2.0 TS käyntiin pakkasella?
Valvoja: Moderators
2.0 TS käyntiin pakkasella?
Moi!
Miten hyvin teidän 2.0 TS:t lähtee pakkasilla käyntiin? Oma facelift-147 oli joulun pyhät ulkona lumikinoksen alla ja tänä aamuna yli kaksi tuntia johdon päässä. Silti käynnistäminen -15 asteen pakkasessa oli yhtä tuskaa. Juuri ja juuri jaksoi startti pyörittää sen verran, että hörähti käyntiin. Veikkaan, että -20 jättäisi auton jo kylmäksi. Onkohan akku tullut tiensä päähän tai (orkkis)lohkolämppäri liian heikkotehoinen tai rikki? Öljy on Selenia Racing 10W60.
t: Anssi
Miten hyvin teidän 2.0 TS:t lähtee pakkasilla käyntiin? Oma facelift-147 oli joulun pyhät ulkona lumikinoksen alla ja tänä aamuna yli kaksi tuntia johdon päässä. Silti käynnistäminen -15 asteen pakkasessa oli yhtä tuskaa. Juuri ja juuri jaksoi startti pyörittää sen verran, että hörähti käyntiin. Veikkaan, että -20 jättäisi auton jo kylmäksi. Onkohan akku tullut tiensä päähän tai (orkkis)lohkolämppäri liian heikkotehoinen tai rikki? Öljy on Selenia Racing 10W60.
t: Anssi
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
lyhyesti: hyvinanssi_ok kirjoitti:Moi!
Miten hyvin teidän 2.0 TS:t lähtee pakkasilla käyntiin? Oma facelift-147 oli joulun pyhät ulkona lumikinoksen alla ja tänä aamuna yli kaksi tuntia johdon päässä. Silti käynnistäminen -15 asteen pakkasessa oli yhtä tuskaa. Juuri ja juuri jaksoi startti pyörittää sen verran, että hörähti käyntiin. Veikkaan, että -20 jättäisi auton jo kylmäksi. Onkohan akku tullut tiensä päähän tai (orkkis)lohkolämppäri liian heikkotehoinen tai rikki? Öljy on Selenia Racing 10W60.
t: Anssi

