156 1.8ts super

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
MikkiS
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Touko 2012, 14:59
Car(s): 156 1.8 Twin Spark Super
Paikkakunta: Jalasjärvi

156 1.8ts super

Viesti Kirjoittaja MikkiS »

Kertokaapas nyt sitte ku ostettiin emännälle 1.8ts 04- ajettu 70tkm. Jakopää on vaihdettu viideskympis vuonna 09. Että onko näis uudemmis vielä samaa vikaa ku vanhemmis että remmi oikiasti katkee jos sillä ajaa yli 3vuotta? Ja kertokaa muutenki kokemuksia juuri tästä 1.8 twin sparkista. ??? Kiitos jo etukäteen.

Avatar
Guenevere
Viestit: 670
Liittynyt: 28 Maalis 2012, 23:06
Car(s): Exät:
166 2.0 V6 Turbo 2000
155 2.0 8V 1995 ja
147 2.0 T.S 2007
Paikkakunta: Tervakoski

Re: 156 1.8ts super

Viesti Kirjoittaja Guenevere »

Mulla 147 -07, ostin helmikuussa. Tajusin just vähän aikaa sitten, ettei hihnaa vissiin ole ikinä vaihdettu, ikää siis 5 vuotta ja kilometrejä reilut 50k.

Kesäkuun ekalle viikolle on varattu aika vaihtoon - toivottavasti sinne kestää. :oops:
Viimeksi muokannut Guenevere, 26 Touko 2012, 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Never regret anything that made you smile.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 1.8ts super

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kilometreistä ei kannata luistaa pätkän vertaa yhtään vähääkään. Jos kestää 60tkm, on hyvä. Jos enemmän, olisit lotonnut. Aikahan on sit se asia, missä voi - edes teoriassa - luistaa ja joustaa. Jos auto on ollut pääosin tallissa talvet ja rauhallista ajoa kesällä, voi se hihna kestää aikaa vaikka kuinka kauan.

En silti ottaisi riskiä. Nimimerkillä täällä hihnanvaihto edessä, kun yliajalla mennään - pitäisi olla 2009 keväällä vaihdettu hihna, mutta mitään dokumentaatiota tuosta ei suorilta käsin löydy keneltäkään, varmuudella vaihdettu viimeksi '07... Homma lähtee etiäpäin joko ensiviikolla tai sitä seuraavalla. Toivottavasti kestää, hihnalla kuitenkin jo ainakin 40tkm takana =P

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 1.8ts super

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

MikkiS kirjoitti:...samaa vikaa ku vanhemmis että remmi oikiasti katkee jos sillä ajaa yli 3vuotta? Ja kertokaa muutenki kokemuksia juuri tästä 1.8 twin sparkista. ??? Kiitos jo etukäteen.
Eihän se vika ole, jos remmi katkeaa vaihtovälin ulkopuolella. Tai no on se omistajan, ettei ole vaihtanut sitä ajoissa. Jos pelkää ajan kovettaneen remmin niin voihan sen hihnan kuntoa äkkiä vilkasta kopan välistä?


2½ vuoden kokemuksella tiedän, että on sitten muute ihan paska Alfa. Ei saa olla korjaamassa koko aikaa, vaikka haluais. Vie surkean vähän bensaa ja muutenkin ihan liian järkiauto. Pitää pitkittää pikkuvikojen korjausta, kun ei ehdi tulla uutta vikaa ajoissa ja harrastus kärsii. Jopa vaimo on pitänyt sitä todella hyvänä hankintana käyttöautoksi! Edelliset kaks vuotta on mennyt V6 tarjontaa seuraten ja jatkuu edelleen. Muuten se on ihan hyvä! :mrgreen:

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 1.8ts super

Viesti Kirjoittaja palkus »

vois kyllä kuvitella että tuollainen -04 1.8 tessu on todella murheeton peli, ei ruostetta, viimisiä vuosimalleja joten lastenvikoja korjattu, koneessa ei tasapainoremmiä (jos se nyt mikään murhe onkaan). Huollot tekee ja kovaa ajoa. Tottakai siihen tukivarsia joutuu vaihtamaan kuten kaikkiin parempialustaisiin autoihin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 1.8ts super

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mutta kun tukivarret on mallia TRW tai muuten laadukkaita, vaihtovälikin on niin harva, ettei sekään ole oikeasti harmi...

