Tasapainoakseli

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja puuha »

Mitä jos ottaa tasapainoakselin hihnan pois? Onko paljoa haittaa, kuinka paljon enemmän kone käy epätasaisemmin? Voiko sen ottaa kotikonstein pois, ilman että mikään hajoaa?
Syitä kyselyyn on kaksi. Epäilen hihnan olevan finaalissa kun kone on alkanut ujeltaa kevyesti. Eikös se katketessaan mene sitten jakohihnan väliin ja ...poks. Ja sitten se esson paari puoli: hihna kuristaa konetta 3-5 hv verran. joten voisi "vapauttaa" nekin konit.
Tavoitteena olisi hieman piristää konetta pienellä vaivalla. Tasapainohihna pois, putki, parempi imuilman saanti. Laskeskelin ihan näin mutu tuntumalla että 3-5 + 5-10 + 3-5 = n.10-20 hv lisäys.

Nyt saa kivittää huonosta ideasta... :oops:

Mitä mieltä herrat!
Viimeksi muokannut puuha, 28 Touko 2004, 04:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Mulla tuo otettiin pois, tosin eri koneesta mutta kyllä sen huomasi jos sitä mietti, joskus muulloinkin.. Mitään tehonlisäystä nyt en huomannu.

Ja se hihna voi mennä poikki menemättä jakohihna väliin, miten en tiedä mutta testattu on :shock:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Millälailla sen huomasi? Tärisikö kone, pitikö ylim. ääntä?

jäsen Alfa 156 V6, sulla oli muistaakseni jotain kokemuksia?
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kaksilitrainenhan on ainoa 16-venttiilinen TS-kone jossa on tasapainoakseli, pienemmät suristimet selviävät ilmankin. En usko että pari desiä lisää iskutilavuutta tekisi akselista mitenkään välttämätöntä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

puuha kirjoitti:Millälailla sen huomasi? Tärisikö kone, pitikö ylim. ääntä?
Sanotaanko että huomaisin ilman että yritin huomata :lol: Kone ei käynyt yhtä nätisi 3500 rpm paikkeilla ja ainakin minua se hieman häritsi jonkin aikaa mutta äkkiäkös siihen varmaan tottuu jos nyt reagoi samalla tavalla kuin tuossa kuunelosessa.

Sanotaanko että tuskin ne sitä hihnaa sinne vittuilaaksen laittoivat vaikkei noissa mopokoneissa sellaista olekaan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rolle kirjoitti:Sanotaanko että tuskin ne sitä hihnaa sinne vittuilaaksen laittoivat vaikkei noissa mopokoneissa sellaista olekaan.
No joo, kaksilitraisten pidempi iskunpituus ehkä aiheuttaa lyhyempi-iskuisia versioita helpommin värinää? Harvemmin autotehtaat lapioivat pellin alle turhaa palikkaa :wink:

Kysymys on kai lähinnä siitä, kuinka suuri se ero on. Muukkosellahan kuuluvat ottavan noita hihnoja ihan tarkoituksella pois.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Rolle kirjoitti:Sanotaanko että tuskin ne sitä hihnaa sinne vittuilaaksen laittoivat vaikkei noissa mopokoneissa sellaista olekaan.
No joo, kaksilitraisten pidempi iskunpituus ehkä aiheuttaa lyhyempi-iskuisia versioita helpommin värinää? Harvemmin autotehtaat lapioivat pellin alle turhaa palikkaa :wink:

Kysymys on kai lähinnä siitä, kuinka suuri se ero on. Muukkosellahan kuuluvat ottavan noita hihnoja ihan tarkoituksella pois.
Näin perstuntumalta sanon että eroa ei normaaliajossa huomaa.
Veikkaanpa että toi akseli on tappamassa jonkun tietyn kierrosluvun aiheuttamaa värinää, joka esim motarilla 150 tasaisesti ajaessa alkaisi wituttamaan.. siis siellä euroopassa :roll:
- Alfaholic -

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Tasapainoakselit

Viesti Kirjoittaja 155156 »

155 2.0 TS 16V hihnan poistamisen huomasi vasta 5000 rpm jälkeen, jolloin moottorin melu lisääntyi selkeästi. Tai oikeastaan melu ei tullut moottorista, vaan kori resonoi jossain 5000-6000 välillä. Tätä ei välttämättä tapahdu silloin, kun 2.0 TS 16V on 156:n pellin alla.

Palstalla lienee 156 2.0 TS omistajia, joilla tasapainoakselien hihna on poistettu..?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

puuha kirjoitti:Millälailla sen huomasi? Tärisikö kone, pitikö ylim. ääntä?

jäsen Alfa 156 V6, sulla oli muistaakseni jotain kokemuksia?

Auto oli Croma, mutta eiköhän nuo samaan lohkoon perustu... Ääni muuttui paljon "karkemmaksi" jostain 4500-5000rpm kohdilta. Ilmeisesti jotain resonansseja tms. Teholisästä en tiedä kertoa kun pirssi kuitenkin kehitti reilusti yli 200hv niin väittäsin että toi 3-5hv ei enää paljon potkase :wink:

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

puuha kirjoitti:Millälailla sen huomasi? Tärisikö kone, pitikö ylim. ääntä?

jäsen Alfa 156 V6, sulla oli muistaakseni jotain kokemuksia?
Joo, Ricambi teki 155 16V Superiin tuon modauksen, tasapainoakselin hihna veks. Hyvin pientä tärinää esiintyi 3000rpm:n kohdalla mutta tosiaan lievänä, minua tuo ei haitannut mitään, sen sijaan koneesta tuli pirun pirteä ottamaan kierroksia joten omasta kokemuksesta voin lämpimästi suositella 8) Ja yksi ongelmakohta oli samantien eliminoitu :wink:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Vastaa Viestiin