Muutettu ketjun aihetta vastaamaan ongelmaa paremmin. Entinen aihe GT:n korkeapaine bensapumppu.
--------------------------------
Mites tähän kikottimeen pääsee käsiksi parhaiten? Yritin penkkiä raottaa ja takakonttia tiirailla mutta ei löydy. Porsi tienposkeen ja polttaa bensapumpun sulaketta eli varmasti ottaa jossain maihin. Varmuudeksi vaihdoin jo korkepainepumpun kun vikakoodit oli matalasta paineesta, hassua kyllä kusi bensaa kaaressa kun otti matalapainepuolelta letkun irti ja väänsi avaimesta. Inertiakytkinkin oli lauennut mutta sehän vain rajottaa kai polttoainepainetta. Tulihan se eka kunnon sähkövika sieltä, just kun kesäautokin on viikon pajalla. Kiitos!
Viimeksi muokannut MarcusV, 28 Kesä 2014, 11:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
willez kirjoitti:Oliskos jotain kosketushäikkää kun on "matalapaine" pumpuksi muuttunut ?
Öhm.. Ainakin itse olen siinä uskossa että tankissa oleva pumppu on matalapainepumppu ja pakonokan päässä oleva se mistä lähtee suutintukille painetason mukaisesti hydrauliikkaputki on korkeapainepumppu
Ja joo, suoraan maissa on, kohta menen purkamaan takapenkit ja maton että löydän pumpun liittimet niin pääsee sulkemaan pois onko se vika pumpussa vai muualla johdotuksessa.
Noniin.. Eli takapenkkejä ei tarvitse purkaa, luigi tehny fiksusti eli takakontin tuo keskiosa kahdella ruuvilla irti ja siellä lepää luukku minkä alla pumppu jossa ihan laadukas liitin lukolla.
Paskat uutiset on ne että pumppu ei ole oikarissa eli maissa on vaikka liitin on irti, no toisaalta tämä on se halvempi vaihtoehto mutta vittumaisempi vaihtoehto vaikkei pumppukaan herkku ole vaihtaa... Eli mitä meikäläinen tekee viikonlopun, etsii mistä kohtaa on maissa jossain takakontin ja keulan välillä.. Onneksi mulla on tuo kaapelitutka kontissa niin voi kuikkia sillä minne johto konehuoneeseen tulee, ihan ekana etsin liikkuvien ja reilusti tärisevien osien läheisyydestä kaapelirikkoa. Joka tapauksessa saattaa olla että sisustaa joutuu purkamaan runsaamminkin että löytää vian. Raportoin sitten tänne kuvien kera mitä löytyy niin tulee tästäkin jotain hyötyä muillekin kun meikäläiselle.
Meneekös tässä johdot kardaanitunnelin tyvessä, vai perinteisesti jumman kumman helman suuntaan? Jos menee reunaan, niin voi päästä hyvinkin helpolla - kynnyslistat/pilarilistat irti ja mattoa raottamaan.
Kyllä näyttää onneksi menevän reunaa pitkin pelkääjän paikan puolella.
Mutta se minne naru tulee konehuoneeseen lienee kaikkein ilmeisin paikka missä on tapahtunut vahinkoa, löytynee parhaiten tutkalla verrattuna siihen vaihtoehtoon että etsitään saman värisiä johtoja
Ei toi todellakaan mitään maailman heikointa narua ole, ihan peruskamaa ja pätevillä liittimillä on sentään tehty kaikki auton sähköt. Helvetin paljon paremmin mitä muutama vuosi vanhemmassa volvossani joka sekin on kuitenkin ollut kalliimman pään malleja. Boschin paskaa kaikki tyynni
Vituiksi meni kun jeesuksen pääsiäinen. Johtonippu katoaa oven keskiosan kohdalta jonnekin auton alustan syövereihin. Tässä kohtaa pitäisi olla kytkentäkaavat. Helpoin olisi varmaan kaapeloida pumppu uusiksi kun tietäisi miten kaapeloida. Tietysti voisi rykästä tuolle jostain 12 voltin jännitteen kun virrat on päällä, ratkoisi varmaan ongelman Pätevin juttu olis varmaan laittaa bensapumpun releeltä uusi johto pumpun plussaan, kun tietäisi mikä johto pumpussa on jännitejohto.
