Alfan lämmityslaitteen asentonappula +puhaltimen kitinä
Valvoja: Moderators
Alfan lämmityslaitteen asentonappula +puhaltimen kitinä
156 vm. 2000 Alfani lämmityslaitteen asentovalitsin "kuoleentui" viime talven pakkasilla siten, että se on täysin hervoton ja ilmaa ei voi ohjata esim tuulilasiin kylmäkäynnistyksen jälkeen. Koetin ottaa soittimen pois ja pyöritellä nappulaa ja huomasin, että soittimen alla on muovinen hammasratas, joka liikuttaa vipuvartta. Onko jollain ilmennyt vastaavaa ongelmaa ja jos on, niin mitä kautta pitäisi etumaskia purkaa, jotta pääsisi ongelmaan käsiksi. Koetin purkaa jo hanskalokeron ja sain näkyviin ilmeisesti puhaltimen moottorin. Oli niin ahtaat paikat, että ajattelin kysyä foorumilta, olenko tehnyt turhaa työtä tuon hanskalokeron irroittamisen suhteen?
Jossain keskusteluketjussa oli joku myös voidellut kitisevää puhaltimen laakeria. Mitä kautta siihen pääsee parhaiten käsiksi?. Tuntui ainakin, ettei tuo hankskalokeron poistaminen tuonut ao. kohtaa näkyviin?
T. Talvipakkasia pelolla odottava
Jossain keskusteluketjussa oli joku myös voidellut kitisevää puhaltimen laakeria. Mitä kautta siihen pääsee parhaiten käsiksi?. Tuntui ainakin, ettei tuo hankskalokeron poistaminen tuonut ao. kohtaa näkyviin?
T. Talvipakkasia pelolla odottava
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfan lämmityslaitteen asentonappula +puhaltimen kitinä
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7 ... skikonsoli" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta löytyy keskikonsolin purkuohjeet. Ongelmaan mulla ei ole suoraa lääkettä, mutta tutkimalla selviää tai sit ostaa joltain käytettynä osan.
Tuolta löytyy keskikonsolin purkuohjeet. Ongelmaan mulla ei ole suoraa lääkettä, mutta tutkimalla selviää tai sit ostaa joltain käytettynä osan.
Re: Alfan lämmityslaitteen asentonappula +puhaltimen kitinä
Kiitos hyvästä ohjeesta. Muutama lamppu onkin pimeänä, joten hoituu samalla niidenkin vaihto. Uskon myös saavani paremman näkyvyyden tuohon vivustoon, jolla säädetään mihin ilmaa puhalletaan.GiuliaSuper kirjoitti:http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7 ... skikonsoli" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta löytyy keskikonsolin purkuohjeet. Ongelmaan mulla ei ole suoraa lääkettä, mutta tutkimalla selviää tai sit ostaa joltain käytettynä osan.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan lämmityslaitteen asentonappula +puhaltimen kitinä
Vipuvarsi, jossa pienolanka-vaijeri? Vaijeri poikki tai tehnyt samat kuin mulla teki, eli vaijerin kuorta paikallaan pitävä klipsi paukahti. Klipsi on siinä rattaan vieressä, samassa rakenteessa kiinni mihin se rataskin tulee. Klipsi rikki = vaijeri ja kuori liikkuu samaan aikaan = ei toimi. Pidä vaijerinkuoresta kiinni ja käännä nuppia, jos toimii niin sama vika. Pakkasella muoviklipsi hajoaa herkästi. Tämä siis olettaen, että on vaijerisäätö kuten kuvauksesta voi päätellä.
Kitinä voi tulla monestakin paikkaa puhaltimessa, itselläni se lähti kun pisti välillä täysille ja sitten tiputti takas, todennäköisesti joko joku laakeri vähän kuivana tai vastaavaa.
Kitinä voi tulla monestakin paikkaa puhaltimessa, itselläni se lähti kun pisti välillä täysille ja sitten tiputti takas, todennäköisesti joko joku laakeri vähän kuivana tai vastaavaa.
Re: Alfan lämmityslaitteen asentonappula +puhaltimen kitinä
Avasin konsolin ja siltähän vika löytyi. Pienolanka-vaijeri oli taittunut jyrkälle kulmalle, eikä pääse enää kulkemaan soljuvasti muovikuoren sisällä. Irroitin vaijerin säätimestä ja nyt pystyn säätämään ilmankulkua vaijeria liikuttelema. Vaijeri on tällä hetkellä hanskalokeron alapuolella. Arvoin vaijerin vaihdon niin hankalaksi urakaksi, että päädyin ao. ratkaisuun?Aquatica kirjoitti:Vipuvarsi, jossa pienolanka-vaijeri? Vaijeri poikki tai tehnyt samat kuin mulla teki, eli vaijerin kuorta paikallaan pitävä klipsi paukahti. Klipsi on siinä rattaan vieressä, samassa rakenteessa kiinni mihin se rataskin tulee. Klipsi rikki = vaijeri ja kuori liikkuu samaan aikaan = ei toimi. Pidä vaijerinkuoresta kiinni ja käännä nuppia, jos toimii niin sama vika. Pakkasella muoviklipsi hajoaa herkästi. Tämä siis olettaen, että on vaijerisäätö kuten kuvauksesta voi päätellä.
Kitinä voi tulla monestakin paikkaa puhaltimessa, itselläni se lähti kun pisti välillä täysille ja sitten tiputti takas, todennäköisesti joko joku laakeri vähän kuivana tai vastaavaa.
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfan lämmityslaitteen asentonappula +puhaltimen kitinä
Ai näissäkin on samoja vaivoja, kun vanhassa 75:ssa. 75:ssa lyhensin pienolankaa ja kuoriosaa ja sain sen sillon toimimaan. Voi kaiketi toimia tässäkin tapauksessa tai sitten vaatii jonkun pienen patentti ratkaisun? 

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfan lämmityslaitteen asentonappula +puhaltimen kitinä
^
Joo. Patenttiratkaisuksi havaitsin: olisi ehkä toteutettavissa perinteisellä vaijerilla (siis vaikkapa pyörän vaihteistovaijerilla) + kahdella jäykällä jousella. Tosin se vaatisi sitten muovirattaiden ymv. sijasta jotain teräksenomaista tai komposiittia, mutta tilaa siellä on "just senverta", että tommosen virityksen varmaan saisi tehtyä.
Paperille jo jonkun suunnitelmankin moisesta joskus piirtelin, enpähän vaan usko, että on enää olemassa.
Joo. Patenttiratkaisuksi havaitsin: olisi ehkä toteutettavissa perinteisellä vaijerilla (siis vaikkapa pyörän vaihteistovaijerilla) + kahdella jäykällä jousella. Tosin se vaatisi sitten muovirattaiden ymv. sijasta jotain teräksenomaista tai komposiittia, mutta tilaa siellä on "just senverta", että tommosen virityksen varmaan saisi tehtyä.
Paperille jo jonkun suunnitelmankin moisesta joskus piirtelin, enpähän vaan usko, että on enää olemassa.