yli 30 pakkasasteen kelistä lähtee ilman lämmitystä kunhan on akku kunnossa ja oikeanlaiset rasvat koneessa... sama useamman yksilön kohdalla koettu kun ei aina pääse lämmittämään.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Eikös tuolle tessulle kelpaa notkeampikin vaseliini, ei varmaan Suomen talvessa tarvita noin jämäkkää rasvaa.anssi_ok kirjoitti:Öljy on Selenia Racing 10W60.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Niinno, onko sitten koneessa muuten riittävä ja sisällä pysyvä Valvolinen Max-Life 10-40 sitten kylmänä sen notkeampaa. En tiedä, mutta viime talvena vähän heikollakin akulla koko talvi ilman tolpan käyttöä, eikä ongelmia.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- stikkaaj
- Viestit: 107
- Liittynyt: 12 Marras 2012, 18:26
- Car(s): Ducati S2R1000 ex: 147 2.0 Facelift
- Paikkakunta: JKL
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Samat öljyt, sama kone ja hyvin käynnistyy. Laittaisin akun vaihtoon jos noin tuskaiselta kuulostaa.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Tuskin tuo on merkittävästi notkeampaa, mutta laadukas 5W-40 voisi jo olla.Alfissimo kirjoitti:Niinno, onko sitten koneessa muuten riittävä ja sisällä pysyvä Valvolinen Max-Life 10-40 sitten kylmänä sen notkeampaa. En tiedä, mutta viime talvena vähän heikollakin akulla koko talvi ilman tolpan käyttöä, eikä ongelmia.
Tietysti jos auto on ennen käynnistynyt herkemmin niin akkua kannattaa ainakin epäillä. Tuo nykyinen öljy vaan on ihan tarpeettoman paksua niin sitä vaihtamalla voisi asiaa myös edesauttaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
2.0TS 156 '99 lähti ilosesti vielä liki kolmenkympin pakkasessa ilman esilämmitystä - mutta akku tosiaan oli sentään ihan OK.
Ei mitään eroa 10W-60:n ja 5W-40:n kanssa ollut käynnistyvyydessä pakkasella - 10W60 sentään kesti koneen sisällä, eikä väkisin lähtenyt ulkoilemaan...
1.8TS 156 '03 lähti iloisesti, oli sitten 0W-30iä tai 10W-40:iä. Pakkasta jotain -26, ei mitään ongelmia kummallakaan (paitsi että se 0W ei kestänyt koneessa edes vaihtoväliä...)
Muistaakseni tuo Selenia Racingin jähmepiste oli jossain -35asteen nurkilla? Eli ei pitäisi olla mitään hätää, eikä merkitystä ohkasemmalla litkulla.
Paitsi se todennäköinen skenaario, että se ohkasempi leikkiöljy ei siellä koneessa vaan kestä. Valvolinen 10W-40 ei kylmäpäältään juoksevampi ole, mutta hyväksi todettu sekin on.
Ei mitään eroa 10W-60:n ja 5W-40:n kanssa ollut käynnistyvyydessä pakkasella - 10W60 sentään kesti koneen sisällä, eikä väkisin lähtenyt ulkoilemaan...
1.8TS 156 '03 lähti iloisesti, oli sitten 0W-30iä tai 10W-40:iä. Pakkasta jotain -26, ei mitään ongelmia kummallakaan (paitsi että se 0W ei kestänyt koneessa edes vaihtoväliä...)
Muistaakseni tuo Selenia Racingin jähmepiste oli jossain -35asteen nurkilla? Eli ei pitäisi olla mitään hätää, eikä merkitystä ohkasemmalla litkulla.
Paitsi se todennäköinen skenaario, että se ohkasempi leikkiöljy ei siellä koneessa vaan kestä. Valvolinen 10W-40 ei kylmäpäältään juoksevampi ole, mutta hyväksi todettu sekin on.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Aquatica kirjoitti:leikkiöljy

Taas tulee semmoista faktaa että oksat pois

Meinaatko että öljy on jähmepisteeseen asti lämpötilasta riippumatta yhtä juoksevaa?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Täyssynteettinen 5W-40 koneeseen jos paljon tulee kylmästartteja ja hyvä akku niin kyllä lähtee!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Hyvänkin akun tarttee sitten olla latingissa ja pätkäajo taltuttaa akun helpostikin etenkin pakkasilla, jos auto seisoo pihalla. Millaista ajoa autolle tulee?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Lähes 10 vuoden Alfa 156/147 kokemuksella voin sanoa että täyssynteettinen 5W40 on todella varma ja hyvä öljy niin tessulle kuin bussolle. Ja 2.0 TS on hyvä lähtemään myös pakkasella käyntiin kunnossa ollessaan eli todennäköisesti akku on tiensä päässä.
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
10w-60 selenialla tuo meidän ts on lähtenyt käymään omin voimin n. -35 asti, kun Porissa ei tuon alkana ole kylmempiä pakkasia ollut.
Pohjoisessa kappa samalla litkulla lähti -39 pakkasessa aamulla käymään ilman apuja ja mulla oli öljypurkki takalaatikossa josta kokeilin että valuuko öljy vai ei => liikkui joten laite kylmiltään käymään.
Käynnistykseen saattaa auttaa lohkarin poisotto 5 minuuttia ennen starttia.
Selenia on ihan hyvä öljy sinne (ja jts:ään)
Pohjoisessa kappa samalla litkulla lähti -39 pakkasessa aamulla käymään ilman apuja ja mulla oli öljypurkki takalaatikossa josta kokeilin että valuuko öljy vai ei => liikkui joten laite kylmiltään käymään.
Käynnistykseen saattaa auttaa lohkarin poisotto 5 minuuttia ennen starttia.
Selenia on ihan hyvä öljy sinne (ja jts:ään)
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Leikkiöljy koskien siis näitä SuperHyper-FuelEconomy-Megaviherpiipertäjä-Maailmanpelastus(yms) öljyjä. Eli mm. nuo superhypermegapienen kitkan öljyt. Eli mm. tuo 0W30 cassu, jota en voi suositella ensimmäiseenkään TS:ään koko planeetalla. Enkä kyllä oikeestaan mihinkään muuhunkaan. Siinä leikkiöljy.Tuomas K kirjoitti:Aquatica kirjoitti:leikkiöljy![]()
Taas tulee semmoista faktaa että oksat pois![]()
Meinaatko että öljy on jähmepisteeseen asti lämpötilasta riippumatta yhtä juoksevaa?
Mutta itse kysymykseen; tottakai on eroja - valmistajien välillä paljonkin. Mutta eikö tästä olla aika tarpeeksi jauhettu öljytopicissa, jossa niitä tutkimus/testituloksiakin jaeltu?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Vaan miten tämä liittyy viestiketjun aiheeseen? No ei tietysti mitenkäänAquatica kirjoitti:Leikkiöljy koskien siis näitä SuperHyper-FuelEconomy-Megaviherpiipertäjä-Maailmanpelastus(yms) öljyjä. Eli mm. nuo superhypermegapienen kitkan öljyt. Eli mm. tuo 0W30 cassu, jota en voi suositella ensimmäiseenkään TS:ään koko planeetalla. Enkä kyllä oikeestaan mihinkään muuhunkaan. Siinä leikkiöljy.