Ei naurata. Onneksi Volvo kuljettaa
Ettei vaan mene keskipoikkipalkkia pitkin keskelle autoa ja tule uudestaan esille kojelaudan sisällä jalkatilan suojapahvin takana noustakseen hanskalokeron taakse
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Alfissimo kirjoitti:Ettei vaan mene keskipoikkipalkkia pitkin keskelle autoa ja tule uudestaan esille kojelaudan sisällä jalkatilan suojapahvin takana noustakseen hanskalokeron taakse
On mahdollista, tosin tuo jalkatilan oikealla puolella oleva eräs nippu ei sisällä samoja värejä. Sieltä ainakin löytyi yksi puristunut johto. Tarkoitatko nyt sitä keskipoikkipalkkia joka menee auton alla pohjassa vai?
Juurikin penkkien alla oleva poikkipalkki. On avonainen ja reitetty palkki ja sen sisälle menee 156:ssakin johtoja. Muistaakseni sivutyynyjenkin piuhat vedetty siellä ja nousevat penkkeihin sieltä palkin sisältä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Alfissimo kirjoitti:Juurikin penkkien alla oleva poikkipalkki. On avonainen ja reitetty palkki ja sen sisälle menee 156:ssakin johtoja. Muistaakseni sivutyynyjenkin piuhat vedetty siellä ja nousevat penkkeihin sieltä palkin sisältä.
Jep, auton ulkopuolella näyttää ainakin menevän joku palkki. Helpomminhan tuollainen kaapeli tietysti ulkopuolella rikkoutuu kun sisällä, monestakin syystä. Aika vittumainen homma on, niinhän nämä sähköhommat miltei aina.
GT:n pohjapeltejä en ole tutkinut, mutta pari 156:ta tullut "avattua" pohjan puolelta ja kyllä niissä tuo palkki on pohjapellin yläpuolella ollut. Tuskin tuota rakennetta paljon on muutettu, vaikka GT enemmän omaa sukua 147 onkin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
hjpp kirjoitti:Elearnissa on kytkennät. En löytänyt CD:tä, mutta vanhalla koneella on kopio. Tipautan sulle vaikka illalla laatikkoon, jos tarvitset vielä.
Mahtavaa, kiitos. Tarvitsen.
Onneksi ei ole hengenhätä kun Alfa on seisonnassa ainakin syyskuun vielä mutta kivahan se olisi saada tuonne lämpöseen talliin tuosta ruusupuskasta
Millä voin korvata ja tuonko takaisin kun olen kopioinut koneelle?
Siel o lodjus. Piti vain oma Alfa niputtaa ensin...
Ei ole kiirettä palautuksella. Sitten kun GT liikahtaa taas, niin sen voi ulkoiluttaa tänne päin...
hjpp kirjoitti:Siel o lodjus. Piti vain oma Alfa niputtaa ensin...
Ei ole kiirettä palautuksella. Sitten kun GT liikahtaa taas, niin sen voi ulkoiluttaa tänne päin...
Kiitos Tehdään näin, eilen tuli volvosta veropäätös ja kässäri pitäis korjata leimalle pian eli projektia on mutta saahan tuosta kopiot tehtyä. Heitän joku viikonloppu sulle sen siihen torpalle!
Nyt alkaa keinot loppumaan.. Ei oikein enää keksi mitä tekisi. Elearn CD:ltä selviää kyllä mihin johdot menevät ja kun ottaa kaikki liittimet irti tuolta hanskalokeron alta ECU:sta yms niin siinä vaiheessa lähtee tuo maakontakti pumpun liittimeltä pois. Tietty jos joku ystävällinen mittaisi maata vasten GT:n bensapumpun liittimestä että mitkä karvat on maissa niin tulisi tähänkin asiaan varmuus. Kakkos ja kolmos piuhat neljästä johtimesta ovat maissa, kolmonen varmaan kuuluukin olla koska menee inertiakytkimelle eli inertiakytkin näillä näkymin katkoo pumpun maata.
