156 T.S. 2.0 Sportwagon - 2001 pieni vikalista

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Neo
Viestit: 10
Liittynyt: 27 Helmi 2013, 23:03
Car(s): 156 Sportwagon 2.0 TS -01

156 T.S. 2.0 Sportwagon - 2001 pieni vikalista

Viesti Kirjoittaja Neo »

156 T.S. 2.0 Sportwagon - 2001 uusi (ja onnellinen) omistaja

Pitkällisen harkinnan jälkeen ja muutaman koeajon vakuuttamana päätin hankkia kakkosautoksi poikavuosien haaveen kotipihalle. Kauppahinta oli sangen edullinen, auto oli päällisin puolin erittäin siisti, ei havaittavissa olevaa ruostetta, huoltokirja kunnossa, hinnasta sai vähän tingittyä ja kauppaan kuului lisäksi jakopään ja alatukivarsien vaihto, kuntotarkastus ja katsastus. 1000 kilometriä ja kuukautta myöhemmin on ilmennyt muutamia pikkuongelmia, joista osa oli tosin jo koeajossa selvillä. Öljyä kone ei ole syönyt yhtään, ja kovimmillakin pakkasilla on lähtenyt käyntiin kuin oliivipuun alta. Vaimokin viihtyy hyvin kyydissä vaikka toivoikin pihaan sellaista "järkevää perheautoa".

VIKALISTA
- Lamppuhäiriön merkkivalo palaa vaikka kaikki ajovalot on silmämääräisesti katsoen kunnossa. Löytyisikö joku vaikeasti havaittavissa oleva valo mikä aiheuttaa merkivalon palamisen?
- Ajovalojen suuntaus. Lyhyet ja pitkät alkoi yhtäkkiä näyttää vähän mihin sattuu, itse en osannut säätää ja huoltamollakin ihmeteltiin asiaa mutta korjaaja ei saanut säätöruuveista kuviota ihan kohdalleen. Se valkoinen ruuvi ei vaikuttanut kuvioon mitenkään, musta liikutti kuviota ylös ja alas. Onko pitkille ja lyhyille valoille säädöt eri ruuveista? Korjaaja ehdotti umpioiden irrottamista ja tarkastusta.
- Oikean takaikkunan sähköinen nostin ja kytkin. Pitäisi kuulema tilata merkkiliikkeestä osat ja homma maksaisi noin 300. Jätän kesän projektiksi kun ei vaikuta ajamiseen.
- Keskikonsolin valot ja tupakansytyttimen valo. Tuulettimen säädön takaa on valo pimeänä, pystyykohän uuden lampun vaihtamaan itse kun kokemus on suurinpiirtein hehkulampun vaihtamisesta liesituulettimeen? Tupakansytyttimen valo pimeni pohjoisen reissulla puhelinta ladattessa. Ei vaikuta ajamiseen, mutta silmää häiritsee kun yksi valo on pimeänä.
- Etupenkin matkustajan puolen valo. Sama juttu kuin keskikonsolin valoissa, ei vaikuta ajamiseen mutta häiritsee kun yksi valo ei pala.
- Kuskinpuolen häikäisysuoja (aurinkolippa). Tämä oli jo rikki koeajossa, lipasta on "jousimekanismi" rikki, ei pysy yläasennossa kuin teippaamalla. Uusi lippa maksaisi merkkiliikkeessä 164 euroa, purkaamoista en haulla löytänyt. Löytyiskö palstalaisten hyllystä yhtä ylimääräistä?
- Kuskin jalkatilan muovisuoja (sieltä ratin alapuolelta). Tämä on sarjassa tyhmiä kysymyksiä. Kuuluuko ratin alapuolelle, sinne kuskin jalkatilaan jonkunlainen suoja? Nyt johdot roikkuu nippusidekiinnitysten varassa ja joskus kytkintä nostaessa johdot tarttuu vähän jalkaan kiinni. Jos tänne kuuluu jokin muovi, niin löytyiskö palstalaisten hyllystä yhtä ylimääräistä?
- Structus Infiniti -

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 T.S. 2.0 Sportwagon - 2001 pieni vikalista

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oikean takaikkunan sähkönostimen mekanismi on jotain 160euroa uutena... Käytettynä vähemmän. http://www.heikka.fi" onclick="window.open(this.href);return false; löytynee ainakin.

