156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Kirjoitan tästä tarkemman version projektiosastoon... Mutta tänne vähän esimakua, miten pahasti homma voi kusta, oli miten osaavaa porukkaa tahansa, miten hyvät työkalut tahansa ja ajatus juoksee hyvin, kun lisätään pakettiin yksi höhelö ja vähän väärää osaa, niin soppa on valmis.
Perus laakerijumppa piti olla. Piti kestää muutama tunti rauhassa tehden. Kesti n. 8h, mukana oli eri vaiheissa eri hommia varten n. kahdeksan eri ihmistä, joista yksi aiheutti lisäharmia ja toinen meistä riippumaton seikka aiheutti koko p*skan purkamisen ja uudelleenkasausta ja muuta pientä. Tarkoitus tosiaan oli vaihtaa laakerisarja ilman olkavarren irroitusta (oli myös oppimisen kannalta hyvä valinta)
Ostin siis pyöränlaakerisarjan eteen, SNR lukee laakerissa.
Purin tavarat tieltä (rengas, jarrulevy, satula ymv)
Sitten irroitin peltisen "jarrukilven", vai mikä ikinä edessä tuon merkitys onkaan - tässä vaiheessa kävi ensimmäinen vahinko, yksi öh ... 12mm? pulteista katkesi avattaessa, mutta sillä nyt niin väliä. Antaa olla, kyllä se kolmella pultilla kiinni pysyy.
Tähän mennessä aikaa mennyt parin tauon ja työkalupohdintojen muodossa ehkä tunti-puolitoista, pari kertaa etsittiin sopivaa ulosvetäjää. Ei löytynyt oikein...
Sitten sain ajatuksen - suunnittelin "sillan" ulosvetäjää varten ja toteutuksen teki opiskelijakollega näppärästi hitsailemalla.
Sitten ulosvetäjä paikalleen ja napa irti. Tässä vaiheessa kello oli jo 10:30 tai niitä tienoita - kun meni suunnitteluun ja ihmettelyyn aikaa hukkaan.
Napa kun oli irti, todettiin, että kyllä on alkuperäiset laakerin laipan pultit tiukassa - nehän ovat kuusiokoloa ja oli ruostuneet läpikotaisin kiinni.
Induktiolämmittimellä pultit punahehkuiseksi, ennen sitä pelkästään erilaisia voiteluita ja monenlaista raakaa voimaa kokeiltu.
Pulttipyssyllä kiinni, teho kaakkoon ja lyhyillä purskeilla jyrryyttämään. Lähti auki - EHJÄNÄ! kello taisi olla jo n. 11:00...
Laakerin laipan irroitus olkavarresta tarkoittikin sitten tuurnaa ja isoa lekaa, sitten isompaa lekaa ja isompaa tuurnaa. 30min myöhemmin se oli irti.
Ruokatuntihetki, 11:30 - 12:15 noin.
Noin, eli napa oli irti, laakeri laippoineen irti.
Rälläkällä napaan jäänyt sisä(?)kooli halki ja tuurnalekalla irti.
Kun tämä oli tehty, katsottiin uudet pultit (olimme NELJÄN eri ihmisen toimesta verrannut uutta ja vanhaa silmämääräisesti ns. hätäisesti, katsottu että vanhat on täynnä loctiteä tai vastaavaa ja vaihtoon menevät, lisäksi uusissa pulteissa oli hylsykanta, joten ne voisi kiristää olkavarteen niin, että paketti on kasassa, joka olisi helpompaa kuin tässä vaiheessa enää olkavarren irroittaminen prässiä varten).
Aseteltiin uudet pultit laipan reikiin ja paketti prässiin - prässättiin laippa kiinni napaan. Kaikki OK.
Palataan auton luokse ja päätettiin, että pultataanpas paketti paikalleen tauon jälkeen...
Itse en ollut autolla, kun kollega päätti jatkaa töitä ilman, että olen paikalla... Tässä vaiheessa alkoi asiat mennä syteen, saveen ja persiiseen tasan jokaiselta osa-alueeltaan.
Kollega oli saanut kouluttajalta ohjeen rasvata olkavarren ja laakerin välinen pinta ja pultata se kiinni. Siellähän se oli about hampaat irvessä kiristelemässä pultteja lenkillä, kun pultin ja laipan välissä oli vielä senttikaupalla tilaa.... Jokaista neljää pulttia vuoronperään kiristeli puolikkaan kierrosta, ja aina vaan kävi vastus kovemmaksi.
