Pakko kysyä tälleen uudella topicilla... Sori. Mutta iski hätä ja epätoivo tuon kanssa. Meni laturista remmi poikki ja uuden asennus näköjään todella v.mäinen operaatio.
Olisko tähän nyt kellään heittää konstia. Tai mistä saisin sen mystisen erikoistyökalun. Jotakin millä saan tuon pirun remmin paikalleen.
Stretsi on todellinen stressi, myönnän ja allekirjoitan
Tästä on keskusteltu useamman kerran. Sopivaa erikoistyökalua tuohon ei ole vielä kukaan osoittanut, vaan ratkaisuna on ollut ilmastoinnin kompressorin irroitus, hihnan paikalleenlaitto ja kompuran vääntäminen takasin kiinni.
Edit: Niin tämä siis jos 2,4jtdm jossa venyvä laturin hihna
turboharri kirjoitti:Pakko kysyä tälleen uudella topicilla... Sori. Mutta iski hätä ja epätoivo tuon kanssa. Meni laturista remmi poikki ja uuden asennus näköjään todella v.mäinen operaatio.
Olisko tähän nyt kellään heittää konstia. Tai mistä saisin sen mystisen erikoistyökalun. Jotakin millä saan tuon pirun remmin paikalleen.
Stretsi on todellinen stressi, myönnän ja allekirjoitan
Huono aika ostaa huoltopalveluakin nyt juuri pyhinä, mutta osaava korjaamo vaihtanee tuon stressittä arkena.
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Joo, eikös tuo ole se, joka tehtaan ohjeen mukaan alkaa "irrota moottori"? Se, mihin asentajalla menee 15min tai 15h, riippuen lähinnä tuurista ja kuun asennosta...?
Ei sitä kyllä kukaan asenna vartissa, tuurilla ei ole tekemistä tuon kanssa. Joko ilmastoinnin kompura tai laturi täytyy irroittaa, ja siinä menee aikaa.
Yksi hihna kun meillä vaihdettiin niin taidettiin löysätä sekä kompura, että laturi. Mutta ei irroitettu? Ja nopeasti meni. Sikäli kun tuossa on tuon verran eroa JTS:ään, niin se myös kyllä saattoi olla 2.2JTS nyt, kun mietin konetta...
^^
Siinä tapauksessa myönnän virheeni ja todettakoon, että todennäköisesti muistan väärin. Kuullut vaan n+1 kertaa eri tahojen valitelleen noita hihnoja, kun toinen toteaa sen taas olevan "joskus helppo, usein ei"
Yksi kysymys ja 12 vastausta eikä yksikään oikein tarkalleen vastaa hädänalaisen asentajan kysymykseen? No taitaa olla lähtötiedoissakin puutteita onko 1.9 vai 2.4d, mutta silti. Ilmankos tätä tulee luettua nykyään harvemmin...
Mutta siis jatkoa Epezille jos kyseessä 2.4 niin se niksi on irrottaa ilmastoinnin kompuran pulteista kaksi kokonaan ja sitä hihnoja lähimmäistä vain sen verran että kompura kääntyy sen ympäri. Hihna päälle ja tässä vaiheessa saa jo venyttää eikä tilaa ole. Sitten vaikka pullotunkilla nostetaan kompuraa perästä jolloin hihna kiristyy ja vedetään pultit kiinni.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
Minulla on nyt ilmastointi irti, paitsi se ylin hihnan puoleinen pultti. Ja lisäksi laturin yläpultti (eihän nuo tee kuin pari mm). Eikä hihna halua mennä millään. Olen siis tehnyt sitä alakautta, niin että ilmastoinnin pyörän päällä on hihna, toki siis siinä sisemmässä ja yritän pakottaa hihnan laturin pyörän päälle (käsin pyörittämällä ja ohjaamalla).
Onko ahtoputki joka menee välijäähdyttimelle, irrotettu pois edestä?
Itse tein rengasraudasta sellaisen työkalun, jossa on hahlo kärjessä. Tällä sai työnnettyä hihnaa sivusuunnassa rattaille. Moottoria taisin tunkata ylöspäin, jakopään korvakko irti ja pois edestä, jotta pääsee rullille.
Lopuksi kun kompuran nostaa tunkilla suoraan jotta pultit saa kiinni, kannattaa välillä pyöräyttää rullia jotta koko venymä ei kohdistu vain niihin kahteen kohtaan hihnassa, jotka ovat rattaiden välissä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
Onko sitten käteni mekaanikon ja gynekoloogin sekoitus. Eli mahdun kyllä ihan hyvin putkea irroittamatta hihnan etupuolelle. Takapuolelle jeesaa kun kiristin, välipyörä yms irtoava on pois. Tämä vrk menee töissä niin kaikki kannustus ja vinkit tervetulleita. Ennen nukkumaan menoa googlettelin niin jossain ulkomailla oli vinkki vetää ulommalle alahihnaoyörälle ja sitten lähteä kuljettamaan sitä sisemmäs.
Sekoitus eri ohjeita ja pientä soveltamista niin hihna meni suht kivuttomasti paikalleen, toki kiristys vielä edessä. Laturin yläpulti oli irti, ilmastointi sen yhden pultin varassa. Pistin ohuella kuormaliinalla (ihan 2cm leveä ja pikalukolla) siitä silmukka ja alapää 3-4cm irti maasta. Toinen jalka siihen lenkkiin ja painoin jalalla alas jolloin ilmastointi kääntyy lisää. Pitää paineen niin kauan kunnes hihna oikeissa urissa ylhäällä ja alhaalla. Tuossa meni ihan kun alapää oli oikeassa urassa ja yläpään pakotti pyörän yli. Ei tarvinnut pakottaa millään työkalulla.
Nyt vaikea sanoa oliko merkitystä mutta pidin hihnaa kuumavesi astiassa. Ihan sitä mitä tulee hanasta.
Kiristys suoritettu. Meni helposti. Laturi painamalla. Ja ilmastointi tuolla hallitunkki vinkillä. Toisella jalalla pumppasin varovasti tunkkia ja kädellä pyöritin ilmastointikompuraa. Kokonaisuutena, nosturilla ja nyt kun joku idea miten suoritetaan niin eihän tuo kovin paha rasti ole.