Ajovalojen kuvio on voinut hajota esim. väärin asennetulla polttimolla, tarkistathan että on oikein - H7:ssa "nasta" pitää olla ylöspäin. Tässä sivusta seuranneena toisen 156:n valojen ihmettelyä, sanottiin juurikin ongelmana olevan väärin päin menevät polttimot.
Tuo palaneen polttimon häiriövalo EI katso ajovaloja. Seuraavat valot on vahdittavien listalla: etuparkit, takavalot (myös jarru), rekisterikilven valot.
Aurinkolippaa kannattaa katsoa "Myydään"-osiosta tai laitat ilmoituksen "Ostetaan"-osioon. Löytyy varmasti ja takuulla halvemmalla, kuin 164eur...
Mielestäni polkimien yläpuolella ei ole mitään suojaa. Siellä on pari paksumpaa johtonippua, joihin on isolla kengällä osunut aina. Kokemusta n. kuudesta 156:sta, joissa kaikissa sama "ominaisuus".
Keskikonsolin valot on ainakin vanhemmissa "ihan helppo", paitsi ne valot jotka on juurikin puhaltimen säätöruuvien alla. Keskikonsolin avaukseen mennee n. 10min kun rauhassa tekee, vaatii toki radion poisottamisen.
Haulla pitäisi löytyä keskikonsolin irroitusohjeet kuvineen. Pääsääntöisesti aloitetaan vaihdekepin suojan poistamisella (pikaklipseillä) ja sieltä ruuvit auki, radio irti ja kulmasta kaksi tai neljä ristipäätä auki, tuhkakupin alta pari ruuvia auki ja sitten "muut, mitä jostain löytyy". Yli vuosi aikaa kun vastaavan operaation tehnyt ja ei enää muista tarkalleen, mistä kaikkialta se oli kiinni - ei kuitenkaan mikään paha, kunhan kerran onnistunut tekemään.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: 156 T.S. 2.0 Sportwagon - 2001 pieni vikalista

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Täältä löytyy ehjä aurinkolippa (väri harmaa,onko muitakin värejä?) H.40e laita yv jos kiinnostaa
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 156 T.S. 2.0 Sportwagon - 2001 pieni vikalista

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Neo kirjoitti:156 T.S. 2.0 Sportwagon - 2001 uusi (ja onnellinen) omistaja

Pitkällisen harkinnan jälkeen ja muutaman koeajon vakuuttamana päätin hankkia kakkosautoksi poikavuosien haaveen kotipihalle. Kauppahinta oli sangen edullinen, auto oli päällisin puolin erittäin siisti, ei havaittavissa olevaa ruostetta, huoltokirja kunnossa, hinnasta sai vähän tingittyä ja kauppaan kuului lisäksi jakopään ja alatukivarsien vaihto, kuntotarkastus ja katsastus. 1000 kilometriä ja kuukautta myöhemmin on ilmennyt muutamia pikkuongelmia, joista osa oli tosin jo koeajossa selvillä. Öljyä kone ei ole syönyt yhtään, ja kovimmillakin pakkasilla on lähtenyt käyntiin kuin oliivipuun alta. Vaimokin viihtyy hyvin kyydissä vaikka toivoikin pihaan sellaista "järkevää perheautoa".

VIKALISTA
- Lamppuhäiriön merkkivalo palaa vaikka kaikki ajovalot on silmämääräisesti katsoen kunnossa. Löytyisikö joku vaikeasti havaittavissa oleva valo mikä aiheuttaa merkivalon palamisen?
- Ajovalojen suuntaus. Lyhyet ja pitkät alkoi yhtäkkiä näyttää vähän mihin sattuu, itse en osannut säätää ja huoltamollakin ihmeteltiin asiaa mutta korjaaja ei saanut säätöruuveista kuviota ihan kohdalleen. Se valkoinen ruuvi ei vaikuttanut kuvioon mitenkään, musta liikutti kuviota ylös ja alas. Onko pitkille ja lyhyille valoille säädöt eri ruuveista? Korjaaja ehdotti umpioiden irrottamista ja tarkastusta.
- Oikean takaikkunan sähköinen nostin ja kytkin. Pitäisi kuulema tilata merkkiliikkeestä osat ja homma maksaisi noin 300. Jätän kesän projektiksi kun ei vaikuta ajamiseen.
- Keskikonsolin valot ja tupakansytyttimen valo. Tuulettimen säädön takaa on valo pimeänä, pystyykohän uuden lampun vaihtamaan itse kun kokemus on suurinpiirtein hehkulampun vaihtamisesta liesituulettimeen? Tupakansytyttimen valo pimeni pohjoisen reissulla puhelinta ladattessa. Ei vaikuta ajamiseen, mutta silmää häiritsee kun yksi valo on pimeänä.
- Etupenkin matkustajan puolen valo. Sama juttu kuin keskikonsolin valoissa, ei vaikuta ajamiseen mutta häiritsee kun yksi valo ei pala.
- Kuskinpuolen häikäisysuoja (aurinkolippa). Tämä oli jo rikki koeajossa, lipasta on "jousimekanismi" rikki, ei pysy yläasennossa kuin teippaamalla. Uusi lippa maksaisi merkkiliikkeessä 164 euroa, purkaamoista en haulla löytänyt. Löytyiskö palstalaisten hyllystä yhtä ylimääräistä?
- Kuskin jalkatilan muovisuoja (sieltä ratin alapuolelta). Tämä on sarjassa tyhmiä kysymyksiä. Kuuluuko ratin alapuolelle, sinne kuskin jalkatilaan jonkunlainen suoja? Nyt johdot roikkuu nippusidekiinnitysten varassa ja joskus kytkintä nostaessa johdot tarttuu vähän jalkaan kiinni. Jos tänne kuuluu jokin muovi, niin löytyiskö palstalaisten hyllystä yhtä ylimääräistä?
Lamppujen merkkivalo -> tsekkaapa rekisterikilven valot ( 2 kpl )aluksi, näissä vanhemmiten hapettumia/huono kontakti

