Ajattelin kurkistaa mitä tuokin on syönyt ja samalla laittaa muutaman kuvan aiheesta.
Jos vaikka joku haluaa katsella semmotisia.
Tuossa on tuo anturi.
Liitin irti ja T30 torx ruuvi auki.
Yök, putsasin AT-2 sihispräyllä ja paineilmalla.
Puhdas siitä tuli vaikkakin kuvassa näyttää hiukan huonolta.
Hienoa, pitäisi tehdä sama operaatio itse kun Wetteri ei. Tuo ilmeisesti G:ssa on osa joka kilahtaa jäähän talvella jos kuu on oikeassa asennossa. Yli^WVälijäähdytin ilmeisesti antaa aika kylmää ilmaa sille.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.
Carlos-> Voisitko pikkuisen valistaa minua etukäteen... Emännän auto saapuu lauantaix kotiin ja ajattelin itse puhdistaa tuon MAP:n. Minkä kokoinen torx kanta on niin tiedän kaivella omia työkaluja ja mahollisesti käydä ostaa oikean koon torxin:)Kiitos infosta etukäteen.
Carlos-> Voisitko pikkuisen valistaa minua etukäteen... Emännän auto saapuu lauantaix kotiin ja ajattelin itse puhdistaa tuon MAP:n. Minkä kokoinen torx kanta on niin tiedän kaivella omia työkaluja ja mahollisesti käydä ostaa oikean koon torxin:)Kiitos infosta etukäteen.
t: Jukka
Carlos kirjoitti:
Liitin irti ja T30 torx ruuvi auki.
Mulla oli tämän näköinen anturi. Voi vaan kuvitella miltä imusarjan sisällä noin yleisesti näyttää. En tiedä vaikuttiko puhdistaminen mihinkään, mutta auto ainakin toimi operaation jälkeen normaalisti Helppo homma.
Jos ajoittainen joutokäyntikierrosten hummaaminen vapalla rullatessa korjaantui, niin sittenhän tuo jopa kannatti. Täytyy seurailla tilannetta.
alfaowner.comista löytyikin aika hyvät ohjeet. Pitää vähän perehtyä ja ottaa toi työn alle joku päivä. Puhdistuksen jälkeiset kommentit on ainakin rohkaisevia.
Juuuh.. se oli Helppo homma irroittaa ja putsata. Vaikutukset ovat seuraavat: nykiminen loppui, tyhjäkäynti on tasaisempi, alakierroksilla kaasun reagointi parempi ja kulutus laski ehkä 0,7-0, 9 litralla. Jee ... ihmettelen jos juuri kesällä vaihdetun imusarajan yhteydessä tuota ei oltu putsattu. Tai jos oli niin nopeeati se kartottuu lähes umpeen.. täytyy perehtyä tuohon egr:n puhdistukseen.
Tein itsekin tuon saman ja oli aivan yhtä karmean näköinen anturi kuin muillakin. Minulla on EGR ohitettu kokonaan joten tuota nokea ei enää kerry mutta oli vanhoja syntejä aika piukassa. Varmaan koko imusarja tarvitsisi saman työstön. On se ihme että imusarjan läpät pelaavat tuollaisissa olosuhteissa.
Helppo toimenpide, aikaa meni kymmenen minsaa ja jäi aavistuksenomainen fiilis että kone pelaisi vieläkin paremmin kaasunvaihdoissa joten nyt kaikki konepellin alle.
Jukka Järvinen kirjoitti:Juuuh.. se oli Helppo homma irroittaa ja putsata. Vaikutukset ovat seuraavat: nykiminen loppui, tyhjäkäynti on tasaisempi, alakierroksilla kaasun reagointi parempi ja kulutus laski ehkä 0,7-0, 9 litralla. Jee
Jos pelkän MAPin putsauksella tippuu kulutus noin paljon, niin arvaa vaan mitä DPF -osastolla tapahtuu?
...jep, se nokeentuu varmasti pirusti vähemmän, regenerointiväli kasvaa ja kulutuskin tippuu vielä lisää. Onkos Waverunner jo putsannut MAPpinsa? Tuokin temppu voisi siis antaa oman osuutensa DPF-ongelmien välttelyyn.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Kun googlettelee noita EGR-juttuja ja imusarjan karstoittumista yleisemminkin, tulee tunne että olis melkein pakko ensin purkaa ja puhdistaa imusarja ja lastuttaa kone sitten samalla, muuttaen EGR:n toimintaa. Tieto lisää tuskaa voe voe...
Heksi kirjoitti:Kun googlettelee noita EGR-juttuja ja imusarjan karstoittumista yleisemminkin, tulee tunne että olis melkein pakko ensin purkaa ja puhdistaa imusarja ja lastuttaa kone sitten samalla, muuttaen EGR:n toimintaa. Tieto lisää tuskaa voe voe...
Nyt tuli tehtyä tuo EGR:n ja kaasuläpän putsaus. Brittifoorumin ohjeilla ja kuvilla pärjää mainiosti. Jos saa irrotettua koko ahtoputken pois, niin saa lisää tilaa näprätä. Itse irrotin akun kiinnikepantaa siten että sain käännettyä sitä ja ahtoputkea enemmän sivuun. Aika sotkuista ja kärsivällisyyttä vaativaa hommaa rassata se imusarjan pää puhtaaksi. Mulla oli siellä sellaista pikistä tahnaa jota kaavin pois sopivan puutikun ja imurin avustuksella. Itse putken halkaisijaa karsta ei paljoakaan ahdistanut, mutta "kolot" oli täynnä mäskiä. Alla kuvat ennen ja jälkeen, sekä vielä selkeyden vuoksi kuva missä näkyy putken rakenne.
Kaasuläpässä oli karstaa hieman toispuoleisesti ja EGR vaikutti yllättävänkin puhtaalta. Se on tosin vaihdettu jossain vaiheessa, en tiedä milloin. Mutta jos imusarjan pään erikoisella muotoilulla on tavoitteena saada ahtoilma ja kierrätyspakokaasut sekoittumaan, niin tuon rassauksen jälkeen se ainakin tapahtuu niin kuin on tarkoitettu. Koeajon päätteeksi voi todeta että auto toimii edelleen, mutta mitään erityistä vaikutusta en vielä huomannut. Aikaisemman MAP-anturin puhdistuksen perusteella voisin vajan parinsadan kilometrin maantieajon jälkeen väittää että kulutus useamman desin/100 km Täältä tähän.