147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
sledgehammer
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS

147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja sledgehammer »

Tuli tuollainen 147 2.0TS ostettua kaikkien tuttujen varoittelusta huolimatta. Auto toimii suurinpiirtein hyvin, mutta muutama asia ihmetyttää. Hetkellisen kulutuksen mittari reagoi todella verkkaisesti kaasupolkimeen. Varsinkin lukujen laskeminen kiihdytyksen jälkeen kestää. Mittari ei myöskään näytä koskaan nollaa, vaan 2.0L/100km on pienin lukema, vaikka kaasu olisi kokonaan kiinni. Etumaiset lambdat vaihtelin, kun ajattelin, että ovat vanhuuttaan tulleet verkkaiseksi. Kulutus kyllä laski, mutta mittari on ennallaan. Oliskohan kaasuläpän asentotunnistin vähän valmiissa kunnossa... Täytyy varmaan laittaa läppäriin se multiecuscan.

Bägivalo tietysti kiusaa myös. Vaihdoin hanttimiehen penkin allal olevan liittimen AMP-superseal liittimeen ja tein liitokset crimppauspihdeillä. Nyt valo palaa enää satunnaisesti. Sanotaanko, että enimmäkseen ei pala, mutta aina hetkittäin se innostuu palamaan. Ei oo tainnut enää syttyä kesken ajon, mutta joskus se jää palamaan lähdön/käynnistyksen jälkeen.

Etu ja takapäästä kuuluu välillä perkeleenmoista narinaa. Tämän arvelen johtuvan vakaajan puslista. Muuten alusta tuntuu olevan ihan kunnossa. Näistä ärsyttävyyksistä kun pääsisi eroon, olisin enemmän kuin tyytyväinen tuohon rouvan kauppakassiin. Pakoputki on umpiruosteessa, mutta sen tilalle on jo ehjä tulossa.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Re: 147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Aloitetaanpa tuosta kulutusmittarin lukemasta, eli 2.0L/100km on pienin lukema mitä tuo näyttää, se on ominaisuus jonka perustelua en tunne mutta asia on tuttu useammasta Alfasta. Ei siis korjattavaa. Kuvaamasi hitaus on tuttua omasta 156:sta, 147:t ovat oman kokemuksen mukaan olleet vähän vikkelämpiä. Riippuneeko vuosimallista ja moottoriversiosta (eli jostain ECUn softaversiosta varmaankin).

Tukivarsien puslathan näissä saattavat narista tuon tuostakin, yleensä syynä on etuylätukivarsien puslat, mutta voi olla joku muukin.

Bägivalokin on monelle tuttu riesa, ja mainitsemasi korjaus ymmärtääkseni varsin yleinen.

EDIT: tarkennetaan sen verran että hantin penkin alla oleva liitin on siis usein ja ehkä jopa pääosin syynä bägivalon syttymiseen. Korjauksena on käytetty liittimen kiristystä, parempia liittimiä tai sitten liittimen poistoa eli johtojen juottamista suoraan yhteen. Viimeisen vaihtoehdon 'laillisuudesta' oli joskus keskustelua ja erilaisia näkemyksiä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllä niitä bägien johtoja merkkiliikkeessäkin on kautta aikain juotettu, kun muut keinot loppuneet kesken... Narina voi olla tosiaan myös vakaajan runkopuslista, mutta vaatinee jo enempi kilometrejä yleensä. Tukivarret ensisijainen epäilyksen kohde. ECU ei näytä koskaan nollakulutusta Fiat-konsernin tuotteissa, vaikka polttoaineensyöttöhän on poikki moottorijarrulla.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: 147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja legza »

Onkos sulla viisi vai kolmiovinen? Meidän 147:sta tullut todettua että ovet/niiden sisällä joku narisee kun kori elää. Onkohan muut huomanneet samaa? Tosin ei ole kova ääni, mutta oman huomion kiinnittää. Luulen, että ei tule vakaajista tai etuylätukivarsista, kun omankin alfahistorian aikana niitä tullut uusittua.