Täällä on sitten se toinen ääripää vrt. Jarsanin tapaus (täällä 2litranen tessukka '99, eli paljon vanhempikin...). Kohta laitettu vähän yli kahdessa vuodessa remonttia autoon vaivaiset 5400euroa. Iso osa kuluvia osia, mutta paljon muutakin mennyt siinä ohessa. Mutta tasapainotellaan: Bensat + huoltokulut kaikkineen maksaa 0,15euroa kilometriltä, ympärivuotista ajoa. Auto on tasan kerran ollut tänä aikana "jämähtänyt tien varteen", jolloinka silloinkin sai ihan ajamalla kotipihaan - vaihdelaatikko tosiaan leipoi tuolloin. Ja hajonneella laatikolla toimi vielä kaikki kokeillut vaihteet (pakki, 1, 2, 3, 5) mutta "jyskytti" kun joku ratas tai vastaava pyörähti kokonaisen kierroksen - tai jotain sinnepäin.

Mutta summa summarum: Väittäisin foorumia lukeneena ja kommentteja kuulleena samaa, kuin Jarsan. Koneessa on yksi ikävästi hajoileva osa vähemmän (tasapainoakselin hihna) ja "ei ole ihan niin revitty tehoja irti", joten muutenkin kestää paremmin. Muistat vaan katsoa, että koneessa on öljyä (ja tästä olemma tosissani), nimittäin vähillä öljyillä on hyvin äkkiä runkolaakerit entiset ja se on sitten siinä. En tiedä uusimmista 156:sta, mutta ainakin tämä meidän yksilö syö öljyä mittatikun min-max-väliltä heti vaihdon jälkeen 25%, jonka jälkeen pysyy siinä seuraavat 8-9tkm. Sitten hörppäsee ja vauhdilla ja on todella äkkiä alarajassa ~10tkm ajon jälkeen, eli tarkka pitää olla. Kerran viikkoon jos kilsoja tulee, tai vähintään kerta kuukauteen kattelee, mitenkä öljyä on niin ei pääse säikyttelemään - omien kokemusten perusteella suosittelisin myös vaihteistoöljyn vaihtoa vaikkapa 60tkm välein tai heti hommatessasi, samalla pääsee kattomaan puuttuuko sitä - jos puuttuu, voipi vuotaa ja ennaltaehkäsevästi voit pelastaa itsesi pitkälle toista tonnia maksavasta pikku rempasta... (kokemuksen syvällä rintaäänellä =D)

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1444
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 1.8ts super

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Aquatica kirjoitti:"ei ole ihan niin revitty tehoja irti"
OT: Onhan tuo 140hv aika hyvin 1.8 TS:stä. Kun vertaa 2.0 TS:n 156hv niin litratehot on täsmälleen samat. :wink:

MikkiS
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Touko 2012, 14:59
Car(s): 156 1.8 Twin Spark Super
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: 156 1.8ts super

Viesti Kirjoittaja MikkiS »

Kyllä huokaasin helpotuksesta, sitä aikaa juuri tuos ajattelin että kuinka tarkka se siitä on. Pitää kurkata sinne vähä jossain vaihees. Ku kilometrejä on vielä vaikka kuinka paljo jäljellä. Ja kiitos vaan vastauksista.!

