Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
Valvoja: Moderators
- CamTech
- Viestit: 7
- Liittynyt: 15 Touko 2012, 22:44
- Car(s): Alfa 159 2.4 Jtdm SW Qtronic -06
ex-164 3.0 V6 -95 ja -98 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
Palstoilla on ollut juttuja hehkutulppien vaihdosta, mutta ajattelin laittaa tähän pari kuvaa ko. operaatiosta, jos niistä on jollekulle tulevaisuudessa apua. Ongelma oli tyypillinen eli käynnistäessä tuli virheilmoitus "Pre-heating glow plug not available". Pienen nettiselailun perusteella tuo usein tarkoittaa, että yksi tai useampi hehku on mennyt rikki - näin siis itsellänikin. Joissakin tapauksissa on ollut suurempia ongelmia, kuten hehkutusrele jne. Päätin vaihtaa kaikki 5 hehkutulppaa: Motonetilta löytyikin Boschin tulppia. Vaihtoa varten ostin myös pitkän 9 mm hylsyn. Hehkujen johdot on suht. tiukasta painamalla kiinni tulpissa ja kaikkiin ei pääse kovin hyvin käsiksi, joten kärkipihdeillä napakka ote johdosta läheltä tulppaa ja pieni veto, niin irtoaa hyvin. Takaisinlaittaessa laitoin hieman kuparirasvaa kierteisiin. Koneen kannattaa olla kylmä, koska muuten voi olla aika kuumat
paikat vaihdella tulppia. Talvipakkasilla voisin taas kuvitella, että johtimien muoviliittimet saattavat irrottaessa rikkoutua helposti.
Autossa oli paikallaan Beru-merkkiset hehkut (FPG 55187863). Mittasin hehkujen vastukset Fluke 115-yleismittarilla. Paikallaan ollessa niiden resistanssi oli normaalit 0,8-0,9 ohmia, paitsi yhdessä oli 120 ohmia. Motonetistä hankitut Boschin tulpat (250 203 001-4FS) näyttivät kädessä mitattuna 1,4-1,5 ohmin vastuksen ja paikalleen asennettuna kaikki 1,0 ohmia. Hehkujen vaihdon jälkeen virheilmoitus katosi. Aikaa hehkujen vaihtoon meni rauhallisella tahdilla noin puoli tuntia.
Tässä on liitteenä muutama kuva. 1. kuva löytyy osoitteesta http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=58886" onclick="window.open(this.href);return false;
paikat vaihdella tulppia. Talvipakkasilla voisin taas kuvitella, että johtimien muoviliittimet saattavat irrottaessa rikkoutua helposti.
Autossa oli paikallaan Beru-merkkiset hehkut (FPG 55187863). Mittasin hehkujen vastukset Fluke 115-yleismittarilla. Paikallaan ollessa niiden resistanssi oli normaalit 0,8-0,9 ohmia, paitsi yhdessä oli 120 ohmia. Motonetistä hankitut Boschin tulpat (250 203 001-4FS) näyttivät kädessä mitattuna 1,4-1,5 ohmin vastuksen ja paikalleen asennettuna kaikki 1,0 ohmia. Hehkujen vaihdon jälkeen virheilmoitus katosi. Aikaa hehkujen vaihtoon meni rauhallisella tahdilla noin puoli tuntia.
Tässä on liitteenä muutama kuva. 1. kuva löytyy osoitteesta http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=58886" onclick="window.open(this.href);return false;
- Liitteet
-
- Alfa glow plugs.jpg
- hehkujen sijanti
- (112.75 KiB) Tiedosto ladattu 3534 kertaa
-
- Alfa 159 glow plug 3.jpg
- liitin
- (57.55 KiB) Tiedosto ladattu 3534 kertaa
-
- Alfa 159 glow plug 5.jpg
- etualalla vanha Berun hehku ja taempana Boschin uusi
- (47.59 KiB) Tiedosto ladattu 3534 kertaa
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
Onko joku noita itse vaihdellut viime aikoina? Olis kiva kuulla, kuinka nuo piuhat saa rikkomatta irti tulpista. Omasta ei nimittäin hievahdakkaan. Nyt on vähän epävarmaa, kuinka paljon tuohon voi voimaa käyttää, vai onko tuossa, joku mekanismi/lukitus, joka aukeaa, kun oikeasta kohdasta puristaa? Myös paikoin tulpat on aika ahtaalla. Tarviiko, jotain irrottaa tieltä, jotta mahtuu operoimaan paremmin?
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
Kyllä ne kestää. Ota vaikka pihdeillä kiinni muovirungosta ja nosta jotain tukea vasten vipumenetelmällä. Suoraankin voi kiskaista.
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
Ok! Täytyy tänään ottaa toinen lähestyminen vivun kera.