Puutuin peliin ja purettiin homma, huomattiin uudet pultit väärällä kierteellä oleviksi (!!!), vanhat pultit matalalla ja uudet korkealla kierteellä.
Eli tässä vaiheessa:
Laakeri pultteineen prässätty napaan, välissä neljä kappaletta vääränlaisia pultteja.
Jos joku on laakeritöitä tehnyt, niin tietää tsäänssit juuri kiinniprässätyn laakerin avauksen onnistumisesta ilman, että laakeri on entinen. Kolme kouluttajaa ja kaksi opiskelijakollegaa, jotka olivat itsekin joskus vastaavaan tilanteeseen joutuneet (eli repimään juuri kiinniprässätyn laakerin auki), eivät olleet saanut laakeria auki ehjänä, noin käytännössä koskaan. Vaihtoehtoja ei vain oikein ollut, kello oli 14:30 ja päivä pitäisi olla 15:30 pulkassa.
Etsittiin sopivaa kaulusta laipan ja laakerin väliin ja löytykin asiansa ajava kaulus. Prässillä paketti auki, väärät pultit kuikkaan ja vanhat oikeankierteiset paikalleen. Ja prässiin.
Oho. Se meni kasaan.
Se pyöri.
Se ei rohissut.
Se ei ollut väljä.
Tämä on lienee sitten se 30% laakeri, joka kesti - ainakin kaikki tuolla sanoivat, että se on n. 70% tsäänssi tuhota laakeri vastaavassa operaatiossa.
No, koska olkavarresta oli jo kierteitä mennyt, piti etsiä oikeankokoinen ja mallinen kierretappi - löytyi. Ja korjasin kierteet. Paketti kiinni ja lukkopihdeillä kiristettiin kuusiokolot paikalleen, jarrut ymv. kasaan, tosin vanhalla napamutterilla kun uusi oli väärällä kierteellä. Ja koeajolle - toimi. Ei jurise, ei täristä, ei ärjy - taisi onnistua.
Uskomatonta, mutta totta: edes ABS-anturia en saanut rikottua. Joka tapauksessa tämä toiminee opetuksena, että kannattaa ne uudetkin pultit tarkastaa olevan oikeanlaiset ja sitä rataa, vaikka ne äkkiä katsottuna näyttikin olevan hyvät - laakeripaketti itsessään oli oikea ainakin. Soitin myös laakerin toimittajalle asiasta ja ilmoitin vääristä kierteistä, että eipä tule yllätyksenä, kerroin myös tuosta laakerinpurusta - sanoi, että mikäli nyt laakeri ei kestä niin uutta tulee (takuuseen, uskoisin, kun ei ainakaan antanut ymmärtää minun joutunevan maksamaan jotain siitä jos paukahtaa )
No, 50km kesti jo ainakin ilman yhtään jurinoita, tärinöitä tai mitään joten kai tässä nyt on ainakin mahdollisuudet homman onnistumiselle...
Kaiken kaikkiaan operaatioon meni vajaat kahdeksan tuntia kolmen kouluttajan ja parin opiskelijakollegan avustuksella (... ja yhden vähemmän avustavalla toiminnalla), työkalujen ja "adapterien" rakentamisessa ja suunnittelussa jne.
Seuraava etupyöränlaakeri vaihtunee n. 2 tunnissa samalla tekniikalla, kun tietää mitä tekee, mitä tarvitsee, miten ja missä ja milloin.
Perus laakerijumppa piti olla. Piti kestää muutama tunti rauhassa tehden. Kesti n. 8h, mukana oli eri vaiheissa eri hommia varten n. kahdeksan eri ihmistä, joista yksi aiheutti lisäharmia ja toinen meistä riippumaton seikka aiheutti koko p*skan purkamisen ja uudelleenkasausta ja muuta pientä. Tarkoitus tosiaan oli vaihtaa laakerisarja ilman olkavarren irroitusta (oli myös oppimisen kannalta hyvä valinta)
Ostin siis pyöränlaakerisarjan eteen, SNR lukee laakerissa.
