156 jarrutusteho hukassa
Valvoja: Moderators
156 jarrutusteho hukassa
Otsikon mukainen ongelma vaivaa. Kuskinpuolen etupään jarrupalat ottavat epätasaisesti kiinni, levystä näkee selvästi että ulkopuolelle näkyvältä puolelta pala ei ota kiinni sisäreunasta, toiselta puolelta ulkoreunasta. Tämähän viittaisi siihen että satula tai palat voisivat olla jotenkin vinossa, jarrut on kuitenkin nyt purettu ja kaikki näyttäisi olevan normaalisti. Satula kuitenkin heiluu paikallaan ollessaan vaikka kaikki on kiinnitetty kunnolla. Seuraavaksi uusittiin liukutapit ja niiden kumit, ei vaikutusta. Palat myös suorat ja hyväkuntoiset. Mäntäkin liikkui normaalisti ja jarruletkussakaan ei tuntuisi vikaa olevan.
Isä kun kävi auton katsastamassa muutama viikko sitten ja oli jarruja testaillut, ei kuulemma saanut niitä lukkoon ja muutenkin olivat tuntuneet tehottomilta. Katsastajakin tämän huomasi mutta katsastus meni kyllä läpi.
Vähän samaa ongelmaa oikean puolen takajarrussa, tätä ei ole kuitenkaan ehditty tutkimaan. Nyt alkaa ideat loppua kesken, mieleen tuli vielä jarrutehostin, kuinkahan syvällä sijaitsee? Eli jos jollain on kokemuksia tai hyviä ehdotuksia niin nyt saa kertoa.
Isä kun kävi auton katsastamassa muutama viikko sitten ja oli jarruja testaillut, ei kuulemma saanut niitä lukkoon ja muutenkin olivat tuntuneet tehottomilta. Katsastajakin tämän huomasi mutta katsastus meni kyllä läpi.
Vähän samaa ongelmaa oikean puolen takajarrussa, tätä ei ole kuitenkaan ehditty tutkimaan. Nyt alkaa ideat loppua kesken, mieleen tuli vielä jarrutehostin, kuinkahan syvällä sijaitsee? Eli jos jollain on kokemuksia tai hyviä ehdotuksia niin nyt saa kertoa.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Mulla korkkasi järrupääsylinteri noin 200tkilometrissä.
Ei liity epätasaiseen purevuuteen, mutta tehoihin kyllä.
Olihan sulla se "metallilanka" paikallaan, joka tulee satulan reikiin ja kehyksen alle.
Ilman sitä satulan ulkopuoli pääsee nousemaan hieman ylös päin. Ainakin näin kävi kun kiireessä unohdin kuskin puolelta laittaa paikalleen ja pyörä paikallaan testasin ja mietin, että jätänkö seuraavaan päivään.
Ei liity epätasaiseen purevuuteen, mutta tehoihin kyllä.
Olihan sulla se "metallilanka" paikallaan, joka tulee satulan reikiin ja kehyksen alle.
Ilman sitä satulan ulkopuoli pääsee nousemaan hieman ylös päin. Ainakin näin kävi kun kiireessä unohdin kuskin puolelta laittaa paikalleen ja pyörä paikallaan testasin ja mietin, että jätänkö seuraavaan päivään.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 156 jarrutusteho hukassa
^se lanka pitää olla kiinni ja oikein, muuten se ei pidä satulaa suorassa. jarruttaessa tuntuu siltä että mitään ei tapahdu ennenkuin ylipuolet polkimen varasta painettu.
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Kyllähän se lanka muuten puuttuu, nimittäin siltä toimivalta puolelta
Ja sen kiinnityksen katoin kanssa että kyllä se siellä ihan oikein oli.

- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Ei ollut noin paha. Liikkeen näki kyllä satulassa, jarruttaessa en muista olleen mitään ongelmaa. Polkimen painumisen olisin rekisteröinyt. Kai näissäkin voi olla eroja.jkk kirjoitti:^se lanka pitää olla kiinni ja oikein, muuten se ei pidä satulaa suorassa. jarruttaessa tuntuu siltä että mitään ei tapahdu ennenkuin ylipuolet polkimen varasta painettu.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Eiköhän jarrujen kanssa kannata pelata varman päälle ja viedä korjaamolle jos omat konstit on kokeilu... etenkin nyt kun tehoonkin vaikuttaa 

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Seisonnassa on koko laitos, ei mitään vaaratilanteita tule aiheuttamaan.
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Sen jousilangan saa muuten laitettua myös väärin, silloin vetää satulaa vähän vinoon 

- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 156 jarrutusteho hukassa
tätä just meinasin kun sanoin et sen pitää olla kiinni ja oikein. sen jousilangan pitää olla niin että se vetää satulaa kiinni siihen satulan "kiinnitysrunkoon" . väärin laitettuna se ikäänkuin työntää satulaa ylöspäin.toolman kirjoitti:Sen jousilangan saa muuten laitettua myös väärin, silloin vetää satulaa vähän vinoon
Tajuskohan kukaan mitä sepustin??

