Q4 Torsen ja katsastus
Valvoja: Moderators
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Q4 Torsen ja katsastus
Mielenkiintoinen debatti katsastusmiehen kanssa. Otetaanpa lisää mielipiteitä: Voiko 159 Q4:sen taluttaa jarrutestiin normaaleille rummuille ilman että jotain hajoaa? Katsastaja oli sitä mieltä että jos sytytysvirta ei ole päällä niin voi huoletta testailla. Päteehän tuo varmasti kyllä haldexilla mutta miten torsen-c?
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Q4 Torsen ja katsastus
Mulla katsastusmies testasi 3.2 Q4:n jarrut oma-alotteisesti koeajolla.
Re: Q4 Torsen ja katsastus
Älkää ikinä päästäkö noita nelikoita jarrurummuille. Aina jarrutesti pihamaalla.
Jos jotain särkyy rummuilla nelivedosta niin melkoinen kädenvääntö on valmis kuka korvaa.
Aikanaan kun mm. Breraa, imprezaa, foresteria ja Defeä katsastin niin varmistin aina ettei ajeta rummuille. Joka kerta oli vastaus ettei noita saa siihen ajaa.
Vaihtakaa ennemmin asemaa.
Jos jotain särkyy rummuilla nelivedosta niin melkoinen kädenvääntö on valmis kuka korvaa.
Aikanaan kun mm. Breraa, imprezaa, foresteria ja Defeä katsastin niin varmistin aina ettei ajeta rummuille. Joka kerta oli vastaus ettei noita saa siihen ajaa.
Vaihtakaa ennemmin asemaa.
One life, live it!
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Q4 Torsen ja katsastus
Eräs katsuri meinasi, että oman Ryslerini voisi ajaa jotenkin rullilla. Sainoin tyynesti, että se on sitten sinun vastuulla, jos voimalinjasta hajoaa jotain ja se voi alkaa maksamaan... Katsuri mutisi vittuuntuneena jotain ja lähti pihalle jarruttelemaan 

Re: Q4 Torsen ja katsastus
Mites muuten kun volkkareissa no tuo 4Motion, saako sillä tesatata rummuilla?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
- PePe
- Viestit: 170
- Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
- Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV - Paikkakunta: Kauniainen
Re: Q4 Torsen ja katsastus
Kuinka tuo sytytysvirran päällä olo asiaan vaikuttaa? Torsen on mekaaninen järjestelmä. Haldex on sähköisesti ohjattu, joten sen osalta tuon voi ymmärtää. Omaani ei kukaan ole yrittänytkään viedä rummuille.MKT kirjoitti:Mielenkiintoinen debatti katsastusmiehen kanssa. Otetaanpa lisää mielipiteitä: Voiko 159 Q4:sen taluttaa jarrutestiin normaaleille rummuille ilman että jotain hajoaa? Katsastaja oli sitä mieltä että jos sytytysvirta ei ole päällä niin voi huoletta testailla. Päteehän tuo varmasti kyllä haldexilla mutta miten torsen-c?
- MiNkO^^
- Viestit: 869
- Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
- Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147 - Paikkakunta: Päijät-Häme
Re: Q4 Torsen ja katsastus
Jos autossa on kytkettävä neliveto voidaan testata jarrudynossa ja autossa on jatkuva neliveto niin sitä ei voi testata jarrudynossa eli kaikki Q4 mallit.
Jarrutesti pihamaalla
Haldex voidaan testata auton moottorin olleessa sammuksissa ja virrat pois päältä.
4motionille sama kuin haldexille.
Jarrutesti pihamaalla
Haldex voidaan testata auton moottorin olleessa sammuksissa ja virrat pois päältä.
4motionille sama kuin haldexille.