Purin tavarat tieltä (rengas, jarrulevy, satula ymv)
Sitten irroitin peltisen "jarrukilven", vai mikä ikinä edessä tuon merkitys onkaan - tässä vaiheessa kävi ensimmäinen vahinko, yksi öh ... 12mm? pulteista katkesi avattaessa, mutta sillä nyt niin väliä. Antaa olla, kyllä se kolmella pultilla kiinni pysyy.
Tähän mennessä aikaa mennyt parin tauon ja työkalupohdintojen muodossa ehkä tunti-puolitoista, pari kertaa etsittiin sopivaa ulosvetäjää. Ei löytynyt oikein...
Sitten sain ajatuksen - suunnittelin "sillan" ulosvetäjää varten ja toteutuksen teki opiskelijakollega näppärästi hitsailemalla.
Sitten ulosvetäjä paikalleen ja napa irti. Tässä vaiheessa kello oli jo 10:30 tai niitä tienoita - kun meni suunnitteluun ja ihmettelyyn aikaa hukkaan.
Napa kun oli irti, todettiin, että kyllä on alkuperäiset laakerin laipan pultit tiukassa - nehän ovat kuusiokoloa ja oli ruostuneet läpikotaisin kiinni.
Induktiolämmittimellä pultit punahehkuiseksi, ennen sitä pelkästään erilaisia voiteluita ja monenlaista raakaa voimaa kokeiltu.
Pulttipyssyllä kiinni, teho kaakkoon ja lyhyillä purskeilla jyrryyttämään. Lähti auki - EHJÄNÄ! kello taisi olla jo n. 11:00...
Laakerin laipan irroitus olkavarresta tarkoittikin sitten tuurnaa ja isoa lekaa, sitten isompaa lekaa ja isompaa tuurnaa. 30min myöhemmin se oli irti.
Ruokatuntihetki, 11:30 - 12:15 noin.
Noin, eli napa oli irti, laakeri laippoineen irti.
Rälläkällä napaan jäänyt sisä(?)kooli halki ja tuurnalekalla irti.
Kun tämä oli tehty, katsottiin uudet pultit (olimme NELJÄN eri ihmisen toimesta verrannut uutta ja vanhaa silmämääräisesti ns. hätäisesti, katsottu että vanhat on täynnä loctiteä tai vastaavaa ja vaihtoon menevät, lisäksi uusissa pulteissa oli hylsykanta, joten ne voisi kiristää olkavarteen niin, että paketti on kasassa, joka olisi helpompaa kuin tässä vaiheessa enää olkavarren irroittaminen prässiä varten).
Aseteltiin uudet pultit laipan reikiin ja paketti prässiin - prässättiin laippa kiinni napaan. Kaikki OK.
Palataan auton luokse ja päätettiin, että pultataanpas paketti paikalleen tauon jälkeen...
Itse en ollut autolla, kun kollega päätti jatkaa töitä ilman, että olen paikalla... Tässä vaiheessa alkoi asiat mennä syteen, saveen ja persiiseen tasan jokaiselta osa-alueeltaan.
Kollega oli saanut kouluttajalta ohjeen rasvata olkavarren ja laakerin välinen pinta ja pultata se kiinni. Siellähän se oli about hampaat irvessä kiristelemässä pultteja lenkillä, kun pultin ja laipan välissä oli vielä senttikaupalla tilaa.... Jokaista neljää pulttia vuoronperään kiristeli puolikkaan kierrosta, ja aina vaan kävi vastus kovemmaksi.
Puutuin peliin ja purettiin homma, huomattiin uudet pultit väärällä kierteellä oleviksi (!!!), vanhat pultit matalalla ja uudet korkealla kierteellä.
Eli tässä vaiheessa:
Laakeri pultteineen prässätty napaan, välissä neljä kappaletta vääränlaisia pultteja.
Jos joku on laakeritöitä tehnyt, niin tietää tsäänssit juuri kiinniprässätyn laakerin avauksen onnistumisesta ilman, että laakeri on entinen. Kolme kouluttajaa ja kaksi opiskelijakollegaa, jotka olivat itsekin joskus vastaavaan tilanteeseen joutuneet (eli repimään juuri kiinniprässätyn laakerin auki), eivät olleet saanut laakeria auki ehjänä, noin käytännössä koskaan. Vaihtoehtoja ei vain oikein ollut, kello oli 14:30 ja päivä pitäisi olla 15:30 pulkassa.