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Sain joskus Mätänetistä 156:seen melkein sopivat jarrupalat. Näyttivät kyllä samanlaisilta kuin vanhatkin mutta liukupintoja vasten oleva osa oli sen verran eri muotoinen ettei satula mennyt kunnolla paikalleen ja painoi paloja vinoon.
- Epäkelpokeräilijä -
Re: 156 jarrutusteho hukassa
No täytyy sitten varmaan ottaa vielä tarkempaan syyniin se jousi. Palat on entisen omistajan ostamat, isä muisteli että myyjä olisi sanonut niiden olevan vähän kovemmat.
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Kävinpä sen nyt heti kattomassa ja kyllä sen tosiaan väärin sai
Tuntu kyllä jämäkältä satulakin. Eli kiitoksia nyt kaikille jotka jeesas!

Re: 156 jarrutusteho hukassa
Millä tavalla tuo jarrupääsylinteri hajosi, valuttiko nesteet ulos vai eikö tullut jarruihin vain painetta?Finest kirjoitti:Mulla korkkasi järrupääsylinteri noin 200tkilometrissä.
Ei liity epätasaiseen purevuuteen, mutta tehoihin kyllä.
Olihan sulla se "metallilanka" paikallaan, joka tulee satulan reikiin ja kehyksen alle.
Ilman sitä satulan ulkopuoli pääsee nousemaan hieman ylös päin. Ainakin näin kävi kun kiireessä unohdin kuskin puolelta laittaa paikalleen ja pyörä paikallaan testasin ja mietin, että jätänkö seuraavaan päivään.
Mulla on jarruista tullut heikon ja pehmoisen oloiset, niistä puuttuu terävyys ja poljin tuntuma on heiko. Katsastuksesta meni kyllä läpi. Jarrut avattiin ja herkisteltiin samalla kun kesärenkaat vaihdettiin, mutta ei auttanut.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Eikös tuollaiset oireet voi periaatteessa johtua myös tosi surkeista jarrunesteistä?JackFry kirjoitti: Mulla on jarruista tullut heikon ja pehmoisen oloiset, niistä puuttuu terävyys ja poljin tuntuma on heiko. Katsastuksesta meni kyllä läpi. Jarrut avattiin ja herkisteltiin samalla kun kesärenkaat vaihdettiin, mutta ei auttanut.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Muistaakseni ne on vaihdettu viime keväänä, mutta tuonhan saa korjaamo helposti mitattua.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Ei tullut painetta, eli vuosi ilmeisesti takaisin päin.JackFry kirjoitti:Millä tavalla tuo jarrupääsylinteri hajosi, valuttiko nesteet ulos vai eikö tullut jarruihin vain painetta?Finest kirjoitti:Mulla korkkasi järrupääsylinteri noin 200tkilometrissä.
Ei liity epätasaiseen purevuuteen, mutta tehoihin kyllä.
Olihan sulla se "metallilanka" paikallaan, joka tulee satulan reikiin ja kehyksen alle.
Ilman sitä satulan ulkopuoli pääsee nousemaan hieman ylös päin. Ainakin näin kävi kun kiireessä unohdin kuskin puolelta laittaa paikalleen ja pyörä paikallaan testasin ja mietin, että jätänkö seuraavaan päivään.
Mulla on jarruista tullut heikon ja pehmoisen oloiset, niistä puuttuu terävyys ja poljin tuntuma on heiko. Katsastuksesta meni kyllä läpi. Jarrut avattiin ja herkisteltiin samalla kun kesärenkaat vaihdettiin, mutta ei auttanut.
Vuotoja ei näkynyt ulkopuolella ja nesteet eivät hävinneet.
Jarruttaessa sai pumpata ikään kuin järjestelmässä olisi ilmaa.
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Pelottavasti noi oireet on samanlaiset kuin itsellä nyt. Kuinka vaikea jarrupääsylinteri on vaihtaa?
Onnistuuko amatööri harrastelijalta vai onko parempi suosiolla viedä korjaamolle?
Onnistuuko amatööri harrastelijalta vai onko parempi suosiolla viedä korjaamolle?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 jarrutusteho hukassa
V6:sta otin koko nestesäiliön irtu, jotta sai siihen jarrupääsylinteriltä menevät letkut avattua (abs-yksikkö edessä, uudet letkulemmarit tilalle eri asentoon) -> myös kytkin pitää ilmata.
Mikä oli hyvä juttu, semmoista kuraa sieltä tuli.
Myös imuputki, akku + teline ja muita johtoja ja nippeleitä piti purkaa pois tieltä.
Jarruputket aukesivat helposti (hommaa avaimet jos ei ole) ja itse irrottaminen ja uuden laitto on aika nopea toimenpide (kahdella pultilla tai mutterilla kiinni pellissä) purkuineen ja kasauksineen.
En osaa lonkalta sanoa miten R4 eroaa työmäärältään. Kuvittelisin ettei ainakaan enempää ole hommaa kuin V6:ssa.
Jarrujen ilmaukseen saa menemään varmaan puolet koko ajasta. Siinähän tulee uuden liemet vaihdettua kuitenkin.
Onnistui minultakin enkä lue itseäni pro harrastelijaksi
Edit: Ainakin kytkimen työsylinterin sijainti poikkeaa, ei tarvitse ilmata jos saa säiliön letkut irti paikalla ollessaan.
Mikä oli hyvä juttu, semmoista kuraa sieltä tuli.
Myös imuputki, akku + teline ja muita johtoja ja nippeleitä piti purkaa pois tieltä.
Jarruputket aukesivat helposti (hommaa avaimet jos ei ole) ja itse irrottaminen ja uuden laitto on aika nopea toimenpide (kahdella pultilla tai mutterilla kiinni pellissä) purkuineen ja kasauksineen.
En osaa lonkalta sanoa miten R4 eroaa työmäärältään. Kuvittelisin ettei ainakaan enempää ole hommaa kuin V6:ssa.
Jarrujen ilmaukseen saa menemään varmaan puolet koko ajasta. Siinähän tulee uuden liemet vaihdettua kuitenkin.
Onnistui minultakin enkä lue itseäni pro harrastelijaksi

