Tessun kansipahvi.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Voima
Viestit: 31
Liittynyt: 10 Helmi 2012, 22:15
Car(s): 156 1.8TS
Paikkakunta: Tampere

Tessun kansipahvi.

Viesti Kirjoittaja Voima »

Hep.

1.8 Tessun kansipahviin on näemmä kärähtänyt reikä.
IMG-20140831-WA0002.jpg
(101.35 KiB) Tiedosto ladattu 2404 kertaa
Mikähän sen lienee tuosta saanut kärähtämään? Olisiko tiiviste antautunut ihan vanhuuttaan? Jos koneen vaan kasaa uudella tiivisteellä, onko kansipulttien vaihtaminen välttämätöntä?

- F

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tessun kansipahvi.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pitäisi pultit vaihtaa... Tietysti aina, kun auki olleet. Ehkä kestää, tai sitten ei, vanhoilla. Mittaa kansi nyt ainakin, ettei ole heittoa. Työstö maksaa kuitenkin vain joitakin kymppejä, eikä kieroa tai kulunutta kasassa kannata pitöö

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 362
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tessun kansipahvi.

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Ehdottomasti pitää kansi höylätä jos noin pahasti on puhaltanu läpi.
Onko alfan pultit venyvät vai kovat? Kyllä yleensä venyviäkin voi ainaki sen pari kertaa käyttää.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Tessun kansipahvi.

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei ole venyvät pultit, joten voi käyttää uudelleen.
Kansi kannattaa kyllä pyyhkäistä ja lohko tarkistaa.

Avatar
Voima
Viestit: 31
Liittynyt: 10 Helmi 2012, 22:15
Car(s): 156 1.8TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tessun kansipahvi.

Viesti Kirjoittaja Voima »

Äh.

Tää projekti ei valitettavasti vieläkään liiku. :( Kansi kävi loka- marraskuun pajalla plaanauksessa. Samalla vaihdettiin venttilien ohjurikumit, ja venttilien seetit tarkastettiin. Kone on sittemmin koottu vanhoilla pulteilla, Payenin tiivisteillä ja Gatesin jakohihnalla, muttei vaan käy nätisti. Puristukset on mitattu olevan ok. Koneesta on jäljitetty erinäisiä pikkuvikoja. Imuputki, pikkutulpat ja tulpanjohdot on vaihdettu, ja jakopään ajotuksen kanssa on hienosäädetty useampaan otteeseen.

Ongelma on seuraavanlainen.. Kone starttaa ihan nätisti, ja kerää kierroksia, kunnes koneesta kuuluu satunnaisesti epäterve "noks" ääni. Kone ilmeisemminkin potkaisee imusarjaan. Moottori rallattaa hetken tyhjäkäyntiä vaivalloisen kuuloisesti, niinkuin osa sylintereistä ei vetäisi. Jos kone ei sammu, tekee ECU jotain, ja moottori hörähtää, käy sekunnin nätisti ja nostaa kierroksia pari tuhatta rpm.

Kone ei oikein vastaa kaasuun. Kaasua antaessa kone meinaa tukehtua, prötää ja pitää satunnaisesti tätä noksahtelevaa ääntä. Vikakoodeja ei tule. Kone ei reagoi MAF-anturin tai labdan johdon irrottamiseen.

Milläs tästä nyt seuraavaksi lähtisi ongelmaa jäljittämään?

- F

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Tessun kansipahvi.

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Ihan identtiset viat eivät siis olleet läsnä kun moottorin purit?
Jakohihnan ajoitus voisi olla pielessä, josko ajoituksenmuuntimen aktivoituminen aiheuttaisi tuon noksahduksen. Vikakoodit pitäis ehottomasti kanssa lukea...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tessun kansipahvi.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
"Vikakoodeja ei tule".

Mutta eikös rikkinäinen MAF aiheuta juurikin sen, että ei ole vaikutusta sen irrotuksella? Jos MAF toimii (edes huonosti), sen pitäisi heikentää käyntiä SELVÄSTI kun sen ottaa irti...?

JTN
Viestit: 196
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tessun kansipahvi.

Viesti Kirjoittaja JTN »

Voima kirjoitti:Kone ei reagoi MAF-anturin
Ensin tyhmä kysymys - mikä on MAF-anturi?

Ja sitten varoitus - tietämykseni rajoittuu 8-valve tessuun.
Voima kirjoitti:Milläs tästä nyt seuraavaksi lähtisi ongelmaa jäljittämään?
- Huonoja liitoksia? Oma 75 tessu sammuili kesken ajon ilman mitään varoitusta -> konehuoneessa yhdessä moninapaliittimessä yksi huono kontakti -> abikoilla ja johdon pätkällä ohitus ja vika oli "tipo tiessään"
- Nakutuksen tunnistin?
- ECU sökö tai ECU:n liittimet huonosti paikoillaan -> ECU testeriin. Mikäs ECU näissä onkaan?
- Imunokan ajoituksen säädin?
- Tyhjäkäynnin säädin?
- Öljynpaineen tai moottorilämpöjen anturit (siis ECU:n anturit - vai käyttääkö ECU samoja antureita kuin mittaristo?)
- Kampiakselin asentotunnistin?
- Kaasuläpän asentotunnistin?
jne.