Etsittiin sopivaa kaulusta laipan ja laakerin väliin ja löytykin asiansa ajava kaulus. Prässillä paketti auki, väärät pultit kuikkaan ja vanhat oikeankierteiset paikalleen. Ja prässiin.
Oho. Se meni kasaan.
Se pyöri.
Se ei rohissut.
Se ei ollut väljä.
Tämä on lienee sitten se 30% laakeri, joka kesti - ainakin kaikki tuolla sanoivat, että se on n. 70% tsäänssi tuhota laakeri vastaavassa operaatiossa.
No, koska olkavarresta oli jo kierteitä mennyt, piti etsiä oikeankokoinen ja mallinen kierretappi - löytyi. Ja korjasin kierteet. Paketti kiinni ja lukkopihdeillä kiristettiin kuusiokolot paikalleen, jarrut ymv. kasaan, tosin vanhalla napamutterilla kun uusi oli väärällä kierteellä. Ja koeajolle - toimi. Ei jurise, ei täristä, ei ärjy - taisi onnistua.
Uskomatonta, mutta totta: edes ABS-anturia en saanut rikottua. Joka tapauksessa tämä toiminee opetuksena, että kannattaa ne uudetkin pultit tarkastaa olevan oikeanlaiset ja sitä rataa, vaikka ne äkkiä katsottuna näyttikin olevan hyvät - laakeripaketti itsessään oli oikea ainakin. Soitin myös laakerin toimittajalle asiasta ja ilmoitin vääristä kierteistä, että eipä tule yllätyksenä, kerroin myös tuosta laakerinpurusta - sanoi, että mikäli nyt laakeri ei kestä niin uutta tulee (takuuseen, uskoisin, kun ei ainakaan antanut ymmärtää minun joutunevan maksamaan jotain siitä jos paukahtaa )
No, 50km kesti jo ainakin ilman yhtään jurinoita, tärinöitä tai mitään joten kai tässä nyt on ainakin mahdollisuudet homman onnistumiselle...
Kaiken kaikkiaan operaatioon meni vajaat kahdeksan tuntia kolmen kouluttajan ja parin opiskelijakollegan avustuksella (... ja yhden vähemmän avustavalla toiminnalla), työkalujen ja "adapterien" rakentamisessa ja suunnittelussa jne.
Seuraava etupyöränlaakeri vaihtunee n. 2 tunnissa samalla tekniikalla, kun tietää mitä tekee, mitä tarvitsee, miten ja missä ja milloin.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Nyt on tehty vähän vaikeamman kautta Ei muuta kuin koko napahässäkkä työpöydälle ja prässille, ei kannata paikallansa teutaroida Pienenä vinkkinä semmoinen, että jos uudessa osassa on vähänkin eroa vanhaan (nuo kuusioruuvit tässätapauksessa), niin aina kattava sopivuustarkistus (tämän siperia vissiin jo opettikin ). Pieni huolestuma on noiden vanhojen kuusiokolojen kiristystiukkuus, ei niitä saa 76-84Nm kireyteen lukkopihdeillä. Toki riittävä kiristys olisi ollut muutenkin hankalaa, kun ne on jouduttu lämmittämään punaisiksi.
edit: momentti tarkemmaksi, mulla oli kyllä muistaakseni laakerilaatikossa merkitty vähän korkeammaksi
edit: momentti tarkemmaksi, mulla oli kyllä muistaakseni laakerilaatikossa merkitty vähän korkeammaksi
Viimeksi muokannut palkus, 29 Elo 2013, 22:33. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Toisaalta, jos ne on kiinni niin eihän se mihkään siitä pääse (toivottavasti) Mutta ei auttanut itku markkinoilla, vaihtoehtoja ei vain ollut. Eipä noita ruuveja olisi voinut edes tarkistaa ennen vanhan irroittamista... Mutta siperia opetti. Seuraavan kerran on 4kpl M10 125-pulttia käsillä, ihan varmuuden vuoksi. Varmaan jotain lujateräspultteja pitää olla...