Edit: Ainakin kytkimen työsylinterin sijainti poikkeaa, ei tarvitse ilmata jos saa säiliön letkut irti paikalla ollessaan.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 jarrutusteho hukassa
En ole tehnyt, ymmärtääkseni kuitenkin nelosessa on suht simppeli homma. eLearnista katselin, niin tilaa näyttäisi olevan - akku saattaa olla hieman tientukkona, mutta ei ehkä sen enempää.
Samalla kun kytkin ilmataan niin tulee mujut pois kivasti, sehän ilmattaneen kytkinpolkimessa olevasta pääsylinteristä, ainakin näin tekivät jarrukytkinnestehuollossa itselläni.
Samalla kun kytkin ilmataan niin tulee mujut pois kivasti, sehän ilmattaneen kytkinpolkimessa olevasta pääsylinteristä, ainakin näin tekivät jarrukytkinnestehuollossa itselläni.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 jarrutusteho hukassa
En tiedä mistä jts:ssä ilmataan. Kutosessa se työsylinteri ja ilmausnippa on laatikon päällä, joten siksi akku ja hilppeet pois.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 jarrutusteho hukassa
^^
joku väärinymmärrys toivottavasti. Kytkimen ilmaus tehdään työsylinteristä kytkimen lähellä, ei lähde mujutkaan muuten pois.
jts ilmataan sieltä kytkinkopan kumitulpan alla lymyilevästä työsylinterin muovinipasta (ei parane käännellä
) letkua helppaamalla, kuten muutkin bensa-neloset.

jts ilmataan sieltä kytkinkopan kumitulpan alla lymyilevästä työsylinterin muovinipasta (ei parane käännellä