Jos kuulostaa, että narina tulee kojelaudasta ja on kova etenkin hidasteissa, niin kannattaa noista tukivarsista lähteä liikkeelle. Tosin etuvakajaan koripuslat saattaa kuulostaa hyvin samanlaisilta.

sledgehammer
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS

Re: 147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja sledgehammer »

Kiitoksia vastauksista. En millään usko, etteikö sähkö kulkisi läpi noista uusituista AMP-littimistä. Silti se valo palaa välilä. Mulla on vähän semmonen kutina , että se saattaisi liittyä penkin tunnistinmattoon. No täytyy ihmetellä sitä jossain vaiheessa lisää. Mitä johtojen kanssa värkkäämisen laillisuuteen tulee, ei voisi vähempää kiinnostaa :lol: . Haluan vain, että systeemi toimii.

Narinan en usko tulevan tukivarsista, koska eilen hiekkatietä ajettaessa alusta oli ihan hiljainen. Vain isommissa röykyissä/heitoissa sieltä kuuluu kunnon narahdus. Oman perstuntuman mukaan silloin, kun vakaajaan kohdistuu kovaa vääntöä. Pikku tärähdys ei siihen riitä. Hidasteissa kyllä narisee niin ikään. Onko tuon hiljentämiseen sitten ainoa resepti vaihtaa puslat tai tukivarret kokonaan? Eipä se kyllä omaisuuksia maksaisi... Narinaa tulee sekä etu että takapäästä.

http://www.ebay.de/itm/SATZ-QUERLENKER- ... 4620f23a7f

http://www.ebay.de/itm/QUERLENKER-REPAR ... 3ce1e24e5f

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itse ostin tuon 84.90eur setin. Toimi se niin kauan kun auto minulla säilyi ja vaikutti ihan laadukkaalta muutenkin.

Mutta kun sitä vaihdat, niin ostappas ne kaksi pitkää pulttia ja mutteria samalla - maksavat myös hunajaa ja kuukiveä. Kyseessä siis ne, jotka tulevat noiden poikkitukivarsien ja iskarin jalan läpi. 240mm pultti joka on taatusti jumissa, eikä varmaan vielä edes 147:ssa ole toisessa päässä hylsykantaa, vaan typerä neliökanta johon ei mikään avain käy... Jos on hylsykanta, on toivoa _isolla_ koneella ampua pultti jopa ehjänä irti. Muuten toivotonta ilman isoa lekaa.
Pultin ja mutterin saanet varmaankin Heikalta (www.heikka.fi - soita ja tarkista), tai sitten pulttikaupasta - mutta pitää olla sitten lujaa kamaa (musta?).

Etupään vakaajan puslathan EI ole herkkuhomma - kannattaa lukea ketju, missä puhutaan siitä. On ihan kuvien kera. Takapää on täysin triviaali homma ainakin 156:ssa, kun on suoraan esillä kivasti...

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja Finest »

Narinan lähde takapäästä on luultavasti helppo todeta, alusta on samanlainen kuin 156:ssa.
Näin ollen ne vakaajan puslat on hyvin näkyvillä -> ruikkaat öljyä tai muuta liukua niihin. Jos hiljenee niin syyllinen löytyi.
http://eper.fiatforum.com/eper/navi?MOD ... &DRW_NUM=4

^Otin aikoinaan mitat ja hain hyvin varustellusta pulttikaupasta (Berner, Hml) kaikki pultit eteen ja taakse. Mustaa ja 10.9 ja 12.9 kovuuksia tuli otettua. Hintaa virma-alennuksien kanssa oli luokkaa 10-15€
Muistaakseni 10.9 ja tiheäkierteiset vakiona.

Avatar
Jarkkolainen
Viestit: 137
Liittynyt: 05 Elo 2008, 21:52
Car(s): 147 1.9 JTDm, 156 1.9 JTDm SW, 33 1.7 I.E

Re: 147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja Jarkkolainen »

Bägivalon osalta kannattaa käydä läpi sivuverholle menevät liittimet. Löytyy peräkontista takavalon polttimon vaihtoluukun takaa. Meillä ollut valo palamatta jo useamman vuoden :-D
Oo=\*/=oO Oo=\*/=oO OO=\*/=OO

Rasa
Viestit: 72
Liittynyt: 06 Syys 2012, 23:14
Car(s): 159 SW 1750 TBi
Ex. 147 2.0 T.S.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja Rasa »

legza kirjoitti:Onkos sulla viisi vai kolmiovinen? Meidän 147:sta tullut todettua että ovet/niiden sisällä joku narisee kun kori elää. Onkohan muut huomanneet samaa? Tosin ei ole kova ääni, mutta oman huomion kiinnittää. Luulen, että ei tule vakaajista tai etuylätukivarsista, kun omankin alfahistorian aikana niitä tullut uusittua.

