.Virittäjä velhot joskus sanoneet,että jos katti putkistossa paikoilla,niin ainoa hyöty on äänet,ja mitä enemmän sen enemmän tehoa
Ainakin omassa kaarassa kartio suodatin laski tehoa,vaikka pers dyno muuta väitti,ja kyseessä turbo moottori.
Moottorin suunnittelijoilla on ollut tietoa,taitoa,ja aikaa suunnitella kone,niin olisi outoa jos amis petteri saisi lisää tehoa putkella&suodattimella,niin kysymys kuuluisi miksei suunnittelijat tuollaista keksineet

Ainakin omassa kaarassa kartio suodatin laski tehoa,vaikka pers dyno muuta väitti,ja kyseessä turbo moottori.
Moottorin suunnittelijoilla on ollut tietoa,taitoa,ja aikaa suunnitella kone,niin olisi outoa jos amis petteri saisi lisää tehoa putkella&suodattimella,niin kysymys kuuluisi miksei suunnittelijat tuollaista keksineet

-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Tehoa lisää
Kartiosuodattimien suhteen on pirun vaikeaa päästä hyvään lopputulokseen. Alkuperäiset on kuitenkin suunniteltu torvineen vetämään sisään runsashappista, viileää ilmaa moottoritilan ulkopuolelta. Kun taas Alfoissa hirveimmät kartioviritykset on olleet kutoskoneisessa pakosarjan ja syylärin välissä... Vetää vähähappista, kuumaa ilmaa joka puolelta. Ja tässä tapauksessa kun määrä ei välttämättä korvaa laatua, vaan molemmat pitäis olla kohdallaan.
Tämä ongelma toki ratkeaa BMC:n kotelosuodattimella, mutta se(kin) taas maksaa (niinkuin kaikki muukin vaparin virittämisessä). Putkivirityksistä harvoin on parin hevosen lisäystä enempää iloa, jos pakosarjat ja katti jäävät vakioiksi. Itellä muistuu mieleen onnistunein putkiviritys 16v bokserikoneisesta... Vakioputkeen tehtiin heti pakosarjan viimeisen hitsaussauman kohdalle kartioilla 2,5" harva metalli-katti. Muuten putkisto jäi vakioksi. Kuitenkin ero oli ihan selkeä erityisesti alaväännöissä. Oliko vanha katti sitten kuinka seula, niin paha sanoa... Kiertäessään se kuulosti joltain kiimaiselta kissaeläimeltä tuolla muutoin vakiolla putkella. Mahtava ääni
Onhan sitten seuraavia vaihtoehtoja nokkien vaihdot, kansien koneistukset, vaihtaa GTA:n kytkin teräspyörällä (jos oikein ymmärsin, niin kyseiseen laitteeseen pitäis mennä suoraan?). Rahaa jokatapauksessa saa olla varalla, teki mitä vaan.
Tämä ongelma toki ratkeaa BMC:n kotelosuodattimella, mutta se(kin) taas maksaa (niinkuin kaikki muukin vaparin virittämisessä). Putkivirityksistä harvoin on parin hevosen lisäystä enempää iloa, jos pakosarjat ja katti jäävät vakioiksi. Itellä muistuu mieleen onnistunein putkiviritys 16v bokserikoneisesta... Vakioputkeen tehtiin heti pakosarjan viimeisen hitsaussauman kohdalle kartioilla 2,5" harva metalli-katti. Muuten putkisto jäi vakioksi. Kuitenkin ero oli ihan selkeä erityisesti alaväännöissä. Oliko vanha katti sitten kuinka seula, niin paha sanoa... Kiertäessään se kuulosti joltain kiimaiselta kissaeläimeltä tuolla muutoin vakiolla putkella. Mahtava ääni

