Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu dynossa 2.0ts)
Valvoja: Moderators
- Ape
- Viestit: 123
- Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
- Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85 - Paikkakunta: Kruunupyy
Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu dynossa 2.0ts)
Elituo Englanninkielen taito on vähä niin ja näin niin, joku muu vois tuolta lukea? En ole huomannut foorumilla tästä keskustelua niin aloitin uuden.
Eli kutakuinkin vain tulpanjohtojen paikkoja pitäis muuttaa, jos oikein ymmärsin? ----> http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... PN=2&TPN=1" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
sivulta lainattua
his is Alfenia's LAST mod, it took me 15 mins max.
1. Remove the oil cap
2. remove the 4 T30 bolts to allow the engine cover to come off
3. open the 3 T30 bolts that holds the HT assembly [ packs & leads ] in place
4. Unplug the HT leads from Packs 1, 2, 3 & 4 , they used to go to SMALL SPARK PLUGs 4, 3, 2 & 1
5. Connect the HT leads from each of the packs 1, 2, 3 & 4 to the SMALL plug of Cylinders 1, 2, 3 & 4
NOTE1: Packs 2 & 3 have 5" leads, easy to put into a U shape & keep tidily in place
NOTE2: Packs 1 & 4 have leads approx 15", these have to be folded in a U shape & very carefully held in place by HT leads from Packs 2 & 3.
When completed refit HT assembly, the 3 bolt, the engine cover & oil cap.
Verdict:
1. The car starts quicker, could be my imagination
2. Sounds louder
3. better cold repsonse
4. More responsive through out the rev range.
These opinions are subjective & have no technical basis other than my "GUT feelings"
Eli kutakuinkin vain tulpanjohtojen paikkoja pitäis muuttaa, jos oikein ymmärsin? ----> http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... PN=2&TPN=1" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
sivulta lainattua
his is Alfenia's LAST mod, it took me 15 mins max.
1. Remove the oil cap
2. remove the 4 T30 bolts to allow the engine cover to come off
3. open the 3 T30 bolts that holds the HT assembly [ packs & leads ] in place
4. Unplug the HT leads from Packs 1, 2, 3 & 4 , they used to go to SMALL SPARK PLUGs 4, 3, 2 & 1
5. Connect the HT leads from each of the packs 1, 2, 3 & 4 to the SMALL plug of Cylinders 1, 2, 3 & 4
NOTE1: Packs 2 & 3 have 5" leads, easy to put into a U shape & keep tidily in place
NOTE2: Packs 1 & 4 have leads approx 15", these have to be folded in a U shape & very carefully held in place by HT leads from Packs 2 & 3.
When completed refit HT assembly, the 3 bolt, the engine cover & oil cap.
Verdict:
1. The car starts quicker, could be my imagination
2. Sounds louder
3. better cold repsonse
4. More responsive through out the rev range.
These opinions are subjective & have no technical basis other than my "GUT feelings"
Viimeksi muokannut Ape, 19 Loka 2012, 16:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kerran Alfa aina alfa?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark?
No jooApe kirjoitti:These opinions are subjective & have no technical basis other than my "GUT feelings"
En pysynyt ihan kärryillä tuossa listassa, mutta ilmeisesti ajatus oli vaihtaa pikkutulppien sytytys niin että kipinä tulisi samaan sylinteriin kuin isokin, kun normaalisti se ei tule vaan sillä poltetaan polttoainejämiä pienempien päästöjen toivossa.
Vanhan TS:n sytytysjärjestelmähän oli juuri tuommoinen että molemmat kipinät tuli samaan sylinteriin samaan aikaan.
Tiedä sitten kuinka palotapahtuma toimii kahdella samanaikaisella kipinällä, semmosessa palotilassa mihin sitä ei ole suunniteltu. Mielestäni tuo kirjoittajan loppukommentti oli ihan hyvä.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark?
Niin, ja ilmainen voi tulla kalliiksi jos siellä alkaakin tapahtua jotain ylimääräistä mihin konetta ei ole suuniteltu ja pitkällä juoksulla kone leikkaa kiinni tms. jotain yhtä kallista. Sit itkettää 

