Ilmastointi ja heinäsirkat..

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Ajelin auton talliin ja juuri sillä sekunnilla kun olin kääntämässä virtoja pois, alkoi hanskalokeron takaa kuulumaan komeaa sirkutusta..
Auton vielä käydessä painoin ilmastoinnin pois päältä ja ääni loppui. Painoin ilmastoinnin takaisin päälle ja sirkutus alkoi.

Sammutin auton ja olin sillä ajamatta parituntia. Ajelin sen jälkeen isollatiellä 80km/h ja kokeilin vielä ilmastointia -> alkoi auto nykimään. Sammutin ja laitoin ilmastoinnin vielä kerran päälle mutta nyt ei nykinyt.

Nyt huomasin ettei konehuoneesta kuulu naksahdusta enää kun auto käy ja painaa ilmastoinnin päälle. Piti ensiviikolla mennä täyttämään järjestelmä mutta mahtoiko sieltä mennä nyt jokin pieleen?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja DaViega »

naksahdus ja nytkähdys ---> Kompressori menee päälle, eli ihan normaalia. Mutta se että rupesi nykimään onkin vähän oudompi juttu, miten voimakas tuo sirinä on, entäs onko ilmastoinnin säädöt täysin manuaaliset?

Edit: Sirinä tulee sisäilma-anturista? se propelli saattaa välillä sirittää?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja Finest »

Voit testata hyppylangalla magneetin toiminnan.
Sitten odottelee josko tulisi kylmää ilmaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onko kylmäainetta? Jos se pääsee liian tyhjäksi (tai jopa liian täynnä olevana) aiheuttaa jos jonkinmoisia ongelmia. Tässähän ihan vähän aikaa sitten oli jollakulla 156:n tai 159:n ilmastoinnin kanssa samaa ongelmaa, että tehot katosi ja hirveä sirkkeliääni. Ainakin muutamilla korjaantui ihan perus ilmastointihuollolla, jotta oli oikea määrä tavaraa kyydissä.

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Aquatica kirjoitti:Onko kylmäainetta? Jos se pääsee liian tyhjäksi (tai jopa liian täynnä olevana) aiheuttaa jos jonkinmoisia ongelmia. Tässähän ihan vähän aikaa sitten oli jollakulla 156:n tai 159:n ilmastoinnin kanssa samaa ongelmaa, että tehot katosi ja hirveä sirkkeliääni. Ainakin muutamilla korjaantui ihan perus ilmastointihuollolla, jotta oli oikea määrä tavaraa kyydissä.
Kylmäainettahan ei tosiaan ole. Täyttöhuolto ensiviikolla. Ja se ääni ei kyllä siitä pikku vipperästä ole keskikonsolista. Sen juuri puhdistin viimekerralla kun oli konsoli auki ja nyt se ääni oli hyvinkin voimakas ja kuului juuri hanskikaslokeron takaa.

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja masaboy »

DaViega kirjoitti:naksahdus ja nytkähdys ---> Kompressori menee päälle, eli ihan normaalia. Mutta se että rupesi nykimään onkin vähän oudompi juttu, miten voimakas tuo sirinä on, entäs onko ilmastoinnin säädöt täysin manuaaliset?

Edit: Sirinä tulee sisäilma-anturista? se propelli saattaa välillä sirittää?
Automaatti-ilmastointi löytyy. Ja nyt ei enää konehuoneessa naksahtele sitten ollenkaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joo, kompurahan ei käynnisty jos ei mitään sieltä löydy, muuten kärvähtää kompurasta jotakin ja se on kallista lystiä se.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mulla 155 vähän samaa ongelmaa... Kyseessä kuulema joku laakeri kompurassa
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja PSS »

DaViega kirjoitti:
Edit: Sirinä tulee sisäilma-anturista? se propelli saattaa välillä sirittää?
Joo voin varmistaa, omassa propelli leikkasi kiinni ja CRC:n jälkeen toimii mutta sirittää matalammilla kierroksilla. Eli lähellä finaalia. Helppo ottaa irti ja tarkistaa.

