Olen nyt viikon verran ajellut uudella V6:llani ja sen kytkinpoljin on alkanut askarruttamaan. Yleisen jäykkyyden lisäksi se saattaa kytkimen pohjaan polkaistessa 'nitkahtaa' liikeratansa lopussa, aivan kuin joku ottaisi hetken vastaan ja antaisi periksi kun polkemisvoima kasvaa.
Se ei tapahdu aina samassa kohdassa ja joskus saattaa tulla parikin nitkahdusta peräkkäin. Jos auton ovea pitää auki kuuluu samalla heikko ääni auton alta, ääni ei tuntuisi tulevan ohjaamon puolelta. Muuten kytkin tuntuu pelaavan Ok. Nitkuna ei ole kovin voimakasta, emäntäkään ei ollut sitä huomannut ennen kuin mainitsin asiasta.
Paranoiaa, öljyn tarvetta (mihin ruutata?) vai orastava vika?
Cotson kirjoitti:Olen nyt viikon verran ajellut uudella V6:llani ja sen kytkinpoljin on alkanut askarruttamaan. Yleisen jäykkyyden lisäksi se saattaa kytkimen pohjaan polkaistessa 'nitkahtaa' liikeratansa lopussa, aivan kuin joku ottaisi hetken vastaan ja antaisi periksi kun polkemisvoima kasvaa.
Se ei tapahdu aina samassa kohdassa ja joskus saattaa tulla parikin nitkahdusta peräkkäin. Jos auton ovea pitää auki kuuluu samalla heikko ääni auton alta, ääni ei tuntuisi tulevan ohjaamon puolelta. Muuten kytkin tuntuu pelaavan Ok. Nitkuna ei ole kovin voimakasta, emäntäkään ei ollut sitä huomannut ennen kuin mainitsin asiasta.
Paranoiaa, öljyn tarvetta (mihin ruutata?) vai orastava vika?
kokeile aluksi voidella kytkinpolkimen mekanismi auton sisältä, mulla ainakin joskus kuului nitinää ohjaamon puolelta.Muuten tuo ei kyllä kuulosta miltään ihmeelliseltä joten kovaa ajoa vaan
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Täytyy vähän pelotella Mulla alkoi kytkimen leviäminen juuri mainitsemillasi oireilla...Sen lisäksi kun se oli aivan finaalissa siitä tuli todella jäykkä ja lähdöt muuttuivat tuskallisiksi, auto ikään kuin nyki ja tärisytti lähdöissä. Kytkinpaketti vaihtoon ja ajonautinto on taas toiselta planeetalta!! Luulin aina, että V6:ssa pitää olla jäykkä kytkin?? Uusi kytkin on kuitenkin aivan eri luokkaa kuin vanha, kevyt käyttää ja irrottaa huomattavasti paremmin.
Cotson kirjoitti:Yleisen jäykkyyden lisäksi se saattaa kytkimen pohjaan polkaistessa 'nitkahtaa' liikeratansa lopussa, aivan kuin joku ottaisi hetken vastaan ja antaisi periksi kun polkemisvoima kasvaa.
Mulla oli aivan samanlaiset oireet. Ne helpotti ja tarvittava käyttövoima pieneni kun rasvasin kytkimen käyttövivun ja työsylinterin yhtymäkohdan konehuoneesta about akun alapuolelta. Aikaa myöten vissiin kuluu sen verran vipu kuopalle että napsahtaa aina poljinta painettaessa. Oikean paikan näkee hyvin kun tiiraa akun alle samalla kun toinen polkee kytkintä. ei voi erehtyä eli ei muuta kun kokeilemaan
Ääni tosiaan katosi kun ruiskin CRC:tä ohjaamon puolella oleviin niveliin ja sinne akun vieressä olevaan yhtymäkohtaan. Nyt on kytkin hiljainen ja 'liukas'. Pitää tarkkailla tilannetta ja laittaa parempaa tavaraa ainakin sinne konehuoneen puolelle. Kiitos vinkeistä
--edit
Olikin riemu lyhytaikaista, alkoi heti seuravana päivänä nitkumaan parinkymmenen kilometrin jälkeen.
Käynti Deltan pikahuollossa jossa kaveri sanoi kytkimen olevan elämänsä ehtoopuolella. Kestäisi todennäköisesti vielä kymmeniä tuhansia kilometrejä hajoamatta mutta jäykkyys ja nitkunta vaan pahenisivat.
Soittelua ostoliikkeeseen jossa lupasivat maksaa homman (1200€), vein viereiseen Deltaan jossa kytkinpaketti vaihdettiin - nyt vaatii murto-osan voimasta ja on muutenkin mainio