159 2,4JTDm savustusarvo?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

159 2,4JTDm savustusarvo?

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Katsastin auton moiteetta. Huomio kiinnittyi kuitenkin savustusarvoon 1,2. Vuosi sitten katsastus antoi arvon 0,05. Mitä pidätte syynä? Mahdollinen regenerointi oli päällä/tehty, koska katsastusmies kysyi, onko autossa webastoa ja viittasi tällä vasemman pyörän takaa tulevaa höyryä auton ylhäällä ollessa. Tämä ilmeisesti vaikuttaa noihin arvoihin.

Toinen mahdollisuus voisi olla tuo Race Chip.

Kaikki kuitenkin toimii moitteetta. Termostaatin vaihdon jälkeen olen huomannut auton tekevän DPF puhdistuksia nyt pariin otteeseen. Taidan heittää vielä STP:n diesel fuel cleaneri tankkiin varmuuden vuoksi.

Iskarit oli tasalaatuiset ja arvot katsastusmiehen mukaan hyvät. Voisin siis vaihtaa Eibachit noille iskareille keväämmäällä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 159 2,4JTDm savustusarvo?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ et ole nyt antanut varmaan tarpeeksi "kenkää" riisselille ? Ero on aika iso likaisen koneen ja puhtaan välillä, mullakin oli savuarvot toissa vuonna 1,8 ja viime vuonna 0,4 kunnolla etukäteen kierrätettynä. Kesällä on hyvä katsastaa siinä mielessä, että saa moottorin kunnolla kuumaksi nopeammin. Pari lisäarvausta : termostaatti ja EGR

Juha
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4JTDm savustusarvo?

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Termari just vaihdettu mutta epäilen, että kengittämättömyys ja ajo vajaalämpöisellä koneella ennen termarin vaihtoa on tuon saattanut aiheuttaa. Toinen EGR on reikälevyineen matkalla.

Täytyy siis lopettaa tää taloudellisuusajelu 0X

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Re: 159 2,4JTDm savustusarvo?

Viesti Kirjoittaja KJS »

Milloin ilmansuodatin on vaihdettu viimeksi? Likainen suodatin nostaa kanssa päästöjä.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2,4JTDm savustusarvo?

Viesti Kirjoittaja DaViega »

webastot tai muut lisälämmittimet ei vaikuta noihin päästöihin ollenkaan. Joka huollossahan ainakin bensa 159:ssä kuuluu vaihtaa moottorin ilmansuodatin, dieseleistä en tiedä, mutta voisi olettaa, että sama pätee niihinkin. Tee-se-itse asentajalle vähän hankalassa paikassa, ja varmaan sen takia jää vaihtamatta.

Kyl kuitenkin toi lastu taitaa olla se ykkös syy kohonneisiin savutusarvoihin, ainakin jossain määrin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 159 2,4JTDm savustusarvo?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

K-arvoon merkityksellisesti vaikuttavia tekijöitä, joita on tullut vastaan lyhyen "urani" aikana;
- Ei annettu kunnolla kenkää. Siis oikeasti revitty koneesta irti kaikkea mitä siitä vaan saa (nasta laudassa moottoritielle, agressiivisia kiihdytyksiä ohitustilanteissa pienemmällä vaihteella)
- Ilmansuodatin likainen
- EGR nokinen

Lastun vaikutuksesta en osaa sanoa, ehkä täällä ne, kellä lastu on, osaisi valaista? Tietääkseni olen useammastakin lastutetusta Commonrailista päästöjä ottanut ja kyllä ne savuarvot on olleet välillä 0.01 ja 0.5, sikäli kun autolle on annettu sitä kuuluisaa kenkää. Ja sitten jos ei ole, arvot olleet 0.5 -> 5+
Pahimmat tapaukset vaatineet ilmanputsarin vaihdon + kunnon huudatusta mittausta ennen (ja on muuten nähnyt noki"lammikosta", että on nokea ollut). Tämä riippumatta DPF:n olemassaolosta.

EDIT:
Ja tiedän, että K-arvo ei saa olla yli 4, koska ajokielto.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4JTDm savustusarvo?

Viesti Kirjoittaja mlatva »

DaViega kirjoitti:webastot tai muut lisälämmittimet ei vaikuta noihin päästöihin ollenkaan. Joka huollossahan ainakin bensa 159:ssä kuuluu vaihtaa moottorin ilmansuodatin, dieseleistä en tiedä, mutta voisi olettaa, että sama pätee niihinkin. Tee-se-itse asentajalle vähän hankalassa paikassa, ja varmaan sen takia jää vaihtamatta.

Kyl kuitenkin toi lastu taitaa olla se ykkös syy kohonneisiin savutusarvoihin, ainakin jossain määrin
Katsuri siis oletti webaston höyryävän alla etupyörän takapuolella. Eli autossa ei siis webastoa ole ollenkaan. Päättelin höyryämisen liittyvän jotenkin DPF:n regenerointiin. Ajattelin siis arvojen heittävän siitä syystä, että poltto oli/on ollut päällä arvoja mitatessa.

Ilmanputsarin vaihdoin syksyllä, eli pitäis olla kunnossa. EGR:än vaihdan uuteen ja reikälevy tulee samalla.

Autoa ei ole kyllä juuri kengitetty. Uskoisin perimmäisen syyn olevan siinä. Tosiaan takana on vajaatoimisella termarilla taitettua matkaa. Ei tuo imupuoli ollut ihan järjettömässä kunnossa kun termaria vaihtaessa sinne tähyilin. Ihan riittävästi kuitenkin paskaa löyty. EGR:stä en osaa sanoa. Edellinen omistaja oli vaihtanut aina öljynvaihdon yhteydessä puhtaan tilalle. Itse en syksyllä tehnyt sille mitään.