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 156 T.S. 2.0 Sportwagon - 2001 pieni vikalista

Viesti Kirjoittaja arv »

Neo kirjoitti:Lamppuhäiriön merkkivalo palaa vaikka kaikki ajovalot on silmämääräisesti katsoen kunnossa. Löytyisikö joku vaikeasti havaittavissa oleva valo mikä aiheuttaa merkivalon palamisen?
Jos kaikki lamput ovat kunnossa, niin olisiko aikaisempi omistaja tuunannut lediparkeilla?

Avatar
Neo
Viestit: 10
Liittynyt: 27 Helmi 2013, 23:03
Car(s): 156 Sportwagon 2.0 TS -01

Re: 156 T.S. 2.0 Sportwagon - 2001 pieni vikalista

Viesti Kirjoittaja Neo »

Kiitoksia paljon hyvistä neuvoista ja vinkeistä. Pari tarkennusta ja huomiota pieneen vikalistaan.

Lamppuhäiriön merkkivalo
- tuli kirjoitusvirhe, kaikki valot, ei pelkästään ajovalot, palavat nähdäkseni normaalisti, lähi, kauko, parkit, jarrut rekkarin valot jne.... Lediparkeista ei ole tietoa, tällä kokemuksella en sellaisia havainnut. Tietääkseni ainoat pimeänä olevat lamput ovat siis tupakansytyttimen, tuulettimen säädön ja etupenkin matkustajan puolen valo. Ei kai se lamppuhäiriön valo näistä voi varoittaa? Mystinen vika, ei vaikuta ajamiseen mutta häiritseehän se merkkivalo silti.

Ajovalojen suuntaus
- polttimoita kokeiltiin huoltamolla molemmin päin, eikä korjaaja saanut kuvioita kohdalleen. Kahden säätimen (musta ja valkoinen ruuvi) yhteistoimintaa ihmeteltiin pitkään. Pitänee ottaa umpiot irti ja tarkistaa onko kaikki paikallaan. Voisihan siellä olla joku hammasratas pois paikaltaan tai peräti poikki?

Keskikonsolin valot
- ohjeet löytyikin haulla, mutta taidan odottaa tämänkin kanssa kesää, eipähän sitten tarvi kylmässä ruuvailla jos meneekin kauemin kuin tuo 10 minuuttia

Kuskin jalkatilan muovisuoja (sieltä ratin alapuolelta)
- tähän pitää yrittää keksiä joku oma patentti, 44 numeron kengällä tahtoo johdot tarttua lapikkaaseen vähän liian usein. Onko muut palstalaiset tuunanneet jotain omaa suojaa johdoille?

Hieman off-topicina pitää sanoa että Alfan talviominaisuudet yllättivät melko lailla, lämmintä puhaltaa erittäinkin nopeasti ja ikkunat ei huurru sitten millään. Lämmöt nousee nopeasti ja pysyvät siinä 70 - 90 välillä. Takapenkilläkin on kuulemma lämmintä nopeammin kuin "ykkösautossa". Joka on jo itse asiassa jäänyt kakkoseksi.
- Structus Infiniti -

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 T.S. 2.0 Sportwagon - 2001 pieni vikalista

Viesti Kirjoittaja DaViega »

ei vaikuta sisustan valot tuohon palaneiden merkkivalojen toimintaan.
Tsekkaa vielä pitkät, sitten kannattaa katsoa, että ne polttimot on kaikki oikeanlaisia, jotkut tuntuu olevain aika tarkkoja sitä, että watit on samat kuin ohjekirja käskee.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 T.S. 2.0 Sportwagon - 2001 pieni vikalista

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Neo kirjoitti:Kiitoksia paljon hyvistä neuvoista ja vinkeistä. Pari tarkennusta ja huomiota pieneen vikalistaan.