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Ape
- Viestit: 123
- Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
- Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85 - Paikkakunta: Kruunupyy
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark?
no niin pioneerityö on tehty ja luin ensin ajatuksella koko ketjun läpi.
Kaikki nykimiset ja rykimiset loppui ja vetoa tuli reilusti lisää tuonne alarekisteriin, eikä ole enään niin ponneton mitä oli ennen. Niinkuin tuolla lukikin niin ei ole kellään mitään negatiivistä ilmaantunut pidemmälläkään käytöllä eli voin suositella
Jos mylly on alunperin näin suunniteltukkin toimivan niin tuolla tavoin ovat päässeet helpommalla tavalla saamaan päästöt ajanmukaisiksi.
Kaikki nykimiset ja rykimiset loppui ja vetoa tuli reilusti lisää tuonne alarekisteriin, eikä ole enään niin ponneton mitä oli ennen. Niinkuin tuolla lukikin niin ei ole kellään mitään negatiivistä ilmaantunut pidemmälläkään käytöllä eli voin suositella

Jos mylly on alunperin näin suunniteltukkin toimivan niin tuolla tavoin ovat päässeet helpommalla tavalla saamaan päästöt ajanmukaisiksi.
Kerran Alfa aina alfa?
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Niin eikös 156 1.8TS ollut 144hv ja 2.0TS 155hv alunperin yhetskytluvulla ja kakstuhattaluvulla 140,150hv?
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Pessimistinä en usko ennen kuin näen dynolaput ennen ja jälkeen.
Alfaholismia vuodesta 2001
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Pessimistinä pelkään pahoin, että mikäli sytkäennakkoon ei kosketa, niin yhden sijasta kahdelta kohtaa sytytetty palorintama nostaa painetta sylinterissä niin, että puristuksen voimasta syttyy kolmas, hallitsematon palorintama. Tätä hallitsematonta palorintamaa kutsutaan yleisesti nimellä nakutus, tuntee myös lempinimen mäntäpistiäinen.
En ole guru ja saatan hyvin olla väärässä, mutta olisin ns. pirun varovainen ennenkö tietäisin varmaksi että moottori ei nakuta.
En ole guru ja saatan hyvin olla väärässä, mutta olisin ns. pirun varovainen ennenkö tietäisin varmaksi että moottori ei nakuta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Eikös noissa nyt ole kahta mallia jo alkujaan. Eli osassa hukkakipinä annetaan vastakkaiseen sylinteriin joten myös tuolloin tapahtuu sytytys. En ymmärrä miksi hukkakipinä olisi voimakkaampi siihen viereen kuin hieman pitemmällä sytytysjohdolla.
Enkä voi uskoa että pakotapahtumassa voi olla normaalin palotapahtuman jälkeen mitään sytytettävää tai poltettavaa. Varsinkaan pienellä sytytyskipinällä.
Enkä voi uskoa että pakotapahtumassa voi olla normaalin palotapahtuman jälkeen mitään sytytettävää tai poltettavaa. Varsinkaan pienellä sytytyskipinällä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Ape
- Viestit: 123
- Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
- Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85 - Paikkakunta: Kruunupyy
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
kyllähän tuossa oli ihan selvä ero. aivain kun nokalla ois ihan eri moottori.. kakkosellakin ruopi tyhjää irtosoralla matalilla kierroksilla, ennen moisesta on voinu vaan haaveilla.Cadamuro kirjoitti:^ Sama juttu.
Tuntu että ois ajanut rikkinäisellä koneella ennen niin selvä ero tuossa oli.
Itse tykkään ja oon tyytyväinen

