75 2.0 TS Kytkin remppa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Hegu84
Viestit: 6
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 03:56
Paikkakunta: Siikajoki

75 2.0 TS Kytkin remppa

Viesti Kirjoittaja Hegu84 »

Moro! Koska olen syntynyt näissä tekniikka asioissa peukalo keskellä kämmentä :lol: niin voisiko joku hieman valottaa et millanen operaatio toi kytkin remppa oikein on jos 75 2.0TS:ässä kytkin luistaa eli se pitäis vaihtaa! Eli kuin työläs operaatio ja kuin hinnakas? Entäpäs millaista peltipakosarjaa/tehoputki yhdistelmää suosittelisitte tällaiseen malliin?
Kaikki mikä ei tapa vahvistaa!

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kytkinremppa:

Putki pois, kardaani katki, poikkipalkki pois, johon de-dion tulee kiinni (de-dionia ei kannata irrottaa palkista) , laatikon sivukannattimien irroitus (kannattaa samalla vaihtaa uusiin), vaihdevivuston irrotus laatikon päästä, taivuta laatikon etupäätä alas, että saat kytkinkopan pultit auki ja kopan pois. Työsylinteri piti kai myös irrottaa. Nyt pitäs olla jo kykä käsissä :)
Voi kuullostaa hurjalta hommalta, mut ei se niin paha ole. Kardaanin kanssa saa vähän vääntää.
Sanoisin, että päivässä tekee mut en kyllä ilman monttua tai nosturia lähtis tekemään.

Putken tekee tossa samalla jos osaat kaasulla hitsata. Ostat Simonssin putkiaihioita vaik motonetistä. 2.5" on täysin riittävä. Sit joku snadi läpivirtaava keskipönttö ja joku Supersprintin tai CSC:n takapönttö.

Mulla meni sisuskalut omasta keskipöntöstä ja päätin korvata sen suoralla putkella. Soundit on auton sisällä ihan ok, mut jos ulkoa päin kuuntelee, niin n.3000 rpm. tienoilla on aika äänekkäät pörinät, jotka ei ainakaan mun mieleen ole :? Paukkuu kans vähä moottorijarrutuksissa 8)
Suosittelen kyl jotain huilua keskipöntöks. Lyhempi parempi (matalammat pörinät).

Peltisarjat on sikakalliita ja hyöty on tässä tapauksessa minimaalinen. Vaikka eipä ne hyödyt noilla pelkillä "tehoputkilla" muutenkaan ole kovin hurjia :wink:

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Abarth kirjoitti:Mulla meni sisuskalut omasta keskipöntöstä ja päätin korvata sen suoralla putkella. Soundit on auton sisällä ihan ok, mut jos ulkoa päin kuuntelee, niin n.3000 rpm. tienoilla on aika äänekkäät pörinät, jotka ei ainakaan mun mieleen ole Paukkuu kans vähä moottorijarrutuksissa
Suosittelen kyl jotain huilua keskipöntöks. Lyhempi parempi (matalammat pörinät).
Tarkoitatko sitä ns resonaattori pönttöä(pienempää pönttöä)(taitaa olla ekapönttö pakosarjanjälkee) vai sitä ns keskimmäistä päävaimenninta(isokokoista vaimenninta)keskel autoo? Mun mielest (aikasemmas autos)ku korvattii ns. resonaattori pönttö suoral putkel ni sytytti putkes aika mukavasti ku nosti kaasun!

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Sama homma. Vaihdan pelkän levyn. Entinen ei ollut kulunut paljon, mutta kytkinnestettä oli vuotanut levylle.. Työsylinteriin uudet tiivisteet. Samalla huomasin, että haarukka, joka välittää voiman oli rikki: Ohut peltiosa, joka pitää haarukkaa keskinivelen päällä oli katkennut. Muukkoselta "hyvä käytetty" tilalle ja sama vika.. :drinking: No pitää katsoa jos tuo vaikka pysyis paikallaan ilmankin. Vituttaa jo etukäteen alkaa kasaamaan, jos nesteet tulee pihalle ja tasapaino tiessään. On s:tana välähtänyt Alfan inssillä pistää työsylinteri paikkaan.

Eipä tullut merkattua paineasetelman asentoa vauhtipyörään nähden. Tuli jälkeenpäin mieleen, että olisiko pitänyt?