Jos kuulostaa, että narina tulee kojelaudasta ja on kova etenkin hidasteissa, niin kannattaa noista tukivarsista lähteä liikkeelle. Tosin etuvakajaan koripuslat saattaa kuulostaa hyvin samanlaisilta.
Voisko kyse olla ovien ja/tai ikkunoiden tiivisteistä? Itse olin huomaavinani 147;ssa, että tiivisteet ajoittain äänsivät juuri korin eläessä, puhdistus ja käsittely toivat hetkellisen avun. Ikkunoiden osalta tuo on helppo testata niin, että ajaa ikkunat raollaan ja kuulostelee, onko sillä vaikutusta ääneen.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: 147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja legza »

Rasa kirjoitti:
legza kirjoitti:Onkos sulla viisi vai kolmiovinen? Meidän 147:sta tullut todettua että ovet/niiden sisällä joku narisee kun kori elää. Onkohan muut huomanneet samaa? Tosin ei ole kova ääni, mutta oman huomion kiinnittää. Luulen, että ei tule vakaajista tai etuylätukivarsista, kun omankin alfahistorian aikana niitä tullut uusittua.

Jos kuulostaa, että narina tulee kojelaudasta ja on kova etenkin hidasteissa, niin kannattaa noista tukivarsista lähteä liikkeelle. Tosin etuvakajaan koripuslat saattaa kuulostaa hyvin samanlaisilta.
Voisko kyse olla ovien ja/tai ikkunoiden tiivisteistä? Itse olin huomaavinani 147;ssa, että tiivisteet ajoittain äänsivät juuri korin eläessä, puhdistus ja käsittely toivat hetkellisen avun. Ikkunoiden osalta tuo on helppo testata niin, että ajaa ikkunat raollaan ja kuulostelee, onko sillä vaikutusta ääneen.
Kerran samasta yksilöstä puhutaan niin täytyy varmaan tiivisteiden silikonoinnista aloittaa. Muuten auto pelittänyt hyvin. :wink:

Ei taida 147 tyhmiä kysymyksiä topiccia vielä olla? Vaikka sledgehammerin kysymykset ei tyhmiä olekkaan.

Mulla ois sellanen kysymys, että onko normaalia että hattuhylly nousee naurettavan vähän ainakin meidän yksilössä kun avaa kontin? koska narut ei ollu säädettäviä niin solmu keskelle joka vei n.5senttiä narun pituudesta pois, auttaa pirusti kontin lastauksessa ja silti hattuhylly laskeutuu rajottimeen asti kun sulkee luukun. Vai onko mulla jotain jäänyt huomaamatta?

Avatar
stikkaaj
Viestit: 107
Liittynyt: 12 Marras 2012, 18:26
Car(s): Ducati S2R1000 ex: 147 2.0 Facelift
Paikkakunta: JKL

Re: 147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja stikkaaj »

Täällä myöskin uusi 147 omistaja ja kysymys keskuslukituksesta. Eli tänään aikani sain taistella kun ovet eivät menneet lukkoon, kaukosäätimestä ja ovenkahvasta ovet menevät ensin lukkoon mutta napsahtavat sitten auki? Useita kertoja availin ovia ja takaluukkua kunnes sitten ovet menivät kummallakin tavalla lukkoon. Onkohan avaimen patteri lopussa tms. mitään ledivaloa siinä ei ole niinkuin ilmeisesti useimmissa muissa?

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

stikkaaj kirjoitti:Täällä myöskin uusi 147 omistaja ja kysymys keskuslukituksesta. Eli tänään aikani sain taistella kun ovet eivät menneet lukkoon, kaukosäätimestä ja ovenkahvasta ovet menevät ensin lukkoon mutta napsahtavat sitten auki? Useita kertoja availin ovia ja takaluukkua kunnes sitten ovet menivät kummallakin tavalla lukkoon. Onkohan avaimen patteri lopussa tms. mitään ledivaloa siinä ei ole niinkuin ilmeisesti useimmissa muissa?
Toi aukeaminen sulkemisen jälkeen johtuu siitä että keskuslukon ohjain luulee jokin ovista/peräluukusta olevan auki ja vapauttaa lukituksen. Palaako sulla monivikataulussa auton kuva jossa on ovi auki?

