Siis eilen, kun ajelin kotiin päin, mun autosta (75 t.s) hävisi vitonen kokonaan, muissakin vaihteissa on pientä jäykkyyttä, mutta menevät hyvin päälle
Missä voisi olla vika? Itse epäilisin vaihdevivuston rikkoutumista?
Onko kenellekään sattunu vastaavaa?
Laatikko+perässä pitäis olla öljyt ok !
Itellä kävi viime kesänä Niin et ku piti kaivaris pakittaa ruutuun ni pakki ja vitonen hävis ja muut vaihteet meni vähä eri paikoille ->pikkasen enemmän oikealle verrattuna normaaliin!
Sielt hajos perän lähellä oleva pallonivel joka on vaihteensiirtäjän päässä juuri ennen kuin se menee itse lootaan semmonen pirun tappi joka menee semmoseen ylempään levyyn kii! Pirun pienes paikas ko tsydeemit! Milanos käytiin vaihtaa peräpään vaihteen siirtäjän kilkkeet!
Kuulostaa tutulle. Omasta TS:stä hävisi myös viitonen. Mulla ei vaihdekeppi suostunut vapaa asennosta viitosen loveen ollenkaan. Vivustossa ei vikaa ollut, syy löytyy jostain lootan sisältä. En ole tutkinut tarkemmin, vaihdoin vain vara lootan tilalle.
Tekri kirjoitti:Mulla ei vaihdekeppi suostunut vapaa asennosta viitosen loveen ollenkaan. Vivustossa ei vikaa ollut, syy löytyy jostain lootan sisältä. En ole tutkinut tarkemmin, vaihdoin vain vara lootan tilalle.
Kuullostaa ikävästi samalta...
Pitänee tilata aika korjaamolta, en pysty itse sitä tossa pihalla korjaamaan On se nyt prkl, kun auto ei kestä viikkoa ilman "uutta vikaa"
No kerrottakoon diagnoosia: Eli toinen vaihdelaatikon sivutyynyistä (vasen) oli irti poikki ja ei antanu vaihdemekanismille tilaa laittaa viitosta päälle, vaan törmäsi takapalkkiin. Että tällaistakin voi sattua
Eli nyt ei muuta kuin kumityynyt tilaukseen ja alle ja taas... Wrroom !
AutonaAlfa kirjoitti:No kerrottakoon diagnoosia: Eli toinen vaihdelaatikon sivutyynyistä (vasen) oli irti poikki ja ei antanu vaihdemekanismille tilaa laittaa viitosta päälle, vaan törmäsi takapalkkiin. Että tällaistakin voi sattua
Eli nyt ei muuta kuin kumityynyt tilaukseen ja alle ja taas... Wrroom !
justiinsa samat kävi meikäläiselläkin 90:n kanssa viimme kesänä..
korjaantui kun vaihdoin laatikon tyynyt uusiin...
Juuri irrottelen 33:n 4x4 vaihdelaatikkoa syystä että kakkonen lakkasi menemästä päälle. Oliskohan saman tyyppinen vika. Laatikon takakannake näyttää kyllä melko väljältä. Vika alkoi ilmeisesti yöllä koska edellisenä päivänä laatikko pelasi OK, mitä nyt synkrot kakkoselle vaihdettaessa hieman takerteli jos oli enemmän kierroksia. Seuraavana aamuna vaan ei pysynyt kakkonen päällä enää. Irtonaisia osia ei ainakaan kauheasti ole laatikon sisällä koska autolla ajettiin vajaalla vaihdekaaviolla joitakin satoja kilometreja ennenkuin se otttiin pukeille eikä laatikosta kuulunut mitään erikoisia ääniä...
Vaihde toimii kyllä jos vetää kepistä oikein pirun lujasti koko ajan kakkosen lovea kohti eikä irrota. Mutta jos irrottaa niin vaihde tipahtaa heti päältä vaikka keppi on ikään kuin oikealla paikallaan kakkosella.
Kellään vastaavia kokemuksia 33:n kanssa? Taidan kuitenkin tiputtaa laatikon alas ja vaihtaa synkronit kun kerran oon jo puoleen väliin irrotellut osia...
Mun 33:ssa (1.7 16V -90) tipahtaa nelonen pois itsestään. Kakkosen synkka 'tuuttaa varattua', jos pyrkii vaihtamaan liian nopeasti. Kaiken kaikkiaan huonoimmat ja epätäsmällisimmät vaihteet, mihin olen koskaan autoissa törmännyt. Oliskohan syytä ottaa löota 'hoitoon'? Liikeradat ovat mielestäni 'hehtaariluokkaa'. Korjaantuuko vivustojen uusimisella?
Ainakin mulla auttoi täsmällisyyteen paljon kun vähän "viritin" siirtokoneistoa. Siellä vaihdekepin alapäästä lähtevän tangon päässä on holkki joka menee laatikosta tulevan karan päälle. Tämä liitos on joko sokalla tai pultilla kiinni. Itsellä holkki ja sokan reikä oli kulunut tosi väljäksi ja se tuntui isona klappina sekä poikittais että pitkittäisliikkeessä.
Otin siirtokoneiston irti, rälläköin pitkittäissuuntaisen (katkaisulaikan levyisen) loven holkkiin siten että pultilla (ei siis sokalla) kiristäessä holkki kiristyy laatikosta tulevan karan päälle tiukasti jolloin väljät katoaa. Koneistosta tuli huomattavasti täsmällisempi, suosittelen.
Edit : Tälläin siis ainakin -88 neliveto laatikossa, luultavasti sama systeemi vajaavetoisessakin. Vahvistaa ken tietää....