Joka tapauksessa sulake palaa enkä tiedä miksi, hassuinta on että se palaa oli bensapumpun liitin kiinni tai ei, ja sulakerasian p-pumpun sulakepesä on maissa jos ECU:n liittimet ratin alla ovat kiinni. Periaatteessa syytä olisi olettaa että vika olisi jossain johtosarjassa tai itse boxissa..
Koitin omasta mittailla liittimen karvoja kuten tuolla toisessa keskustelussa lupasin. Homma vaan kaatui siihen etten pienellä purkamisella löytänyt mitään liitintä. Kuva.
Tiige kirjoitti:Koitin omasta mittailla liittimen karvoja kuten tuolla toisessa keskustelussa lupasin. Homma vaan kaatui siihen etten pienellä purkamisella löytänyt mitään liitintä. Kuva.
Kiitokset! Itseasiassa liitin on tuon oikealla näkyvän kannen alla johon bensapumpun johto menee. Tuosta noi muutama M10 irti niin liitin on siellä alla.
Noniin, köh köh. Sain GT:n tulille ja vika löytyi samalla.. Eipä yllätä että siinäkin lukee Bosch. Sinäänsä ironista että vaihdoin just Volvoon 5kpl noita hiton puolia
Jos TS:n puolat on samat, niin mulla on hätävaraksi käytettyjä.
Kiitos mutta juuh eri puolat on, jokaiselle tulpalle oma Bosch-kikkare
Onneks tuolla ei ole kiire kun on seisonnassa mutta kivempi se olisi laittaa tuonne lämpöseen talliin. Inertiakytkin oli myös lauennut joten siinä varmaan yksi syy käymättömyyteen mutta varsinaisen polttoainepumpun oikosulun aiheuttaja oli kyllä tuo puola.
Mulla taas puola aiheutti MCSF-valon mutta valo resetoitui itsestaaän. Teki sen uudestaan ja tilasin uuden puolan. No, nyt ku on uusi puola hyllyssä ni ei ole valo herjannut... no onpahan valmiina jos tosissaan vanha sanoo kaputt. Bosch ....
Jep, eilen tuli facebookissa kommentteja että "Syy löytyy auton merkistä" johon vastasin esimerkillä joidenkin tietämistä ehkäisyvälineistä jotka nekin ovat nk. kulutustavaraa. Jos sä ostat kortsun ja kulutat sitä riittävän kauan niin että se menee puhki, onko se vehkeen vika vai kenties heikon kumin tai riittävän pitkän käyttöiän Keskustelu loppui siihen paikkaan..
Ja PK jos haluat puolasta eroon niin laita viestiä muussa tapauksessa taidan tilata Ebaystä taikka ehkä soittaa ensin autokeskukselle. Ebayn hinnat posteineen luokkaa 80e. Kiirehän tällä ei ole kun volvo kuljettaa kesän
^ruuhkasuomen motonjetit näyttää saldoa 84,90 hinnalla. Noit on kotimaan putiikeissa ~100 oiroo ollu paitsi merkkiliikkessä. Se on yks hailee mitä siinä paketissa/ puolan päällä olevassa tarrassa lukee, bossilaisia ovat.
Marcus kiitos tarjouksesta, mutta nukun paremmin kun osa jo valmiina... Mulla tää viallinen puola tai joka herjaa on ykköspytyssä ja sitä kerran huollossa nelospuolan vaihdon yhteydessä katottiin, ni se on ikään kuin keskeltä kahtia, mutta pelittää silti.... toistaiseksi...
stoichiometric kirjoitti:^ruuhkasuomen motonjetit näyttää saldoa 84,90 hinnalla. Noit on kotimaan putiikeissa ~100 oiroo ollu paitsi merkkiliikkessä. Se on yks hailee mitä siinä paketissa/ puolan päällä olevassa tarrassa lukee, bossilaisia ovat.
Oho, ei ois kyllä mitenkään uskonut... Sinne siis Kiitos kun huomasit!