Niitä on muuten semmoisiakin moottoreita jotka on suunniteltu käyttämään ohuita öljyjä ja jonkun 10W-60 vaseliinin kaataminen semmoiseen tekee varmaa tuhoa. 10W-60 on siis leikkiöljy?
Ideologiset preferenssit joidenkin viskositeettien puolesta on kauniisti sanottuna koomisia

- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Valvolinen MaxLife 10w40:stä kokemuksia tessussa ja hyvin on lähtenyt käyntiin jos vaan akussa on virtaa. Jähmeäähän se varmasti rupee olemaan ilman lämmitystä yli 20 asteen pakkasessa. Öljyistä mitään ymmärtämättömänä olen vältellyt 0W ja jopa 5W -öljyjä sillä kuvitelmalla, että vanhat tessut tuppaa syömään tai tyrkkimään pihalle niitä.
Bussossa LiquiMolyn 10w60:t sisällä, mutta sitä en ole näillä viime päivien jopa 20 asteen pakkasilla raaskinut käynnistää, kun ei ole ollut pakko. Siinä kun ei ole lämppäriä. Mutta 15 asteen pakkasella lähti tosi nätisti käyntiin uudella akulla ja erityisesti kiinnitin huomiota siihen, että ääni ei kuulostanut ollenkaan pahalta, kuten esim. tessussa joskus kylmänä kuulostaa. Vois jopa sanoa, että pyöri varsin kauniin pehmeällä äänellä heti startista lähtien.
Bussossa LiquiMolyn 10w60:t sisällä, mutta sitä en ole näillä viime päivien jopa 20 asteen pakkasilla raaskinut käynnistää, kun ei ole ollut pakko. Siinä kun ei ole lämppäriä. Mutta 15 asteen pakkasella lähti tosi nätisti käyntiin uudella akulla ja erityisesti kiinnitin huomiota siihen, että ääni ei kuulostanut ollenkaan pahalta, kuten esim. tessussa joskus kylmänä kuulostaa. Vois jopa sanoa, että pyöri varsin kauniin pehmeällä äänellä heti startista lähtien.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Sitten on jo leikkimoottorikin kyseessäTuomas K kirjoitti:Vaan miten tämä liittyy viestiketjun aiheeseen? No ei tietysti mitenkäänAquatica kirjoitti:Leikkiöljy koskien siis näitä SuperHyper-FuelEconomy-Megaviherpiipertäjä-Maailmanpelastus(yms) öljyjä. Eli mm. nuo superhypermegapienen kitkan öljyt. Eli mm. tuo 0W30 cassu, jota en voi suositella ensimmäiseenkään TS:ään koko planeetalla. Enkä kyllä oikeestaan mihinkään muuhunkaan. Siinä leikkiöljy.![]()
Niitä on muuten semmoisiakin moottoreita jotka on suunniteltu käyttämään ohuita öljyjä ja jonkun 10W-60 vaseliinin kaataminen semmoiseen tekee varmaa tuhoa. 10W-60 on siis leikkiöljy?
Ideologiset preferenssit joidenkin viskositeettien puolesta on kauniisti sanottuna koomisia