Kerran Alfa aina alfa?
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Eli autossa on sytkäpuolella jotain häikkää ja tuolla räpellyksellä se korjaantuu..? Mitään muuta älyllistä selitystähän tuolle on vaikea keksiä.
Toki jos joku saa dynolaput muutoksesta aikaiseksi, niin eihän sitä käy kiistäminen.
Toki jos joku saa dynolaput muutoksesta aikaiseksi, niin eihän sitä käy kiistäminen.
- Ape
- Viestit: 123
- Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
- Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85 - Paikkakunta: Kruunupyy
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Eihän tuolla mitään lisähevosia saa vaan moottorin luonne muuttuu. Mä en noin pienen muutoksen takia ala mitään dynoamaan.. Ihmeellistä porukkaa koko netin ihmeellinen maailma täynnä... koittakaa omaan kippoonne, jos uskallatte jänishousut!JaRoDD kirjoitti:Eli autossa on sytkäpuolella jotain häikkää ja tuolla räpellyksellä se korjaantuu..? Mitään muuta älyllistä selitystähän tuolle on vaikea keksiä.
Toki jos joku saa dynolaput muutoksesta aikaiseksi, niin eihän sitä käy kiistäminen.

e: ite oon koittanu autoihin vaikka mitä eikä oo etes Turbo vehkeet kilahtanu.
Kerran Alfa aina alfa?
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Eli ilmainen tehonlisäys, joka ei kuitenkaan tuo lisää hevosvoimia?
Juuh okei
Juuh okei

- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
En ala inttämään ja perstuntumahan ratkaiseen.
Mutta kuintenkin edelleen 1+4 ja 2+3 antavat kipinänsä yhtäaikaa. En käsitä mihin moottorin muuttunut käytös voisi perustua. Alfan ristikkäiskytkennässähän moottori toimii ihan hyvin vaikka joku puola olisi rikki. Eli jos 1.puola rikki ei ykkösen päätulppa ja 4.pytyn pikkutulppa toimi. Mutta auto toimii tuon 4. puolan avulla. Jos ykkönen antaa kipinän 1.pytyn kummallekkin tulpalle niin puolan rikkouduttua autosta tulee 3 pyttyinen.
Noin oli ainakin omassa 166:ssakin vm.1999. En tiedä onko joku vuosimalli missä aletaan ohjaamaan sytkää pyttykohtaisesti.
Esim. loppupään 164:ssa on kaksi tuplapuolaa. Eli "normaaleissa" autoissa on yksi tuplapuola. Sytytys lähtee aina joko 1+4 tai 2+3 sylintereille. Ihan yhtäaikaa toinen on sytytyskohdassaan ja toinen poistotahdilla. Alfan T.S moottori vaan vaati tuon kaksinkertaisena. Siitä väärään pyttyyn ohjatusta hukkakipinästä ei ole hyötyä eikä haittaa.
Mutta kuintenkin edelleen 1+4 ja 2+3 antavat kipinänsä yhtäaikaa. En käsitä mihin moottorin muuttunut käytös voisi perustua. Alfan ristikkäiskytkennässähän moottori toimii ihan hyvin vaikka joku puola olisi rikki. Eli jos 1.puola rikki ei ykkösen päätulppa ja 4.pytyn pikkutulppa toimi. Mutta auto toimii tuon 4. puolan avulla. Jos ykkönen antaa kipinän 1.pytyn kummallekkin tulpalle niin puolan rikkouduttua autosta tulee 3 pyttyinen.
Noin oli ainakin omassa 166:ssakin vm.1999. En tiedä onko joku vuosimalli missä aletaan ohjaamaan sytkää pyttykohtaisesti.
Esim. loppupään 164:ssa on kaksi tuplapuolaa. Eli "normaaleissa" autoissa on yksi tuplapuola. Sytytys lähtee aina joko 1+4 tai 2+3 sylintereille. Ihan yhtäaikaa toinen on sytytyskohdassaan ja toinen poistotahdilla. Alfan T.S moottori vaan vaati tuon kaksinkertaisena. Siitä väärään pyttyyn ohjatusta hukkakipinästä ei ole hyötyä eikä haittaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Ape
- Viestit: 123
- Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
- Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85 - Paikkakunta: Kruunupyy
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Enpä tuohon osaa sanoa muuta, kuin omiin kokemuksiin vedoten tuntui, kuin moottori ois käyny laihalla ennen tuota muutosta? Etenkin kylmällä koneella tuo ongelma esiintyi eikä polttoaineellakaan ollut vaikutusta, kuten yleensä on ollut. Lämpösellä koneella toimi hyvin, muttei vetoa löytynyt niin hyvin.
Mitä tuossa ajelin niin 3000rpm lähti vetämään ja muistaakseni ennen muutosta tuo tunne tuli vasta jossain 4500 kierroksen paikkeilla?

