Alfa 164 2.0 8V Turbo
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Alfa 164 2.0 8V Turbo
Löytyisikö jostakin 164 Alfaa tuolla vähän harvinaisemmalla 2.0 nelisylinterisellä 8V turbo koneella (a-la Thema ja Croma)?
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Yksi turbo nelonen ja ainakin kaksi turbo kutosta.
..ammattina autoslalom..
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Pitänee sitten tuoda/tuotattaa yksi jommankumman mallinen maahan. Mulla kun ois kumpaankin malliin sopivahkot vaihtokoneet... (GTV ja Croma).
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
rakentele itse.. hyväpeltinen 164Ts + umpimätä fiat croma turbo = 164 2.0 8V turbo.. 

- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Väärin90 kirjoitti:rakentele itse.. hyväpeltinen 164Ts + umpimätä fiat croma turbo = 164 2.0 8V turbo..


"No smoke => no power => no hope"
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Tällaisia reseptejä ajattelin itse:
Resepti 1) Hyväkorinen 164 2.0 8V turbo Italiasta plus omasta tallista löytyvät Fiat Croma turbon osat (viritysnokat, kevennetty vauhtipyörä, isommat suuttimet, magasquirt, uusi kytkin, kuparisilla irrallisilla liekkirenkailla varustettu kansipahvi, uusi tiivistesarja) sekä joitain pisteosia Heikalta.
Resepti 2) Hyväkorinen 164 2.0 V6 turbo Italiasta plus omasta GTV:stä peruskorjatun koneen tilalta pois nostettu kohtuukuntoinen V6 tbo, parhaat osat yhteen noista kahdesta koneesta sekä joitain pisteosia Heikalta.
Resepti 1) Hyväkorinen 164 2.0 8V turbo Italiasta plus omasta tallista löytyvät Fiat Croma turbon osat (viritysnokat, kevennetty vauhtipyörä, isommat suuttimet, magasquirt, uusi kytkin, kuparisilla irrallisilla liekkirenkailla varustettu kansipahvi, uusi tiivistesarja) sekä joitain pisteosia Heikalta.
Resepti 2) Hyväkorinen 164 2.0 V6 turbo Italiasta plus omasta GTV:stä peruskorjatun koneen tilalta pois nostettu kohtuukuntoinen V6 tbo, parhaat osat yhteen noista kahdesta koneesta sekä joitain pisteosia Heikalta.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Liekö moottorin kiinnikkeet ja muut vastaavat osat Cromassa ja 164:ssa samat. Jos ei, niin taitaa ko. osat olla aika tiukassa ottaen huomioon että maassa on ilmeisesti vain yksi potentiaalinen luovuttaja ja sekin aivan liian hyvässä kuinnossa kannibalisoitavaksi. Croman sijasta taitaisi Thema 8V tbo käydä myös.90 kirjoitti:rakentele itse.. hyväpeltinen 164Ts + umpimätä fiat croma turbo = 164 2.0 8V turbo..
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Ei sovi mulle tuo vapari V6 kanta-autoksi. Taitaisi tulla kiusaus kunnostaa auto ihan omalla vapari-bussonella ja nauttia niistä soundeista.Keltsi kirjoitti:Väärin90 kirjoitti:rakentele itse.. hyväpeltinen 164Ts + umpimätä fiat croma turbo = 164 2.0 8V turbo..Hyvä 164 3.0 V6 (ei vähäpäästöinen) + Croma tbo + muutamia 164 8V TB:n pisteosia = 164 8V turbo replica
Ai mistä mää tierän...
