Kaivattaisiin vinkkejä 166:n hiljattain alkaneeseen täristysongelmaan, joka ilmenee erityisesti moottoritienopeuksissa jarrutettaessa. Tärinää tunnusteltaessa tämä vaikuttaisi tulevan selvästikin auton etupäästä, mikä luonnollisesti herättää kysymyksen etupään jarrujen toimivuudesta, mutta tässä tapauksessa etupään jarrulevyt + palat on vaihdettu vasta n. 9 tkm sitten uusiin ja jarrutesterissäkin etujarrut ottavat tasaisesti kiinni. Kysymysmerkkinä on kuitenkin auton oikealle puoltava ohjaus eli ohjauskulmat lienevät joka tapauksessa pielessä, mutta onko yleistä, että tämä voi näkyä selkeänä tärinänä jarrutettaessa? Mistä muusta tämä voisi johtua? Pyöränlaakerit? Joka tapauksessa ilmanpaineet pitäisivät olla kunnossa.
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
166:n täristys
Valvoja: Moderators
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: 166:n täristys
Veikkaan kyllä vahvasti että jarrulevyissä on vikaa, uudet levyt on hyvä "ajaa sisään" välttää pitkiä voimakkaita jarrutuksia alussa. Heittokello levyihin ja mittaamaan.
Toinen mahdollinen syy on jarrupaloissa tai Jarrusatulan männät jumittaa?
Väljyys etupäässä tuskinpa aiheuttaisi vastaavaa tärinää.
Onko TS vai V6:nen?
Aikoinaan 164:ssa meni etujarrulevyt takuuseen kun menivät kieroiksi (juuri vaihdetut).
Toinen mahdollinen syy on jarrupaloissa tai Jarrusatulan männät jumittaa?
Väljyys etupäässä tuskinpa aiheuttaisi vastaavaa tärinää.
Onko TS vai V6:nen?
Aikoinaan 164:ssa meni etujarrulevyt takuuseen kun menivät kieroiksi (juuri vaihdetut).
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 13:54
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 166:n täristys
Kyseessä on tosiaan -99 2.0 TS.
Täytyy tarkistaa etujarrulevyjen/palojen/mäntien tilanne.Kuullostaisi kyllä harmillisen lyhytkestoisilta levyiltä, mikäli niistä johtuu. Mielestäni kuitenkaan mitään kovia jarrutuksia ei ole tullut tehtyä ja levyillä oli kuitenkin ajettu jo näinkin paljon kunnes ongelma on alkanut pahentua tässä ihan viime aikoina.
Mutta tosiaan tarkistelen tilannetta ja ilmoittelen sitten.
Täytyy tarkistaa etujarrulevyjen/palojen/mäntien tilanne.Kuullostaisi kyllä harmillisen lyhytkestoisilta levyiltä, mikäli niistä johtuu. Mielestäni kuitenkaan mitään kovia jarrutuksia ei ole tullut tehtyä ja levyillä oli kuitenkin ajettu jo näinkin paljon kunnes ongelma on alkanut pahentua tässä ihan viime aikoina.
Mutta tosiaan tarkistelen tilannetta ja ilmoittelen sitten.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: 166:n täristys
Joo, ei se mitään tavatonta ole että suht.koht. uudet levyt menee kieroon, jotain jännityksiä materiaalissa jota ei olla saatu poistetuksi prosessissa, vetää sitten uudet levyt kieroon kun laukeaa.
Ok, TS:ssä taisi olla edessä liukutapeilla olevat jarrusatulat, V6 malleissa sitten legendaariset Brembot...
Ok, TS:ssä taisi olla edessä liukutapeilla olevat jarrusatulat, V6 malleissa sitten legendaariset Brembot...

ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69