166 pyöränkulmat
Valvoja: Moderators
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
166 pyöränkulmat
Pitäisi saada vielä pyöränkulmat kohdalleen alustasarjan jälkeen. Onko kukaan käynyt säätämässä madallettua, mielellään V6-koneen omaavaa 166sta? Löytyykö muutoin vinkkejä tai linkkejä sopiviksi spekeiksi?
166 ohjauskulmat...
Itse kävin säädättämässä madalletun 166JTD:n kulmat ShellKonala Helsingissä. Palautteena sain lapun, jossa oli tavoitearvot :
taka-akseli auraus vasen/oikea tavoite 0´13' +-0'04'
etuaks auraus vasen/oik tavoite -0'08 +-0'04'
Auto tuntuu nyt ainakin menevän suoraan ja ohjautuvuus ok. Luulen kyllä, että nuo tavoitearvot ovat samat, mitkä madaltamattomassakin 166:ssa?
Itse kävin säädättämässä madalletun 166JTD:n kulmat ShellKonala Helsingissä. Palautteena sain lapun, jossa oli tavoitearvot :
taka-akseli auraus vasen/oikea tavoite 0´13' +-0'04'
etuaks auraus vasen/oik tavoite -0'08 +-0'04'
Auto tuntuu nyt ainakin menevän suoraan ja ohjautuvuus ok. Luulen kyllä, että nuo tavoitearvot ovat samat, mitkä madaltamattomassakin 166:ssa?

- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Itse asiassa eivät ole, sillä minulla onnistuivat ensin säätämään vakioalustan arvoille. Autosta tuli aika mahdoton ajettava uraisella tiellä, edessä oli liikaa haritusta ja takana liikaa aurausta. Muistaakseni nuo arvot joihin säädettiin olivat edessä -0'18' (kokonaisauraus tai itse asiassa haritus -0'36') ja takana +0'30' (kokonaisauraus +1'00'). Selvähän se on että auto ei noilla arvoilla pysy tiellä kuin pöydänsileällä tiellä.polkky2 kirjoitti: Luulen kyllä, että nuo tavoitearvot ovat samat, mitkä madaltamattomassakin 166:ssa?
Kun sitten viikon mutkittelusta suivaantuneena itse olin seuraavalla kerralla valitsemassa valikosta oikeita arvoja huomattiin että nuo olivat 3.0 Sportronicin arvot. Asentajalla oli Sportronic ja alempana listalla ollut Sport Adjustment menneet sekaisin



Mielenkiintoista on että nuo kertomasi tavoitearvot ovat erilaiset kuin mitä minulla oli. Selkeästi vähemmän haritusta edessä ja aurausta takana. Pikaisesti laitetta tutkien näytti siltä että 166seen on tarjolla vaikka millaista ohjauskulmaa, autosta riippuen. Ainakin renkaiden kuluminen on minimissään silloin pyörät kulkevat mahdollisimman vähän sivuttain, joten voi olla että poistan vielä etuharitusta, senhän voi tehdä vaikka itse kun säätää molemmilta puolilta saman verran.
166 2,0 ts -99 auraus (termi sopisi kyllä paremmin Volvolle) - ensisijaiset kulmat Rintajoupin mukaan pitäisi olla seuraavat (vakioalusta):
Etu Caster pos 3 ast 17 min - 4 ast 17 min
Etu Camber neg 0 ast 57 min - neg 0 ast 17 min
Etu Auraus per puoli neg 2,3 - 1,3
Etu Auraus kokonais neg 4,5 - 2,7
Taka Camber neg 0 ast 43 min - neg 0 ast 3 min
Taka Auraus per puoli pos 1,9 - 2,8
Taka Auraus kokonais pos 3,7 - 5,6
Etu Caster pos 3 ast 17 min - 4 ast 17 min
Etu Camber neg 0 ast 57 min - neg 0 ast 17 min
Etu Auraus per puoli neg 2,3 - 1,3
Etu Auraus kokonais neg 4,5 - 2,7
Taka Camber neg 0 ast 43 min - neg 0 ast 3 min
Taka Auraus per puoli pos 1,9 - 2,8
Taka Auraus kokonais pos 3,7 - 5,6
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Vertailun vuoksi:
Rintajuoppo Manuaali
Etu Caster pos 3 ast 17 min - 4 ast 17 min 3°47'
Etu Camber neg 0 ast 57 min - neg 0 ast 17 min -37'+/-20'
Etu Auraus kokonais neg 4,5 - 2,7 -4.0+/-1 mm
Taka Camber neg 0 ast 43 min - neg 0 ast 3 min -23'+/-20'
Taka Auraus kokonais pos 3,7 - 5,6 +5.5mm+/-1mm
Eli eroja löytyy.
Ovat muuten samat arvot kaikille moottorivaihtoehdoille manuaalissa.
Rintajuoppo Manuaali
Etu Caster pos 3 ast 17 min - 4 ast 17 min 3°47'
Etu Camber neg 0 ast 57 min - neg 0 ast 17 min -37'+/-20'
Etu Auraus kokonais neg 4,5 - 2,7 -4.0+/-1 mm
Taka Camber neg 0 ast 43 min - neg 0 ast 3 min -23'+/-20'
Taka Auraus kokonais pos 3,7 - 5,6 +5.5mm+/-1mm
Eli eroja löytyy.
Ovat muuten samat arvot kaikille moottorivaihtoehdoille manuaalissa.
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Luonnollisesti manuaalista löytyy vakioalustaiselle autolle - vieläpä samat säädöt joka moottorikoolle. Nuo arvot kun laittaa alustasarjalla varustettuun niin ajamisen ilo on tiessään ja rengaskauppias ilahtuu säännöllisistä vierailuista. Minulla oli aluksi tehtaan alustasarja jolla auto periaatteessa kulki erittäin hyvin. Siinä auraus oli sekä edessä että takana erittäin lähellä nollaa. Iskarien väsähtämisen vuoksi tuli asennettua astetta rata-automaisempi alusta ja siihen sopivat spekit tässä olivat haussa.
Se on mielenkiintoista että pyöränsuuntauksia tekevissä puljuissa olevat koneet löytävät ainakin 166lle vaikka millaisia arvoja riippuen moottorikoosta ja alustan tiukkuudesta. Onko niissä takana viisautta ja mistä se viisaus on tullut vai onko ne heitetty nopalla tai arvottu satunnaislukugeneraattorilla?
Se on mielenkiintoista että pyöränsuuntauksia tekevissä puljuissa olevat koneet löytävät ainakin 166lle vaikka millaisia arvoja riippuen moottorikoosta ja alustan tiukkuudesta. Onko niissä takana viisautta ja mistä se viisaus on tullut vai onko ne heitetty nopalla tai arvottu satunnaislukugeneraattorilla?