Mitä tuossa ajelin niin 3000rpm lähti vetämään ja muistaakseni ennen muutosta tuo tunne tuli vasta jossain 4500 kierroksen paikkeilla?
siis tehonlisä nimenomaan, muttei huipputehonEli ilmainen tehonlisäys, joka ei kuitenkaan tuo lisää hevosvoimia?
Juuh okei![]()

Viimeksi muokannut Ape, 09 Syys 2012, 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kerran Alfa aina alfa?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Kuten yllä mainittu; tuo vaikutus on ollut alarekisterissä niillä, ketkä sen on huomannut. Voisi olla, että palotapahtuma alarekisterissä on hieman parempi kun kipuna tulee tuplana yhteen pyttyyn, jos ei muutoin meinasi olla niin hyvä palotapahtuma (eli matalilla kierroksilla vääntöä yritetään hakea?). Toisaalta jos tuossa on sitten puola pimeänä, se aivan satavarmasti näkyy ja tuntuu ja varmaan myös kuuluukin.
Pitkäaikaisista vaikutuksista en osaa sanoa mitään, saatika mahdollisista hyödyistä/haitoista. Voisi jopa melkein kokeilla tuota, kun toi on sen verta totaalipuhditon alarekisterissä ja tuntuu muutenkin, että ei aina käy ihan joka pytyllä ainakaan hyvin... Josko sitten selviäisi, ihan oikeasti, onko jossain jotain vikaa sytkäpuolella (niin vanha rotja, ettei tuo kerro misfireistä mm.)
Pitkäaikaisista vaikutuksista en osaa sanoa mitään, saatika mahdollisista hyödyistä/haitoista. Voisi jopa melkein kokeilla tuota, kun toi on sen verta totaalipuhditon alarekisterissä ja tuntuu muutenkin, että ei aina käy ihan joka pytyllä ainakaan hyvin... Josko sitten selviäisi, ihan oikeasti, onko jossain jotain vikaa sytkäpuolella (niin vanha rotja, ettei tuo kerro misfireistä mm.)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Kaverin 147:aa kerran kurkattiin tarkemmin niin siinä oli lyhyet johdot. Tähän tapaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Ape
- Viestit: 123
- Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
- Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85 - Paikkakunta: Kruunupyy
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
joo tuo onki jo se cf3(eurospec3) moottori missä on tuo muutos jo vakiona. Tällaisen tekstin löysin kanssa tuolta foorumilta:Alfistipohjoosesta kirjoitti:Kaverin 147:aa kerran kurkattiin tarkemmin niin siinä oli lyhyet johdot. Tähän tapaan.
Originally it was done to prevent burning fuel in the exhaust manifold from destroying the cats, but it was found to have a definite gain as well. The gain is not that much, but definitely noticible.

Tässä on vaihdettu johdot uudesta vanhempaan:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... PN=2&TPN=6" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
e: vielä lueskelin niin tuo 155:stä löytyvä cf1 versio on kuulemma tehokkaampi alakrekisterissä, kuin tuo uudempi cf2 muuttuvalla imusarjalla/imunokalla. Aika erikoista eikö vaan