Onhan sitten seuraavia vaihtoehtoja nokkien vaihdot, kansien koneistukset, vaihtaa GTA:n kytkin teräspyörällä (jos oikein ymmärsin, niin kyseiseen laitteeseen pitäis mennä suoraan?). Rahaa jokatapauksessa saa olla varalla, teki mitä vaan.
Re: Tehoa lisää
Suunnittelijat joutuvat myös miettimään määräyksien mukaan ääni- ja saasteasioita, ei sillä, että putki- suodatinvirityksillä nyt saisi mitään erityistä aikaan "perus"koneissa.alfa164 kirjoitti:Yleensä vaparin viritys on vain mukava ajan viete,ja äänet tuo 100hv lisää.Virittäjä velhot joskus sanoneet,että jos katti putkistossa paikoilla,niin ainoa hyöty on äänet,ja mitä enemmän sen enemmän tehoa![]()
Ainakin omassa kaarassa kartio suodatin laski tehoa,vaikka pers dyno muuta väitti,ja kyseessä turbo moottori.
Moottorin suunnittelijoilla on ollut tietoa,taitoa,ja aikaa suunnitella kone,niin olisi outoa jos amis petteri saisi lisää tehoa putkella&suodattimella,niin kysymys kuuluisi miksei suunnittelijat tuollaista keksineet
JaRoDD kirjoitti:Kartiosuodattimien suhteen on pirun vaikeaa päästä hyvään lopputulokseen. Alkuperäiset on kuitenkin suunniteltu torvineen vetämään sisään runsashappista, viileää ilmaa moottoritilan ulkopuolelta. Kun taas Alfoissa hirveimmät kartioviritykset on olleet kutoskoneisessa pakosarjan ja syylärin välissä... Vetää vähähappista, kuumaa ilmaa joka puolelta. Ja tässä tapauksessa kun määrä ei välttämättä korvaa laatua, vaan molemmat pitäis olla kohdallaan..
Mulla on juurikin näin hauskasti tuossa autossa, eli kartiosuodatin on vähän lähempänä keulaa kuin orkkiskotelo mutta silti ei mitään ohjauksia mistään ja tämä siis ei ole allekirjoittaneen tekemä viritys. Olen koettanut miettiä parasta "korjaus"keinoa tuohon mutta olisiko jollakin hyviä ehdotuksia miten? Multa ei siis löydy sitä orkkiskoteloa....
Viva la Italia
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Tehoa lisää
Jos tähän lisää voimaa haluaa niin melkeen ahtaminen. Molempiin pakosarjoihin puhaltimet ja hirvee cooleri keulalle 
Sittei kyllä kadulle ole mitään asiaa..
Ja sitten kokonaan uus säädettävä moottoriohjaus ja penkkiin säätämään paineet kohdalleen.
Mut jos haluu näitä "perusjuttuja" tehdä niin:
*BMC hiilikuitu intake putki + koteloitu vapari
*Rosteriputkisto + de-cat
*Squadra chip + GTA-imuputket
Siis nää kakspuokkiin... Muistaakseni ihan täysin vakiokuntoisista bussoista on penkitetty yli 200hp ...
Ite miettisin tota chippiä ja imuputkia mutta toi setti maksaa reilun tonnin muistaakseni ja imuputkia ei taida olla ees missää enää... Ja sitten pitäs auto olla pari viikkoa pois ajosta kun ecu on hollannissa.
Ja mun autoon on puoltoistavuotta sitten vaihdettu uusi alkuperäinen ECU kun auto alkanut sekoilemaan , ja syy oli "Chipin kolvaukset pettäneet" ja tä on joskus 07-08 lastutettu m**kkosella
Eli laatu ei vakuuta oikein...

Sittei kyllä kadulle ole mitään asiaa..
Ja sitten kokonaan uus säädettävä moottoriohjaus ja penkkiin säätämään paineet kohdalleen.
Mut jos haluu näitä "perusjuttuja" tehdä niin:
*BMC hiilikuitu intake putki + koteloitu vapari
*Rosteriputkisto + de-cat
*Squadra chip + GTA-imuputket
Siis nää kakspuokkiin... Muistaakseni ihan täysin vakiokuntoisista bussoista on penkitetty yli 200hp ...
Ite miettisin tota chippiä ja imuputkia mutta toi setti maksaa reilun tonnin muistaakseni ja imuputkia ei taida olla ees missää enää... Ja sitten pitäs auto olla pari viikkoa pois ajosta kun ecu on hollannissa.
Ja mun autoon on puoltoistavuotta sitten vaihdettu uusi alkuperäinen ECU kun auto alkanut sekoilemaan , ja syy oli "Chipin kolvaukset pettäneet" ja tä on joskus 07-08 lastutettu m**kkosella