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Q4 Torsen ja katsastus
Pitkittäiskoneinen 4motion on Torsen kans.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Q4 Torsen ja katsastus
No niinpä niin, tämä on just se argumentti mitä katsastusmiehelle koetin sanoa! Mielenkiintoinen jatko tässä on odotettavissa, nimittäin se ikävä juttu on että häiskä ehti viedä auton rullille ennen kuin ehdin edes päivää sanoa tai nähdä koko äijää. Kun ehdin jalkaisin paikalle niin eka kommentti että iskarit ja jarrut on tosi hyvässä kunnossa. Minun rekyyli oli että etkö jukolauta tajunnut että se on neliveto?!?!? Sanoi että kaikki nelivedot voidaan testata rummuilla ja minä olin tietty aivan eri mieltä. Siitäpä se kädenvääntö sitten alkoi. Auto tuntuu toimivan kyllä aivan normaalisti mutta mitähän mahtoi tapahtua??PePe kirjoitti:Kuinka tuo sytytysvirran päällä olo asiaan vaikuttaa? Torsen on mekaaninen järjestelmä. Haldex on sähköisesti ohjattu, joten sen osalta tuon voi ymmärtää. Omaani ei kukaan ole yrittänytkään viedä rummuille.
Tämäpä on taas just tätä....
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Q4 Torsen ja katsastus
Subaru on joskus ollut jarrutestissä katsastuksessa. Ei oikein onnistunut kun auto tuppasi tulemaan pois rullilta. Sen jälkeen ei ole kokeiltu vaan katsastusmies on aina käynyt testilenkillä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Q4 Torsen ja katsastus
Harvemminhan tuo torsenin jarrupenkissä käyttäminen sitä rikkoo, mutta kuluttaa enemmän tai vähemmän. Nelikkojarrupenkkejäkin löytyy asemilta, kuten Koivuhaalla Vantaalla ainakin oli nelikkopenkki kun siellä pari vuotta sitten Audin käytin.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

- Mokoma
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
- Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
- Paikkakunta: Suomi
Re: Q4 Torsen ja katsastus
Vanhasta Transportterista (T2) otettiin aina kardaani irti laatikosta jos ajettiin rullille 

- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Re: Q4 Torsen ja katsastus
Viime kesänä meidän A4 Quattro testattiin dynolla. Katsuri kyllä kysyi haluanko dynolla vai pihalla jarruttamalla. Tällä asemalla oli dyno jossa pystyi nelivetoja testaamaan. Testi ajettiin pyörä kerrallaan, jolloin saman akselin toisen puolen rengas pyörii vastakkaiseen suuntaan vapaasti. Eipä tuossa mitään särkynyt, tai en ainakaan ole huomannut tämän reilun 10tkm aikana.
Re: Q4 Torsen ja katsastus
Mulla on aina possu ajettu rullille vaikka on neliveto, sanovat vaan että on ok kun niillä on ne rullat jotka pyörii eri suuntiin.
Se on vaan huvittavaa kun possun systeemissä on liikkeelle lähtiessä oletuksena 95% vedosta takapyörillä, ni se ei meinaa tulla siitä rullien päältä pois milään. Sitä ne siellä jaksaa kummastella joka kerta. 4MOTIONIA en oo viel katsastanut, sehän on juu Haldex. Eli sitäkö ei voi ajaa edes noille vastakkaisiin suuntiin pyöriville rullille?
Se on vaan huvittavaa kun possun systeemissä on liikkeelle lähtiessä oletuksena 95% vedosta takapyörillä, ni se ei meinaa tulla siitä rullien päältä pois milään. Sitä ne siellä jaksaa kummastella joka kerta. 4MOTIONIA en oo viel katsastanut, sehän on juu Haldex. Eli sitäkö ei voi ajaa edes noille vastakkaisiin suuntiin pyöriville rullille?
Re: Q4 Torsen ja katsastus
Ei saa ajaa 159 Q4 mallia normaalidynolle..!
Nelivetodynamo erikseen, Tampereella löytyy A-Katsastus Hervannasta esim löytyy sellanen. Suurin ero on että pyörittää vasenta ja oikeaa pyörää eri suuntiin.
Ei se välttämättä silti rikki mene normaalillakaan mutta ei hyvääkään tee, vaikuttaa paljon kuinka nopeasti rullat pyörii jos 3 km/h niin voi mennä hyvin mutta suuri osa on nopeampia.
