75 takapyöränlaakerin kiristysmutteri

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

75 takapyöränlaakerin kiristysmutteri

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kiristysmutteri takapyöränlaakerissa joka tiukkaa vetoakselin ja navan yhteen.

Oikealla puolella löystynyt n 5000km laakerin vaihdon jälkeen, viimeksi syksyllä sen takia laakeri vaihdettu samasta syystä...nyt kiristin uudestaan ja toivon parasta

Auttaisiko Loctite?

Kuuluuko oikean puolen alunperin kiristyä normaaliin suuntaan, myötäpäivään?

1991 mallin 75TS...

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: 75 takapyöränlaakerin kiristysmutteri

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

ne on eri kätisillä kierteillä, en muista kummin päin ja kait se liima aina vähän jelppaa
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: 75 takapyöränlaakerin kiristysmutteri

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Oikealla puolella oikean kätinen kierre,ja vasemmalla vasenkätinen. Eikös siinä mutterissa ole kaulus, jolla se lukitaan, vai muistanko väärin .Loctite auttaa.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: 75 takapyöränlaakerin kiristysmutteri

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Siinä taka-akselissa on lovi mihin kiristysrenkaan reunan saa lukita
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: 75 takapyöränlaakerin kiristysmutteri

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Hetkinen, hetkinen...mistä nyt siis puhutaan:

- Jos puhutaan vetoakselin napamutterista joka kiristää akselin laakeriin, niin mutterissa pitäisi olla "huppu" joka akselin läpi menevän sokan avulla lukitsee mutterin, ettei löysty. Jos tuota lukitusta ei ole, niin hyvin todennäköistä on, että ajan kanssa löystyy. Tässä napamutterissa kummallakin puolella oikeakätinen kierre eli kiristyy myötäpäivään.

- Jos puhutaan isosta laakerinlukitusmutterista, jolla tiukataan laakeri pesäänsä akselissa, niissä on oikealla (repsikan puolella) oikeakätinen eli myötäpäivään kiristyvä kierre ja vasemmalla (kuskin puolella) vasenkätinen vastapäivään kiristyvä kierre. Näihinkin tietty voi ruuvilukitetta tipauttaa, mutta tuo kiristyssuunta jo auttaa, etteivät helpolla löysty.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: 75 takapyöränlaakerin kiristysmutteri

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Minä oletin että puhutaan laakerin ulkokehän kiristyksestä. Auttais jos lukis ajatuksella. :-D
Liitteet
WP_000594.jpg
(74.66 KiB) Tiedosto ladattu 626 kertaa
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: 75 takapyöränlaakerin kiristysmutteri

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Mutterin päälle tulee sakaraprikka, jolla se lukitaan sokalla akseliin. Mutterin kiristystiukkuus on niin suuri, että mutterin luulisi pysyvän kiinni ilman varmistustakin. Alfetassa on samanlainen rakenne, mutterin kiristystiukkuus on Haynesin oppaan mukaan 176 Nm.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Re: 75 takapyöränlaakerin kiristysmutteri

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Jos puhutaan vetoakselin napamutterista joka kiristää akselin laakeriin, niin mutterissa pitäisi olla "huppu" joka akselin läpi menevän sokan avulla lukitsee mutterin, ettei löysty. Jos tuota lukitusta ei ole, niin hyvin todennäköistä on, että ajan kanssa löystyy. Tässä napamutterissa kummallakin puolella oikeakätinen kierre eli kiristyy myötäpäivään.
Tästä puhutaan juu, sokka ja huppu ei auta aina vaikka paikoillaan onkin...

En keksi muuta kuin että laakeri "hakee paikkaansa" ensimmäisen kiristyksen jälkeen. Jos löystyy edes vähänkään käytössä niin sittenhän mutteri alkaa löystymään kunnolla samantien kun saa pienen alun, jälkikiristys olisi joka tapauksessa paikallaan.

Vasemmalla puolella ajettu n 20000km vaihdon jälkeen, pieni välys tuntuu mutta sellasena on ollut kauan.

Vastaa Viestiin