Nippu 75 kysymyksiä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Sporttinen
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Touko 2004, 17:29

Nippu 75 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sporttinen »

Hoi.
Esittäydynpä ensiksi ihan uutena palstalaisena ja tervehdin teitä, oi Alfa Romeo kansalaiset :-D

Niin, eli kesäksi olen remppailemassa ajokuntoon (voi sillä jo nytkin ajaa mutta leiman tarttis...)
Alfa Romeo 75 3.0 V6 helmeä...
Vikoja on ties minkälaisia (pieniä) mutta suuret linjaukset ovat suht kunnossa. Eli seuraavassa kysymykset:

1. Mille arvoille ko. auton jäähdyttäjän termari on säädetty? Nykyinen termostaatti laukaisee flektin vasta tuossa 100 asteessa... Onko liian kuumana? Polttaako tiivisteen? Flekti ei aluksi edes hyrähtänyt mutta pienellä hapetusten poistoilla ja sulakkeen vaihdolla se alkoi hyrrätä kuin kissa :)

2. Mitä arvelette maksavan pikkuhuoltamolla seuraavat korjaukset: Tunnoton ja täysin lerpahtanut käsijarru pitää saada kuntoon, takajarruihin enemmän pitovoimaa, jarrut tasapainoon. Mitä osia SAATTAA tarvita vai olisiko kyse pelkästä ilmauksesta?

3. Mikä mahtanee olla ko. mallin tuulilasin hinta? Käytettykin kelpaa kunhan ei ole halki? Onko teillä kenties sellaista?

4. Onko etumaskissa/puskurissa mitään tuntomerkkiä, mistä erottaa toisistaan Milanon ja American?

5. Onko oven verhoilut helppo irrottaa ja ennenkaikkea saada takaisin paikalleen? Pitäisi ratkaista vänkärin oven avautumattomuus sisäpuolelta. Ulkoa päin aukeaa...

6. Olisiko laittaa hyviä kuvalinkkejä seiskavitosista? Myös "räjäytyskuvat", tekniset manuaalit, ja 75 3.0 V6 malliiin vihkiintyneet linkit kiinnostaa.

Kiitos kaikille, jotka jaksoitte lukea ja auttaa vasta-alkaja Alfailijaa. Olen jo vallan innoissani odottamassa, että pääsee kuumalle kesätielle... :-D

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Räjäytyskuvia löytyy ainakin tälläiseltä sivulta: http://welcome.to/alfa75
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Tuuninkikuvia: http://www.cuoresportivo.ch/alfas/gallerye.htm
Valitse oikeasta sivusta "75"
Siellä tais myös olla yhdessä autossa valkoset mittarinpohjat. Ei ole tullut netissä valmiita pohjia vastaan, mutta ei ne mun mielestä tohon autoon sovikaan.

:roll:

Tuulilasi maksaa n.170e

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Flektin käynnistys ihan normaali siinä 100C paikkeilla.
Oviverhoilu lähtee helposti irti.Kahvan 2 ruuvia.Lukitus nupin irroitus.Tarvittaessa lasinnosto kahvan irroitus.Ne muoviset kiinnitysnastat rikkoutuvat helposti.Järkevin on ostaa esim 5kpl niitä valmiiksi varastoon.
Jarruremonttiin ei uskalla sanoa oikeastaan mitään....tee ainakin sitova "kirjallinen" hinta-arvio edeltä.Itse saanut kyllä takajarrut aina noissa 75:ssa kuntoon pelkillä tiivistesarjoilla ja kunnostuksella.

Tervetuloa hullujen joukkoon.Helmi sulla on nyt käsissä...pidä hyvää huolta. :wink:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

vastauksia:

1. omassa 90:ssä flekti lähtee pyörimään tuossa vähän yli 90:n asteen tietämissä lämpömittarin mukaan ja konehan on 3.0 V6.
kovin ylös noita lämpöjä ei kannata päästää ainakaan toistuvasti sillä se saattaapi tietää kansipahville huutia.