Lamppuhäiriön merkkivalo
- tuli kirjoitusvirhe, kaikki valot, ei pelkästään ajovalot, palavat nähdäkseni normaalisti, lähi, kauko, parkit, jarrut rekkarin valot jne.... Lediparkeista ei ole tietoa, tällä kokemuksella en sellaisia havainnut. Tietääkseni ainoat pimeänä olevat lamput ovat siis tupakansytyttimen, tuulettimen säädön ja etupenkin matkustajan puolen valo. Ei kai se lamppuhäiriön valo näistä voi varoittaa? Mystinen vika, ei vaikuta ajamiseen mutta häiritseehän se merkkivalo silti.

Ajovalojen suuntaus
- polttimoita kokeiltiin huoltamolla molemmin päin, eikä korjaaja saanut kuvioita kohdalleen. Kahden säätimen (musta ja valkoinen ruuvi) yhteistoimintaa ihmeteltiin pitkään. Pitänee ottaa umpiot irti ja tarkistaa onko kaikki paikallaan. Voisihan siellä olla joku hammasratas pois paikaltaan tai peräti poikki?

Keskikonsolin valot
- ohjeet löytyikin haulla, mutta taidan odottaa tämänkin kanssa kesää, eipähän sitten tarvi kylmässä ruuvailla jos meneekin kauemin kuin tuo 10 minuuttia

Kuskin jalkatilan muovisuoja (sieltä ratin alapuolelta)
- tähän pitää yrittää keksiä joku oma patentti, 44 numeron kengällä tahtoo johdot tarttua lapikkaaseen vähän liian usein. Onko muut palstalaiset tuunanneet jotain omaa suojaa johdoille?

Hieman off-topicina pitää sanoa että Alfan talviominaisuudet yllättivät melko lailla, lämmintä puhaltaa erittäinkin nopeasti ja ikkunat ei huurru sitten millään. Lämmöt nousee nopeasti ja pysyvät siinä 70 - 90 välillä. Takapenkilläkin on kuulemma lämmintä nopeammin kuin "ykkösautossa". Joka on jo itse asiassa jäänyt kakkoseksi.
Mulla kylllä on siellä semmonen musta muovi, muistaakseni takapäästä oli kiinni yhdellä ruuvilla ja etupäästä jonkin klipsin välissä.
Liekkö sulta heitetty metsään?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 T.S. 2.0 Sportwagon - 2001 pieni vikalista

Viesti Kirjoittaja Finest »

Varmaan joku muovi puuttuu ratin alta/takaa, kun oma 45 ei ota mihinkään kiinni. Korkeintaan hipoo keskikonsolin kylkeä.
Se lampun vikavalo voi syttyä jo kasvaneen vastuksen takia, ei välttämättä tarvitse olla vielä palanut mikään polttimo.

Takaikkunassa voi myös olla kontaktivikaa (moottori) ja etuvalopolttimot väärässä asennossa, niin kuin muut ovat kertoneet.
Tarkoitatko takaikkunan kytkimellä itse painiketta, jolla ikkunaa liikutetaan?

Avatar
Neo
Viestit: 10
Liittynyt: 27 Helmi 2013, 23:03
Car(s): 156 Sportwagon 2.0 TS -01

Re: 156 T.S. 2.0 Sportwagon - 2001 pieni vikalista

Viesti Kirjoittaja Neo »

Finest kirjoitti:Varmaan joku muovi puuttuu ratin alta/takaa, kun oma 45 ei ota mihinkään kiinni. Korkeintaan hipoo keskikonsolin kylkeä.
Se lampun vikavalo voi syttyä jo kasvaneen vastuksen takia, ei välttämättä tarvitse olla vielä palanut mikään polttimo.

Takaikkunassa voi myös olla kontaktivikaa (moottori) ja etuvalopolttimot väärässä asennossa, niin kuin muut ovat kertoneet.
Tarkoitatko takaikkunan kytkimellä itse painiketta, jolla ikkunaa liikutetaan?
Takaikkunan kytkin (se pieni muovihärpäke) oli haljennut jo ennen koejoa, ja ikkuna ei kuulemma ollut toiminut kuskin nappuloistakaan pitkään aikaan. Myyjän mielestä nostimen moottori oli rikki ja samaa mieltä olivat korjaamollakin kun tarkastivat koko auton samalla kun vaihtoivat jakopään.

Jos jostain löytyisi joku räjäytyskuva tai vastaava niin voisi tarkistaa onko ratin alla joku suoja ihan alkuperäisasennuksena. Ruuvien paikat ainakin löytyy, se antaisi viitteitä siihen että jotain suojaa siinä pitäisi olla. Väsäsin siihen nyt väliaikaisesti sellaisen ilmastointiteippi - nippusidevirityksen.

Uutena off topicina sellainen huomio että tein tänään palstalta löytyneiden ohjeiden mukaisen ECU resetin ja pikaisen koeajon jälkeen Alfa tuntuisi jotenkin pirteämmältä ja tyhjäkäynti muuttui paljon tasaisemmaksi...
- Structus Infiniti -

Vastaa Viestiin