Eli tämä osa:
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ition.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Kompurakin hajosi kerran, mitään ääntä se ei pitänyt - leikkasi kiinni täytön jälkeen koska oli ollut koko talven käyttämättä.

EDIT: jos kompura pitää vaihtaa, sen saa huomattavasti halvemmalla Ebaysta:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=11049" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=141077#p141077" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja Finest »

alfreedo kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Onko kylmäainetta? Jos se pääsee liian tyhjäksi (tai jopa liian täynnä olevana) aiheuttaa jos jonkinmoisia ongelmia. Tässähän ihan vähän aikaa sitten oli jollakulla 156:n tai 159:n ilmastoinnin kanssa samaa ongelmaa, että tehot katosi ja hirveä sirkkeliääni. Ainakin muutamilla korjaantui ihan perus ilmastointihuollolla, jotta oli oikea määrä tavaraa kyydissä.
Kylmäainettahan ei tosiaan ole. Täyttöhuolto ensiviikolla. Ja se ääni ei kyllä siitä pikku vipperästä ole keskikonsolista. Sen juuri puhdistin viimekerralla kun oli konsoli auki ja nyt se ääni oli hyvinkin voimakas ja kuului juuri hanskikaslokeron takaa.
Voisit kokeilla tätä http://www.xado-finland.fi/shop/kaasuky ... p-107.html" onclick="window.open(this.href);return false; ja kertoa toimiiko vai ei :wink:

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Finest kirjoitti:
alfreedo kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Onko kylmäainetta? Jos se pääsee liian tyhjäksi (tai jopa liian täynnä olevana) aiheuttaa jos jonkinmoisia ongelmia. Tässähän ihan vähän aikaa sitten oli jollakulla 156:n tai 159:n ilmastoinnin kanssa samaa ongelmaa, että tehot katosi ja hirveä sirkkeliääni. Ainakin muutamilla korjaantui ihan perus ilmastointihuollolla, jotta oli oikea määrä tavaraa kyydissä.
Kylmäainettahan ei tosiaan ole. Täyttöhuolto ensiviikolla. Ja se ääni ei kyllä siitä pikku vipperästä ole keskikonsolista. Sen juuri puhdistin viimekerralla kun oli konsoli auki ja nyt se ääni oli hyvinkin voimakas ja kuului juuri hanskikaslokeron takaa.
Voisit kokeilla tätä http://www.xado-finland.fi/shop/kaasuky ... p-107.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; ja kertoa toimiiko vai ei :wink:
Seems legit :wink:

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja Finest »

Ei kai tossa mitään jos luontoon ei päästä 8)
Hassua kun kuitenkin kaikki, joilla on ilmastointi, laskevat ainetta ilmakehään.

Periaatteessa tuolla purkilla voisi tehdä "vuosihuoltoa".

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja PSS »

Voisit kokeilla tätä http://www.xado-finland.fi/shop/kaasuky ... p-107.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; ja kertoa toimiiko vai ei :wink:
Google translate instant suomi websivusto :)

Ei herätä innostusta tilaamaan edes käytettyä auto tuota sivustolta. Tuolta saa muuten aineita voitelemaan aseiden kuono tynnyrinkin.

RIPA
Viestit: 1137
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Mulla taas parina peräkkäisenä päivänä mielenkiintoinen feilu: auto käynnissä ja apparin puolelta kaveri pois kyydistä, ovi kiinni ja puhallin alkaa puhaltaan ihan täpölla ja kuumaa, ei sinänsä mitään, mutta kun ulkolämpötila on n+22 astetta. :crazyeyes:

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^ ulkolämpötilan anturihan on siinä apparin puolen peilissä.....