2.no käsijarrun suhteen saattaapi olla vain säätökysymys eli vaijeri venynyt sen verran ettei ota enää kunnolla..jos käyttöjarru ei ota takaa oikein niin kummastakin satulasta löytyy säätömutikat joilla mäntiä pystyy säätämään, tätä kanattaa kokeilla ekana ennekuin tekee mitään isompaa..tietenkin satulat voivat olla myös jumissa millä voi selittää tilanteen jos ei säädöt auta.

3.no comments.. :wink:

4.omassa taanoin omistamassani Americassa luki maskissa vasem puolella V6 ja oik puolella America kohotekstein ja tämä keulasta päin katsottuna.en sitten tiedä että kuuluuko moiset olla vai oliko edelliset omistajat liimailleet tekstit siihen.

5.lultavasti tuo aukaisukahvan päässä oleva haarukka on päässyt hyppäämään vivusta irti jolloin lukko ei aukea sisäpuolelta.
alfistipohjoosesta antoikin hyvät neuvot ovipahvin irroittamiseen.. :)

toivotaan että saat alfan kondikseen ja kesäksi baanalle.. :-D

Sporttinen
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Touko 2004, 17:29

Viesti Kirjoittaja Sporttinen »

Kiitos paljon kaikille vastanneille. Tuli hyvää vinkkiä. Lisäkysymyksiäkin vieä varmaan tulee mutta jatketaan nyt toistaiseksi näillä.

Aurinkoisia ajokelejä :)

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Pistetään nyt pari kiellon päälle, kun sattuu olemaan tietoa ainakin lasin hinnasta.

Ja onneksi olkoon helmen hommaamisesta.

2. Käsijarru -> minulla meni uusiksi levyt ja yksi jarrusatula. Takana olevan tasapainotusmötikän johdosta ilmaus ei onnistunut. Projekti jatkuu. Satulat ovat kalliita, muu ei niinkään. Olisikohan tuohon mennyt 300, en jaksa laskea.

3. Tuulilasi -> 220 egeä kiinnitettynä Kokkolassa. Liimalasi, ei saa irti helposti, joten käytetyn löytäminen niin ja näin. Seksikästä tummennettua yläosaa ei kuulemma saa.

4. Milanon ja American ero maskissa > Americassa lukee America pienellä, milanosta en tiedä.

5. Oven verhoilut -> Irti ne ainakin saa. Ei ongelmia. Ruuvaa se lukkonappi irti, siinä taisi olla jokin läppä. Muu menee muistaakseni repimällä tai selkeitä ruuveja ruuvamalla. Varmaan jokin näpsykkä hajoaa. Huumehörhöt tai niiden jätköksiä etsivät poliisit ovat saaneet pahvit rikki omastani, joten pitää ilmeisesti olla hieman varovainen.

Tässä linkki, jossa muutama kuva jonkun onnellisen Americasta http://w1.950.telia.com/~u95004817/75.html

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

3. Sen seksikkään tummennuksen tuulilasin yläosaan sai ainakin Lahdesta vielä viime vuonna. Omaan autoon otin tumman vihreän ja kaverin (valkoiseen) 75:seen tuli sininen. Lasit maksoivat muistaakseni 92e kappale.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

2. 75:ssa (ainakaan ilman ABS:ää) ei ole takana mitään "tasapainotusmötikkää". Taakse menee vain yksi jarruputki, josta paine jaetaan molemmille takajarrusatuloille.
Vika voisi olla esim. moottoritilassa sijaitsevassa takajarrujen paineentasausventtiilissä, joka on pääsylinterin vieressä.
Jarrujen ilmaaminen onnistu ihan normaalilla tyylillä. Tai ainakin minä olen onnistunut tekemään sen jo noin viiskööt kertaa.
Ai niin joo ja se termostaatti ei käynnistä flektiä vaan se jäähdyttimessä kartturin puoleisessa alakulmassa oleva anturi tekee sen. T: itsekkin 75:sia näpräävä
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Ai niin ja se käsijarrun "vetelyys" ei oikeastaan voi johtua muusta kuin venyneestä vaijerista. Se säädetään apumiehen puoleisesta jarrusatulasta. Työkaluiksi tarvitsee 13mm &10 mm avaimet.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jknracing kirjoitti: Ai niin joo ja se termostaatti ei käynnistä flektiä vaan se jäähdyttimessä kartturin puoleisessa alakulmassa oleva anturi tekee sen. T: itsekkin 75:sia näpräävä
juu mutta kyllähän termostaatti luonnollisesti vaikuttaa tuohon flektin pyörähtelyyn...mutta anturihan kyllä yhdistää maan sitä ei käy kieltäminen.. :wink:

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

No joo, ehkä tuon käsijarrun saa katsastuskuntoon säädettyä vaijerista, mutta vaijeri vaikuttaa vain sisempiin mäntiin. Kunnolla jarru ottaa vain, jos pala on säädetty riittävän lähelle levyä -> palojen kuluminen aiheuttaa kaikkien mäntien säätöä.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

jknracing kirjoitti:3. Sen seksikkään tummennuksen tuulilasin yläosaan sai ainakin Lahdesta vielä viime vuonna. Omaan autoon otin tumman vihreän ja kaverin (valkoiseen) 75:seen tuli sininen. Lasit maksoivat muistaakseni 92e kappale.
Mikkelissä 248 € :x

Mikä paikka Lahdessa myy tuohon hintaan? Asennus ei kai kuulu hintaan?

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Juu, sen verran vauhdilla kirjoittelin tuota viestiä, et tuli pikku kämmi siihen. Tarkemmin ajateltuna hokasin, et tästähän on noin 2 ja puoli vuotta aikaa, kun ne lasit ostettiin. Lasit tilattiin ilman niitä yläosan tummennuksia, mutta jonkin hässäkän takia ne kuitenkin tulivat niiden tummennusten kanssa. Ositin samalla kolme muutakin tuulilasia, joten en tiedä sainko "paljousalennusta" vai mikä oli, mutta Alfan tuulilasien hinnaksi jäi alle 100 e. kpl. Firman nimi oli muistaakseni M-lasi.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

JanneL
Viestit: 15
Liittynyt: 14 Touko 2004, 17:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JanneL »

5. Ennenkuin menet ovipahveja irroittelemaan, tarkasta onko lapsilukko päällä.. :oops:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

JanneL kirjoitti:5. Ennenkuin menet ovipahveja irroittelemaan, tarkasta onko lapsilukko päällä.. :oops:
hyvä pointti....suosittelen samaa.... :lol:

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

jknracing kirjoitti:2. 75:ssa (ainakaan ilman ABS:ää) ei ole takana mitään "tasapainotusmötikkää". Vika voisi olla esim. moottoritilassa sijaitsevassa takajarrujen paineentasausventtiilissä, joka on pääsylinterin vieressä.
Kirjoitin juuri palstalle artikkelin, jossa kehoitin 75 omistajia tsekkaamaan pääsylinterin vuodon, jonka havaitsin omassani. Tietämättä mistä kirjoitin, taisin kirjoittaa juuri tuosta takajarrujen paineentasausventtiilistä.

Jos vika on siinä, niin taas naurattaa kun on maksanut pitkästä ilmausrupeamasta ammattimiehille.

Paras lähteä talliin opiskelemaan lisää. (Tsumm) No perkele, ei siellä mitään mötikkää ole, pelkkä T-risteys. Mötikkä onkin konetilassa ja vuotaa kuin seula. :oops:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Seiska5mma kirjoitti: Kirjoitin juuri palstalle artikkelin, jossa kehoitin 75 omistajia tsekkaamaan pääsylinterin vuodon, jonka havaitsin omassani. Tietämättä mistä kirjoitin, taisin kirjoittaa juuri tuosta takajarrujen paineentasausventtiilistä.

Jos vika on siinä, niin taas naurattaa kun on maksanut pitkästä ilmausrupeamasta ammattimiehille.