Kerran Alfa aina alfa?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark?
Ei siellä mitään poltettavaa kyllä pakotahdin aikana voi olla, joten en usko tähän selitykseen alkuunkaan.Epezi kirjoitti:ilmeisesti ajatus oli vaihtaa pikkutulppien sytytys niin että kipinä tulisi samaan sylinteriin kuin isokin, kun normaalisti se ei tule vaan sillä poltetaan polttoainejämiä pienempien päästöjen toivossa.
Onko jossain jotain dokumenttia josta ilmenisi ettei uudemmissa tulisi?Epezi kirjoitti:Vanhan TS:n sytytysjärjestelmähän oli juuri tuommoinen että molemmat kipinät tuli samaan sylinteriin samaan aikaan.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Eikös ns. nyky-tessussa sytytys mene: ykkösen päätulppa + nelosen pikkutulppa-pari, kolmosen päätulppa + kakkosen pikkutulppa-pari, nelosen päätulppa + ykkösen pikkutulppa, kakkosen päätulppa + kolmosen pikkutulppa - eli 1(4)-3(2)-4(1)-2(3), suluissa pikkutulpat. Eli pakotahdin aikana nimenomaan pikkutulppa sanoo kipuna. Ideana tuossa oli alunperinkin päästöt ja samalla mahdollisten polttoainejäämien poltto.
Näin siis ainakin minulle on täällä(kin) foorumilla opetettu
Ja tuo siis nimenomaan CF2:ssa? Tuolla alussa olevasta linkistä ketjua lukemalla on ilmeisesti epäselvää, miten CF3:ssa menee - joku sanoo, että siinä on yksi puola kytketty tasan yhteen sylinteriin (täsmäisi mm. puolaongelman diagnosoinnin kanssa, koska viallisen puolan mukana tulisi myös sytkävika puolasta toiseen), mutta sitten joku väittää siinä sytkäjärjestyksen ja tyylin olevan silti sama, vaikka onkin 1 sylinteri per 1 puola. CF2:ssa yksi puola antaa yhden kokonaisen ja yhden "puolikkaan" sylinterin, jos pikkutulppaa ajatellaan puolikkaana. Samasta syystä tuolla olivat sitä mieltä, että CF3-asettelu toimii hyvin CF2:ssa kun kaiketi ei niitä bensahuuruja sinne alunperinkään juuri yhtään jää, jolloinka pakojakson kipinä on lähes täydellisesti heitetty hukkaan?
Näin siis ainakin minulle on täällä(kin) foorumilla opetettu

Ja tuo siis nimenomaan CF2:ssa? Tuolla alussa olevasta linkistä ketjua lukemalla on ilmeisesti epäselvää, miten CF3:ssa menee - joku sanoo, että siinä on yksi puola kytketty tasan yhteen sylinteriin (täsmäisi mm. puolaongelman diagnosoinnin kanssa, koska viallisen puolan mukana tulisi myös sytkävika puolasta toiseen), mutta sitten joku väittää siinä sytkäjärjestyksen ja tyylin olevan silti sama, vaikka onkin 1 sylinteri per 1 puola. CF2:ssa yksi puola antaa yhden kokonaisen ja yhden "puolikkaan" sylinterin, jos pikkutulppaa ajatellaan puolikkaana. Samasta syystä tuolla olivat sitä mieltä, että CF3-asettelu toimii hyvin CF2:ssa kun kaiketi ei niitä bensahuuruja sinne alunperinkään juuri yhtään jää, jolloinka pakojakson kipinä on lähes täydellisesti heitetty hukkaan?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Niin se hukkakipinä menee sinne pakotahdissa olevaan pyttyyn, mutta niin kuin nimi sanoo, se on hukkakipinä. Siellä ei 100 % varmuudella ole enää mitään jäljellä minkä se hukkakipinä voisi sytyttää. Hukkakipinää käytetään ties missä autoissa, mutta vain Alfafoorumilla on keksitty että se polttaisi jotain bensahuuruja
Molemmat tulpat on kytketty omaan puolaansa, eiköhän sieltä tule kipinä työtahdissa molemmille.

Molemmat tulpat on kytketty omaan puolaansa, eiköhän sieltä tule kipinä työtahdissa molemmille.
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Jotenkin olen epäileväinen tämän tuleviin seurauksiin vaikka toimisikin.. Olisihan se kiva testata, mutta vaikuttaakohan tämä katsastus päästöihin. Juuri tuolla alhaalle haluaisin enemmän toimintaa ja ehkäpä siinä säästyy jokin desi polttoainettakin..
Tämä oli nyt siis testattu CF2 koneessa täällä foorumilla?