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Eilen starttasin auton ja taas apparin puolelta hansikaslokeron ja keskikonsolin välistä käynnistyi sirkeli.. Loppui myös itsekseen suht nopeasti.. Tälläkertaa ei ollut ilmastointi päällä.
Puhallin kuitenkin toimii kaikissa nopeuksissa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Joku säätöläppä vetelee viimisiä tai on kuivahtannu... jos saat äänen esille pidemmäksi aikaa, niin kokeilee säätää puhallusta eri asentoihin, sisäkiertoa pois/päälle ja lämmönsäätöä myös.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja masaboy »

DaViega kirjoitti:Joku säätöläppä vetelee viimisiä tai on kuivahtannu... jos saat äänen esille pidemmäksi aikaa, niin kokeilee säätää puhallusta eri asentoihin, sisäkiertoa pois/päälle ja lämmönsäätöä myös.

No ennen sieltä käynnistyksen yhteydessä kuuluikin sellaista kohinaa kuin joku/jotkut läpät "flatkuttais", mutta vaan muutaman sek. Onks siellä keskikonsolin takana joku puhaltimen osa? Mulla oli Foorttissa joku puhaltimen pömpeli samassa paikassa mistä nyt kuuluu tuo sirklaava ääni.. :?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja DaViega »

"Joku puhaltimen pömpeli"? ei tuu muuta mieleen kuin etuvastus, tuskin sekään. Tai sitten itse puhallin moottori saattaa tehdä ääntä, keräävät pölyä ajanmyötä moottoriin. irrotus ei ole mitään raketti tiedettä, pari ruuvia auki ja se tulee sieltä pois kunhan löytää oikean asennos, sitten paineilmalla puhtaaksi, ehkä varovasti jotain rasvaa.

Näin, kun kerran se ääni tulee myös ilmastoinnin ollessa pois päältä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja PSS »

alfreedo kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Joku säätöläppä vetelee viimisiä tai on kuivahtannu... jos saat äänen esille pidemmäksi aikaa, niin kokeilee säätää puhallusta eri asentoihin, sisäkiertoa pois/päälle ja lämmönsäätöä myös.

No ennen sieltä käynnistyksen yhteydessä kuuluikin sellaista kohinaa kuin joku/jotkut läpät "flatkuttais", mutta vaan muutaman sek. Onks siellä keskikonsolin takana joku puhaltimen osa? Mulla oli Foorttissa joku puhaltimen pömpeli samassa paikassa mistä nyt kuuluu tuo sirklaava ääni.. :?
Kojelaudan takana olevaa ilman suuntaussysteemi jurnuttaa silloin kun tekee muutoksia suuntaukseen, ja myös kun auton sammuttaa tai käynnistää. Jos sulla on se putkiston suuntausmoottori jotenkin paskana, ei se kova ääni ole normaalisti.

Jos se ääni tulee ratin korkeudelta niin syynä on tod näk nuo säätöfläpit.
156_TS1_8.jpg
(27.23 KiB) Tiedosto ladattu 1827 kertaa
1 - Intake/recirculation air flap
2 - Electric fan
3 - Evaporator
4 - Air mixture flaps
5 - Heater radiator
6 - Air distribution flaps
A - Recirculation air flow
B - Outside air flow
C - Windscreen/side windows air flow
D - Centre and side vents air flow
E - Interior air vents flow

The electric fan directs the flow of outside air towards the interior of the vehicle.

The air introduced into the passenger compartment from the outside passes through a combined filter, i.e. consisting of two layers:
  • the first 'particle' layer has the task of trapping the small particles of fine dust and pollen
  • the second 'active charcoal' layer is designed to trap certain pollutant elements in the atmosphere.
If, on the other hand, the recirculation function is activated, the special flap directs the flow of air from the inside the pasenger compartment. The flow of air initally comes into contact with the evaporator, then it partly or totally envelops the heater radiator, depending on the position of the mixture flap. Lastly, the air is sent to the various vents depending on the position of the upper, centre and lower distribution flaps. All the flaps are operated by electric motors controlled by the control unit.