Jarrutustilanteessa, ajaessa etu-ja takajarru ei voi lukkiutua samaan aikaan, takapää kevyempänä muuten kääntäisi auton poikittain...
Sitten taas esim pitkittäismoottoriset Audit A4, A5, A6 esim saa ajaa ihan normaalisti ja A8 Quattro jos manuaaliaski.
A3 Quattro sammutettuna.
Vanhemmat Quattrot vaihtelevasti.
Nelivetodynamo erikseen, Tampereella löytyy A-Katsastus Hervannasta esim löytyy sellanen. Suurin ero on että pyörittää vasenta ja oikeaa pyörää eri suuntiin.
Ei se välttämättä silti rikki mene normaalillakaan mutta ei hyvääkään tee, vaikuttaa paljon kuinka nopeasti rullat pyörii jos 3 km/h niin voi mennä hyvin mutta suuri osa on nopeampia.
Jarrutustilanteessa, ajaessa etu-ja takajarru ei voi lukkiutua samaan aikaan, takapää kevyempänä muuten kääntäisi auton poikittain...
Sitten taas esim pitkittäismoottoriset Audit A4, A5, A6 esim saa ajaa ihan normaalisti ja A8 Quattro jos manuaaliaski.
A3 Quattro sammutettuna.
Vanhemmat Quattrot vaihtelevasti.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Q4 Torsen ja katsastus
Nyt on pakko kysyä... Onko noita "perus"dynoja muka jossain vielä?! Täällä ainakin Keravan A-Katsastus, Tuusulan Autokatsastus ja Tuusulan A-Katsastuksessa kaikissa ollut aina tommoset erisuuntiin pyörivät. Luulin, että ne on aina ja ikuisesti tommosia!
Lisäksi Kehän autokatsastuksessa samanlainen.... Mutta hyvä tietää, jos joskus nelikko tulee alle. Onko nyt siis niin, että eri suuntiin pyörivät rullat = OK kaikille nelikoille, riippumatta tekniikasta?
Lisäksi Kehän autokatsastuksessa samanlainen.... Mutta hyvä tietää, jos joskus nelikko tulee alle. Onko nyt siis niin, että eri suuntiin pyörivät rullat = OK kaikille nelikoille, riippumatta tekniikasta?
Re: Q4 Torsen ja katsastus
^ Tuusula autokatsastus ei aja dynolle jatkuvalla nelivedolla olevia autoja.
Eivät kuulemma ota mitään riskiä. Siellä olen omani katsastanut.
Eivät kuulemma ota mitään riskiä. Siellä olen omani katsastanut.
One life, live it!
Re: Q4 Torsen ja katsastus
Tavallisillakin voi joillakin pyörittää yhtä pyörää kerrallaan, mutta sillä ei sitten oikein kuinka tasoin voimat vasemmalla ja oikealla nousee keskenään suhteessa poljinvoimaan...
Nelivetomalli pyörittää samaan aikaan mutta eri suuntiin, joissakin rumpujarrullissa rumpu itsetehostaa hieman eri lailla eri suuntiin..*.
Nelivetomalli pyörittää samaan aikaan mutta eri suuntiin, joissakin rumpujarrullissa rumpu itsetehostaa hieman eri lailla eri suuntiin..*.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Q4 Torsen ja katsastus
Integralea katsastaessa katsuri pyysi joka kerran ottamaan nelivedon pois päältä. Kun sanoin, etten viitsis alkaa kardaania irrottamaan, päädyttiin aina pihalle jarruttelemaan.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Q4 Torsen ja katsastus
Oma Alfa testattiin koeajolenkillä. Sanoi, että nelivetoa ei viedä rullille.
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Re: Q4 Torsen ja katsastus
^ viimekesäisessä Crossin rekisteröintikatsastuksessa sama. Subaruista en enää muista.
Re: Q4 Torsen ja katsastus
^ Ei Subbejakaan viedä rullille. Niissä piireissä on ollut muutamia nelivedon rikkoutumisia kun on rullille ajettu.