Voima kirjoitti:Kone starttaa ihan nätisti, ja kerää kierroksia, kunnes koneesta kuuluu satunnaisesti epäterve "noks" ääni. Kone ilmeisemminkin potkaisee imusarjaan. Moottori rallattaa hetken tyhjäkäyntiä vaivalloisen kuuloisesti, niinkuin osa sylintereistä ei vetäisi. Jos kone ei sammu, tekee ECU jotain, ja moottori hörähtää, käy sekunnin nätisti ja nostaa kierroksia pari tuhatta rpm.
Jotenkin anturi-, ECU- ja/tai liitos-ongelmalta kuulostaisi (ei-asiantuntijan mielipide).

"Noks" jälkeen ECU menee "paniikki-moodiin" ja tarkistaa anturit, yms.
- Jos ECU:n mielestä kaikki on OK, niin menee "kylmä-startille" (tyhjäkäyntikierrokset korkealla - väärä lämpötilatieto?).
- Jos ei ole OK, niin ECU sammuttaa moottorin.
CARF948

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tessun kansipahvi.

Viesti Kirjoittaja m.sa »

MAF (Mass Air Flow) on ilmamassamittari suomeksi.
Abarth 500 Esseesse

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Tessun kansipahvi.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Jo aiemmin mainittu ajotuksenmuuntimen ongelmat tulee mieleen. En vain itse tunne sen sisuskaluja ja öljynkulkua että tietäisin, voisiko öljynpaineen puutteesta heilahtaa ääriasentoonsa ja siitä seurata nuo ongelmat.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Tessun kansipahvi.

Viesti Kirjoittaja Epezi »

jakopään ajotuksen kanssa on hienosäädetty useampaan otteeseen
Onko kuitenkin lukituspalat ollut käytössä?

Avatar
Voima
Viestit: 31
Liittynyt: 10 Helmi 2012, 22:15
Car(s): 156 1.8TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tessun kansipahvi.

Viesti Kirjoittaja Voima »

JTN kirjoitti:Mikäs ECU näissä onkaan?
Bosch Motronic M1.5.5
- Öljynpaineen tai moottorilämpöjen anturit (siis ECU:n anturit - vai käyttääkö ECU samoja antureita kuin mittaristo?)
Eri anturi on mittaristolle ja ECU:lle. Lämpömittarikin heräsi taas henkiin, kun tuli nämäkin fiksattua tässä joskus. ECU:n anturi on termarin päällä, ja mittarin anturi kannessa edellisen takana.
Epezi kirjoitti:Onko kuitenkin lukituspalat ollut käytössä?
Tottahan toki. Epäilytti jo välillä, onko mulla jotkut väärät palat..

Tuota imunokan ajotinta on tässä ihmetelty. "Korjaamokäsikirjasta" löytyy sama informaatio ja kuva, kun tästä. Ajotuksen ei kuuluisikaan muuttua alle 1700rpm kierroksilla, tyhjäkäynnillä /pintakaasulla, eikä edes alle 40C kylmällä koneella.

Mutta tähän varsinaiseen ongelmaan taisi löytyä ratkaisu! Törmäsin jollain foorumilla juttuun siitä, että ECU säätää tyhjäkäyntiä ohjaamalla tyhjäkäyntimoottorilla kaasuläppää vain sinne päin. Kierrosluku korjataan tarkemmin oikeaksi säätämällä sytytysennakkoa. Normaalisti sen kuuluisi kai olla jotain 3-7deg. Keksin autosta oikein komean imuvuodon. Imuputki on tehty 70mm silikonputkesta, ja huohotin hengittää siksi vapaasti Huohotinputkiahan on kampikammiosta toinenkin, ei vain imuputkeen, vaan myös kaasuläpän taakse. Kone alkoi käyttäytyä, kun tämän tulppasi. Kone ilmeisesti sai tyhjäkäynnillä niin paljon ilmaa, että kierrosten hillitsemiseksi ECU viivästää kipinää YKK:n jälkeen niin paljon, että imunokkaon jo auki, ja hukkakipinä sytyttää seoksen väärässä vaiheessa, joka purkautuu imusarjaan.

Tutkimukset jatkuu ECU:n parametrien resetoinnilla ja huohotinjärjestelmän rakentelulla. Miksi noita huohotinputkia on 2? Onko venttiilikopassa joku vastaiskuventtiili tms.? Eihän ne täysin auki voi olla kahta puolen kaasuläppää alunperin.

- F

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tessun kansipahvi.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Olen täällä jossain kirjoitellut ilmeisesti vallan p*skaa tuosta ajotuksenmuuntimen kierroslukualueesta :oops: Jossain elearnissa oli jotain kieltämättä hämärää juttua. :) Toki omallakohdalla on helppo tarkistaa tuo toiminta messin avulla. Tessussa tosin mennään eri ohjausarvoilla kuin jtässässä imo. Siinä huohottimessa pitäis olla siellä kaasuläpän takana venttiili, jolloin kaasuläppä pienellä huohottaa sen kautta ja sitten suuremmallä pyynnillä huohottaa siitä suoran putken kautta läpän etupuolelta. Tuo venttiili voi mennä paskaksi myös, niinkuin kaikki.

Vastaa Viestiin