Ja kyllä mä JK sun tapauksessas vaihtasin heti sen puolan jos se on näkyvästi jo keskeltä kerran halki.. No ok, kolmella pytylläkin voi ajaa mutta ei se hyvää todellakaan tee, alfassa vituttaa vielä eniten se mieletön "Milano by night" valo+äänisirkus joka jokaisesta viasta tulee, siinä missä volvossa syttyi vaan yksi valo ja neljällä pytyllä kotiin
Kiitos! Ei minullakaan, mutta ilmeisesti on osittain samassa virtapiirissä
Ja kyllä ostopaikkoja saa aina jakaa kun tekee onnistuneita kauppoja, Mister-Autolta tilailin viime kesänä tavaraa minäkin
Kävin eilen hakemassa puolan Motonetista, oli Boschin sijaan NGK:n kamaa joka on hämmästys.
Kivastihan se auto käy ja oli ihan pakko kenkiä pihatiellä vähän pitkän tauon jälkeen mutta eiköhän yksi asia mennyt vituiksi projektin aikana, vilkuttaa bensavaloa ja näyttää että tankki on ihan tyhjä eli eiköhän sieltä ole signaali mittarilta jostain syystä pois. Koitin tökkiä bensapumpun liitintäkin ja suihkutella CRC:tä mutta eihän se lähtenyt. Pärjäishän sitä toki ilmankin mutta kiva olisi että kaikki toimis, eli taas vianhaku jatkuu. Onhan sieltä toki irroiteltu kaikkea ecun liittimistä lähtien joten vika voi olla missä vaan, kuvat avuksi ja ihmettelemään
Taisi olla jotain karvan alle 90e, 80 jotain euroa. Ihan ok hinta, volvoon uusin koko sarjan boschilaisia just reipas kuukausi takaperin kun etsin käyntivikaa joka löytyikin sitten ecusta (Kipinä puuttui 2/5 pytyistä) ja sain ne kaverilta tukkuhintaan 60 euroa kappale, normihinta tais olla jotain reilun satkun kappale. Samaa kamaa eri liittimillä todnäk, alfassa vaan hieman modernimman oloiset osittain metallirunkoiset kikkareet. Tuo eristyshän noista tuntuu ajan ja lämmön ansiosta kuluvan ja silloin lyö useimmiten läpi kuten nyt, tai sitten ei lyö ollenkaan. Eniten vituttaa että tuli purettua sisusta, kaikkien ecujen.yms boxien liittimet yms kivaa, huomenna ois tarkoitus niputtaa takapenkit ja miettiä miksi bensamittari ei toimi..
Käy, kukkuu, kiiltää ja kulkee mutta bensamittari näyttää nollaa ja valo se vaan vilkkuu. Johtosarja tankilta ratin alle on ehjä, mikään muu paikka ei valita, vikakoodeja 0 mutta ei niin ei. Eipä tälle voi tehdä enää varmaan oikein mitään, ei jaksa uskoa että tankin päästäkään mikään olisi irronnut sisäpuolelta kuten vaikkapa koho itessään kun lakkasi yhtäkkiä toimimasta taistelun tuoksinnassa. Tankin liittimen pinnejä on kiristelty ja nussuteltu edes takaisin, CRC:tä suihkuteltu kaikkiin liittimiin ja ei niin mitään. Noh, 500 km kun ajaa trippiin niin on aika käydä tankilla, nythän tuo laite on jopa kesäseisonnassa ja mielessä käy vaihtaa se muutenkin johonkin nelivetoiseen hyökkäysvaunuun=oikeaan maastoautoon joka voisi seistä tuossa pihalla talven sillä aikaa kun aurinkokatto nukkuu talviunta omassa tallissa vuokratun paikan sijaan, GT:tä kun ei raaski lumikinoksessa öitä seisottaa kun itse en suostu käyttämään autoihini edes lumiharjaa. Täytyy varmaan ottaa yhteys hovihuoltajaan ensi kuussa kun lomat alkaa ja miettiä mikä on talven meininki, onhan tähän autoon pumpattu ihan kiitettävästi rahaa viimesen vuoden aikana, nythän se kannattaa tietty hukata jonkun vanhan jenkkipommin tieltä kun kaikki isot rempat on alta pois
Jahas, nyt on taas GT hyvässä iskussa. Sitten ihan tiedoksi jos koskaan mittailette noita liittimiä niin ne löystyvät ihan helvetin helposti jos laitat sinne ohuenkin yleismittarin piikin sisälle. Saa onneksi kiristettyä suht helposti, hassu juttu vaan ettei tuo liittimien pinnien taivuttelu päivittynyt nk.reaaliajassa mittaristolle vaan auto piti ihan oikeasti käynnistää kerran ennenkuin bensamittari alkoi taas toimimaan. Ja huomenna leimalle
Joo, siis sehän ei olekaan kuin nyrkkisääntö: koskaan ei mitata mitään liitinpuolelta, vaan johdinpuolelta... Ei pitäisi näitä ongelmia tulla? Vai ymmärsinkö vain väärin...?