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Molemmissa sama apurunko eli aika helppo nakki.. Pohjalevyhän noissa on sama kuten varmaankin tiedät.onefromnorth kirjoitti:Liekö moottorin kiinnikkeet ja muut vastaavat osat Cromassa ja 164:ssa samat. Jos ei, niin taitaa ko. osat olla aika tiukassa ottaen huomioon että maassa on ilmeisesti vain yksi potentiaalinen luovuttaja ja sekin aivan liian hyvässä kuinnossa kannibalisoitavaksi. Croman sijasta taitaisi Thema 8V tbo käydä myös.90 kirjoitti:rakentele itse.. hyväpeltinen 164Ts + umpimätä fiat croma turbo = 164 2.0 8V turbo..
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Joo tuo tipo4 yhteys on toki tiedossa. Mitenkä moottorin yläpuolen kiinnikkeet, lienevätkö samat myös? Entäpä eturipustukset, onko nekin sitten samat jos apurunko ja pohjalevy sama. Muisti väittää että takajousitus olisi eri 164:ssä kuin Croma/Themassa.90 kirjoitti:Molemmissa sama apurunko eli aika helppo nakki.. Pohjalevyhän noissa on sama kuten varmaankin tiedät.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Et viitsis listata/valottaa mitä pisteosia tarvitaan, eli mitkä moottoriin/vaihteistoon liittyvät osat eroavat Croman tbon ja 164n 8v tbon välillä?Keltsi kirjoitti:muutamia 164 8V TB:n pisteosia = 164 8V turbo replica
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Tuossa ylempänä oleva viittaus V6:n tarpeellisuudesta aihioksi perustuu siihen, että 164 turboissa on alusta sekä jarrut samat kuin V6:ssa (esim. 5-pulttiset navat). Näin ollen jos aihioksi hommaa TS:n, joutuu jostain kuitenkin siihen vaihtamaan alustan sekä jarrut V6:sta. Mikäli V6:sta on saanut ilman ABS:siä, niin ne ei ole pakolliset, muuten nekin tarvitaan...
Koneen ja laatikon korvakkeet ovat samat kuin Cromassa pl. moottorin reaktiotanko. Cooleri on 164:ssä matalampi kuin sisaruksissaan ja syyläri on sama kuin vanhemmissa V6:ssa.
Eturipustus on 164 omansa (akselipalkki+ tukivarret sopii kyllä), mutta taka-akseli (pl. 5-pulttiset navat) on sama Themassa ja Cromassa.
Ei tuollaisen tekeminen mikään mahdottomuus ole, mutta kyllä se hieman enemmän työtä vaatii. Toisaalta, hommaa kyllä helpottaa huomattavasti, kun ei tarvitse "orjallisesti" noudattaa alkuperäisyyttä. Täydellistä kopiota jos on tekemässä niin saa varautua melkoiseen salapoliisityöhön kaikkien pikku osien metsästyksessä, turbossa on meinaan jonkin verran uniikkeja pisteosia
Koneen ja laatikon korvakkeet ovat samat kuin Cromassa pl. moottorin reaktiotanko. Cooleri on 164:ssä matalampi kuin sisaruksissaan ja syyläri on sama kuin vanhemmissa V6:ssa.
Eturipustus on 164 omansa (akselipalkki+ tukivarret sopii kyllä), mutta taka-akseli (pl. 5-pulttiset navat) on sama Themassa ja Cromassa.
Ei tuollaisen tekeminen mikään mahdottomuus ole, mutta kyllä se hieman enemmän työtä vaatii. Toisaalta, hommaa kyllä helpottaa huomattavasti, kun ei tarvitse "orjallisesti" noudattaa alkuperäisyyttä. Täydellistä kopiota jos on tekemässä niin saa varautua melkoiseen salapoliisityöhön kaikkien pikku osien metsästyksessä, turbossa on meinaan jonkin verran uniikkeja pisteosia