Tämä oli nyt siis testattu CF2 koneessa täällä foorumilla?
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Mitenköhän mahtaa vaikuttaa puolien kestävyyteen tällainen....?
EDIT: Hetken funtsittuani, ei mitenkään.
EDIT: Hetken funtsittuani, ei mitenkään.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
itsehän olen kettu ja otan katalysaattorin kokonaan pois ja laitan sen alfisti shopista tilatun pelättimen tilalle. Sitten teen tämän ''virityksen'' ja ajelen teidän edelle 

- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Ihan sama onko siellä pikkutulpassa sen ko.sylinterin kipinä vai sen sylinteriparin kipinä, yhtäaikaa sen antaa ja yhtä voimakkaana. Toisesssa sylinterissä lyö siis kaksi hukkakipinää, ihan yleinen systeemi tuo hukkakipinä, jakajan jäätyä hyllylle.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Hukkakipinää minäkin epäilisin, mitään faktaa ei minulla asiasta ole. Tällöin nuo kipinät saataisiin tarvittaessa ajoitettua eri aikaan (palotapahtuman hallinta). Joku, joka Motronicista jotain ymmärtää, voisi varmasti asian tarkistaa.
VMP
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
^Ei siinä mitään epäilemistä ole, tuo on hukkakipinäsysteemi.
Onhan myöhemmissä 8V-tessuissakin kaksi neljäreikäistä hukkakipinäpuolaa, ja joka pytyn kaksi tulppaa on kytketty kahteen eri puolaan.
En tiedä miten tuo hukkakipinäpuola teknisesti on kytketty, mutta olen ymmärtänyt ettei yksi puola jaksa antaa kahta oikeaa kipinää minkä takia nuokin on kytketty niin että saman pytyn tulpat on kytketty kahteen eri puolaan.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ihan sama onko siellä pikkutulpassa sen ko.sylinterin kipinä vai sen sylinteriparin kipinä, yhtäaikaa sen antaa ja yhtä voimakkaana. Toisesssa sylinterissä lyö siis kaksi hukkakipinää, ihan yleinen systeemi tuo hukkakipinä, jakajan jäätyä hyllylle.
Onhan myöhemmissä 8V-tessuissakin kaksi neljäreikäistä hukkakipinäpuolaa, ja joka pytyn kaksi tulppaa on kytketty kahteen eri puolaan.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Eikös tämäkin nyt mene yksinkertaisuudessaan näin.
Jokainen pytty saa kipinän aina kun mäntä on yläkuolokohdassa (tai siis vähän ennen, riippuu ennakosta).
Kaksi pyttyä sytyttää aina yhtä aikaa (joista toinen on pakotahdissa).
Eli kun johdot on VAKIONA kuten ne on - jokainen pytty saa kaksi kipinää
palotahdissa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo ... ark_engine" onclick="window.open(this.href);return false;
"Both of the plugs fire at exactly the same time on compression and exhaust stroke, due to the way in which the coils are paired"
Että tämä "viritys" on ihan täyttä tuubaa.
Jokainen pytty saa kipinän aina kun mäntä on yläkuolokohdassa (tai siis vähän ennen, riippuu ennakosta).
Kaksi pyttyä sytyttää aina yhtä aikaa (joista toinen on pakotahdissa).
Eli kun johdot on VAKIONA kuten ne on - jokainen pytty saa kaksi kipinää
palotahdissa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo ... ark_engine" onclick="window.open(this.href);return false;
"Both of the plugs fire at exactly the same time on compression and exhaust stroke, due to the way in which the coils are paired"
Että tämä "viritys" on ihan täyttä tuubaa.
- Ape
- Viestit: 123
- Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
- Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85 - Paikkakunta: Kruunupyy
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
En tiiä mihin tämä perustuu, mutta paremmin vetää alhaalta eikä vanhaan oo enään paluuta. Saattaa jotenki rikkammaalla käydä, kun on alkanu haiseen ihan erilaiselle. Onkos tätä kukaan muu vielä testannu?
Kerran Alfa aina alfa?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Ei tuon kyllä pitäisi millään muotoa rikastaa... pjos löpö haisee, niin meilekin tohtisi väittää, että ei polta kaikkea 

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Tulkaas joku tessun omistava vapaaehtoinen käymään Savonlinnassa. Tarjoan ilmaisen penkityksen ennen ja jälkeen niin saadaan ammuttua tämäkin teoria alas 

Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
^ ai ai oisin voinu tulla jos olisin vähän lähempänä.. Olisi kiva tietää muutenkin nyky tehot kun ei ole muutenkaan ihan vakio moottori
ja tämä on niin kovasti haukuttu ja epäröity täällä, ettei itellä ole edes mitään motivaatiota testata kyseistä säätöä..

ja tämä on niin kovasti haukuttu ja epäröity täällä, ettei itellä ole edes mitään motivaatiota testata kyseistä säätöä..

- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Noniin, vapaaehtoinen löytyi. Testataan ens viikolla kunhan osuu aikataulut yksiin.. Tuloksia tulee tietysti tänne sit.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Jep. Penkitetään Zulakin kanssa minun 156 tessu ennen ja jälkeen "virityksen".
Ainakin viikon joudutte vielä siis odottamaan..
Ainakin viikon joudutte vielä siis odottamaan..

Senza cuore saremmo solo macchine
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Tämähän menee mielenkiintoiseksi 

- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Joo erittäin kiinnostavaa. Sekin on kiinnostavaa, paljonko vakiotessussa on oikeesti kaakkeja 

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Tuohon ei valitettavasti saada vieläkään vastausta. Testauksen kohdehan on 210 tkm ajettu 156 2.0 TS -98, jonka konetta ei ole koskaan avattu ja vaihdelaatikko sekä kytkinkin taitavat olla alkuperäiset. Tasapainoakselin hihna on poistettu ja putkistossa hengittää V6:sen katalysaattori ja putki siitä taaksepäin. Näiden faktojen nojalla oletan autossa olevan tällä hetkellä noin 170 hv ja virityksen jälkeen odotan 180 hv.. vitsi, vitsi..Jakke kirjoitti:Joo erittäin kiinnostavaa. Sekin on kiinnostavaa, paljonko vakiotessussa on oikeesti kaakkeja

Senza cuore saremmo solo macchine
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Katson oikeudekseni veikata tulevia teholukemia!
Ennen modia 108KW@6400rpm/180NM@3500rpm ja modin jälkeen samat lukemat. 


-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Kutosen katilla, putkella ja hihnan pudotuksella +20hv? Vähän tuntuu skenaariolta... Veikataan ennen tunausta 158hv ja jälkeen 152hv 

- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Arvelin, että "vitsi, vitsi" ja hymiö olisivat riittäneet tuomaan ilmi, etten ihan vakavissani ole. Anteeksi savolaisuuteni..
Halusin kuitenkin tuoda ilmi, ettei 14 vuotta vanhaa, hivenen muokattua autoa voi verrata pinkasta vetäistyyn. Auto on kyllä hyväkuntoinen, joten olisin iloinen, jos ensimmäisestä dynosta saataisiin lähelle 110 kW.

Halusin kuitenkin tuoda ilmi, ettei 14 vuotta vanhaa, hivenen muokattua autoa voi verrata pinkasta vetäistyyn. Auto on kyllä hyväkuntoinen, joten olisin iloinen, jos ensimmäisestä dynosta saataisiin lähelle 110 kW.
Senza cuore saremmo solo macchine
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Pessimisti ei pety
, 110 hevosta ja muutosten jälkeen vähän vähemmän. Tuollainen tulos voisi hieman alkaa ahdistamaan, joten toivon minäkin jotain ihan muita lukemia todellisuudessa.

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Sori, hagger. Hämäläisyyteni teki kepposet. Teksti piti lukea toiseen (neljänteen) kertaan, ennenkuin ymmärsin hymiön funktion 

- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Tähän samaan testiin pitää vetää: ecu-reset ja RVS. 

Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Mutta jos tehot eivät laske niin eikös viritys ole silloin onnistunut?
Hankala kyllä verrata varmastikkin kuin noin muuten perstuntumalla. Täytyisi olla suht samat kilometrit ja palikat autossa. Sitten ajaa dynolla ja hämmästellä saatuja tuloksia. Voihan tuo olla, että käytännössä tuolla setupilla jotain persuuksissa havaittavaa muutosta on todettavissa, esimerkiksi moottorin käyttäytymisellä pienilla kierroksilla mutta ei se välttämättä tehoissa näy - on sitten vastaavasti pois sieltä ylärekisteristä?