Paras lähteä talliin opiskelemaan lisää. (Tsumm) No perkele, ei siellä mitään mötikkää ole, pelkkä T-risteys. Mötikkä onkin konetilassa ja vuotaa kuin seula. :oops:
Vuotoon onki coupe antanut tekniselläosastolla oivat korjausohjeet.. Itse tosin ehdin tilaamaan uuden paineensäätimen ennen tuon lukemista :?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

jknracing kirjoitti:Alfan tuulilasien hinnaksi jäi alle 100 e. kpl. Firman nimi oli muistaakseni M-lasi.
Velipoika osti entiseen Opelix Askonaansa tuolta lasin ja maksoi muistaakseni 70 euroa.
Itsellä lasi vaihtokunnossa ja tuosta firmasta haen omani, kun aika koittaa. Eli ens katsastukseen mennessä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Injun
Viestit: 32
Liittynyt: 28 Tammi 2004, 19:44
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja Injun »

Kyssäri seiskavitosen maskeista. Koskas tämä kuvan avoin maski on otettu käyttöön? Hankin hiljattain joulukuussa 91 kilpiin laitetun katittoman Twinsparkin, jossa on harmaa umpinaisempi maski. Tarkoittaako tämä, että autoni on lojunut liikkeen pihassa 4 vuotta ennen myyntiä ja on oikeasti 80-luvun mallistoa?

Kuva

En ole saanut vielä ongittua tietoa, mistä auton todellisen vuosimallin saisi selville.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Injun kirjoitti:Kyssäri seiskavitosen maskeista. Koskas tämä kuvan avoin maski on otettu käyttöön? Hankin hiljattain joulukuussa 91 kilpiin laitetun katittoman Twinsparkin, jossa on harmaa umpinaisempi maski. Tarkoittaako tämä, että autoni on lojunut liikkeen pihassa 4 vuotta ennen myyntiä ja on oikeasti 80-luvun mallistoa?

En ole saanut vielä ongittua tietoa, mistä auton todellisen vuosimallin saisi selville.
uudemman mallin maski tuli 75:een vuosien 88/89-vaihteessa..

Avatar
Injun
Viestit: 32
Liittynyt: 28 Tammi 2004, 19:44
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja Injun »

Jooh, pitihän se arvata, että autoni on joku naftaliinista kaivettu muinaismuisto, vaikka se myytiin minulle '92-mallisena. Auton takavalotkin ovat oransseilla vilkuilla varustettua mallia. Ja mittaristo punaisilla kirjaimilla, siinä, missä uudemmat kai ovat valkoisilla teksteillä.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Injun kirjoitti:Jooh, pitihän se arvata, että autoni on joku naftaliinista kaivettu muinaismuisto, vaikka se myytiin minulle '92-mallisena. Auton takavalotkin ovat oransseilla vilkuilla varustettua mallia. Ja mittaristo punaisilla kirjaimilla, siinä, missä uudemmat kai ovat valkoisilla teksteillä.
Olisit onnellinen, toi punainen mittaristo SIISTI 8)
t. kateellinen
- Alfaholic -

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Injun kirjoitti:Kyssäri seiskavitosen maskeista. Koskas tämä kuvan avoin maski on otettu käyttöön? Hankin hiljattain joulukuussa 91 kilpiin laitetun katittoman Twinsparkin, jossa on harmaa umpinaisempi maski. Tarkoittaako tämä, että autoni on lojunut liikkeen pihassa 4 vuotta ennen myyntiä ja on oikeasti 80-luvun mallistoa?

En ole saanut vielä ongittua tietoa, mistä auton todellisen vuosimallin saisi selville.
olisko tämä
In March 1987 The Alfa 75 1.8 Turbo Evoluzione

Limited series of only 500. All were built in spring 1987
Only delivered in red
Front-grill was not in grey, but in red
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Injun
Viestit: 32
Liittynyt: 28 Tammi 2004, 19:44
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja Injun »

Jappe kirjoitti:
Injun kirjoitti:Jooh, pitihän se arvata, että autoni on joku naftaliinista kaivettu muinaismuisto, vaikka se myytiin minulle '92-mallisena. Auton takavalotkin ovat oransseilla vilkuilla varustettua mallia. Ja mittaristo punaisilla kirjaimilla, siinä, missä uudemmat kai ovat valkoisilla teksteillä.
Olisit onnellinen, toi punainen mittaristo SIISTI 8)
t. kateellinen
Tuo on muuten täysin totta. Valkotekstisissä on hieman jotakin halvan venäläistyyppistä silmiinpistävyyttä, kun punaiset taas ovat rauhallisen sporttiset.