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 1.8ts super

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Todella surkea tsäkä pitää käydä, jos noin vähän ajettu remmi pettää välittömästi kolmen vuoden tullessa täyteen. En toki suosittele ajamaan yliaikaisella remmillä, jos ei ole pakko.
Mandeprkl kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:"ei ole ihan niin revitty tehoja irti"
OT: Onhan tuo 140hv aika hyvin 1.8 TS:stä. Kun vertaa 2.0 TS:n 156hv niin litratehot on täsmälleen samat. :wink:
LisäOT: Oikeen kun pilkkua viilataan niin 1.8 tessussa on PALJON paremmat litratehot. :wink:

2.0 T.S. Euro 3 moottorissa on vain 150hv. Ja lisäksi 2.0 T.S. kone on 1970cm3, kun taas 1.8 T.S:n 1747cm3. Eli mopon moottori vie voiton 80.14hv/l tehoilla, perus tessun 76.14hv/l vastaan.

Urbaanit legendat kertoo huhuja, että 1.8:ssa olisi todellisuudessa enemmän tehoa kuin tehdas ilmoittaa ja 2.0:ssa vähemmän... :silly:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 1.8ts super

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jarsan kirjoitti:^Todella surkea tsäkä pitää käydä, jos noin vähän ajettu remmi pettää välittömästi kolmen vuoden tullessa täyteen. En toki suosittele ajamaan yliaikaisella remmillä, jos ei ole pakko.
Mandeprkl kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:"ei ole ihan niin revitty tehoja irti"
OT: Onhan tuo 140hv aika hyvin 1.8 TS:stä. Kun vertaa 2.0 TS:n 156hv niin litratehot on täsmälleen samat. :wink:
LisäOT: Oikeen kun pilkkua viilataan niin 1.8 tessussa on PALJON paremmat litratehot. :wink:

2.0 T.S. Euro 3 moottorissa on vain 150hv. Ja lisäksi 2.0 T.S. kone on 1970cm3, kun taas 1.8 T.S:n 1747cm3. Eli mopon moottori vie voiton 80.14hv/l tehoilla, perus tessun 76.14hv/l vastaan.

Urbaanit legendat kertoo huhuja, että 1.8:ssa olisi todellisuudessa enemmän tehoa kuin tehdas ilmoittaa ja 2.0:ssa vähemmän... :silly:
Vielä viimenen OT :)
No vastattenakoon: Litratehoa 1.8:ssa on taatusti enempi, ja veikkaisin ettei ainakaan Euro2 2.0 pääse edes oikealle kymmenelle *köh*. Mutta isompi iskutilavuus aiheuttanee enemmän kitkaa (ainakin näin mulle on opetettu fysiikan tunneilla joskus aikanaan koulussa...) ja vaatii enempi energia kulkea -> joutuu kovemmalle kuormalle. Tietysti jos on joku 60litranen moottori, josta otetaan se 1,5hevosta, se on aika rauhallista -> ei rasitu sen vuoksi... Enemmänkin sen järkyttävän massan ymv. takia, ymmärtääkseni. Korjatkoot toki joku, kuka tietää paremmin moottorien sielun elämää =P Väitän silti, että vähän pienempi moottori samoilla kamoilla on pääsääntöisesti kestävämpi, kuin lähes identtinen mutta hieman isompi ja kokonaisteholtaan isompi.

Mites se menikään: Mitä enemmän tavallisesta bensamoottorista otetaan tehoa irti (unohdetan nyt ne litratehot ja turbot), sen huonompi sen energiahyötysuhde on. Mitä huonompi energiahyötysuhde -> sen rankemmalle rasitukselle itse moottori mekaanisine osineen joutuu tehon tuottamiseksi. Eli tällä(kin) logiikalla tuo 1.8 olisi vakaampi ja luotettavampi, mitä kakslitranen :P Mutta koputetaan puuta, eipä tuo kakslitranenkaan kamalasti ole ongelmia aiheuttanut... *koputtaa puuta*. Jos OT loppuis? =D