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Jos sitä laakeria painettiin väärästä kohdasta niinkuin tässä ilmeisesti jouduttiin tekemään, niin minun käsitykseni mukaan lähes varmasti se laakeri hajoaa ennenaikojaan. Aika sen jokatapauksessa lähinnä näyttää eikä niinkään se että se vaikutti äkkiseltään ehjältä. Eli jos se sattuu kestämään niin kannattaa 5.5kk päästä varmistaa.
Punahehkuisten ja huonokantaisten pulttien käyttö navan kiinnitykseen on aika iso turvallisuusriski joten hyvin outoa jos opettajat jotka hommasta ovat vastuussa antavat ne sinne jättää.
Punahehkuisten ja huonokantaisten pulttien käyttö navan kiinnitykseen on aika iso turvallisuusriski joten hyvin outoa jos opettajat jotka hommasta ovat vastuussa antavat ne sinne jättää.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Napahan on laakerisetissä kiinni prässättynä (ja napamutterilla vetarissa), laakerisetti itsessään ei ainakaan teoriassa pysty liikkumaan yhtään - tuo laippa on vaan yksi varmennus lisää. Jos se hetken tuolla kestää, kaikenmaailman muju ymv. roska menee paikallesa niin jo on taas tiukassa. Se toki voi vaatia sen 10vuotta... Joka tapauksessa tuota pitää tarkkailla, eikä nuo ruuvit kokonaan auki tuolta pääse - ainakaan ilman kovaa ääntä (osuvat liikkuvaan napaan, sellainen meteli tiettävästi pysäyttää kuskin kuin kuskin (lähes) välittömästi)
Ja kuten sanottua, vaihtoehdot olivat hitusen vähissä ja kouluttajat arvioivat rakenteen/kiinnityksen perusteella riittääkö tuo vaiko ei - totesivat, että riittää. Mutta eipä menny kuten strömsössä :p
Ja kuten sanottua, vaihtoehdot olivat hitusen vähissä ja kouluttajat arvioivat rakenteen/kiinnityksen perusteella riittääkö tuo vaiko ei - totesivat, että riittää. Mutta eipä menny kuten strömsössä :p
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Tuossa uuden purussa on kohdistunut voima väärin ja se laakerin pölysuoja lähtenyt pois paikaltaan, eikä ole välttämättä tainnut mennä takaisin. No se laakeri kestää sen mitä kestää Suurempi murhe on tuo laakerikehikon kiinitys olka-akseliin. Se kehikko ei loppujenlopuksi "uppoa" valtavasti, ja kaikki rasitus on tuossa liitoksessa Joskus tapahtuu nopeitakin asioita pienen alunsaannin jäkeen. Siinä menee sitten helposti koko napahässäkkä paskaksi, eikä se pyöräkään siinä kauaa pysy, vaikkaki varmaan hetken pirun vinossa johonkin suuntaan/vipottaen.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Ei liene pölysuoja suurin ongelma laakerin väärässä painamisessa vaan se että laakerin asetelma menee vähän väärään asentoon joka sitten syö laakerin nopeasti. Näin olen ainakin kuullut ammattilaisten sanovan.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
^
Tämäpä oli tosiaan yksi syy, miksi nuo laakerihommat kokeneempien mukaan ei onnistu. Tosin sain sen käsityksen, että sen yhden koolin paikalleenjäänti on jo ns. paha, mutta se ei levinnyt eikä stefat tai muukaan räjähdellyt.
^^
Tuo huolettaa, se on totta. Mutta seurataan tilannetta ja katsotaan, mitä tekee. Saattaa olla tänään vuorossa kuitenkin pulttien vaihto uusiin, jos ei muuta keksitä... Pitäisi vielä irrota ns. pienellä vaivalla olkavarresta paketti, niin vaikka rälläkällä pultit poikki ja avausta sen verta, että saa jämät pois ja "jotain". Mietin jopa sitä, että olkavarren puolelta laittaisi samalla kierteellä olevan pultin läpi ja laipan puolelle mutterin - saisi ainakin kiristettyä ja tulevaisuudessa purkaminenkin selvästi helpompaa. Mutta joo, "aina ei vain onnistu"
Tämäpä oli tosiaan yksi syy, miksi nuo laakerihommat kokeneempien mukaan ei onnistu. Tosin sain sen käsityksen, että sen yhden koolin paikalleenjäänti on jo ns. paha, mutta se ei levinnyt eikä stefat tai muukaan räjähdellyt.
