156 etuvakaajan runkopuslasta katsastussetä hieman vihjaili ja onhan tuo narissut jo toista vuotta...
Onko minkälainen operaatio vaihtaa puslat vai vaihtaako samalla koko **ska? Mites nuo vakaajien paksuudet kun niitä puslia myydään niin monen paksuisiin. Voi toki selvitä mittaamalla, mutta riippuuko jotenkin vuosimallista ja moottorista, minkälaisen vakaajan se Luigi on halunnut sinne laittaa? Olikohan ne vaihtoehdot 21,5mm, 22mm ja 24mm...?
Pianhan tuo alkaakin jo hipoa täydellisyyttä.. (hervotonta sarkasmia)
Koskapa tuo apurungon irrotus tuntuu monella tökkivän niin laitan tähän että saa ne puslat vaihdettua niinkin että löysää vaan apurunkoa takapäästä sen verran mitä pultit antaa myöten ja sitten vaihtaa ne sivulta. Vanhojen puslien pannat saa halki lyömällä sivusta ruuvimeisselillä ja uutta tilalle. Vaatii kyllä notkeita käsiä ja sitkeitä rystysiä mutta noin sen itse tein.
Niin ja sen tangon halkaisijan tietää mittaamalla sen. Eiku tilaat ne puslat heikalta ja se kai tarkistaa sen viimeistään runkonumeron perusteella.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
JaniW kirjoitti:netistä ongittua: 22 mm (ainakin JTS), GTA 23 mm, vastuuta oikeellisuudesta en ota
Tais olla V6 ja GTA molemmat 23mm, sehän tietty selviää kun mittaa vakaajan. Ja tuosta pantojen halkaisusta senverran että osassa on metalliset pannat joiden halkaisu ei onnistu.
^en tarkoittanut sitä vakaajassa olevaa olaketta, joita on kai bakeliitista ja metallista, vaan sitä kiinnityspantaa jonka sisällä kumi on. Se kyllä halkesi suht kivuttomasti.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
JiiTeeÄssä kirjoitti:^en tarkoittanut sitä vakaajassa olevaa olaketta, joita on kai bakeliitista ja metallista, vaan sitä kiinnityspantaa jonka sisällä kumi on. Se kyllä halkesi suht kivuttomasti.
Asia selvä meni itselläkin nuo sekasin, nimenomaan sitä olaketta tarkoitinkin! Pitäis joskus miettiäkkin ennenkun kirjottelee.
Ehkä se sit on 22mm ? Muistaakseni tosiaan kaverin V6.ssa oli 23mm, mutta se oli -03 boselifti... ehkä siihen on upgreidattu millin paksumpi vakaaja, tai sit muistan väärin...
On tainnut joku Jiiteeässän autoon ne kumit kerran vaihtanut, jos kerran ruuvarilla sai lyötyä auki. On ne sen verta paksut metalliniitit että ihan saa kunnolla rälläkällä vetää poikki ja senkin jälkeen vielä lyödä tuurnalla irti.
Oishan sen nähnyt selvästi jos niitä olisi joku ennen murjonut tai rälläköinyt. Mites Epezi olet saanut ne sitten kasaan jos on noin pitänyt menetellä, kumien mukanahan ei tule uusia pantoja?
Mulla ne pannat oli kohtuu kevyesti prässätty yhteen pultinreiän ympäriltä ja sai vedettyä takaisin kasaan omalla pultilla. Nyt kun mietin niin saattoi olla että halkaisin pannan vain toisesta päästä ja se riitti kumin vaihtamiseen. Tosin on muistikuva siitäkin että puolikkaat on kädessä, no vanhuus ei tule yksin, tosin on tuosta 3 vuotta aikaakin.
Auto tuli mulle ensimmäiseltä omistajalta eikä huoltohistoriassa ollut aiempaa puslien vaihtoa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
Omastani kun vaihdoin nuo puslat niin ei kyllä ollut sen kummempi kuin apurungon pultit takaa niin pitkälle auki kuin mahdollista ja sen jälkeen sai puslat pois. Uudet tilalle ja siinä se. Ei ollut mitään metalliniittejä tai muuta erityistä. Tuosta sitten lienee vaihdettu puslat joskus aiemmin. Vanhat puslat oli ihan tavallisen näköiset. Ja vakaaja oli 22 millinen.
Se niittaus on alapinnassa ja vastamutteri yläpinnassa. Niitin rälläköinti pois ei siis vaikuta mitenkään haitallisesti, kiinnityspultti kiristää pannat toisiinsa.