75 Twinsparkin venttiilinajoituksen muunnin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Injun
Viestit: 32
Liittynyt: 28 Tammi 2004, 19:44
Paikkakunta: Tervakoski

75 Twinsparkin venttiilinajoituksen muunnin

Viesti Kirjoittaja Injun »

Onkos kukaan muu testaillut ajoituksenmuuntimen toimintaa? Oma autoni ei vaikuta mitenkään erityisen nuhaiselta, mutta päätin kuitenkin testailla, miten variaattori ja solenoidi toimii.

Kun kierrokset nousevat yli 1200rpm, motronicin ohjaama rele antaa minulla vain lyhyen, n. puolen sekunnin pituisen 12V impulssin solenoidille. Alfan korjaamomanuaaleja ja nettisivuja tutkiskelemalla (http://www.clanger9.org.uk/alfa/engine/vvt.html) olen saanut käsityksen, että soleneidille pitäisi mennä jatkuva 12V kun kierrokset ovat 1200rpm yläpuolella.

Voisikohan tästä päätellä, että motronicin boksissa on häikkää, sillä kokeilin uudella releellä, ja toiminta on täysin samanlainen. Vain puolen sekunnin vilkahdus testerilampussa kun kierrokset nousevat.

Jos on tosiaan niin, että solenoidille kuuluisi mennä jatkuva 12V, voisin kokeilla ohittaa motronicin ja laittaa releelle manuaalisen herätevirtakytkimen kojelautaan (laitan kytkimelle etiketiksi vaikka "turbo boost", tai jotain) . Ei oikein huvita ostaa uutta ohjausboksia näin mitättömän häiriön vuoksi.

Vai olenko käsittänyt väärin, ja motronicin on tarkoituskin antaa vain lyhyt impulssi?

Avatar
miki
Viestit: 100
Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja miki »

Sellanen käsitys on että motronic säätelee ajoitusta muittenkin parametrien mukaan kun vain kierrosluvun. Paikallaan kaasuttelemalla ei välttämättä näe toimiiko se kunnolla. Parhaiten varmaan pääsee jyvälle kun vetää ylimääräisen johdon ajoituksenmuuntimen liittimistä kabiinin puolelle testilamppuun ja käy ajamassa lenkin :-D , siinä näkee missä tilanteessa säätö on päällä ja millon ei.

Avatar
Injun
Viestit: 32
Liittynyt: 28 Tammi 2004, 19:44
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja Injun »

Kävin äsken testilenkillä käyden välillä irrottamassa solenoidin piuhan ja taas laittamassa takaisin. Kyllähän se muunnin tuntuu kuitenkin toimivan. Piuhat irrotettuna moottori tuntui menettävän keskialueen vääntöä ja kaasun tallaaminen voimisti vain imuääniä. Auto vain booasi, eikä kiihtynyt totutusti. Eroa ei tosin ainakaan lyhyellä testiajolla huomannut kuin täyskaasukiihdytyksissä.

Täytyy vielä myöhemmin kytkeä tuollainen ajonaikainen testivalo. Mutta olisin tosiaan odottanut, että solenoidin kuuluisi olla aina jännitteellinen muulloin kuin tyhjäkäynnillä. Toisaalta olisin yllättynyt, jos muunnin olisi oikeasti jämähtänyt tyhjäkäyntialueelle, sillä auto kumminkin kerää kolmatta sataa mittarinopeutta, ja Ahveniston pääsuoralla saa kerättyä n. 150km/h.

Olisihan se mukava, jos joku vielä jaksaisi mittailla jänöjä omasta solenoidistaan :P

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Hehee, muitakin hulluja :mrgreen:
Mulla oli 90i:ssä ledi kojelaudassa kertomassa milloin muunnin on toiminnassa.. ihan hauska seurailla, täytyy varmaan laittaa tohon TS:iinkin :lol:
- Alfaholic -

Avatar
Injun
Viestit: 32
Liittynyt: 28 Tammi 2004, 19:44
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja Injun »

No niin, eilinen mysteeri alkaa kääntyä päivänselväksi asiaksi. Vaikkei sitä missään dokumenteissa ilmeisesti mainita, myös imusarjan alipaineanturi (tms. en tajua moottorinohjauksesta lähes mitään) on juonessa mukana, ja ajoituksen muunnin toimii vain ja ainoastaan silloin, kun moottoria kuormitetaan. Tasakaasulla nokka siis ilmeisesti toimii aina ekoasennossa.

Tähän tuloksen päädyin, kun ajelin lenkin ohjaamoon vedetyn testilampun kanssa. Nyt voin lähteä juhannusajelulle rauhallisin mielin, kun tiedän, että Alfan VTEC™ toimii niin kuin pitääkin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei siinä imusarjassa taida alipaineanturia (Manifold Air Pressure, MAP) olla, sen sijaan siellä on läppätyyppinen ilmamäärämittari (Manifold Air Flow, MAF).
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Injun
Viestit: 32
Liittynyt: 28 Tammi 2004, 19:44
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja Injun »

Jep, tätä se teettää, kun on edelliset kolme vuotta körötellyt pelkästään tuplalorttojen siivittämänä.

Vastaa Viestiin