Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)
Valvoja: Moderators
Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)
Reilu 6 kk sitten vaihdatin vasemmanpuolen ylätukivarren, kun katsastusmies niin vaati (oli kyllä kolinaa ja välystä, jonka itsekin katsastuksessa näin). Kesän mittaan alkoi taas kolina kuopissa ja nyt syksyllä rutina rattia kääntäessa.
Nostin kulman ylös, poistin renkaan ja huomasin, että ylätukivarsi heiluu ihan kädellä 5-10 mm yläpäästään.
Kiristimällä asettuu aloilleen , joten kysymykseni:
Kuinka kireälle se yläpää pitää/saa laittaa? Ihanko hampaat irvessä?
Terveisin,
amatööri
Nostin kulman ylös, poistin renkaan ja huomasin, että ylätukivarsi heiluu ihan kädellä 5-10 mm yläpäästään.
Kiristimällä asettuu aloilleen , joten kysymykseni:
Kuinka kireälle se yläpää pitää/saa laittaa? Ihanko hampaat irvessä?
Terveisin,
amatööri
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)
Siis jos oikein ymmärsin, se heiluu yläpallonivelestä? Ei mutteria voi kiristää määräänsä enempää, muuten menee kierteet. Eli räikällä tai lenkillä sillai tiukalle, ei tarvi mitään jatkovarsia käyttää...
Oisko sulla kenties menny mutteri väärälle kierteelle ja siksi ei kiristy enempää ja nivel jäi löysälle?
Kyllähän jotkut halvat tukivarret voi tuossakin ajassa tosin olla vaihtokunnossa mut ei silti välyksiä pitäisi käsin tuntea. Jos se heiluu sieltä pitkästä pultista niin kiristät kans niin kireälle kuin käsin menee. Ei tarvi hampaat irvessä, mut sillai kunnolla kiinni, ei ne itsekseen irtoa.
Oisko sulla kenties menny mutteri väärälle kierteelle ja siksi ei kiristy enempää ja nivel jäi löysälle?
Kyllähän jotkut halvat tukivarret voi tuossakin ajassa tosin olla vaihtokunnossa mut ei silti välyksiä pitäisi käsin tuntea. Jos se heiluu sieltä pitkästä pultista niin kiristät kans niin kireälle kuin käsin menee. Ei tarvi hampaat irvessä, mut sillai kunnolla kiinni, ei ne itsekseen irtoa.
Abarth 500 Esseesse
Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)
Ylätukivarren läpipultti 40-49Nm ja yläpallo 43-47Nm.mitsa kirjoitti:Kuinka kireälle se yläpää pitää/saa laittaa? Ihanko hampaat irvessä?
Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)
Taisin hieman epäselvästi esittää asiani, mutta kyse on ylätukivarren läpipultista.
Eipä nyt löydy momenttiavainta, mutta tuo 40-49Nm lienee sillai normaalilla lenkkiavaimella "käsin tiukkaan".
Suuret kiitokset nopeista vastauksistanne
Eipä taas voi paljoa kehua Autoasi liikettä, kun eivät edes pultteja osaa kiristää
Eipä nyt löydy momenttiavainta, mutta tuo 40-49Nm lienee sillai normaalilla lenkkiavaimella "käsin tiukkaan".
Suuret kiitokset nopeista vastauksistanne

Eipä taas voi paljoa kehua Autoasi liikettä, kun eivät edes pultteja osaa kiristää

Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)
Kuulostaa about oikealta. Jos tuon jättää löysälle, niin puslien sisäholkit alkavat pyöriä pultin ympärillä, eikä se ole tarkoitus.mitsa kirjoitti:...tuo 40-49Nm lienee sillai normaalilla lenkkiavaimella "käsin tiukkaan".
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)
Liekö löystymisen syynä käytetty lukkomutteri? Ne kun käsittääkseni tarttis joka vaihdossa uusia jotta pysyvät. Sen vois vaihtaa varmuudeksi..
Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)
Vaikutti tavalliselta nyloc mutterilta. Voi hyvin olla, että ovat jättäneet uusimatta.
Täytyy kuulostella alkaako kolina uudelleen eli mutteri löystyä.
Täytyy kuulostella alkaako kolina uudelleen eli mutteri löystyä.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)
Oliko se oikeasti löysällä? Ei tuo nyt nimittäin mikään erityisen lyhyt käyttöaika ole. Joskus ollut väljiä ylätukivarsia jo uutena
Nyloccimuttereita ihan turha vaihdella, kyllä ne vanhoilla pysyy kun vaan oikein kiristää.

Nyloccimuttereita ihan turha vaihdella, kyllä ne vanhoilla pysyy kun vaan oikein kiristää.
- dilledong
- Viestit: 428
- Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
- Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)
Eipä toisaalta ole iso menoeräkään ne nylocit...
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)
^pääsääntöisestä ovat hienokierteisiä, harva semmosia varastoi vaan haetaan tarpeen mukaan erikoisliikkeistä.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)
Sen verran pitkä se pultti, että kyllä pysyy jos kiinni on laitettu. Kuin muistelisin, että ei siinä mitään nylokkia edes alunperin ole.
Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)
Nyt kiristetty tiukalle ja kaikki kolinat hävisivät
Olipa kerrankin edullinen korjaus

Olipa kerrankin edullinen korjaus

- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)
Tais olla se tavallinen tarina, jäänyt kiristämättä asentajalta kiireessä.mitsa kirjoitti:Nyt kiristetty tiukalle ja kaikki kolinat hävisivät![]()
Olipa kerrankin edullinen korjaus
Ei silti sattuu noita itellekkin, nimimerkillä takapyörästä putos pultti

Re: Kysymys ylätukivarren kiristyksestä (156)
Varmaankin jäänyt kiristämättä kunnolla.
Kyllä minullakin aikanaan Kuplavolkkarista irtosi takapyörä ihan kokoaan...
Kyllä minullakin aikanaan Kuplavolkkarista irtosi takapyörä ihan kokoaan...