156_TS1_8_2.jpg
(41.35 KiB) Tiedosto ladattu 1825 kertaa

1 - Electric fan
2 - Evaporator
3 - Heater radiator
4 - Recirculation flap actuator
5 - Mixed air flap actuator
6 - Distribution flap actuator
7 - Combined filter element
8 - Fan electronic variator

All the flaps are opreated by special actuators and kinematic mechanisms controlled by the control unit.

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Kyllä siellä jotain muuta on nykyään kuin heinäsirkkoja .. Enää ei ole sirkeli pyörinyt mutta eilen ehtoolla jonottaessani kioskin luukulla ja auto tyhjäkäynnillä, kuuntelin kun taas hansikaslokeron takaa alkaa kuulumaan sellaista ääntä kuin ilmanvaihtokanavien läpät säätyisivät itsekseen ja sitten *poks*! Kuin lasipullo olisi posahtanut kappaleiksi.. Aivan vastaava ääni .. :(

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Fiat foorumin puolella on näkynyt muutama tapaus, missä sisäkierron läppää ohjaava moottori on sekoillut ja lopulta repinyt itsensä irti akselilta. Siinä tulee muutaman sentin muovinippelille hintaa, jos liikkeessä korjataan. Muistaakseni uuteen Bravoon läppäzydeemin uusiminen kustansi vaatimattomat 1200 € (taisi onneksi mennä takuuseen se tapaus).

Mutta sitten olisi tällainenkin korjaus ...
http://ftcf.org/smf/index.php?topic=12589.0
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja Jakke »

insinörtti kirjoitti:Fiat foorumin puolella on näkynyt muutama tapaus, missä sisäkierron läppää ohjaava moottori on sekoillut ja lopulta repinyt itsensä irti akselilta. Siinä tulee muutaman sentin muovinippelille hintaa, jos liikkeessä korjataan. Muistaakseni uuteen Bravoon läppäzydeemin uusiminen kustansi vaatimattomat 1200 € (taisi onneksi mennä takuuseen se tapaus).

Mutta sitten olisi tällainenkin korjaus ...
http://ftcf.org/smf/index.php?topic=12589.0
Kun ostin oman autoni, niin siinä oli yks läppää kääntävä moottori repinyt itsensä irti paikaltaan. Purin kapistuksen ja laitoin yhden tipan pikaliimaa moottorin kiinnikkeeseen: Hyvin on pelittänyt jo 2,5 vuotta.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

rausku
Viestit: 246
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja rausku »

masaboy kirjoitti:. Painoin ilmastoinnin takaisin päälle ja sirkutus alkoi.

Sammutin auton ja olin sillä ajamatta parituntia. Ajelin sen jälkeen isollatiellä 80km/h ja kokeilin vielä ilmastointia -> alkoi auto nykimään. Sammutin ja laitoin ilmastoinnin vielä kerran päälle mutta nyt ei nykinyt.

Nyt huomasin ettei konehuoneesta kuulu naksahdusta enää kun auto käy ja painaa ilmastoinnin päälle. Piti ensiviikolla mennä täyttämään järjestelmä mutta mahtoiko sieltä mennä nyt jokin pieleen?
Heinäsirkat pääsivät yllättämään. Käytin toissa päivänä auton ilmastoinnin huollossa. Kylmäainetta oli 310g joten edellinen omistaja ei lienee huollattanut ilmastointia. Huollon jälkeen tuntui, että vehje puskee kylmää hyvällä teholla. Eilen lähdin pidemmälle reissulle ja melko nopeasti teho hävisi joten otin kompuran pois päältä.
Tänään startatessa tehoja taas oli, mutta 10 sekunnin välein kuului pärähtävä ääni. Samoin kiihdyttäessä huomasin nykäisyn just ko. ääneen kohdalla. Kompura taas päältä pois ja kotona kuulostelemaan. Naksahdus kuuluu, kun hiutaleesta painaa ja flekti alkaa huutamaan. Pärähtävä ääni kuuluu n. 10 sekunnin välein ja viilennystehoa ei ole. Toisaalta muutamalla käynnistyksellä ääni jäi puuttumaan ja viilennys toimi hyvin samoin välillä laite pukkaa hetken viileetä normaaliin tapaan. ...ja sitten taas pärähtää. :)

