159 raitisilmafilsun vaihto-ohje kuvineen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

159 raitisilmafilsun vaihto-ohje kuvineen

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jkk kyseli, mistä löytyy 159:n raitisilmafilsu. Minä jo viime huollon yhteydessä ajattelin että voisin laitella näistä pikkujutuista kuvallisia ohjeita ja otin fotot, niin tehdäänpä vihdoin tämä loppuosakin. Tässä on helppo paikka aloittaa oman auton huoltaminen enemmänkin itseään epäileville.

1) Varaa mukaan tarvittavat työkalut: Torx T-25 sekä 5,5mm hylsy avaimineen:
Kuva

2) Avaa hanskalokero, kyykisty auton viereen ja katso lokeron yläreunaan vasemmalle puolen, sieltä löytyy 2-osainen luukku:
Kuva

3) Pikkuluukku aukeaa takareunastaan kynnellä vetämällä:
Kuva

4) Isompaa pitää kiinni ruuvi, tähän sopii se T-25 Torx:
Kuva

5) Lisäksi isompaa pitää kiinni 2 klipsiä, nämä aukeaa ihan kynnellä etureunastaan painamalla:
Kuva

6) Nyt näkyy jo itse raikkarikotelo, tähän sopii se 5,5mm hylsy:
Kuva

7) Yleiskuva tilanteesta:
Kuva

8) Vedä vanha filsu ulos ja työnnä uusi sisään. Ricambi Originalissa on ohjuri eikä se halua mennä kuin oikein päin, joku tarvike saattaa olla symmetrinen, mutta ilmavirta on mitä ilmeisimmin alaspäin:
Kuva

9) Laita palikat takaisin paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä.

Homma on tosiaan helppo, nopea ja siisti, aikaa menee muutama minuutti mitään sotkematta. Kaupungin savusumussa ajava arvostaa aktiivihiilifilsua, itse enempi maan- ja metsäteitä ajamalla käytän ihan paperiversiota. Paperimalliakin löytyy Ricambi Original -merkinnöillä, mutta sen voi joutua marmorilla erikseen tilaamaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 159 raitisilmafilsun vaihto-ohje kuvineen

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jou, kiitos! hyvät ohjeet! Taidan hommata sen aktiivihiili suotimen :)

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 raitisilmafilsun vaihto-ohje kuvineen

Viesti Kirjoittaja hjpp »

!! Äläkä sitten tiputa sitä 5,5 mm:n kantaista ruuvia!

Itse tiputin ja matkustajan jalkatilan verhoilun takaa löysin niitä jokaisen teetetyn merkkihuollon mukaisen lukumäärän omani lisäksi. Niillä vaan on ollut laittaa suoraan uusi ja minulla ei.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 raitisilmafilsun vaihto-ohje kuvineen

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^ :lol:

Joo, yleensäkin kannattaa koettaa pitää palikat hallussa, tuo on ihan hyvä pointti.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 159 raitisilmafilsun vaihto-ohje kuvineen

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ruuvin kiristys maltillisesti. Menee muovit rikki, kun vedetään liian tiukkaan.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 159 raitisilmafilsun vaihto-ohje kuvineen

Viesti Kirjoittaja Jame »

Ketjun innoittamana rupesin jo pistämään filtteriä tilaukseen. Mutta noitahan on pilvin pimein eri merkkisiä ja hintaisia. Pituus- ja leveysmitat näyttävät heittävän millin tai pari, mutta paksuus sitten 30 mm tai 40 mm. Ja hintahaitari alle kympistä reiluun kolmeen kymppiin. Eikä näytä niinkään olevan kiinni siitä onko paperinen vai aktiivihiili.
Motonetissäkin oli joku 24,90 mutta kun sille ei näy tarkempia speksejä minkä valmistajan tai edes sitä onko hajunsyöppö vai pelkkä papru.

Onko äijillä kokemuksia mitä merkkejä kantsii välttää tai onko noissa oleellisia merkkikohtaisia eroja? Tai tuo 30/40 mm paksuusero?
Noi kympin hintaluokan filsuthan on niin halpoja että vois vaikka vaihtaa joka toinen saunapäivä.

http://spareto.ee/t/vehicles/alfa-romeo ... ompartment

edit: tarviikos muut raittaria? Postikulut kun on samat pari kymppiä otti sitten yhden kappaleen tai 100. Tuota Valeon kympin hintaista paperista ajattelin itse kokeilla ja voisihan sitä samalla ottaa myös niitä aktiivihiilisiä. Pikaisellla tilauksella saattaisivat just keretä Suvirantaan mennessä, jos sinne tulijoilla on noille tarvetta.
Il nero era bellissimo

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 raitisilmafilsun vaihto-ohje kuvineen

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Itse laitoin misterauton 11€ aktiivihiilisuotimen Bolk, joka paljastui italialaisen suodatinfirman tuotteeksi.

Avatar
Wario
Viestit: 172
Liittynyt: 02 Loka 2007, 12:43
Car(s): Brera 1750 tbi
Paikkakunta: Helsinki/Finland

Re: 159 raitisilmafilsun vaihto-ohje kuvineen

Viesti Kirjoittaja Wario »

Polforean erinomaiset ohjeet käy myös Breraan. Aika ahdasta on laittaa uusi filsu paikalleen muuten piece of cake.
I mean how hard could it be.

Vastaa Viestiin