Sillähän se liittyi, että oli vaan vastaus. Tottakai pitäisi mennä suositusten mukaan, mutta väitökseni koski lähinnä sitä, ettei se kylmäjuoksevuus oikeasti kovin ihmeellisesti eroa. Halpa 10W-60 tarjoaa -31, kun halpa 0W tarjoaa -35. Ei ole kovin suuri ero? Tietysti kallis 10W ja kallis 0W on ihan eri lukemissa halpoihin nähden. Tai voi olla, ei ole välttämättä.
Mutta pointti oli alunperin se, että kyllä ehjä tessu ehjällä akulla lähtee aivan nätisti käyntiin niin 10W kuin 5W-öljyilläkin, mutta noita "talviöljyiksi" joskus kutsuttuja 0W-xx kannattaa välttää, kun eivät ole enää edes melkein suositeltuja öljyjä. Ei niitä viskositeettisuosituksia huvikseen tehtaalla tehdä. Hyvä 5W-40 saattaa kestää koneessa, mutta itse en sellaista vielä löytänyt kahden tessun kokemuksella; toisessa pysyi kaikki 10W:t sisällä ja toisessa oli sisälläpysyminen hankalaa myös sillä, mutta selvästi parempaa kuin 0W tai 5W-litkulla. Ja tuossa jälkimmäisessäkin varmaan alkoi oireilu 0W:n jälkeen, syy vai seuraus - en tiedä.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Älkää jaksako...
Ohuemmalla öljyllä se startti pyörittää herkemmin, mutta hyvällä akulla jaksaa pyöriä sillä jäykemmälläkin, silti täysin riittävällä öljyllä. Ainakaan omien kokemusten valossa en koe tarpeelliseksi vaihtaa talveksi notkeampaan öljyyn sillä uhalla, että sitä vahingossakaan olisi pakko jatkuvasti kytätä ja lisättävä.
Ohuemmalla öljyllä se startti pyörittää herkemmin, mutta hyvällä akulla jaksaa pyöriä sillä jäykemmälläkin, silti täysin riittävällä öljyllä. Ainakaan omien kokemusten valossa en koe tarpeelliseksi vaihtaa talveksi notkeampaan öljyyn sillä uhalla, että sitä vahingossakaan olisi pakko jatkuvasti kytätä ja lisättävä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
kunnossa oleva akku,suht ok:t öljyt,jäähdytinnesteet ei kiintoveden olomuodossa.
Lisää pashan jauhantaa
Mikä kunnossa oleva moottori ei lähde käyntiin pakkasella?Veikkaampa ettei montaa löydy
Eriasia on mitkä hyytyy ajossa,niitä alkaakin sitten löytyä.katkerana pösö miehenä valitettavan yleistä tietyissä moottoreissa.Eikä tilannetta auta,että ongelmaan haettu maahantuojan/käyttäjien toimesta montakin erilaista ratkaisua ongelman kitkemiseksi.toiset ehkä toimii,toiset ei.Hankalaa vain käytetyn ostajan kannalta.mm:erilaisia öljykorkkeja vaihdettu näihin ainakin 3 eri variaatiota maahantuojan toimesta.
Tulipa avautuminen,joka ei liity aiheeseen
Lisää pashan jauhantaa

Mikä kunnossa oleva moottori ei lähde käyntiin pakkasella?Veikkaampa ettei montaa löydy

Eriasia on mitkä hyytyy ajossa,niitä alkaakin sitten löytyä.katkerana pösö miehenä valitettavan yleistä tietyissä moottoreissa.Eikä tilannetta auta,että ongelmaan haettu maahantuojan/käyttäjien toimesta montakin erilaista ratkaisua ongelman kitkemiseksi.toiset ehkä toimii,toiset ei.Hankalaa vain käytetyn ostajan kannalta.mm:erilaisia öljykorkkeja vaihdettu näihin ainakin 3 eri variaatiota maahantuojan toimesta.
Tulipa avautuminen,joka ei liity aiheeseen

- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Avaimesta lähtee käyntiin jos vain akku on kunnossa ja hyvässä latingissa. Kokeiltu yli 30 asteen pakkasiin asti.
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Jahas tästähän onkin kehkeytynyt mielenkiintoinen keskustelu! Ajo on tosiaan enimmäkseen pätkäajoa 35 km/siivu. Pitääpä laittaa akun uusiminen listalle.
Olis ehkä pitänyt jättää se öljy kokonaan mainitsematta.
Hyvät uudet vuodet koko jengille!
Olis ehkä pitänyt jättää se öljy kokonaan mainitsematta.

Hyvät uudet vuodet koko jengille!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Öljy on arka aihe
. Luulisi kyllä että 35km siivu riittää pitämään akkua normaalisti latingissa, eli eiköhän se tosiaan ole vaihdon tarpeessa.

Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Onks jollain oikeesti joku ehjä ruiskubensavehje ollu lähtemättä käymään kovallaki pakkasella? Vähän epäilen...
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
O. Lancia Prisma 1.6 I.E. jätti käynnistymättä -25c + tuulinen ilma, eikä lämmitystä. Ei lähtenyt, vaikka kuinka apuvirralla sahattiin. Ei saanut bensaa, joten jossain oli jäätä ja seuraavana päivänä, samoissa oloissa tunti lohkolämppärissä ja sisäilmapuhallin pellin alla sai aparaatin virkoamaan.
Mikä lie oli, kun tuolla samalla Lancialla sekä Alfa 164 TS:lla kuitenkin kylmemmästäkin autettiin Parolannummella kakkakoppagolfit & munakadetit käyntiin viikon parkissa olon jäljiltä.
Mikä lie oli, kun tuolla samalla Lancialla sekä Alfa 164 TS:lla kuitenkin kylmemmästäkin autettiin Parolannummella kakkakoppagolfit & munakadetit käyntiin viikon parkissa olon jäljiltä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
No ei se periaattees sillon kunnossa oo ollu jos vaikka suuttimet on ollu jäässä, koska ei se vesi siellä sisällä kuulu olla...Alfissimo kirjoitti:O. Lancia Prisma 1.6 I.E. jätti käynnistymättä -25c + tuulinen ilma, eikä lämmitystä. Ei lähtenyt, vaikka kuinka apuvirralla sahattiin. Ei saanut bensaa, joten jossain oli jäätä ja seuraavana päivänä, samoissa oloissa tunti lohkolämppärissä ja sisäilmapuhallin pellin alla sai aparaatin virkoamaan.
Mikä lie oli, kun tuolla samalla Lancialla sekä Alfa 164 TS:lla kuitenkin kylmemmästäkin autettiin Parolannummella kakkakoppagolfit & munakadetit käyntiin viikon parkissa olon jäljiltä.