^^
Tuo huolettaa, se on totta. Mutta seurataan tilannetta ja katsotaan, mitä tekee. Saattaa olla tänään vuorossa kuitenkin pulttien vaihto uusiin, jos ei muuta keksitä... Pitäisi vielä irrota ns. pienellä vaivalla olkavarresta paketti, niin vaikka rälläkällä pultit poikki ja avausta sen verta, että saa jämät pois ja "jotain". Mietin jopa sitä, että olkavarren puolelta laittaisi samalla kierteellä olevan pultin läpi ja laipan puolelle mutterin - saisi ainakin kiristettyä ja tulevaisuudessa purkaminenkin selvästi helpompaa. Mutta joo, "aina ei vain onnistu"
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
^ei varmaan kannata rupee tekee omia virityksiä. jos se laakeri useemman vuoden kestää niin eipä tarvii montaa kertaa vaihtaa.
ja oliko niin et jos laakeri menee paskaks voi se särkeä vetarinki ennemmin tai myöhemmin?
ja oliko niin et jos laakeri menee paskaks voi se särkeä vetarinki ennemmin tai myöhemmin?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Todi, tänään kiristettiin pultit. Nyt (verrattuna yhtä pitkällä varrella momenttiavaimella otettuun about yhtä jämäkkään vääntöön) kiristetty johonkin ~90Nm tienoolle. Oli lyhyt avain niin ns. apinanraivolla väännetty - avain tehtiin (katkaistu kuusiokolo, vanha lenkki, pujotettu kuusiokolo siihen ja hitsattu kiinni) itse ja tosiaan ensin normaali "jäykkä" kiristys jokaiselle pultille, sitten loppukiristys lyhyellä avaimella mallia "apinanraivo" - nyt jos pultti aukeaa, niin kumma on.
Oli kaikki samaa mieltä tuosta kiristyksestä, että pakko se on jotenkin saada, kun muuten on hiukkasen riskialtis paketti. Joka tapauksessa, kun joskus etulaakeria joutuu vaihtamaan, hommaan siihen sitten a) joko hylsykantapultit tai b) ne saavat tulla mukana. On vaan niin paljon helpompi ottaa olkavarresta irti sopivilla työkaluilla, viedä napa prässiin ja pistää uusi laakeripaketti paikallensa ja käydä pulttaamassa se autoon kiinni, kuin olkavarren irroitus...
Oli kaikki samaa mieltä tuosta kiristyksestä, että pakko se on jotenkin saada, kun muuten on hiukkasen riskialtis paketti. Joka tapauksessa, kun joskus etulaakeria joutuu vaihtamaan, hommaan siihen sitten a) joko hylsykantapultit tai b) ne saavat tulla mukana. On vaan niin paljon helpompi ottaa olkavarresta irti sopivilla työkaluilla, viedä napa prässiin ja pistää uusi laakeripaketti paikallensa ja käydä pulttaamassa se autoon kiinni, kuin olkavarren irroitus...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
^dodiin, nyt vaikuttaa jo paaljon paremmalta. Se laakeri voi kestää siellä ihan hyvinkin, ylimääräinen prässääminen tuonmalliseen laakeriin ei välttämättä sitä pilaa, hakkaaminen olisikin toinen juttu. Vielä jos se pölysuoja on siellä ok, niin mahdollisuudet asialliseen kilometritulokseen ovat realistiset Pultit tais vielä vastatakin ok ?
Oikein alfapajalla laakerinvaihto on tunnin homma ja homma tehdään napa+olka-akseli irtonaisena Ei se mullakaan vienyt kolmen pallon avaaminen, sisäloksun irroitus, abs-piuhan tuonti konetilasta esille ja letkujen/piuhojen irroitus olka-akselista kuin n. 30min (tupakkitaukoineen, kahvitteluineen) Koko hommaan meni vissiin 3h, mutta se onkin erijuttu
Oikein alfapajalla laakerinvaihto on tunnin homma ja homma tehdään napa+olka-akseli irtonaisena Ei se mullakaan vienyt kolmen pallon avaaminen, sisäloksun irroitus, abs-piuhan tuonti konetilasta esille ja letkujen/piuhojen irroitus olka-akselista kuin n. 30min (tupakkitaukoineen, kahvitteluineen) Koko hommaan meni vissiin 3h, mutta se onkin erijuttu
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
No tuossa kun rakenneltiin työkaluja moneen otteeseen, niin kyllä siinä meni. Ja ekalla kertaa jos olisi ollut oikealla kierteellä ne uudet pultit, niin homma olis ollut todella paljon nopeammin valmis. Puhutaan useasta tunnista. Eikä olis tarvittu jälkitekoa ja olisi laitettu suoraan loctiteä tippa mukaan sen alkuperäisen lukkotahnan kaveriksi (jos oltaisiin nähty tarpeelliseksi).
