JTS:n hihnanvaihdosta
Valvoja: Moderators
JTS:n hihnanvaihdosta
Elikkäs joo. Vaihdoin viikonloppuna omaan 156:n jakohihnan ja muutama asia jäi arveluttamaan. Miten ne kiristäjät kuuluisi oikeasti asentaa ja vaatiiko ne seurakseen oikeat asennustyökalut. Tuntui vaan, että saako noita kiristimiä tarpeeksi kireälle ilman niitä erikoistyökaluja.
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: JTS:n hihnanvaihdosta
Minulla oli käytössä kiristystyökalut, jotka helpottivat hihnan saamista oikealle kireydelle. Olen ymmärtänyt, että vaihto onnistuu ilman niitäkin. Hihnankiristimistä löytyy merkit/reijät, josta pitää katsoa, että hihna on oikealla kireydellä. Pikkuisen joutui tekemään työtä, jotta sai hihnan oikealle kireydelle.
E: Olihan kyse 156:sta?
Melkein suosittelen laittamaan Alfan tiedot allekirjoitukseen tai nickin alle, jotta kaikki tietää, mistä autosta on kyse.
E: Olihan kyse 156:sta?
Melkein suosittelen laittamaan Alfan tiedot allekirjoitukseen tai nickin alle, jotta kaikki tietää, mistä autosta on kyse.
Re: JTS:n hihnanvaihdosta
Joo 156 2.0 JTS kyseessä. Tuntui vaan, että jos ne merkit olis kääntänyt kohdalleen, niin hihna olisi jäänyt aivan liian löysälle, koska hampaat ei silloin, enää ottanut kiinni kiristimeen. Sama siis molemmissa kiristimissä, niin jakohihnassa, kuin tasapainohihnassakin.
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: JTS:n hihnanvaihdosta
Hmm. kuulostaa erikoiselta, oletkohan käyttänyt oikeita merkkejä? Koska itse en kokenut vastaavaa ongelmaa.
Re: JTS:n hihnanvaihdosta
Ensinnäkin mua ihmetytti se jakohihnan kiristimen sivuttainen liike, kun kiristinhän pääsee liikkumaan vapaasti siinä urassaan varmaankin n.10mm matkan. Siirsin itse meisselin avulla kiristimen hihnan pintaan, niin että hihnaan tuli jonkin verran jännitystä. Jos olisin nyt vielä kääntänyt kiristimen merkit kohdalleen, niin hihna ei olisi enää ottanut kiristimeen kiinni.
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
- Paikkakunta: Jämsä
Re: JTS:n hihnanvaihdosta
Tässä hyvät ohjeet, käy myös JTS. Oleellinen kohta on:
Fit the 8mm pin (see tools list) into the hole next to the timing belt tensioner, and use that and a screwdriver or similar to set the tension of the timing belt to maximum (pointy indicator on tensioner points at the steel pin). Tighten the 13mm nut on the tensioner wheel.
http://home.hccnet.nl/jaap.bouma/PhaseVariator.htm
Fit the 8mm pin (see tools list) into the hole next to the timing belt tensioner, and use that and a screwdriver or similar to set the tension of the timing belt to maximum (pointy indicator on tensioner points at the steel pin). Tighten the 13mm nut on the tensioner wheel.
http://home.hccnet.nl/jaap.bouma/PhaseVariator.htm
Re: JTS:n hihnanvaihdosta
toivottavasti et vielä ole avaimesta vääntänyt...kuulostaa tekstin perusteella kohta moottoriremontilta 

Re: JTS:n hihnanvaihdosta
Kyllä on avainta käännetty ja ihan ok kireydellä se hihna on, mutta väärällä tavalla säädetty. Kuuluuko sen osoittimen muuten liikkua sitä myöten kun hihna venyy? Vanhalla hihnalla se nimittäin oli liikkunu ihan siihen alimmaiseen kohtaan mihin pääsee.
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: JTS:n hihnanvaihdosta
Kyllä sen kuuluu. Sehän on jousikuormitteinen, johon tehdään kyseisellä tavalla esijännitys.
Mulla oli tasapainoakselin kiristin päässyt kokonaan "pettämään", kun hihna oli jo totaalisen löysä. Tämä tapahtui 54tkm(2,5vuotta) edellisestä hihnanvaihdosta. Jakohihna oli vielä ihan asiallisella tiukkuudella, joten näiden kanssa on syytä olla suhteellisen tarkkana.
Mulla oli tasapainoakselin kiristin päässyt kokonaan "pettämään", kun hihna oli jo totaalisen löysä. Tämä tapahtui 54tkm(2,5vuotta) edellisestä hihnanvaihdosta. Jakohihna oli vielä ihan asiallisella tiukkuudella, joten näiden kanssa on syytä olla suhteellisen tarkkana.
Re: JTS:n hihnanvaihdosta
Ok. Tämä selkeyttikin paljon. Huomenna siis koppa auki ja kiristimet kohdalleen. Tuo aiempi 8mm tappi olikin hyvä idea.