Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Mouru
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Marras 2014, 14:11
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0TS

Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mouru »

Ongelmana on kaksi kuuluisaa merkkivaloa mittaristossa. Eli Abs- ja airbagin valot palavat. Alfadiagilla on päästy sen verran että absia tutkimaan ja vaihdan yhden anturin vielä vaikka yleismittarilla mitattuna anturi kuitenkin pitäisi pelata. Myös anturi ja vetarin kehä pestiin, muttei vika nollaannu. Pitääkö se valo kuitata vai lähteekö toimiessaan pois? Airbagin eculle ei edes diagilla päästy ja johtoja tutkiskeltua huomattiin edellisen omistajan jäljiltä yksien johtojen olevan oikosulussa. Liekkö palanut jo koko ecu vai onko mahdollista resetoida?

Monta päivää hakua käyttäny ja lukenu ongelmista muttei vastausta oikein tahdo löytyä siksi ajattelin kirjoittaa. Kaikki apu siis kelpaa ! :) Ja jos alfavelhoja Joensuun lähistöltä löytyy niin vaivastakin maksan :)

Käykös tuohon muuten multiscan u581 OBD2 kun ei tahdo saada edes yhteyttä koko autoon?

Alkaa hermo aika lujilla alfan kanssa olla joten :drinking:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

ABS on näissä magneettikehällä, laakerissa itsessään siis magneetti jota anturi lukee. Miten mitattu anturi(t)?

Airbagi on aina näissä enempi tai vähempi hankala, eikä kaikkiin vehkeisiin tunnu pääsevän edes Multiecuscanilla sisään, vaikka pitäisi - itselläni on multiecuscan + KKL-dippikytkinpiuhahärpäke ja tällä pääsee, jos ECU vastaa ylipäänsä.
Oliko ihan vahinko-oikonen, vai näyttikö tarkoitukselliselta? Onko pelkääjän bagia?

Mouru
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Marras 2014, 14:11
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0TS

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mouru »

Aquatica kirjoitti:ABS on näissä magneettikehällä, laakerissa itsessään siis magneetti jota anturi lukee. Miten mitattu anturi(t)?

Airbagi on aina näissä enempi tai vähempi hankala, eikä kaikkiin vehkeisiin tunnu pääsevän edes Multiecuscanilla sisään, vaikka pitäisi - itselläni on multiecuscan + KKL-dippikytkinpiuhahärpäke ja tällä pääsee, jos ECU vastaa ylipäänsä.
Oliko ihan vahinko-oikonen, vai näyttikö tarkoitukselliselta? Onko pelkääjän bagia?

Anturit mitattu yleismittarilla vastusarvolla ohmiasteikolla 20 tai 200 En varma nyt ole. 10.82 apukuski ja 10.91 kuskin puolen arvot. Ainakin mitä nettiä selasin niin arvon pitäsi mitatessa lähteä nousemaan josta näkee että olisi hajalla. Kuskin puolen anturi siis uusi jo. Airbagin johdot oli mielestäni vahinko-oikosissa. Sieltä boksin vierestä. Entinen omistaja purkanut koko sisustan ni irrottanut lähes kaiken. Löytyy pelkääjän bagi. Voiko se hajonnut kellojousi estää pääsyn tai herjätä moista.? Tai onko tietoa miten näkis että onko kunnossa vai hajalla?

Mouru
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Marras 2014, 14:11
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0TS

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mouru »

http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=57511 tuommosen ohjeen löysin. Ajattelin tuota vielä testata jos joskus saan nuo absit toimimaan. :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Viallinen kellojousi aivan takuulla vaikuttaa vikavaloon, mutta en usko sen vaikuttavan eculle pääsyyn. Et listaa missäpäin olet, niin ei paikalliset alfistit voi tarjota testeriapua... Monella on toimivia komboja täällä.
Pääsetkö absään testerillä? Se voisi kertoa tarkemmin vikaa, jos ei moottorinohjauksen kautta tule ilmoa. Nyt en muista pitikö näissä edes tulla sitä kautta vai pitikö rankasti ottaa yhteys jarruihin, mielikuva on siitä että piti.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Finest »

Kenen valmistama airbag yksikkö/tyynyt?
Kellojousi ei vaikuta ecun lukemiseen.
Obd tosiaan vaatii dippikytkimen tai rautalankavirityksen, jos meinaa muutakin kuin moottorin (muistaakseni) ecu lukea.