One life, live it!
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Q4 Torsen ja katsastus
Tätä tässä hieman selvitellyt joten kiitoksia kommenteista ja niihin jatkoksi hieman tilannepäivitystä.
Maahantuojalla juttelin muutaman hepun kanssa ja kaikki olivat sitä mieltä että ei saa testata. Välttämättä mitään ei todellakaan hajoa jos nopeusero on pieni ja testi nopea jottei pääse kuumenemaan. Mutta kuitenkin testi kuluttaa tarpeettomasti pyörästöä. Pariin merkkiliikkeeseen soitin myös, toisessa sanottiin ettei saa missään nimessä testata, toisessa taas oltiin sitä mieltä että kyllä se sen kestää. No tästä jälkimmäisestä otettiin myöhemmin yhteyttä ja tarkennettiin että kestää silloin kun on nelivetoautoille sopiva dyno kuten ylempänä viestiketjussa pariin otteeseen todettiinkin.
Eli Q4 ja tavallinen jarrudyno on ehdottomasti kielletty yhdistelmä.
Soitin sitten katsastusasemalle josta pienellä viiveellä autoa katsastanut kaveri soitti takaisin. Muisti tapahtuneen ja myönsi testauksen dynolla jota ei ole tarkoitettu nelivedolle. Perusteena oli ensin se että kaikki testataan ja ei sieltä mitään hajoa, pyysi vielä minua täsmentämään mikä voisi hajota. Asiakkaan siis kerrottava auton tekniikasta ja mitä hajosi - no eihän se näin voi olla. Pienen keskustelun jälkeen kysyin miksi sitten sammutit auton jos olet varma ettei torsen hajoa testatessa - taisit siis kuvitella että tässä on sähköisesti kytkeytyvä neliveto. Uskomaton vastaus: "Niin luulin kun nämä uudet ovat melkein kaikki niitä".
Eli siis asiakkaan autoa ja omaisuutta testataan luuloihin perustuen. Loistavaa. Tuo sinäkin autosi rikottavaksi voisi olla mainoslauseena.
Katsastusmieheltä pyysin kirjallisen version tapahtuneesta. Harkitsen vielä erillisen kirjallisen reklamaation tekemistä hieman ylemmäs katsastuskonttorin hierarkiassa. Hyvä olla olemassa jos auto muuttuukin jossain kriittisessä tilanteessa kaksivetoiseksi ja kuljettaja perheineen päätyy laulukuoroon tai saattaa jonkun ulkopuolisen kansalaisen sinne.
Positiivista on että autohan toimii varmaankin normaalisti. Tosiaan varmaankin, sillä tuollaisen jälkeen tietty koko ajan on epäilys että hetkinen, vetääkö tämä nyt liikaa etupäällä - vai onko kaikki voima nyt kummallisesti takana... Kiitoksia vaan katsastuskonttorille tästä epävarmuuden luomisesta, vastuuseen tapahtuneesta tulette kuitenkin joutumaan.
Maahantuojalla juttelin muutaman hepun kanssa ja kaikki olivat sitä mieltä että ei saa testata. Välttämättä mitään ei todellakaan hajoa jos nopeusero on pieni ja testi nopea jottei pääse kuumenemaan. Mutta kuitenkin testi kuluttaa tarpeettomasti pyörästöä. Pariin merkkiliikkeeseen soitin myös, toisessa sanottiin ettei saa missään nimessä testata, toisessa taas oltiin sitä mieltä että kyllä se sen kestää. No tästä jälkimmäisestä otettiin myöhemmin yhteyttä ja tarkennettiin että kestää silloin kun on nelivetoautoille sopiva dyno kuten ylempänä viestiketjussa pariin otteeseen todettiinkin.
Eli Q4 ja tavallinen jarrudyno on ehdottomasti kielletty yhdistelmä.