Tosin kyllä tiiviistäkin liittimistä ollaan narujen puolelta mitattu, ellei ne ui jossakin jatkuvasti... Mutta minä en olekaan sähkäri, teen vaan miten käsketään
Tosin kyllä tiiviistäkin liittimistä ollaan narujen puolelta mitattu, ellei ne ui jossakin jatkuvasti... Mutta minä en olekaan sähkäri, teen vaan miten käsketään
Näin, mäkin olen vaan "osittain" sähkäri eli on myös päiviä milloin työkaluina on pelkkä tietokone Noihin liittimiin yleismittarin työntäminen takakautta on yhtä helppoa kun hiilihangon työntäminen sotkamolaisen ilveksen perseeseen..
Että ihan viikon vinkkinä kannattaa työntää sinne vaikka mittapään ympärille surrattu tai jopa teipattu ohut johdin. Liittimen kontaktipinnat irtoaa kyllä sieltä jos ne pitää saada pihalle, toinen vaihtoehto on jollain kellosepän ruuvarilla muokata, toimii ihan yhtä hyvin. Aika paljolta vaivalta olis säästyny kun ois vaihtanu vaan pelkän puolan, tosin sit ois voinu arvaa jo lottonumerotkin. Ja kivahan näitä ongelmia on ratkoa tiettyyn rajaan asti
Parasta ikinä, jos saa käsiinsä vastapuolen liittimen, jossa on vähän piuhaa jäljellä. Tökkää siitä kiinni yleismittariin ja sen kiinni mitattavaan liittimeen. Paljastuu vika vaikka olisi väljä liitin tai piuha huonosti kiinni liittimen pinnissä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Polforea kirjoitti:Parasta ikinä, jos saa käsiinsä vastapuolen liittimen, jossa on vähän piuhaa jäljellä. Tökkää siitä kiinni yleismittariin ja sen kiinni mitattavaan liittimeen. Paljastuu vika vaikka olisi väljä liitin tai piuha huonosti kiinni liittimen pinnissä.
Totta! Tämä olisi hyvä. Käytännössä tässä projektissa mahdoton tehtävä kun vastapuolen liittimessä ei ole piuhaa=bensapumppu!
Jep. Tietty jos jostain olisi löytynyt viallinen pumppu, jonka olisi voinut teurastaa mittariadapteriksi, olisi se auttanut. Mutta noin ajatellen jatkoa ja vastaavia tilanteita, purkuautoista aika usein löytyy ylimääräisiä johtosarjoja ja laitteita, joista voi uhrata liittimiäkin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Polforea kirjoitti:Jep. Tietty jos jostain olisi löytynyt viallinen pumppu, jonka olisi voinut teurastaa mittariadapteriksi, olisi se auttanut. Mutta noin ajatellen jatkoa ja vastaavia tilanteita, purkuautoista aika usein löytyy ylimääräisiä johtosarjoja ja laitteita, joista voi uhrata liittimiäkin.
Kyllä, 156:sia on purettuna pilvin pimein, GT:tä taas vähemmän mutta aika samaa tavaraa luulisi olevan 156 ja 147
Vähällä selviää leimalle, ylätukivarret pitää vaihtaa mutta muuten ei mitään sanomista autossa
liittimet yms kivaa, huomenna ois tarkoitus niputtaa takapenkit ja miettiä miksi bensamittari ei toimi..
Itse etsin viimevuosisadalla vanhasta amatzonista samaa vikaa, vika oli se että mopopojat oli impanneet tankin tyhjäksi.
Ei ihme että mittari näytti nollaa. Minäkin purin auton takapään ja etsin katkennutta johtoa.