JTD 10 V männässä reikä
Valvoja: Moderators
JTD 10 V männässä reikä
Minulla todettiin 2,4 10 valve JTD- koneessa mäntään tulleen reikä. Mahtaako olla yleinen tapahtuma noissa koneissa? Syitäkin saa arvuutella, vaikka kyllä kai ruiskusuuttimen vika on todennäköisin.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: JTD 10 V männässä reikä
Taidat olla ensimmäinen josta luen täällä.
Suutin, hekutulppa pirstaloitunnut, ei paljoa vaihtoehtoja jos jako ei ole päässyt hyppimään
Suutin, hekutulppa pirstaloitunnut, ei paljoa vaihtoehtoja jos jako ei ole päässyt hyppimään
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: JTD 10 V männässä reikä
Eka kerta kun kuulen tuollaisesta... taitaa olla yksittäitapaus!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: JTD 10 V männässä reikä
Onko autossa joku "tehoboksi" ? Kerran oli citroenin jumpy diissel jossa teholaatikolla nostettu ahtoja,ja jonkun ajan jälkeen kone alkanut kolkottamaan.
Kansi ylös ja kolme mäntää halki...
Eli syyllinen oli liian kovat ahdot,kone käy turhan kuumana ja polttaa mäntiin reijät / hiushalkeamat.
Kansi ylös ja kolme mäntää halki...
Eli syyllinen oli liian kovat ahdot,kone käy turhan kuumana ja polttaa mäntiin reijät / hiushalkeamat.
Re: JTD 10 V männässä reikä
Tuo moottori on tehdasmarinoitu eli se on veneessä. Ja 225 pollea , että on kai siinä ahtoja, ei ole painemittaria. Lämmöt ovat aina olleet ok. Öljynjäähdytinhän tuossa on samanlainen kuin autossa , eli sitä jäähdytetään 80 - asteisella vedellä. Pitäisiköhän laittaa merivesikäyttöinen jäähdytin , niin olisi 20 -asteista jäähdytysvettä? Onkohan tuossa koneessa jotkut suuttimet jotka ruiskii öljyä männän alle?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: JTD 10 V männässä reikä
onko varmasti 10v -konejokander kirjoitti:Tuo moottori on tehdasmarinoitu eli se on veneessä. Ja 225 pollea