-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Vaimon 156:ssa oli myös jarruteho todella heikko, jarrupalat (Ferodo) olivat hyväkuntoiset mutta vaihtamalla ne uusiin (Remsa) tuli jarruteho normaalille hyvälle tasolle ilman älytöntä poljinvoiman tarvetta. Tuli vaan mieleen, että autossa olleet Ferodot olivat jotkin "kovemmat" kisapalat?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Omassa on Redstuffit.
"Jarruteho kylmänä hyvä, kuumana erinomainen" -suora suomennos esitteestä:
http://ebcbrakes.com/product/redstuff-brake-pads/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä lie kuitukeramiikkaa, joskus kylmänä vingahtavat. Pölyä tosiaan tulee reilusti vähemmän.
^Jos ne Ferodot oli saman tyyliset palat.
"Jarruteho kylmänä hyvä, kuumana erinomainen" -suora suomennos esitteestä:
http://ebcbrakes.com/product/redstuff-brake-pads/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä lie kuitukeramiikkaa, joskus kylmänä vingahtavat. Pölyä tosiaan tulee reilusti vähemmän.
^Jos ne Ferodot oli saman tyyliset palat.
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Kuinkas tuo kytkimen ilmaus JTS:ssä nyt tehdään? Nipan löysin kytkinkopan päältä, mutta pitääkö avata jostain joku ilmaus ruuvi vai miten sen nesteen saa siitä pihalle. Jarrunesteimurilla ei tullut mitään ulos.
Re: 156 jarrutusteho hukassa
^Eikös JTS:ssä ole samanlainen työsylinteri/painelaakeri kuin vanhemmissakin tessuissa?
Tuossa ohje vieraalla kielellä. http://greenserpent.site90.com/Alfa156C ... eeding.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa ohje vieraalla kielellä. http://greenserpent.site90.com/Alfa156C ... eeding.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 jarrutusteho hukassa
^^jarsanin linkittämä ohje kertoo kaiken. Saat mukavasti ilmattua/vaihettua nesteet sillä imurillas, itse vetäsin sellaisella isolla "ruiskulla". Ei tartte apumiestä polkimelle 

Re: 156 jarrutusteho hukassa
Kytkimen ilmaus onnistui, kiitos. Samoin pääsylinterin vaihto.
Mutta ilmeni tänään ISO ongelma! Vasen etu jarru jumittaa, sinne jää paine päälle jolloin mäntä ei palaudu eikä sitä saa painettua takaisin sisään. Otin jarruletkun irti, jolloin siitä tuli paineella jarrunestettä vähän ulos sitten loppui. Jarrumäntä meni nätisti sisään.
Mikä on vialla? Onko vain ilmakupla jossain vai mikä tuon aiheuttaa?
Mutta ilmeni tänään ISO ongelma! Vasen etu jarru jumittaa, sinne jää paine päälle jolloin mäntä ei palaudu eikä sitä saa painettua takaisin sisään. Otin jarruletkun irti, jolloin siitä tuli paineella jarrunestettä vähän ulos sitten loppui. Jarrumäntä meni nätisti sisään.
Mikä on vialla? Onko vain ilmakupla jossain vai mikä tuon aiheuttaa?
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Jarruletkussa "palkeenkieli" sisäpinnassa. Päästää nestee virtaamaan toiseen suuntaan, mutta estää takaisinvirtauksen...
"No smoke => no power => no hope"
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Vika oli uudessa pääsylinterissä, sen kun vaihto loppui jarrun jumituskin.
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Jumittuiko se oikein kunnolla vai jäikö vaan laahaamaan? Itsellänihän on myös epäilyn alla tuo pääsylinteri jarrun laahaamisen takia, mutta vaihdetaan nyt ensin ne jarruletkut ja katsotaan auttaako. Kaikki muu alkaakin olemaan vaihdettu 
Tosin minulla ei ole jarrutusteho hukassa, eikä jarruja joudu pumppaamaan. Nestettäkään ei katoa.

Tosin minulla ei ole jarrutusteho hukassa, eikä jarruja joudu pumppaamaan. Nestettäkään ei katoa.
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Jumitti kunnolla, heti kun ajon alussa muutaman kerran jarruja käytti.
Mulla se johtui uudesta tarvike jarrupääsylinteristä. Nyt on Heikalta tilauksessa uusi pääsylinterin joka on original Ricambi.
Alfa ei ole nirso, ainoastaan tarkka millä osilla sitä korjataan.
Mulla se johtui uudesta tarvike jarrupääsylinteristä. Nyt on Heikalta tilauksessa uusi pääsylinterin joka on original Ricambi.
Alfa ei ole nirso, ainoastaan tarkka millä osilla sitä korjataan.

- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 jarrutusteho hukassa
Laitankin toiseen ketjuun.