Avatar
stikkaaj
Viestit: 107
Liittynyt: 12 Marras 2012, 18:26
Car(s): Ducati S2R1000 ex: 147 2.0 Facelift
Paikkakunta: JKL

Re: 147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja stikkaaj »

Eipä näy mitään ilmoitusta jos joku ovi on auki… ohjekirjastakin katsoin että sellanen ominaisuus pitäisi olla mutta ei ole :-D

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

stikkaaj kirjoitti:Eipä näy mitään ilmoitusta jos joku ovi on auki… ohjekirjastakin katsoin että sellanen ominaisuus pitäisi olla mutta ei ole :-D
Palaako siinä mitään valoja kun käynnistää auton?

Avatar
stikkaaj
Viestit: 107
Liittynyt: 12 Marras 2012, 18:26
Car(s): Ducati S2R1000 ex: 147 2.0 Facelift
Paikkakunta: JKL

Re: 147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja stikkaaj »

Joo kyllä muuten kaikki näyttäisi olevan ok, kyseessähän siis facelift malli ellet nyt sekoita. Autoon on vaihdettu alkuperäisen radion tilalle "tarvike" joten infonäytössä ei myöskään radiokanavat näy, tiedä sitten liittyisikö jotenkin tuohon asiaan ettei ovistakaan tule ilmoitusta. Mutta ei taas hajua miten se voi keskuslukon sekoittaa :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja Polforea »

147:aa sen kummemmin tuntematta, eihän tuossa voisi käydä se "perinteinen", että jossain lukkomekanismissa on likaa tahi vääntymää sen verran, että ovi ei mene kunnolla lukkoon asti, jolloin keskuslukitus luovuttaessaan palauttaa ovet auki?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
stikkaaj
Viestit: 107
Liittynyt: 12 Marras 2012, 18:26
Car(s): Ducati S2R1000 ex: 147 2.0 Facelift
Paikkakunta: JKL

Re: 147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja stikkaaj »

Saattanee olla noin tosiaan koska ovia aukomalla ja sulkemalla lähti skulaamaan, täytynee rasvailla mekanismit ja tutkia ovet uudelleen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Rattinapit ja infonäyttö pitäisi herätä henkiin, kun hankkii mankan perään alkuperäisen adapterin. eBaysta saa varmaankin, hakusanana olettaisin "alfa 147 audio - ISO-adapter" toimivan ainakin alkuunsa...

sledgehammer
Viestit: 26
Liittynyt: 23 Touko 2014, 23:26
Car(s): Alfa Romeo 147 2.0 TS

Re: 147:n uuden omistajan muutamat kyssärit

Viesti Kirjoittaja sledgehammer »

Nyt on bägi valo ollut hyvän aikaa sammuksissa. Leikkelin kontin liittimet pois sivuleikkureilla ja kolvasin johdot kiinni. Jos vielä syttyy, niin sitten ei oo enää muuta kuin kuskin penkki jäljellä. Lambdojen uusinta oli kyllä kannattava juttu. Nyt auto menee minusta jopa pienellä kulutuksella kaksilitraiseksi. Maantiellä 6,5-7,5 ja kaupungissakaan ei vielä ysiä ole saatu rikki. Kone piristyi muutenkin ja nyt tuntuisi olevan kaikki vedot tallella. Vaihdon yhteydessä aloin tankkailemaan 98:a ja sekin on saattanut auttaa. Sillä kärsii vedätellä ihan 1500r alkaen, eikä mitään hyytymistä esiinny. Lahon putken tilalle on tulossa uusi narinoihin pitää vielä perehtyä. Ne ovat kyllä vähentyneet selkeästi käytön myötä. Tuo autohan on seissyt aika paljon ja vaikka se on -02 niin siinä ei ole kuin reipas satku kilsoja.

Vastaa Viestiin