Jos on niin mukavat teholukemat on 10v:stä otettu....
Re: JTD 10 V männässä reikä
En tiedä näkeekö sitä venttiilien lukumäärää tuosta kuvasta, mutta ainakin siinä oli jakohihnoista se lyhyempi versio.
- Liitteet
-
- fnmjakopää1.jpg
- Kuva syksyllä jakohihnan vaihdosta.
- (178.85 KiB) Tiedosto ladattu 2019 kertaa
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: JTD 10 V männässä reikä
Ei sitä ainakaan tuosta yhdestä nokka-akselin hihnapyörästä pysty päättelemään. Pitsikantisetkin ovat yhdellä hihnapyörällä, niissä on toisen nenäkepin veto toteutettu muistaakseni hammaspyörillä.
- Epäkelpokeräilijä -
Re: JTD 10 V männässä reikä
http://www.fnm-marine.com/gallery/motori/HPE_225_1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: JTD 10 V männässä reikä
JOo, mutta tuo on uudempi malli.
Re: JTD 10 V männässä reikä
Niinhän näissäkin jos on 2 nokka-akselia, se toinen pyörii hammaspyörän (toisessa päässä) välityksellä. Mutta alkuperäiseen aiheeseen: Voiko pelkkä suuri kuormitus tehdä reiän mäntään , vai vaatiiko se esim vuotavan suuttimen? Muut männät näyttävät virheettomiltä. Ajotunteja siis oli vasta 400. Vastaisikohan se 70 000 km autossa. Venekoneissahan koneremppa tulee ehkä 1500 h paikkeilla normaalisti. Paitsi tällä kertaa tuli vähän aiemmin.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: JTD 10 V männässä reikä
Olisiko jotain ylimääräistä päässyt sylinteriin (vettä tms)? Se selvinnee, kun tarkistaa kiertokanget, etenkin sen viallisen sylinterin. Tietysti ne kannattaakin tarkistaa vääntymisen varalta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: JTD 10 V männässä reikä
Eikös Juhakolle tullut kans reikä mäntään SpaItaliassa? Sille taisi löytyä syykin?
Re: JTD 10 V männässä reikä
Reikä puhkesi , kun olin ajanut n. 40 minuuttia 3400 r/min. Kai se männän pää oli ohentunut jo aikaisemmmin ja nyt päätti puhjeta. Joka tapauksessa ko. suutin nyt tarkastetaan ja samoin männän jäähdytysöljy. Pitäisiköhän asentaa pakokaasun lämpömittari. Ja merivedellä toimiva öljynjäähdytin. Vaikuttaa siltä ettei kyseessä ainakaan mikään tyyppivika ole, kun vastaavia tapauksia ei ole näköjään pilvin pimein.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: JTD 10 V männässä reikä
Erittäin harmillinen tapaus ja harvinainen, nämä on yleisesti kestävän koneen maineessa
Melko varmasti jotain ongelmaa suuttimessa, kannattaa käyttää kaikki testattavana ja tarkastaa myös "ohivirtauksen" letkujen kunto.
Mukavasti voimaa koneessa, jos on 10V
Toki venekäytössä on yleensäkkin otettu enemmän voimaa samasta myllystä kuin autoissa... Parhaiten tuon tunnistaa siitä, että suuttimet on imusarjan ja kannen välissä. Onko ahtopaine ohjattu alipaineella vai ylipaineella? Tuolla erottaisi kumpaa koneversiota tuoautokäytössä vastaisi... Jos vielä saisi foton koneen päältä, niin olis kiva
Mistäs tällaisesta koneesta löytäisi tarkempia speksejä (ruiskutuspaine, ahtimen tyyppi, ahtopaine, jne.)? Olisi vaan mukava oppia lisää näistä 10V koneista...

Melko varmasti jotain ongelmaa suuttimessa, kannattaa käyttää kaikki testattavana ja tarkastaa myös "ohivirtauksen" letkujen kunto.
Mukavasti voimaa koneessa, jos on 10V


Mistäs tällaisesta koneesta löytäisi tarkempia speksejä (ruiskutuspaine, ahtimen tyyppi, ahtopaine, jne.)? Olisi vaan mukava oppia lisää näistä 10V koneista...
"No smoke => no power => no hope"
Re: JTD 10 V männässä reikä
En tiedä ahtopaineen ohjauksesta ja koneen päällä on välijäähdytin kokoluokaa 30 x 50 cm , joten imusarjastakaan en tiedä. Mutta kertoisiko tuo kuva? Öljykorkin vas puolella on liitin , joka ehkä on suuttimelle. Ja sen vas puolella on merkintöjä jotka ehkä kertoo puristuspaineista. Eli onko suuttimet tai hehkutulpat siinä?
- Liitteet
-
- suutin.jpg
- Ölykorkin vas. puolella suutin?
- (147.18 KiB) Tiedosto ladattu 1666 kertaa
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: JTD 10 V männässä reikä
OK, stondaan fixattuna. Taisin puhelimella selailla eikä silloin voi ergonomiasta puhua...jätin siis projaketjun tarkistamatta. 

- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: JTD 10 V männässä reikä
Ei se männän pää itsestään mihinkään ohene.jokander kirjoitti:Reikä puhkesi , kun olin ajanut n. 40 minuuttia 3400 r/min. Kai se männän pää oli ohentunut jo aikaisemmmin ja nyt päätti puhjeta. Joka tapauksessa ko. suutin nyt tarkastetaan ja samoin männän jäähdytysöljy. Pitäisiköhän asentaa pakokaasun lämpömittari. Ja merivedellä toimiva öljynjäähdytin. Vaikuttaa siltä ettei kyseessä ainakaan mikään tyyppivika ole, kun vastaavia tapauksia ei ole näköjään pilvin pimein.
Ei mäntää riko muu kuin mekaaninen vika(venttiilin katkeaminen/vääntyminen ,kiinnileikkaantuminen,männäntapin katkeaminen ,nakutus yms.)tai ylikuumumisesta johtuva sulaminen.Pelkkä ahtopaine ei mäntää riko jos muut asiat on kohdallaan ja jos paineet ei ihan taivaisiin nouse,mikä taas on normiahtimille muutenkin saavuttamattomissa.
Rikkoontuneesta männästä pitäs kyllä pystyä päättelemään syy.
Venemoottoreiden (ja monen autonkin)moottorin jäähdytysjärjestelmään liitetyllä öljynjäähdytin/lämmitinsysteemille on syy,sillä moottoriöljylle sopiva käyntilämpötila on 80-100 astetta (Italomoottoreissa tehtaan suositusarvo on usein 100astetta)ja nykyöljyt kestää hyvin 140-150 asteen lämpötiloja.
Suoralla merivesijäähdytyksellä öljy on liian kylmää.
Re: JTD 10 V männässä reikä
Tarkennusta , siis männän pää on sen näköinen kuin olisi palanut puhki. Kyllä kai se pinnasta sulaessaan ja välillä jäähtyessään heikkenee="ohenee" ja lopulta jossain vaiheessa puhkeaa. Venemoottoreissahan on noita merivesijäähdytteisiä öljynjäähdyttimiä. Mm. edellisessä VP bensakoneessani oli merivedellä toimiva jäähdytin. Vesi tuli ensin jäähdytysveden lämmönvaihtimeen ja siitä öljynjäähdyttimelle ja siitä pakosarjan ja -putken jäähdytykseen. Vesi poistui n. 40 - 60 -asteisena. Ajatuksenani oli tuossa öljyjäähyasiassa se , että jos öljy nyt on 110 -asteista, ei varmaan haittaisi jos sen saisi 100- asteiseksi. öljyhän jäähdyttää mäntiäkin. Pitäisi sitten asentaa öljyn lämpömittarikin, etta näkisi mikä on tilanne.
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: JTD 10 V männässä reikä
Juu onhan ne merivesijäähdytteisiä(joillakin jopa järvivesijäähdytteisiä
)se vaan että yleensä öljyä ei jäähdytetä suoraan meriveden lämpötilaan,kuten sullakin ensin vesi kiertää lämmönvaihtimen kautta,lisäks öljynkierrolle on yleensä vielä termostaatti joka säätelee jäähdytykseen menevää öljyä.
Mulla kiertää Yanmarin turbonakupadassa ensin lämmönvaihdin>merikytkin>öljynjäähdytin>(idioottimaisesti lämpimin vesi)välijäähdytin>pakoputki.Lisäks kone ottaa idioottimaisesti imuilman konehuoneen yläosasta jossa on ajossa n.65 astetta lämmintä

Mulla kiertää Yanmarin turbonakupadassa ensin lämmönvaihdin>merikytkin>öljynjäähdytin>(idioottimaisesti lämpimin vesi)välijäähdytin>pakoputki.Lisäks kone ottaa idioottimaisesti imuilman konehuoneen yläosasta jossa on ajossa n.65 astetta lämmintä