"No smoke => no power => no hope"
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Pari muuta projektia tässä eellä ennen kuin ees tuo kanta-auton hankkiminen on ajankohtaista. Ehkä kallistumassa tuon 164 V6 tbo kannalle jotta pääsee hyödyntämään sen GTV:stä aikanaan pois nostettavan koneen. Kun vaan tietäis mitä tekis tuolla tbo Croman koneella. Omasta hyvästä Croma aihiosta (i.e) näyttäisi loppujenlopuksi tulevan kuitenkin käyttöentisöity i.e., ei T.i.e tekniikanvaihto. Tuota 8V turboa ei vissiin ole muissa Alfoissa käytetty kun 164:ssa?
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Miksi täytyy olla V6:n alusta, eihän themoissa ja cromissakaan ole kuin 4 pulttiset navat.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Koska 164 2.0 turbossa on 164 3.0 V6:n alusta sekä jarrutVMTD kirjoitti:Miksi täytyy olla V6:n alusta, eihän themoissa ja cromissakaan ole kuin 4 pulttiset navat.

Esimerkkinä vaikka 155 TS, jos sellaisen joku haluaisi turbottaa... Mikäli uuden tekniikan teho jää alle V6 version, riittää siinä tapauksessa V6:n alusta ja jarrut sekä voimansiirto (etuveto). Muussa tapauksessa verrokkina on Q4 (mallisarjan tehokkain) ja silloin max. teho saisi olla 186hv + 20% ->223hv, mutta silloin pitäisi voimansiirto vaihtaa nelivetoon

Tietysti aina voi koittaa poikkeusluvan hakemista, mutta tuskin kannattaa näin selvässä tapauksessa.
Fiatin TC-pohjaista konetta ei ole Alfoissa käytetty kuin 164 turbossa (8V-versio) ja 155 Q4:ssä (16V-versio), muuten ovat "älynneet" pysyä erossa noista

"No smoke => no power => no hope"
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Minusta ainakin. Tuosta ei sylinteriputkia löydy kuten "oikeista" Alfan koneista. Lohkokin on kovin samannäköinen kun TCn lohko.V6 kirjoitti:eikös tuo 16 tappinen TS konekin siihen periaatteessa pohjaudu..
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Saattaa ollakin, en ole tuollaista ikinä tarkemmin tutkinut... Onkos niissä ollut kk-laakeri ongelmia? Varma Fiatin vino-TC:n tunnistus konsti 

"No smoke => no power => no hope"
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
sama lohko siinä on, ja valitettavasti samat ongelmatKeltsi kirjoitti:Saattaa ollakin, en ole tuollaista ikinä tarkemmin tutkinut... Onkos niissä ollut kk-laakeri ongelmia? Varma Fiatin vino-TC:n tunnistus konsti

- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
kyllä pohjautuu ja 2.0 JTS.t käsittääkseni myös..V6 kirjoitti:eikös tuo 16 tappinen TS konekin siihen periaatteessa pohjaudu..
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Toivottavasti öljypohjan loiskelevyt ei oo enää samat kuin tuossa Vino-Fiatissa. Loiskelevyillä ja öljypumpun ilman haukkaamisella mutkissa lienee merkittävä rooli noissa laakeriongelmissa.Keltsi kirjoitti:Saattaa ollakin, en ole tuollaista ikinä tarkemmin tutkinut... Onkos niissä ollut kk-laakeri ongelmia? Varma Fiatin vino-TC:n tunnistus konsti
Edit: Tän ketjun vois pikkuhiljaa siirtää pois täältä myyntipalstata. Alkaa pitää sisällään arvokasta tietoa ja kauppaa tässä ketjussa aika vähän enää käydään.
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
No kai se jotain kaukaista sukua voi olla - todellisuudessa se Alfan 16v TS on samaa moduulimoottoriperhettä kuin Marean 1.8 ja nuo viismukiset 2.0 ja 2.4, ja legendaarinen
1.4 12v. Samalla kytkinkopan jaolla nuo on kuin Fiatin vanha TC.
Kyllä noiden vino-TC:den suurin laakeririkkojen murhe taitaa olla se että ei viitsitä pitää öljynpintaa ylärajassa. Senhän se idioottimainen öljyn imujalka vaatii. Hieno ajatus kyllä mutta ei se vaan oikeen toimi muuten vaikka olis minkämoiset loiskelevyt
. Vanha "pysty"-TC poikittainasennettuna (Betassa) on sitten taas hyvä esimerkki miten niitä loiskelevyjä ei kannata laittaa (kun niitä ei oikeen ole
). Mutta noissa loiskelevyhommissakin kannattaa sisäistää se että miten ne öljyt siellä kulkee ja miten niiden pitää toimia - koska voi ne huonomminkin tehdä kuin tehdas
.