- rim
- Viestit: 767
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
- Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
Mulla on ollut sama ilmoitus silloin tällöin riesana viime talvesta asti. Käytännössä mitään ongelmaa ei ole kuitenkaan ollut käynnistyksen kanssa. Deltassa huollossa kysäisin asentajalta ja oli sitä mieltä että kyseessä voi olla isompikin juttu...
Tämän ketjun rohkaisemana kävelin motonettiin ja hain uudet hehkut. Paikalle heitto oli helppo homma, mulla edes hatut ei ollut tiukassa.
Mitattuani vaastukset niin neljässä oli 0,8-0,9 ohmia ja yhdessä 216. Eli luultavasti syy löytyi, käytännön kokemuksia ei ole kun sain homman valmiiksi puoli tuntia sitten.
Tämän ketjun rohkaisemana kävelin motonettiin ja hain uudet hehkut. Paikalle heitto oli helppo homma, mulla edes hatut ei ollut tiukassa.
Mitattuani vaastukset niin neljässä oli 0,8-0,9 ohmia ja yhdessä 216. Eli luultavasti syy löytyi, käytännön kokemuksia ei ole kun sain homman valmiiksi puoli tuntia sitten.
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
Sieltähän ne heilahti irti, kun löyty vähän näppärämmät pihdit. Berua oli entiset ja Berua meni tilalle. Vähän alkuun hämäsi tulppien eri koodit. Google kertoi molempien menevän ko.kiesiin. Liekö edeltävien jälkeen numerointi muuttunut, mene ja tiedä. Vikailmoitusta ei enää tullut.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
Ja muistakaa oikea momentti
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
Eipä noita hirveästi tarvii kiinni repiä
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
Sepä se
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
Kiitos CamTech alustuksesta ja hyvistä kuvista. Viime viikolla tuli tämä "Pre-heating glow plug not available" ilmoitus tauluun ja vaihdoin kaikki hehkut (Beru) uusiin Boch:n valmistamiin. Yleismittarilla kokeilin niitä vanhoja ja yksi hehku ei piipannut ollenkaan eli ajattelin sen olevan sökö.
Käynnistymisessä en toki ole huomannut mitään heikkoutta aimminkaan mutta vaihtamisesta oli ainakin se hyöty että tämä em. ilmoitusvalo hävisi startatessa. Kunnes tänään -15 pakkasta ja sama ilmoitus tuli esiin. Eihän ne nyt voi hajota muutamassa päivässä uudestaan.
Käynnistymisessä en toki ole huomannut mitään heikkoutta aimminkaan mutta vaihtamisesta oli ainakin se hyöty että tämä em. ilmoitusvalo hävisi startatessa. Kunnes tänään -15 pakkasta ja sama ilmoitus tuli esiin. Eihän ne nyt voi hajota muutamassa päivässä uudestaan.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
^Syy voi olla tuossa aloitusviestissäkin mainitussa hehkureleessä. Sijaitsee tulipellissä ylhäällä keskellä, kaksi liitintä ja virransyöttö, helppo vaihtaa. Tarviikkeena en ole uutta löytänyt. Alkuperäinen maksoi muistaakseni 150-200€
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
Onko se jokin virranrajoitus/aikarele kun noin paljon maksaa?Epezi kirjoitti:^Syy voi olla tuossa aloitusviestissäkin mainitussa hehkureleessä. Sijaitsee tulipellissä ylhäällä keskellä, kaksi liitintä ja virransyöttö, helppo vaihtaa. Tarviikkeena en ole uutta löytänyt. Alkuperäinen maksoi muistaakseni 150-200€
Edit: onkohan se tällainen? Käytettynäkin kallis
http://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROMEO-15 ... 43c055bbdd
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
^juurikin tuo
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
Mulla taitaa löytyä tuollainen ylimääräisenä, jos on tarvetta. Oli GT JTDm:ssä.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
-
- Viestit: 92
- Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
- Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
Kyselisin että onko aina ilmestynyt tämä hehkujen teksti näyttöön jos hehku tai pari pimeänä? Mulla tuntuis lähtevän vähän röpöttämällä käyntiin, tuntuis et joku hehku ei lämmitä.. Mutta mitään tekstiä ei näyttöön ilmesty. Ajattelin tässä lähteä Motonettiin hakemaan boschit, onko vaara että röpötys ei häviä mihinkään?
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
lemmy kirjoitti:Kiitos CamTech alustuksesta ja hyvistä kuvista. Viime viikolla tuli tämä "Pre-heating glow plug not available" ilmoitus tauluun ja vaihdoin kaikki hehkut (Beru) uusiin Boch:n valmistamiin. Yleismittarilla kokeilin niitä vanhoja ja yksi hehku ei piipannut ollenkaan eli ajattelin sen olevan sökö.