Nyt tiedetään aika, mikä tuohon hommaan menee kun ne työkalut on jo olemassa:
40minuuttia olkavartta irroittamatta, aika tarkalleen - ja kun porukka väittää, ettei voi olla laakeri+napapakettia valmista, niin miksi ei? Vaatii vain laipan pulteilta oikeat (:D) kierteet ja ne on laitettu vaan valmiiksi paikalleen ennen prässäystä, jolloinka riittää vanhan laipan irtirepiminen napoineen päivineen ja senkus pulttaa uuden kiinni, kun pultit on valmiiksi oikeassa paikassa... Oikeastaan ainoa, mitä kannattaa tehdä, on teräsharja ja putsaus olkavarren reikään, ettei siellä kanita mikään.
Nyt tiedetään aika, mikä tuohon hommaan menee kun ne työkalut on jo olemassa:
40minuuttia olkavartta irroittamatta, aika tarkalleen - ja kun porukka väittää, ettei voi olla laakeri+napapakettia valmista, niin miksi ei? Vaatii vain laipan pulteilta oikeat (:D) kierteet ja ne on laitettu vaan valmiiksi paikalleen ennen prässäystä, jolloinka riittää vanhan laipan irtirepiminen napoineen päivineen ja senkus pulttaa uuden kiinni, kun pultit on valmiiksi oikeassa paikassa... Oikeastaan ainoa, mitä kannattaa tehdä, on teräsharja ja putsaus olkavarren reikään, ettei siellä kanita mikään.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
^En vain ole tuollaisia paketteja nähnyt myytävän, varmaan vaikuttaa se, että orggis on jokatapauksessa kuusiokoloilla koottu ja hintaakin tulisi varaosalle enemmän. Tuollaisia paikallaanvaihto-työkalusarjoja myös myydään. Jotain tolkkua täytyy myös käyttää, ettei olka-akseli väänny touhutessa. Toki auto halliin ja 40min päästä auto pihalle laakeri vaihdettuna on hyvä suoritus
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Tässä vielä muutama kuva työkalusta ja sen käytöstä... Olisi kuusiokolo voinut hieman suorempaan olla smirkelöity ja aavistuksen pitempi etenkin tuosta "takareunasta", mutta kai tuollakin pärjää
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Navassahan on reijät joista saa kuusikolohylsyn läpi ja mopolla kiinni ?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Ei ole ainakaan tessussa. Pultinreiät on aivan eri kohdassa kuin laipan pultit - eikä laippa ole edes symmetrinen. Ei saa yhtään pulttia edes leikisti avaimella auki navan läpi.
Tässä kuva, jossa näkyy kuinka reunassa, mutta kuitenkin navan alla, nuo pultit on:
http://up.pandatarha.com/files/IMG_20130828_111523.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo on siis sellainen, että sinne saa vaikkapa navan pultinreiä'ästä vinossa kulmassa 4mm kuusiokolon, mutta se ei paljoa lohduta kun se on kasi, mikä siinä pultissa on...
Tässä kuva, jossa näkyy kuinka reunassa, mutta kuitenkin navan alla, nuo pultit on:
http://up.pandatarha.com/files/IMG_20130828_111523.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo on siis sellainen, että sinne saa vaikkapa navan pultinreiä'ästä vinossa kulmassa 4mm kuusiokolon, mutta se ei paljoa lohduta kun se on kasi, mikä siinä pultissa on...