-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Tehoa lisää
http://www.bmcairfilters.com/search_a.a ... ca=1&lng=1Nikodemus kirjoitti:Suunnittelijat joutuvat myös miettimään määräyksien mukaan ääni- ja saasteasioita, ei sillä, että putki- suodatinvirityksillä nyt saisi mitään erityistä aikaan "perus"koneissa.alfa164 kirjoitti:Yleensä vaparin viritys on vain mukava ajan viete,ja äänet tuo 100hv lisää.Virittäjä velhot joskus sanoneet,että jos katti putkistossa paikoilla,niin ainoa hyöty on äänet,ja mitä enemmän sen enemmän tehoa![]()
Ainakin omassa kaarassa kartio suodatin laski tehoa,vaikka pers dyno muuta väitti,ja kyseessä turbo moottori.
Moottorin suunnittelijoilla on ollut tietoa,taitoa,ja aikaa suunnitella kone,niin olisi outoa jos amis petteri saisi lisää tehoa putkella&suodattimella,niin kysymys kuuluisi miksei suunnittelijat tuollaista keksineet
JaRoDD kirjoitti:Kartiosuodattimien suhteen on pirun vaikeaa päästä hyvään lopputulokseen. Alkuperäiset on kuitenkin suunniteltu torvineen vetämään sisään runsashappista, viileää ilmaa moottoritilan ulkopuolelta. Kun taas Alfoissa hirveimmät kartioviritykset on olleet kutoskoneisessa pakosarjan ja syylärin välissä... Vetää vähähappista, kuumaa ilmaa joka puolelta. Ja tässä tapauksessa kun määrä ei välttämättä korvaa laatua, vaan molemmat pitäis olla kohdallaan..
Mulla on juurikin näin hauskasti tuossa autossa, eli kartiosuodatin on vähän lähempänä keulaa kuin orkkiskotelo mutta silti ei mitään ohjauksia mistään ja tämä siis ei ole allekirjoittaneen tekemä viritys. Olen koettanut miettiä parasta "korjaus"keinoa tuohon mutta olisiko jollakin hyviä ehdotuksia miten? Multa ei siis löydy sitä orkkiskoteloa....
Tuolta löytyy - tyyppinä koteloidulle suodattimelle tarjoaa FB154/06. Hinta selviää esim. Hestecin kautta. Peugeottiin tilasin sitä kautta. Kallishan tuo on, mutta vaihtoehdoista jos ei paras, niin hyvin lähellä sitä.
Edit: Löytyy näköjään ebayn kauttakin alfaan sopivaa kittiä.
Noinniinkuin muutoin vaparin viritykseen löytyy palikoita Autodelta-nimisestä puljusta. Ei tosin mitenkään levottaman edullisia osia sielläkään

-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 09 Tammi 2012, 10:39
- Car(s): Alfa Romeo GTV 3l
Re: Tehoa lisää
Kiitos hyvistä vinkeistä. Mikä remmiahtimesta tekee laittoman? Luin jostakin lehdestä sähkömoottorilla toimivasta ahtimesta. Onkohan hiustenkuivaajaa tehokkaampi? Eli pidän siis nykyisen suodatinkotelon paikallaan, etsin sinne pienen virtausvastuksen omaavan suodattimen, rosteriputkisto + katalysaattori, suuremmat imukanavat, ehkä se lastu. Koneistushommiin ei vielä lähdetä.
- buctu
- Viestit: 520
- Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
- Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
- Paikkakunta: Jyväskylä -rock city
Re: Tehoa lisää
Remmiahtimesta itsessään ei tee mikään laitonta. Sen muutoskatsastaminen vähäpäästöiseen autoon on monimutkaisempaa ilman valmiita E/tüv-todistuksia. Osa katsastusmiehistä hyväksyy ettei se ole käytössä katsastuksen aikana, mutta nämä on tapaus/katsastusmies kohtaisia. Katalysaattorin löydät allekirjoittaneelta http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=21622" onclick="window.open(this.href);return false; .penttiharju kirjoitti:Kiitos hyvistä vinkeistä. Mikä remmiahtimesta tekee laittoman? Luin jostakin lehdestä sähkömoottorilla toimivasta ahtimesta. Onkohan hiustenkuivaajaa tehokkaampi? Eli pidän siis nykyisen suodatinkotelon paikallaan, etsin sinne pienen virtausvastuksen omaavan suodattimen, rosteriputkisto + katalysaattori, suuremmat imukanavat, ehkä se lastu. Koneistushommiin ei vielä lähdetä.
"Too much ain't enough"