Ilmastointia huollettaessa kävi niin, että ohjelma meni läpi ok paineistuksen osalta, mutta täyttö jäi vajaaksi 560g, koska kylmäainepullo loppui. Uuden kylmäainepullon kanssa ei tehty muuta kuin täytettiin, mutta epäilyt jäi esim ylitäytön suhteen.
No vahinko on tapahtunut ja nyt sitten funtsimaan, että mitä pitäisi tehdä tai vaihtaa. Ajattelin tsekkauttaa, ettei ylitäyttöä ole ensimmäiseksi, mutta aika rajusti siellä joku ottaa vastaan, koska kiihdyttäessä nykäsyt tuntuvat selkeästi. Kompura?

Uskaltaako vehkeellä ajaa jos ei pidä kompuraa päällä? Ilman kompuraa mitään ylimääräistä ääntä (kahinaa, pärähdystä tms) ei kuulu ja kiihdyttäessä kierrokset nousee tasaisesti ainakin tuonne 5500-6000 asti eli 3:lla motarille loikatessa.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Minulla tismalleen samat oireet ilmastointihuollon jälkeen (n. kuukausi takaperin). Pahimmillaan toi n.10s välein kuuluva ääni muistutti kuin joku ois katkonut kakkosnelosia sirkkelillä ja samalla tuntui nykäisy ajossa. Myös tyhjäkäynti huojui ton äänen tahtiin paikallaan seistetessä

Minulla huollosta saatuun lappuun oli kirjattu täyttömääräksi 510g.
Kylmäainetta oli lapun mukaan jäljellä 320g.
Jatkoin ajamista ääntelystä huolimatta eikä ainakaan mitään ole vielä hajonnut.
Ilmastoinnin möykkääminen ja nykiminen loppui itsestään n. viikko huollon jälkeen. Kylmennystehoakin tuntuu riittävän.

Se on aina mukava viedä ehjä auto huoltoon ja saada se takaisin vajaakuntoisena :?

rausku
Viestit: 246
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja rausku »

Mitään hävittävää mulla tässä ei ole eli mä taidan tehdä niin, että käyn otattamassa kylmäainetta pois 50-100grammaa. Silloin käsittääkseni järjestelmässä olisi painetta vähemmän ja kompuralle vastapainetta vähemmän. Tuossa testaillessa se nykiminen on kyllä yllättävän selkeä.

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja arv »

rausku kirjoitti:Heinäsirkat pääsivät yllättämään. Käytin toissa päivänä auton ilmastoinnin huollossa. Kylmäainetta oli 310g joten edellinen omistaja ei lienee huollattanut ilmastointia. Huollon jälkeen tuntui, että vehje puskee kylmää hyvällä teholla. Eilen lähdin pidemmälle reissulle ja melko nopeasti teho hävisi joten otin kompuran pois päältä.
Tänään startatessa tehoja taas oli, mutta 10 sekunnin välein kuului pärähtävä ääni. Samoin kiihdyttäessä huomasin nykäisyn just ko. ääneen kohdalla. Kompura taas päältä pois ja kotona kuulostelemaan. Naksahdus kuuluu, kun hiutaleesta painaa ja flekti alkaa huutamaan. Pärähtävä ääni kuuluu n. 10 sekunnin välein ja viilennystehoa ei ole. Toisaalta muutamalla käynnistyksellä ääni jäi puuttumaan ja viilennys toimi hyvin samoin välillä laite pukkaa hetken viileetä normaaliin tapaan. ...ja sitten taas pärähtää. :)