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Omana kokemuksena voi kertoa, että en kokenut hommaa mitenkään vaikeaksi, kun otti koko olka-akselin ja alatukivarren irti autosta. Alapalloa en irrottanut ollenkaan kun ei halunnut irrota. Sopivalla hylsyllä ja vanhaa laakeria apuna käyttäen osat sai irti ja uuden paikalleen. Pitää vaan muistaa ettei vasaroi laakerin läpi vaan aina siihen kooliin jota irrottaa.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
^vähän ot, mut mulla tuli mieleen pallonivelestä yks kettumainen juttu kun piti iskaria vaihtaa eteen. sellasella työkalulla joka työntää pallonivelen kartion ulos "pesästään" yritin avata yläpalloa, no kuinka kävikään, oli sen verran kovaa kiinni että kierteet perkele painu kasaan. tän jälkeen oon aina avannu vasaralla paukuttamal molemmilta puolilta kartiota. haarukallakin kun aukoo niin saattaa mennä kumit paskaks pallosta...
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Ethän tarkoita haarukalla ns. murtohaarukkaa mihin lyödään moskalla? Itellä on halpa vipumallinen haarukka, joka on viimeistelty itse kumiystävälliseksi.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Tämmänen on kätevä myös sille alapallolle.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Moi!
Minäkin vaihdoin paikallaa etupäänlaakerin, toki tein sen eri järjestyksessä
Syynä oli uus TRW alatukivarsi joka ei irronnut(hajotin 2 avaajaa)
1. Vetarin napa irti
2. Naputellaan laakerin ulompi osa ulos, tulee aika hyvin kun laitaa rengasraudan väliin, vääntöä ja napauttaa vasaralla vastakkaiselta puolelta.
3. Kuusiokolot irti.
4. Rälläkällä kaltevat leikkaukset laakerin kooliin molemmin puolin.
5. Iskuvasaralla taltan kera molemmin puolin iskentää ja laakeri pulpahtaa ulos.
6. poista vanha laakerin liukupinta navasta
6,5 edit* Paa se napa pakkaseen ja mee kaffille
7. Kasaus
Minäkin vaihdoin paikallaa etupäänlaakerin, toki tein sen eri järjestyksessä
Syynä oli uus TRW alatukivarsi joka ei irronnut(hajotin 2 avaajaa)
1. Vetarin napa irti
2. Naputellaan laakerin ulompi osa ulos, tulee aika hyvin kun laitaa rengasraudan väliin, vääntöä ja napauttaa vasaralla vastakkaiselta puolelta.
3. Kuusiokolot irti.
4. Rälläkällä kaltevat leikkaukset laakerin kooliin molemmin puolin.
5. Iskuvasaralla taltan kera molemmin puolin iskentää ja laakeri pulpahtaa ulos.
6. poista vanha laakerin liukupinta navasta
6,5 edit* Paa se napa pakkaseen ja mee kaffille
7. Kasaus
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Laakerin sisäkehän tiukkaa sovitusta voi väljentää hiomalla hiomanauhalla akselia ohuemmaksi, siis aivan vähän. Asennus helpottuu ja seuraava laakerinvaihto helpottuu myöskin, jos autoa on tarkoitus pitää pitemmän aikaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Se hiottiin P180-nauhalla, kun rälläköitäessä koolia halki tuli pieni lipsahdus Tuo osuus siis meni äärimmäisen helposti - tunti myöhemmin purkaminen tosiaan jätti uudestakin laakerista koolin navan päähän. Ja voitelu tapahtui ATF:llä.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
½ tuntia pakkasessa ajaa saman asian, lämmettyään on sit tiukkaristojärvelä kirjoitti:Laakerin sisäkehän tiukkaa sovitusta voi väljentää hiomalla hiomanauhalla akselia ohuemmaksi, siis aivan vähän. Asennus helpottuu ja seuraava laakerinvaihto helpottuu myöskin, jos autoa on tarkoitus pitää pitemmän aikaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Olisi tuolla ollut hiilijäätä ja muutakin säätökamaa, tosiaan ei tarvinnut moista kun uusi laakeri meni äärettömän kivasti paikalleen. Vanhan irroituskaan ei oikeasti ollut iso homma (rälläkällä parin sekunnin homma)...
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156 etupyöränlaakeri 101 - Kun Kaikki Menee V*tuiksi
Olen itsekkin huomannut saman asian, tuskaisen purkamisen jälkeen kasaus on helppoa