Eli lääkkeeksi reilua ajoa ja uus/puhdas EGR
Viimeksi muokannut mlatva, 17 Helmi 2014, 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4JTDm savustusarvo?

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Ja edelleenkään autossa siis vikaa ole. Tää on se hauska puoli, koska tuntuu, että sitä itse tulee etsittyä. Katsastusmies kehui kaiken olevan kunnossa ja toivotti kovaa ajoa. Vertailin vaan aikaisemman omistajan katsastuksia ja tämä kohta otti silmään. Moni ajelis varmaan tyytyväisenä. Itseä tahtoo vaan nämä kiinnostaa ja tavoite on pitää paikat kunnossa :-D

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2,4JTDm savustusarvo?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

DaViega kirjoitti:Joka huollossahan ainakin bensa 159:ssä kuuluu vaihtaa moottorin ilmansuodatin, dieseleistä en tiedä, mutta voisi olettaa, että sama pätee niihinkin. Tee-se-itse asentajalle vähän hankalassa paikassa, ja varmaan sen takia jää vaihtamatta.
Viisysin ostaessani lunttasin huolto-ohjelmasta, että joka huollossa uusiksi kaikki filsut (ilma, raitisilma, öljy, nafta). On ainakin helppo muistaa mitkä niistä menee vaihtoon.
DaViega kirjoitti: Kyl kuitenkin toi lastu taitaa olla se ykkös syy kohonneisiin savutusarvoihin, ainakin jossain määrin
Mahdollista, mutta jos se puskee ilman kuormaa yli ykkösen koota, ei se ainakaan mun korvaan kuulosta kovin ruusuiselta DPF:n tulevaisuuden kannalta.
mlatva kirjoitti:Vertailin vaan aikaisemman omistajan katsastuksia ja tämä kohta otti silmään. Moni ajelis varmaan tyytyväisenä. Itseä tahtoo vaan nämä kiinnostaa ja tavoite on pitää paikat kunnossa :-D
Nyt kun lämmöt pysyy kurissa ja DPF:n poltot toimii normaalisti, kengittele pönttö puhtaaksi asti ja mene joskus 2tkm tms kuluttua päästötestiin. Maksaa toki joitain kymppejä, mutta siitähän sen näkee että onko tilanne tasaantunut (=vajaat DPF-poltot ovat jättäneet nokea tarjolle) vaiko eikö (=lastu lykkää syöttöä niin että savussa piisaa).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

samu_m
Viestit: 67
Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07
Paikkakunta: Orimattila

Re: 159 2,4JTDm savustusarvo?

Viesti Kirjoittaja samu_m »

Jos hiukkassuodatin on ehjä niin k-arvo on siellä <0.1 riippumatta race chipeistä, egr:stä yms. Myöskään tuolla kengän antamisella ei ole merkitystä, kun siellä putkistossa ei ole sen ehjän hiukkassuodattimen jälkeen nokea. Kaikki savutusta lisäävät tekijät näkyvät ainoastaan tihentyneitä regenerointeina.

Suodattimessa eli siinä nokipöntön sisällä olevassa keraamisessa putkihässäkässä voi olla halkeama josta noki pääsee läpi.
Tämän voi todeta kurkkaamalla pakoputkeen, jos putkessa näkyy selvä kerros nokea niin suodatin on rikki.

Yksi vaihtoehto on 159:n alkuperäiset takaäänenvaimentajat jotka keräävät vettä sisäänsä jos niihin ei ole porattu vedenpoistoreikiä jonkun huollon yhteydessä. Tämä lisää vesihöyryn määrää varsinkin regeneroinnin yhteydessä/jälkeen kun putkisto on kuuma. Vesihöyry nostaa tuota k-arvoa. Tämän voi tarkistaa heiluttamalla pakoputken päätä, jos kuuluu loiskuntaa pöntössä on vettä. :)

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 159 2,4JTDm savustusarvo?

Viesti Kirjoittaja mlatva »

samu_m kirjoitti:Jos hiukkassuodatin on ehjä niin k-arvo on siellä <0.1 riippumatta race chipeistä, egr:stä yms. Myöskään tuolla kengän antamisella ei ole merkitystä, kun siellä putkistossa ei ole sen ehjän hiukkassuodattimen jälkeen nokea. Kaikki savutusta lisäävät tekijät näkyvät ainoastaan tihentyneitä regenerointeina.

Suodattimessa eli siinä nokipöntön sisällä olevassa keraamisessa putkihässäkässä voi olla halkeama josta noki pääsee läpi.
Tämän voi todeta kurkkaamalla pakoputkeen, jos putkessa näkyy selvä kerros nokea niin suodatin on rikki.

Yksi vaihtoehto on 159:n alkuperäiset takaäänenvaimentajat jotka keräävät vettä sisäänsä jos niihin ei ole porattu vedenpoistoreikiä jonkun huollon yhteydessä. Tämä lisää vesihöyryn määrää varsinkin regeneroinnin yhteydessä/jälkeen kun putkisto on kuuma. Vesihöyry nostaa tuota k-arvoa. Tämän voi tarkistaa heiluttamalla pakoputken päätä, jos kuuluu loiskuntaa pöntössä on vettä. :)
Mielenkiintoista asiaa. Katseltiin taannoin tuota DPF:n tilaa Fmesillä ja tilanne näytti prosentteina muistaakseni 57 glogged ja normal function. Mitään vikavaloja ei pala ja toimii normaalisti. En tiedä sitten pitäiskö huolestua vaan ajaa vaan ja savustaa taas ensi vuoden katsastuksessa :P

Vastaa Viestiin