Aloitetaas nyt alusta. ostin Alfa Romeo 147 joka on kuulemma 100 000 kilometrissä läpikäyty koneeltaan ja kytkimeltään. kyseisessä autossahan on tuo selespeed vaihteisto. Remontin jälkeen ajettu noin 23 000 kilometriä joista omia kilsoja on alle 10 000. Selespeed on toiminut moittettoomasti koko ajan tähän mennessä, lukuunottamatta aivan satunnaisesti vaihdenumerotaulun vilkkumista ja kylmänä pientä nykimistä sekä joskus kylmänä vaihtaa hieman ihmeellisesti. Nämä oireet esiintyivät kuitenkin vain harvoin ja satunnaisesti Kerran alkoi tosin auton sisällä kuulua kauheaa piipitystä ja ajotietokoneessa luki että selespeed error, mutta auto lopetti sen sammutuksen jälkeen joten siihen en sen enempää silloin sitten puuttunut.
Oikeastaan kaikki ongelmat alkoi viikko sitten kun olen joutunut enempi huonokuntoisempaa tietä ajamaan ja pidempää matkaa ajanut, ajoin ennen ongelmia n.1000 km putkeen 11 tunnissa ja alfa toimi kun unelma lukuun ottamatta runsahkoa öljyn syöntiä, mutta se on ilmeisesti melko normaalia? niin, vikko sitten auto ei meinannut käynnistyä millään, ei antanut laittaa vapaalle ollenkaan ja vaihdetaulu vilkkui. otin akun navat pois ja sitten antoi laittoi pakin päälle ja sitten käynnistyi (välillä ei meinaa muutenkaan käynnistyä, herjaa ajotietokoneen näytössä aina välillä jtn) Toissapäivänä kun tulin illalla kyliltä niin ennen pihaan kääntymistä töysyyn ajamisen seurauksena heitti numerotaulussa pakin päälle ja alkoi piipittämään, vaikka oikeasti 4 vaihde oli päällä. Tämä kuitenkin loppui kun sammutti auton.
Noh, seuraavana päivänä lähdin pidemmälle reisulle ja auto toimi moitteettomasti, kunnes Norjassa serpenttiini tiellä lumihuippuiselle vuorelle noustessa Alfa päätti jättää vitosen päälle. Jos vaihtoi pienemälle niin heitti vapaalle. Jouduin ajamaan toista tuhatta kilometrä korkeallevuorelle pelkällä vitosella kauheassa vesisateessa (onhan muutes vääntävä kone kun tuollaiset nousut jaksaa mennä vitosella ylös!!

) Rupesi jo hieman jänskättämään kuinka käy... parinsadan kilsan päässä antoi sitten laittaa pienemmän vaihteen päälle ja tuntui toimivan taas kutakuinkin normaalisti lukuun ottamatta numerotaulun vilkkumista ja pientä herjaamista. En kuitenkaan uskaltanut pysähtyä kun vasta suomen puolelle ja ajoin melkein 500 kilsaa Norjaa putkeen takaisin sumeen, koska en ollut varma käynnistyiskö auto sammutuksen jälkeen ja meneekö vaihteet silmään

Suomessa vaihteet kuitenkin toimvat taas täysin normaalisti eikä vaihdetaulu edes vilkkunut. Nyt on taas ajaettu vähän aikaa, eikä selespeedissä tunnu olevan mitään ongelmaa.
Mikäköhän ihme tuohon oikein tuli ja missäköhän mahtaa olla vika???

ehkä mahdollisesti joku huono liitin tai liitos? Ja missäköhän nuo selen liititmet sijaitsee? Tuli vähän pitkä ja epäselvä selostus, mutta toivoisin asiallisia vastauksia vaihteisto ongelmaan ja myös tuohon kuinka paljon saa öljyä syödä
