Harmi ettei Kaasutin Varmaa ole enää olemassa, koska ne sai aina Alfan kaasarit nätisti toimimaan. Nyt on ollut ongelmia tämän uuden bensan kanssa, eikä kukaan ole osannut säätää niitä kohdilleen. Uuden litkun kanssa olen käyttänyt talviseisonnassa bensan stabilointi ainetta.
Minulla on GTV:ssä weberin dcoe kaasarit, mutta uusi bensa toi murheita. Vanhalla hyvällä Vpowerilla ei ole ollut mitään ongelmia, ja kaasarit toimi mukavasti.
Bensasuodin, bensapumppu, imusarjankumit ja kaikki imusarjan tiivisteet on myös vaihdettu. Reilu viitisen vuotta sitten on vaihdettu bensaletkut. Samoin koko sytkäpuoli on uutta osaa täynnä kondensaattorista lähtien.
Ensimmäisenä ongelmana tällä uudella bensalla oli kaasarien tulviminen, josta pääsi eroon säätämällä kohot(Autobooksin antamaan alimpaan bensanpinta tasoon). Sittemmin käytin autoa kaasarien säädössä parissakin paikassa, niin kaasareita ei saatu säätöön, jäi ihan jäätävä viive kaasua painettaessa, eikä käynyt ihan niinkuin piti. Tuntui kun kaasarit eivät olisi synkassa. Koska vastaavaa ongelmaa oli aikoinaan 75:ssa, kun kaasarit eivät olleet synkassa. Rauhallisesti painamalla kiihtyi tasaisesti. Tosin huolto mainitsi, ettei saa 3 pytyltä kunnon lukemia.
Hommasin huoltosarjan kaasareille, josta vaihdoin neulaventtiilit, pikkusuodattimet, ja osan tiivisteistä, koska kaikki eivät olleet ihan yhteensopivia. Huomasin järkytykseksi, että pikkusuotimet oli ihme valkoisen möhnän peitossa. Aiemmin ne ovat olleet ihan kirkkaat. Onkohan tämä nyt sitä kuulua hartsia tai jotain muuta vastaavaa. Olen nähnyt yhden Jaquarin kaasarit, jossa oli myös valkoista möhnää sisällä. Onneksi suurinosa oli jäänyt suodattimiin? Samalla puhdistin kaasarit CRC:n kaasuttimien puhdistus aineella ja käytin spray paineilmaa suuttimiin.
Tässä välissä en käyttänyt säädätetävänä, mutta käynti vain huononi, ei meinannut enää käynnistyä, eikä käynyt kunnolla tyhjäkäyntiä. Ongelma vain paheni, eikä meinannut saada enää käyntiinkään vaan sai sahata pirun kauana ja sen jälkeen kävi epäpuhtaasti. Epäilin sytkääkin, mutta se oli ihan kohdallaan tämä tarkistettu strobolla. Kipinä ei ole ollut ongelmana, tai en tiedä kun olen useamman puolankin kanssa leikkinyt, koska ulkomaisia foorumeilta lukeneena niissäkin ollut ongelmia. Niiden vaihdolla ei ole ollut vaikutusta. Onko Boschin sininen paras vaihtoehto?
Viimeisenä oljenkortena olen tarttunut purkkeihin, jotka lisätään bensan sekaan. Lisäsin Sonaxin lyijynkorvaus ainetta ja CRC:n kaasuttimien ja venttiilien puhdistus ainetta, joka piti poistaa hartsia ja tehdä kaikkea mahdollista. Tai ainakin tällaisia lupauksia oli. Muutaman kerran käyttänyt käsikaasun varassa reilun tunnin korotettua tyhjäkäyntiä tallin ulkopuolella(samalla korjannu 156:sta). Reilu kuukausi sitten ihmettelin, että yhtäkkiä kierrokset oli noussut 1800rpm:stä 3000rpmään. Jotain puhdistui jostain ja käynnistyminen on helpottut samalla kaasunvaste viive on pienentynyt huomattavasti, mitä pientä lenkkiä kodin ympäristössä päässy heittämään, mutta ei vieläkään täydellinen.
Nyt hommasin itselleni joululahjoiksi colortunen tulpan, synkronointi mittarin(imusarjaan laitettava) ja nelipylväisen synkronointimittarin. Nämä kaikki olen tilannut ebaystä Briteistä. Jos en saa itse kaasareita säätöihin, niin sitten nostan kädet ylös ja vien korjaamolle.
Joku kyseli kaasarien säätämispaikkaa, niin kesällä metsästin kaasari experttiä, ja löysin jostain historic ralli jutusta tai lehdestä jonkun paikan. GTV:n ottaminen ajoon kuitenkin vähän viivästyi, joten en ole siis ottanut yhteyttä, eikä muutenkaan tietoa firmasta, otin vain yhteystiedot ylös.
BENSA-SÄHKÖ EXPERTTI
LASSE MÄKELÄ
myös liikkuva huolto!
KLAUKKALANTIE 74 01800 KLAUKKALA
p.040-5548372 email:
bensaexpertti@kolumbus.fi
Jos joku tota kokeilee, niin olen kiinnostunut kuulemaan saiko se kaasarit säätöön. Jos vaikka ensi kesänä saisi GTV:n kilpiin ja ajoon. Samalla saisi rauhallisia korjaushetkiä 156:n jakohihna- ja mahdolliselle kytkinremontille.