Tarviiko levyn asennukseen jonkun keskitystyökalun, vai onko vaan tuplalevy (GTV6) tapaus? Tuntuis että levy liikkuu kuitenkin boorissaan. Entä jos joutuu irrottamaan vauhtipyörän akseliltaan/kopan etuosasta?

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

GiuliaSuper kirjoitti: Tarkoitatko sitä ns resonaattori pönttöä(pienempää pönttöä)(taitaa olla ekapönttö pakosarjanjälkee) vai sitä ns keskimmäistä päävaimenninta(isokokoista vaimenninta)keskel autoo? Mun mielest (aikasemmas autos)ku korvattii ns. resonaattori pönttö suoral putkel ni sytytti putkes aika mukavasti ku nosti kaasun!
Resonaattoripönttö on vielä paikoillaan ja keskimmäisen pöntön otin pois eli just sen ekan "päävaimentimen".

Turbopelissäni on ainoastaan Supersprintin takapönttö 2.5" putken jatkeena, eli ei resonaattoria eikä keskipönttöä. Äänet on ihan inhimilliset, tietyillä kierroksilla jopa vaimeammat (ei ole sitä n.3000rpm pörinää josta edellä mainitsin), kuin ts:ssäni. Turboautoissa se onkin ihan eri juttu.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jarno kirjoitti:
Tarviiko levyn asennukseen jonkun keskitystyökalun, vai onko vaan tuplalevy (GTV6) tapaus? Tuntuis että levy liikkuu kuitenkin boorissaan. Entä jos joutuu irrottamaan vauhtipyörän akseliltaan/kopan etuosasta?

Ei mulla kummosempia keskitystyökaluja ollut, silmällä katoin ja hyvä tuli. :mrgreen: Tietysti olis hyvä jos olis joku keskitystappi, mut ilmankin onnistuu.

Jos otat vauhtipyörän akseliltaan, niin merkkaa niin, että saat samaan asentoon takaisin. Omassa oli edellisen huoltomiehen jäljiltä kytkin vaihdettu ja vauhtipyörä laitettu väärään asentoon akselille ja jyristi sen takia ihan kivasti.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Abarth kirjoitti:Soundit on auton sisällä ihan ok, mut jos ulkoa päin kuuntelee, niin n.3000 rpm. tienoilla on aika äänekkäät pörinät, jotka ei ainakaan mun mieleen ole :?
Aika suhteellista se "Ihan OK", Nokialle mennessä meinasi kuulo lähteä :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Älä scudde viitsi, pitäähän roomeossa ääntä olla :mrgreen:
- Alfaholic -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

No pitää, mutta toisaalta tykkään tärykalvoistanikin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Aika suhteellista se "Ihan OK", Nokialle mennessä meinasi kuulo lähteä :roll:
Nokialle mennessä? Eri autoillahan me mentiin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei kun silloin jonain aikaisempana vuotena kun mentiin 75 TS:llä jossa pelkkä suora keskiputki ja Supersprintin takapönttö.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ei kun silloin jonain aikaisempana vuotena kun mentiin 75 TS:llä jossa pelkkä suora keskiputki ja Supersprintin takapönttö.
Tuohan kuullostaa hyvältä :lol:
- Alfaholic -

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Oli siinäkin sentään resonaattori tallessa. :)

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Vauhtipyörän kevennys

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Halvin viritys vapariin on varmaan keventää kytkimen vauhtipyörää kun loota nyt on tuossa levällään. Oulun moottorikoneistamossa meinasivat että 30-60e kustantaa.

Niin että mistä tuota vauhtipyörää kannattaa sorvata ja paljonko? Kannattaako / voiko ottaa myös paineasetelmasta. Auto tulee katukäyttöön.

Pitääkö vauhtipyörä irrottaa akseliltaan?
Tasapainotus kevennyksen jälkeen: Paineasetelman kanssa vai ilman?

- Laskeskelin että 30mm kaistalta pyörän etuosasta niin ulkoa kuin saa (vastepintaa vastapäätä) 1mm sorvaus vastaa 150g massaa. Eli ei paljon pantteriakaan.
- 30mm lukkomutteri aukesi vielä kivuttomasti poraamalla lankkuun vauhtipyörän tappien kohdalle reijät ja metrin jatkovarrella.
- Seuraavaksi kardaanin laippa täytyy saada booristaan. Ja koska ulosvetäjää ei ko hommaan ole, taidan yrittää lyömällä akselista.

Vastaa Viestiin