-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Itellä lähteny kaasarivekottimet vielä paremmin pakkasessa kuin ruiskulaitteet. Niille riittää kunnossa yks puristustahdin yli pyöräytys, ruisku vaatii muutaman että anturit herää. Tietty just oikeenlainen kaasunpolkasu kanssa. Mut kärjetön sytkä on kyl ihan fiksu keksintö, ruiskusta en oo aina niin vakuuttunut. Paitsi jos se on mekaaninen.
Mirafiori oli ainoita lämmittämättömiä, joka Vantalla lähti 90-luvulla kerrostalon parkista käyntiin kun mittarissa -35.
Ramchargerissa oli paska akku jolla irtos max 3 pyöräytystä talvella, mutta aina sekin lähti viimeistään sillä kolmannella käyntiin. Kumma ei silloin miettinyt yhtään et pitäis akku vaihtaa saati jotenkin varautua. Ei ollu edes kännyköitä siihen aikaan. Ne oli vaan realiteetteja ettei voi olla 100-varma että auto lähtee käyntiin, talviautoilu on sellaista. Ei sitä voinut kotiinkaan jäädä itkemään. Mut siihen aikaan sai ehkä paremmin apua ventovierailtakin, kuka tahansa antoi apuvirtaa kun meni kysymään.
Kun päästiin lopullisesti karkuun intistä -93 syksyllä, Dodge oli taas ainoita joka lähti suosiolla käyntiin siinä arktisessa säässä pari viikkoa seistyään. En jäänyt jakelemaan virtaa vaan pakenin äkkiä paikalta, sen verta "lämmöllä" ajattelin palvelusajasta ja -tovereista että jäätyköön korolloihinsa.
Mirafiori oli ainoita lämmittämättömiä, joka Vantalla lähti 90-luvulla kerrostalon parkista käyntiin kun mittarissa -35.
Ramchargerissa oli paska akku jolla irtos max 3 pyöräytystä talvella, mutta aina sekin lähti viimeistään sillä kolmannella käyntiin. Kumma ei silloin miettinyt yhtään et pitäis akku vaihtaa saati jotenkin varautua. Ei ollu edes kännyköitä siihen aikaan. Ne oli vaan realiteetteja ettei voi olla 100-varma että auto lähtee käyntiin, talviautoilu on sellaista. Ei sitä voinut kotiinkaan jäädä itkemään. Mut siihen aikaan sai ehkä paremmin apua ventovierailtakin, kuka tahansa antoi apuvirtaa kun meni kysymään.
Kun päästiin lopullisesti karkuun intistä -93 syksyllä, Dodge oli taas ainoita joka lähti suosiolla käyntiin siinä arktisessa säässä pari viikkoa seistyään. En jäänyt jakelemaan virtaa vaan pakenin äkkiä paikalta, sen verta "lämmöllä" ajattelin palvelusajasta ja -tovereista että jäätyköön korolloihinsa.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Tällä palstalla on öljykriisejä nähty useinkinPolforea kirjoitti:Öljy on arka aihe.