Mouru
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Marras 2014, 14:11
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0TS

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mouru »

Joo viat saatiin korjattua. :) Uusi absin anturi ja johtojen kääntö oikeinpäin sammutti absin valon. Vikaa tosin saatiin jahdata mittaristolle asti, josta huomasimme airbagin ledin kytkennän abs:n lediin. Noh nyt on leima, mutta vielä yksi vika haittaa. Öljyä vuotaa siitä öljynsuodattimen ja lauhuttimen kohdasta niin että sotkee etuvanteen ajossa. Vaihdoin lauhuttimelle uuden tiivisteen ja laitoin suodattimen huolellisesti uusiks eikä öljyn tulo loppunut. Vuotaa näköjään jostain muualta vaikka näyttäs valuvan lauhuttimen juuresta. Onkos kellään muulla tiputellu sieltä että tietäs mistä purkaa??

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onko öljynsuodattimen jalka tiukasti kiinni? Saa kiristettyä, kun öljynsuodatin on irti. Öljynsuodattimen juuressa on muistaakseni 26mm kanta, ihan siis siinä öljynsuodattimen kierteen juuressa. Itselläni on siitä kerran vuotanut....

Mouru
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Marras 2014, 14:11
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0TS

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mouru »

Joo sitä oon kiristäny tai jo kolmesti kasannu ja vaihdoin sinne lauhuttimen ja rungon väliin uuden tiivisteenkin. Hermo menee muttei se auta ku tutkia. :D

Mouru
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Marras 2014, 14:11
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0TS

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mouru »

Nyt sitten katkes jakopäänhihna ja venttiileistä 6kpl kieroon. :evil: :evil:


Olisko kellään tietoa kannen kiristysmomenteista? En löytänyt kuin kannenpulteille, mutta entäs nokan pultit?

marpet
Viestit: 105
Liittynyt: 24 Marras 2011, 12:41
Car(s): Alfa romeo breda 3.2

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja marpet »

8)
Viimeksi muokannut marpet, 12 Maalis 2015, 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mouru
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Marras 2014, 14:11
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0TS

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mouru »

marpet kirjoitti:2o Nm, 40 Nm , 90astetta+ 90 astetta + 90 astetta

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tuolla momentilla tuskin kannattaa niitä nokan pultteja vetää kiinni.
VMP

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja palkus »

nekkujen pukkien m7 pultit 13-16Nm tai 14-17Nm, riippuen vähän, että mistä kohtaa elearnia katsoo. :) Tarkkaa on. :lol:

marpet
Viestit: 105
Liittynyt: 24 Marras 2011, 12:41
Car(s): Alfa romeo breda 3.2

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja marpet »

Juu tuossa tulikin luku virhee, kun asiakaat tuossa pyörivät jaloissa.
Ei kannata ei vääntä ne olivatkin kansipahvin arvot, sorry. 8)
Autodata: 13-16Nm nokka-akselin kannati/kansi, nokka-akselin keinuvipujen kansi 8-10Nm

Mouru
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Marras 2014, 14:11
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0TS

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mouru »

Mutta entäs nokkapukkien pultit? Pitääpä tarkistaa pahvista vielä :)

Mouru
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Marras 2014, 14:11
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0TS

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mouru »

Just tulikin vastaus. Kiitti :) arvelinkin niiden olevan jossain 20nm tietämillä. elearnin asensin muttei italia vielä taivu :)

Mouru
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Marras 2014, 14:11
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0TS

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mouru »

Liekkö miten tärkeitä ne kiilat nokkapyörässä ja kampiakselin pyörässä kun oli samalla ne hajottanu. ??


Ei kellään Joensuussa satu olemaan ajoitustyökaluja alfaan lainaan?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eiköhän ne kiilat ole aika tärkeät, pitää hammaspyörät paikallaan...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja palkus »

Mouru kirjoitti:Liekkö miten tärkeitä ne kiilat nokkapyörässä ja kampiakselin pyörässä kun oli samalla ne hajottanu.
:shock:
Ei kellään Joensuussa satu olemaan ajoitustyökaluja alfaan lainaan?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Finest »

Vaatinee vähän voimaa, jos hihnapyörän kiila on samaa luokkaa kuin V6:ssa.
Kiilathan ne pyörät pitää paikallaan.

Tsekkasitko jo alakerran?

Mouru
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Marras 2014, 14:11
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0TS

Re: Alfa Romeo 158 TS -98 Ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mouru »

No ne kiilat näyttää aika onnettomilta minusta. Ainakin kampiakselilla. Nokanpyörän pultti lähti käsin auki kun oli kansi pöydällä niin tuntuu ettei ole kiinnikkään ollu tai aika löysällä sitten.

Tsekkasin ja näytti että kunnossa olevan.

Vastaa Viestiin