Re: JTD 10 V männässä reikä
Kuten Keltsikin mainitsi, olisi kiva saada jostain ko. koneesta lisää tietoa , esim koneen räjäytyskuva ja varaosien saatavuus ja hintoja. Tuntuu olevan aika kiven alla, ainakin räjäytyskuvaa olen haeskellut auton moottorista, mutta turhaan, Saati sitten venekoneesta. Eli jos jollain olisi antaa linkkivinkki.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: JTD 10 V männässä reikä
Onhan noissa öljynjäähdyttimissä myös termareita. Jopa 75:ssa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: JTD 10 V männässä reikä
Auton moottorina voi osia selata vaikkapa tuosta (toimii vain Internet Explorerilla):
Eper
Eper
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: JTD 10 V männässä reikä
Sanoisin, että suutin vika ko. sylinterissä jossa mäntä sulanut. Muistelen että Saksalaisen Auto Bildin 159 JtdM:n 100 tonnin kestotestissä oli jotain samaa ongelmaa ja syyksi osoittautui jo tehtaan jäljiltä suuttimeen ajautunut koneistuslastu tai jotain sellaista.
Epäilen, että tuo sylinteri ei ole suuttimesta johtuen saanut riittävästi soppaa ja on käynyt laihalla ja palolämmöt siitä syystä nousseet ja aikaa myöten mäntä sulanut puhki.
Epäilen, että tuo sylinteri ei ole suuttimesta johtuen saanut riittävästi soppaa ja on käynyt laihalla ja palolämmöt siitä syystä nousseet ja aikaa myöten mäntä sulanut puhki.
Re: JTD 10 V männässä reikä
Lisäyksenä vielä, että ei kyllä ole yleinen ongelma. Shit happens...
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
JTD 10 V männässä reikä
Dieselmoottori käy aina ilmaylimäärällä. Laihalle ei siis voi mennä. Suutin on ihan potentiaalinen syyllinen jos ruiskun muoto ei ole tasainen.Werneri kirjoitti:Epäilen, että tuo sylinteri ei ole suuttimesta johtuen saanut riittävästi soppaa ja on käynyt laihalla ja palolämmöt siitä syystä nousseet ja aikaa myöten mäntä sulanut puhki.
Sitten sellainen homma että eihän mikään huohotinputki sattuisi olemaan tämän rikki menneen sylinterin imukanavassa? Liika öljysumukin voisi tehdä tuollaista.
Tai sitten sylinteri on vaan kuumassa paikassa; kiertääkö jäähdytysneste kunnolla?
Re: JTD 10 V männässä reikä
Dieselissä suutinvika taitaa olla niinpäin että vuotaa ennen avautumista tai ruiskuttaa väärään suuntaan, bensakoneissa laiha seos ja/tai nakutus tappaa männät. (Dieselihän "nakuttaa" aina toimiessaan)
Pari esimerkkikuvaa netistä (muista suoraruiskudieseleistä):
Ilmeisesti tuo esivuoto nostaa lämpötiloja ja sulattaa mäntiä vähän jokapuolelta ja huono ruiskukuvio liian suurilla määrillä sulattaa pistemäisesti ja voi jättää selkemämmät ruiskun kuviot mäntään:

Joillain biodiesel/jätekasviöljyillä ja suoraruiskutusdieseleillä on tullut nopeasti mäntäongelmia, kun suuttimet eivät ole kestäneet (samoin voisi tietty olla huono erä dieseliä, mutta eiköhän se vaikuttaisi kaikkiin mäntiin)

Pari esimerkkikuvaa netistä (muista suoraruiskudieseleistä):
Ilmeisesti tuo esivuoto nostaa lämpötiloja ja sulattaa mäntiä vähän jokapuolelta ja huono ruiskukuvio liian suurilla määrillä sulattaa pistemäisesti ja voi jättää selkemämmät ruiskun kuviot mäntään:

Joillain biodiesel/jätekasviöljyillä ja suoraruiskutusdieseleillä on tullut nopeasti mäntäongelmia, kun suuttimet eivät ole kestäneet (samoin voisi tietty olla huono erä dieseliä, mutta eiköhän se vaikuttaisi kaikkiin mäntiin)