Hankala kyllä verrata varmastikkin kuin noin muuten perstuntumalla. Täytyisi olla suht samat kilometrit ja palikat autossa. Sitten ajaa dynolla ja hämmästellä saatuja tuloksia. Voihan tuo olla, että käytännössä tuolla setupilla jotain persuuksissa havaittavaa muutosta on todettavissa, esimerkiksi moottorin käyttäytymisellä pienilla kierroksilla mutta ei se välttämättä tehoissa näy - on sitten vastaavasti pois sieltä ylärekisteristä?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Noh, dynosta saa toki vääntökäyrän näkyville, ei pelkkää huipputeholukemaa. Siitähän sen pitäis näkyä jos alakierroksille on vääntöä tullut lisää.
- Cadamuro
- Viestit: 1056
- Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
- Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex) - Paikkakunta: Mänttä
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
4hp katoaa tehoista kun "viritys" on tehty. Se olis oma villi veikkaus.
Toi ecu resettikin kiinnostaisi tietää. Ainakin auton olemus muuttui jonkunverran kun viimeksi sen tein. Näkisi vääntökäyrää että vaikuttaako resetti yhtään mitään, tietääpähän ettei jatkossa tarvii tehdä enää kertaakaan sitä. Tarviikohan tulpanhattuvirityksen jälkeen tehdä resettiä
Tai vaikuttaakohan mitään? Jos kerran auton pitäisi oppia systeemi uudelleen niin voisihan se jotain tehdä. Tai sitten on huuhaata koko nollaus, mene ja tiedä.
Pääasia että saadaan tälle asialle selko viimein!



Kantapään kautta vuodesta -93..
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Oppivan ecun tarkoitus on sopeutua olosuhteisiin ja oppia toimimaan oikein. Jos se toimii niin kuin pitää, niin ei siitä resetistä mitään hyötyä ole, ecun täytyy vaan opetella arvot uudelleen eli pientä haittaa kyllä on.
Jos siitä on jotain hyötyä niin joku niissä opituissa arvoissa on ollut väärin, mutta tuo tuskin on normaalitilanne.
Jos siitä on jotain hyötyä niin joku niissä opituissa arvoissa on ollut väärin, mutta tuo tuskin on normaalitilanne.
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
16v tessun sytkänohjaus käyttää kampuran asentotunnistinta ja ecu:un integroidut päätekivet hakkaa puolien ohjausta 1&4, 2&3 pareissa.
Kipinöiden määrässä tai ajoituksessa CF2 & CF3 johdotukset eivät eroa.
Periaatteessahan CF2 mallin setuppi olisi tehokkaampi koska sylinterin kumpaankin tulppaan saataisiin kipinä kahdelta eri puolalta (hukkakipinä syö vähemmän energiaa kuin puristustahdissa oleva).
Syytä CF3 muutokseen en ole keksinyt kuin: Huomataan että yksi puola jaksaa ohjata kahta tulppaa puristustahdissa -> "yksinkertaistetaan johdotusta" & säästetään tulpanjohdoissa.
Kipinöiden määrässä tai ajoituksessa CF2 & CF3 johdotukset eivät eroa.
Periaatteessahan CF2 mallin setuppi olisi tehokkaampi koska sylinterin kumpaankin tulppaan saataisiin kipinä kahdelta eri puolalta (hukkakipinä syö vähemmän energiaa kuin puristustahdissa oleva).
Syytä CF3 muutokseen en ole keksinyt kuin: Huomataan että yksi puola jaksaa ohjata kahta tulppaa puristustahdissa -> "yksinkertaistetaan johdotusta" & säästetään tulpanjohdoissa.
En tyytynyt tavanomaiseen.
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: Ilmainen tehonlisäys twinspark? (testattu)
Tuollahan hyvin sanottiin että ei ole "big bang mod" eli turha viedä dynoon eli fiilis on lähinnä spedussa&aivoissa vaikutus teemaviikko.Mutta hyvinkin kokeilimisen arvoinen.Ja rikkaamat päästöt eli leimalle kun vie niin perussetti takasin.
molex to sata, lose all your data.