Soitin sitten katsastusasemalle josta pienellä viiveellä autoa katsastanut kaveri soitti takaisin. Muisti tapahtuneen ja myönsi testauksen dynolla jota ei ole tarkoitettu nelivedolle. Perusteena oli ensin se että kaikki testataan ja ei sieltä mitään hajoa, pyysi vielä minua täsmentämään mikä voisi hajota. Asiakkaan siis kerrottava auton tekniikasta ja mitä hajosi - no eihän se näin voi olla. Pienen keskustelun jälkeen kysyin miksi sitten sammutit auton jos olet varma ettei torsen hajoa testatessa - taisit siis kuvitella että tässä on sähköisesti kytkeytyvä neliveto. Uskomaton vastaus: "Niin luulin kun nämä uudet ovat melkein kaikki niitä".
Eli siis asiakkaan autoa ja omaisuutta testataan luuloihin perustuen. Loistavaa. Tuo sinäkin autosi rikottavaksi voisi olla mainoslauseena.
Katsastusmieheltä pyysin kirjallisen version tapahtuneesta. Harkitsen vielä erillisen kirjallisen reklamaation tekemistä hieman ylemmäs katsastuskonttorin hierarkiassa. Hyvä olla olemassa jos auto muuttuukin jossain kriittisessä tilanteessa kaksivetoiseksi ja kuljettaja perheineen päätyy laulukuoroon tai saattaa jonkun ulkopuolisen kansalaisen sinne.
Positiivista on että autohan toimii varmaankin normaalisti. Tosiaan varmaankin, sillä tuollaisen jälkeen tietty koko ajan on epäilys että hetkinen, vetääkö tämä nyt liikaa etupäällä - vai onko kaikki voima nyt kummallisesti takana... Kiitoksia vaan katsastuskonttorille tästä epävarmuuden luomisesta, vastuuseen tapahtuneesta tulette kuitenkin joutumaan.
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Q4 Torsen ja katsastus
"Niin luulin kun nämä uudet ovat melkein kaikki niitä"
Ei voi olla todellista? Tätäkö voi olla katsastusmiehen ammattitaito? Missä on ammattiylpeys?
Ei voi olla todellista? Tätäkö voi olla katsastusmiehen ammattitaito? Missä on ammattiylpeys?
Re: Q4 Torsen ja katsastus

Oma kävi kanssa syksyllä rullilla mutta oli tällainen uudenmallinen dyno kyseessä. Katsurikin oli ainakin olevinaan tehtäviensä tasalla ja kertoi että heillä on mallikohtainen lista autoista joita ei kyseiseen dynoon voi ajaa.
Hiljaa se dyno auton pyöriä pyöritti, eikä mitään soraääniä kuulunut eikä venkoilua mihinkään suuntaan tapahtunut. Ei se silti kivalta tuntunut.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Q4 Torsen ja katsastus
Eilen kävin katsastuksessa ja olin varautunut kaikenlaisiin selityksiin tuosta nelivedosta.
Totesin katsastusmihelle, että auto on neliveto. Vastasi suoraan, että testataan jarrut vaan tuossa koejaolenkillä. Piti asiaa mielestäni ihan itsestäänselvyytenä.
Lähdin kuitenkin epäilevänä miehenä kyytiin. En kyllä varsinaisesti huomannut, missä kohdassa sitä 25 metrin koejaolenkkiä niitä jarruja testattiin. Melko kevyesti jarrutti. Ehkä sille riitti tieto, että edellisenä päivänä oli vaihdettu levyt ja palat joka nurkkaan.
Asemana Espoon K-1.
Totesin katsastusmihelle, että auto on neliveto. Vastasi suoraan, että testataan jarrut vaan tuossa koejaolenkillä. Piti asiaa mielestäni ihan itsestäänselvyytenä.
Lähdin kuitenkin epäilevänä miehenä kyytiin. En kyllä varsinaisesti huomannut, missä kohdassa sitä 25 metrin koejaolenkkiä niitä jarruja testattiin. Melko kevyesti jarrutti. Ehkä sille riitti tieto, että edellisenä päivänä oli vaihdettu levyt ja palat joka nurkkaan.
Asemana Espoon K-1.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2