Ilmastointia huollettaessa kävi niin, että ohjelma meni läpi ok paineistuksen osalta, mutta täyttö jäi vajaaksi 560g, koska kylmäainepullo loppui. Uuden kylmäainepullon kanssa ei tehty muuta kuin täytettiin, mutta epäilyt jäi esim ylitäytön suhteen.
No vahinko on tapahtunut ja nyt sitten funtsimaan, että mitä pitäisi tehdä tai vaihtaa. Ajattelin tsekkauttaa, ettei ylitäyttöä ole ensimmäiseksi, mutta aika rajusti siellä joku ottaa vastaan, koska kiihdyttäessä nykäsyt tuntuvat selkeästi. Kompura?

Uskaltaako vehkeellä ajaa jos ei pidä kompuraa päällä? Ilman kompuraa mitään ylimääräistä ääntä (kahinaa, pärähdystä tms) ei kuulu ja kiihdyttäessä kierrokset nousee tasaisesti ainakin tuonne 5500-6000 asti eli 3:lla motarille loikatessa.
Oliko ihan automaattikone ilmastointihuollossa? Nuo automaattikoneet taitavat lisätä öljyä järjestelmään "varmuuden vuoksi" ja öljy on kuitenkin öö... kaikille järjestelmille sopivaa :wink: :roll: . Saattaa olla että uusi öljy reagoi vanhan kanssa ja tekee siitä liimamaista töhnää joka sitten kerääntyy ajan kanssa kuivaimeen ja/tai kennoihin. Öljyhän ei sieltä mihinkään häviä ellei ihan selkeetä vuotoa ole kompressorista joten sitä ei ole tarvetta lisäillä muuten kuin kompressorin vaihdon yhteydessä.
Toisaalta jos paineistus tehtiin typellä ja järjestelmään on jäänyt typpeä niin yläpaine kyllä karkaa aika nopeasti tappiin eikä viilennystehoa oikein ole silti.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Mulla ainakin jäi huollosta laskun lisäksi sellainen kassakuitin näköinen lappu, jossa luki noi täyttömäärät ja jotain aikaleiman näköisiä lukemia.
Oli siinä myös maininta voiteluaineesta "lisätty 0ml".

rausku
Viestit: 246
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja rausku »

Homma jäi hieman mystiseksi, mutta ainetta oli liikaa. Alkuperäinen täyttö oli 560g "kassakuitin" mukaan, konepellissä tarrassa luku 540g. Cardatan tms mukaan 460g. Ilmeisesti tuo 560 on 156:n täyttömäärä. Eli pieni sekaannus. Automaattikone oli käytössä.

Koeajolla vaikutti pelittävän, ei nykinyt, ei heinäsirkkoja ja jäähdytystehot hyvät. Huomena taas kaus niin sitten näkee miten pelaa. Ilmeisesti liikatäytössä tehot hiipuu nimenomaan hetken käytön jälkeen ei heti.

Olarin Vianorille kiitokset takuusta ja asian hyvästä ja nopeasta hoidosta!
Vainiolle ja arv:lle kiitokset vastauksista.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Ilmastointi ja heinäsirkat..

Viesti Kirjoittaja legza »

Normaali ilmastointihuollossa lisätään sen verran öljyä, kun ilmastointihuoltokone sitä ottaa pois. Tästä tuntuu olevan kylläkin eri käsityksiä... Ja vaikka siinä lapussa lukee että öljyä lisätty 0ml, niin sekään ei tarkoita ettei sinne olisi lisätty. Monet lisää suoraan ruutasta missä on asteikko ja se on vaan parempi, koska monasti se öljy mikä kaadetaan ilmastointihuoltokoneeseen, ei välttämättä ole ollut ilmatiiviisti.

Vastaa Viestiin