Käynnistymisessä en toki ole huomannut mitään heikkoutta aimminkaan mutta vaihtamisesta oli ainakin se hyöty että tämä em. ilmoitusvalo hävisi startatessa. Kunnes tänään -15 pakkasta ja sama ilmoitus tuli esiin. Eihän ne nyt voi hajota muutamassa päivässä uudestaan.
Ei ymmärrä. Tänään tehty viisi starttausta päivän mittaan eikä mitään merkkivaloa heittänyt. Noh. Oli niin tai näin niin pitää nyt seurata tilannetta. Jos toi rele hajois niin starttaakos se sitten ollenkaan.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
Ebaysta löytyy 80£ + 10£ rahti http://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROMEO-GL ... 0598304173Carlos kirjoitti:Tuosta uusi "hehkurele"
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
Johtuisikohan akun varaustilasta. Mulla alkoi tuota pre-glow herjaa pukkaamaan ja meni käynnistys vaikeaksi. Plus ABS-VDC herjoja. Kunnes alkoi jo käymäänkin täristämällä, ihan kuin joku suutinkin olisi ollut pois pelistä. Pyöritti kuitenkin kohtuudella startatessa. Uusi akku viime viikolla eikä ole sen jälkeen ollut mitään vaivoja.lemmy kirjoitti:Ei ymmärrä. Tänään tehty viisi starttausta päivän mittaan eikä mitään merkkivaloa heittänyt. Noh. Oli niin tai näin niin pitää nyt seurata tilannetta. Jos toi rele hajois niin starttaakos se sitten ollenkaan.lemmy kirjoitti:Kiitos CamTech alustuksesta ja hyvistä kuvista. Viime viikolla tuli tämä "Pre-heating glow plug not available" ilmoitus tauluun ja vaihdoin kaikki hehkut (Beru) uusiin Boch:n valmistamiin. Yleismittarilla kokeilin niitä vanhoja ja yksi hehku ei piipannut ollenkaan eli ajattelin sen olevan sökö.
Käynnistymisessä en toki ole huomannut mitään heikkoutta aimminkaan mutta vaihtamisesta oli ainakin se hyöty että tämä em. ilmoitusvalo hävisi startatessa. Kunnes tänään -15 pakkasta ja sama ilmoitus tuli esiin. Eihän ne nyt voi hajota muutamassa päivässä uudestaan.
Eli ihan niinkuin jännite olisi tippunut niin ettei sähköt pelaa ennen starttia, mutta isossa akussa olisi kuitenkin ollut "perusvääntöä" sen verran että jaksoi kuitenkin konetta pyörittää.
Tästä on esimerkki tutun mersusta, jossa tehdas webasto ei suostu isommalla pakkasella toimimaan ollenkaan koska akun jännite tippuu sen mielestä liian alas.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- azorblade
- Viestit: 443
- Liittynyt: 15 Elo 2009, 23:39
- Car(s): 156 V6 -00
ex:
75 ts, 156 v6 ja jts, 159 2.4 sw - Paikkakunta: Kontiolahti
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
^ pre glow -valitus hävisi akun vaihdolla myös täällä
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 2.4 Jtdm hehkutulppien vaihto
^^
Yleensä, jos paljon sähköihin liittyviä ongelmia tai oireita tulee kerralla -> akku, akun navoissa tai akkuun tulevissa johdoissa on jotain häikkää. Johtuu ihan siitä, kun jännite tipahtaa riittävän alaksi riittävän pitkäksi aikaa -> järjestelmä pyrkii (kai myös 159:ssä on jo niin paljon älyä, en tiedä varmuudella) siirtämään sitä vähää jäljelläolevaa jännitettä ja niitä ampeereja sinne, minne niitä on pakko saada - eli käynnistysvaiheessa startti ja käyntiinsaamisen absoluuttisiin pakkolaitteisiin. Jos viispytystä suutin on pimeänä, pitäisi sen käynnistyä. Sama myös vaikka yksikään hehku ei toimi, niin vielä ns. normipakkasella pitäisi lähteä käyntiin jotensakinkuten.
Yleensä, jos paljon sähköihin liittyviä ongelmia tai oireita tulee kerralla -> akku, akun navoissa tai akkuun tulevissa johdoissa on jotain häikkää. Johtuu ihan siitä, kun jännite tipahtaa riittävän alaksi riittävän pitkäksi aikaa -> järjestelmä pyrkii (kai myös 159:ssä on jo niin paljon älyä, en tiedä varmuudella) siirtämään sitä vähää jäljelläolevaa jännitettä ja niitä ampeereja sinne, minne niitä on pakko saada - eli käynnistysvaiheessa startti ja käyntiinsaamisen absoluuttisiin pakkolaitteisiin. Jos viispytystä suutin on pimeänä, pitäisi sen käynnistyä. Sama myös vaikka yksikään hehku ei toimi, niin vielä ns. normipakkasella pitäisi lähteä käyntiin jotensakinkuten.