Aijoo, vielä viimenen biitti:
PS.
Tuo jälkimmäinen käsitys moottoreista (unohdetaan edelleenkin erikoismoottorit ja turbot) on se, mihin olen perustanut käsitykseni ylipäänsä autoilutekniikasta ja tuo on mulle sepostettu automekaanikon toimesta. Mikäli tuo on väärin, hajotettaneen mun maailmankuva ja käsitys autojen moottoreista ja niiden toiminnasta täysin ja hiljenen näistä asioista sitten lopullisesti, kunnes olen oppinut jotain oikein... :roll:

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: 156 1.8ts super

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Jarsan kirjoitti: 2½ vuoden kokemuksella tiedän, että on sitten muute ihan paska Alfa. Ei saa olla korjaamassa koko aikaa, vaikka haluais. Vie surkean vähän bensaa ja muutenkin ihan liian järkiauto.
Mutta jos hyvin käy niin muutamalla tonnilla voi teettää remppaa seuraavan parin vuoden sisällä. Tyyppivikoja ei oo vielä tullut paitsi niitä tukivarsia ja mittarissa kohta 200tkm. Kulkupuoleen nähden kone on kyllä säästöpossu. Kompromissi kaikin puolin.

EDIT: Ai niin se kysymys. Jos ajat 300tkm niin säästät yhden hihnanvaihdon verrattuna vaihdatko esimerkiksi 50tkm vai 60tkm kohdalla. Jos et niin kauan autoa ajatellut pitää niin turhaa arpoa sitä hihnanvaihtoa mun mielestä.. Tietysti eri asia jos ajoa on tullut noin vähän, mutta luulen että kylmäkäynnistysten ja maantieajon määrä ratkaisee jos riskiä haluaa ottaa..
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 1.8ts super

Viesti Kirjoittaja palkus »

Aquatica kirjoitti:Mutta kun tukivarret on mallia TRW tai muuten laadukkaita, vaihtovälikin on niin harva, ettei sekään ole oikeasti harmi
juu ei olekaan mikään harmi trw:llä. Tässä yksilössä taisi olla 70000 mittarissa joten ylätukivarret tulee vaihtoon jossain kohtaa ja muita sitten joskus paljon myöhemmin satunnaisesti.
Tuosta moottorista, litrateho on reipas mutta vääntö on normaalia 1.8 vaparille joten vähän kaikki osaset pääsee vähän vähemmällä isompimoottoriseen verrattuna.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 1.8ts super

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

stoichiometric kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Mutta kun tukivarret on mallia TRW tai muuten laadukkaita, vaihtovälikin on niin harva, ettei sekään ole oikeasti harmi
juu ei olekaan mikään harmi trw:llä. Tässä yksilössä taisi olla 70000 mittarissa joten ylätukivarret tulee vaihtoon jossain kohtaa ja muita sitten joskus paljon myöhemmin satunnaisesti.
Tuosta moottorista, litrateho on reipas mutta vääntö on normaalia 1.8 vaparille joten vähän kaikki osaset pääsee vähän vähemmällä isompimoottoriseen verrattuna.
Kiitos. Eli ilmeisesti olen ymmärtänyt ihan oikein :) 1.8 kuormittuu vähemmän kauttaaltaan -> osaset kestävät pitempään ja paremmin.

Kaarlo
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:33
Car(s): Alfa 156 JTS Sportwagon

Re: 156 1.8ts super

Viesti Kirjoittaja Kaarlo »

Kertokaapas nyt sitte ku ostettiin emännälle 1.8ts 04- ajettu 70tkm. Jakopää on vaihdettu viideskympis vuonna 09. Että onko näis uudemmis vielä samaa vikaa ku vanhemmis että remmi oikiasti katkee jos sillä ajaa yli 3vuotta? Ja kertokaa muutenki kokemuksia juuri tästä 1.8 twin sparkista. ??? Kiitos jo etukäteen.
Ja tästä ei sitten kannata tinkiä pätkääkään! Itse ajoin yhden vaihtovälin kuukauden verran yli tuon 3 vuotta. Sanotaan nyt näin, että remmi oli vaihtokunnossa.
Suosittelen tekemään tämän huollon ajoissa.

Vastaa Viestiin