Kyllä noiden vino-TC:den suurin laakeririkkojen murhe taitaa olla se että ei viitsitä pitää öljynpintaa ylärajassa. Senhän se idioottimainen öljyn imujalka vaatii. Hieno ajatus kyllä mutta ei se vaan oikeen toimi muuten vaikka olis minkämoiset loiskelevyt



- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
No niin, tulipas kysyttyä Centro Documentazionesta infoa näiden valmistusmaaärästä, 2488 kpl on näitä (type 164780) valmistettu. Kohtuulisen harvinainen malli on siis kyseessä...
Pääasiassa myyty Italiassa(2382 kpl) verokohtelun takia lisäksi joitakin yksilöitä myyty lähinnä etelä-eurooppaan (Portugali(95), Kreikka(9) ja Ranska(2)) Nämä tiedot löysin netistä, joten lukuihin pitää suhtautua varauksella...
Pääasiassa myyty Italiassa(2382 kpl) verokohtelun takia lisäksi joitakin yksilöitä myyty lähinnä etelä-eurooppaan (Portugali(95), Kreikka(9) ja Ranska(2)) Nämä tiedot löysin netistä, joten lukuihin pitää suhtautua varauksella...
"No smoke => no power => no hope"
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Siis nämä tiedot koskee 8 venaista Fiat TC pohjaista Turboa? Et sattunut kysymään bussone turbon valmistusmääriä?Keltsi kirjoitti:No niin, tulipas kysyttyä Centro Documentazionesta infoa näiden valmistusmaaärästä, 2488 kpl on näitä (type 164780) valmistettu. Kohtuulisen harvinainen malli on siis kyseessä...
Pääasiassa myyty Italiassa(2382 kpl) verokohtelun takia lisäksi joitakin yksilöitä myyty lähinnä etelä-eurooppaan (Portugali(95), Kreikka(9) ja Ranska(2)) Nämä tiedot löysin netistä, joten lukuihin pitää suhtautua varauksella...
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Joo, koskee vain 8V turboa (Type 164780), vm. 90-91.
Internetin syövereistä löytyi seuraavat valmistusmäärät V6 turboille (164 2.0 6C I.E. TURBOBENZINA):
- Type 164940 (vm. 90-92) 10003kpl
- Type 164960 (vm- 90-93) 4053kpl
En tiedä mitä eroa noilla on, kun ovat eri tyyppinumeroilla, mutta kuitenkin valmistettu suunnilleen samanaikaisesti... Ja eikös superit ole vielä uudempia kuin -93?
Internetin syövereistä löytyi seuraavat valmistusmäärät V6 turboille (164 2.0 6C I.E. TURBOBENZINA):
- Type 164940 (vm. 90-92) 10003kpl
- Type 164960 (vm- 90-93) 4053kpl
En tiedä mitä eroa noilla on, kun ovat eri tyyppinumeroilla, mutta kuitenkin valmistettu suunnilleen samanaikaisesti... Ja eikös superit ole vielä uudempia kuin -93?
"No smoke => no power => no hope"
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: Alfa 164 2.0 8V Turbo
Netissä nähnyt ainakin yhden ilmoituksen -95 mallisesta Superista 2.0 V6 TB koneella. Eli puuttuisiko noista luvuista nuo kaikista tuoreimmat tapaukset.