Ja eipähän tarvitse painia lambdojen ja kattien kanssa, kun saa ajella suuripäästöisellä museovehkeellä.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Jepp, totta joka sana..
- Alfaholic -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Tuolla muuten on alfa 75 mallista aika hyvinkin juttua, mm. uudistuksista 8) http://art.supereva.it/alfissima75/

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Jarno kirjoitti:No joo, ehkä tuon käsijarrun saa katsastuskuntoon säädettyä vaijerista, mutta vaijeri vaikuttaa vain sisempiin mäntiin. Kunnolla jarru ottaa vain, jos pala on säädetty riittävän lähelle levyä -> palojen kuluminen aiheuttaa kaikkien mäntien säätöä.
No mut jos männät ei ole säätyneet lähelle, ni eikö silloin oo satuloissa vikaa?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

jknracing kirjoitti: No mut jos männät ei ole säätyneet lähelle, ni eikö silloin oo satuloissa vikaa?
Mun mielestä ei, niissähän on mekaaninen säätö. Ainakin ittellä alkoi jarrut toimimaan erinomaisesti kun ruuvasi 0.1mm välykset palojen ja satuloiden väliin.

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Ajattelin vaan, ku omastani oon ajanut kahdet jarrupalat loppuun, eikä niitä ole tarvinnut säätää muuten kuin vaihdon yhteydessä.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Takasatuloista kommentoin minäkin sen verran, että kyllä niiden pitäisi ollla automaattiset. Manuaalista säätöä tarvitaan periaatteessa vain palojen vaihdon yhteydessä, jolloin tosiaan palojen ja levyn välykseksi pitää asettaa se 0.1mm. Huonokuntoisilla levyillä se on kyllä hankalaa... Ja käsijarrusysteemihän vääntää vain sisempiä paloja hieman kohti levyä, varsin surkean oloinen järjestely, joka on herkkä sille että välys pysyy tuossa 0.1mm:ssä. Hieman jumittavissa satuloissa siis voi olla mahdollista että säätöä pitää tarkastaa palojen vaihdon välissäkin.

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Joo olin väärässä. Pistin uudet tiivisteet satuloihin ja kyllähän nuo kuluneetikin palat näytti olevan aivan levyssä kiinni (se 0.1mm). Tuli sitten jo koottuakin nuo satulat. En kyllä käyttänyt mitään puristinta mäntien asennuksessa, tai kiertänyt niitä kuten esim. Croman takasatuloissa pitää, vaan säätöruuveilla vedin männät sisään. Tuleeko sanomista?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Toi mäntien sisään vienti tehdäänkin vain noilla säätöruuveilla.Painamista ei saa tehdä eikä niin mäntiä saakkaan sisään hajottamatta männän sisäisiä säätösysteemejä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Jappe kirjoitti:
Injun kirjoitti:Jooh, pitihän se arvata, että autoni on joku naftaliinista kaivettu muinaismuisto, vaikka se myytiin minulle '92-mallisena. Auton takavalotkin ovat oransseilla vilkuilla varustettua mallia. Ja mittaristo punaisilla kirjaimilla, siinä, missä uudemmat kai ovat valkoisilla teksteillä.
Olisit onnellinen, toi punainen mittaristo SIISTI 8)
t. kateellinen
niinpä :evil: :mrgreen: :drinking: pitäis vissiin ostaa jostain mut ainut brobleema on ku joutuu vaihtaa takapenkinvalonkatkasijaa myöden :shock:

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Sillain minä olen takapalat noihin vaihtanut, että säätöruuveilla kiristänyt ensin pala kerrallaan kiinni levyyn ja vähän takaisin, niin että juuri ja juuri tuntee laahaavan. Sitten raju jarruttelu lenkki korttelin ympäri ja säätö taas kiinni levyihin pala kerrallaan ja juuri sen verran takaisin ettei ota kiinni. Eipä ole tarvinnut kummassakaan värkissä palojen vaihto välillä niille mitään tehdä. Käsijarrun vaijeria en muista koskaan joutuneeni kiristämään. Kai sen säädön vois rakotulkillakin tehdä, jos olis alla uudet sileät levyt.

Vastaa Viestiin