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Muistaakseni -38C oli alin lämpötila josta tuollainen päräytettiin käyntiin ilman lämmitystä. Ei ollut ihan kivuttoman kuuloista. Nykyisten laitteiden aikana ei ole ollut oikein kunnon pakkasia, mutta ainakin tuo -95 Punto 60 lähti ihan suosiolla -35C:ssa. Samaa luokkaa on ollut lämpötila, kun -88 Themaa on vuosien aikana tullut starttailtua. Ja nämä kaikki siis ilman lämmitystä.Alfissimo kirjoitti:O. Lancia Prisma 1.6 I.E. jätti käynnistymättä -25c + tuulinen ilma, eikä lämmitystä. Ei lähtenyt, vaikka kuinka apuvirralla sahattiin.
Edit: Ja otsikon aihetta viistäen, video 75 TS:n kylmäkäynnistyksestä. Taisi olla jonku forumilaisen?
https://www.youtube.com/watch?v=HljovKWJrNo
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
2.0 TS käyntiin pakkasella?
Mun '03:n Punton akku ei jaksa pyörittää Fireä käyntiin noissa pakkasissa kuin yhden seisotetun päivän jälkeen. Kaksi päivää -32 on käytännössä raja. Vastaavasti viikko jossain -28:ssa ei vielä menoa haittaa. Eli selvästi tuo muistaakseni 45:en akku antautuu noilla kintailla, apuvirralla ei ongelmia.mutt kirjoitti:ainakin tuo -95 Punto 60 lähti ihan suosiolla -35C:ssa.
-Tazio
Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Onko siinä akun vaihdossa mitään erikoiskommervenkkejä muuten kuin johdot irti, akku ulos ja sisään, johdot kiinni?
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Radion koodi talteen/esille ennen sitä?
Jos pitää akun irti puoli tuntia, nollaantuu näppärästi myös opitut arvot moottorinohjauksesta.
Jos pitää akun irti puoli tuntia, nollaantuu näppärästi myös opitut arvot moottorinohjauksesta.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Ja tuossa taitanee olla automaattinen ilmastointi?
Perusohje sen osalta on, että odottaa hetki akun kytkennän jälkeen tekemättä mitään, kun hakee läppien ääriasennot mm.
Aikaa tuohon tosin mennee ehkä 30s, jonka jälkeen rutinat loppuu ja homma on hoidettu. Jos virrat kytkee liian nopeasti päälle, ei pitäisi juuri ongelmia tulla - ellei sitten puhallin jätä ääriasentoja löytämättä ja sen vuoksi sitten ei välttämättä osaa puhaltaa oikeaan suuntaan/oikealla lämmöllä.
Radion koodi tulikin jo mainituksi.
Perusohje sen osalta on, että odottaa hetki akun kytkennän jälkeen tekemättä mitään, kun hakee läppien ääriasennot mm.
Aikaa tuohon tosin mennee ehkä 30s, jonka jälkeen rutinat loppuu ja homma on hoidettu. Jos virrat kytkee liian nopeasti päälle, ei pitäisi juuri ongelmia tulla - ellei sitten puhallin jätä ääriasentoja löytämättä ja sen vuoksi sitten ei välttämättä osaa puhaltaa oikeaan suuntaan/oikealla lämmöllä.
Radion koodi tulikin jo mainituksi.
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Oujee. Kiitoksia nopeista vastauksista!
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan) - Paikkakunta: Helsinki
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
75 tessu (siis se vanhempi TwinSpark eli 8-valve ketkukone) oli käyttöautona 1993-2000. Kertaakaan ei jättänyt käynnistymättä - oli sitten kesähelle tai pakkasta (joskin vähän yli -30 oli kylmintä, mitä tessu joutui kokemaan).
Öljyistä mitään tietämättömänä, käytössä oli useita vuosia Kendall puolisynteettistä (sitä "parafiini-pohjaista") - muistaakseni talvella 5W-30 ja kesällä 10W-40. Loppuaikoina sitten Shell Helix täyssynteettistä.
Mobil:in ja Esson tuolloiset täyssynteettiset oli liaan notkeita eikä voidelleet nokka-akseleita kunnolla. Edellinen omistaja oli ajellut kaksi vuotta Esson "litkulla", joten pakonokka-akselin vaihto jäi allekirjoittaneen maksettavaksi
Öljyistä mitään tietämättömänä, käytössä oli useita vuosia Kendall puolisynteettistä (sitä "parafiini-pohjaista") - muistaakseni talvella 5W-30 ja kesällä 10W-40. Loppuaikoina sitten Shell Helix täyssynteettistä.
Mobil:in ja Esson tuolloiset täyssynteettiset oli liaan notkeita eikä voidelleet nokka-akseleita kunnolla. Edellinen omistaja oli ajellut kaksi vuotta Esson "litkulla", joten pakonokka-akselin vaihto jäi allekirjoittaneen maksettavaksi

CARF948
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Noissa 8v tessuissa oli paljon valmistusvikaisia pakonokkia joten pelkästään öljyjen piikkiin sitä nokan pyöristymistä ei voi laittaa.JTN kirjoitti:Mobil:in ja Esson tuolloiset täyssynteettiset oli liaan notkeita eikä voidelleet nokka-akseleita kunnolla. Edellinen omistaja oli ajellut kaksi vuotta Esson "litkulla", joten pakonokka-akselin vaihto jäi allekirjoittaneen maksettavaksi
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan) - Paikkakunta: Helsinki
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Tämä selittääkin, miksi vajaat 170 km ajettuun 75 tessuuni on pitänyt vaihtaa pakonokka jo kahdesti (aikaeroa taisi olla reilut kaksi vuotta) - ja taas kuuluu tuttua "pakonokka mennyt" -ääntäTiige kirjoitti:Noissa 8v tessuissa oli paljon valmistusvikaisia pakonokkia joten pelkästään öljyjen piikkiin sitä nokan pyöristymistä ei voi laittaa.

CARF948
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Eiköhän tuossa ole vikana tukossa oleva öljykanava tms.JTN kirjoitti:Tämä selittääkin, miksi vajaat 170 km ajettuun 75 tessuuni on pitänyt vaihtaa pakonokka jo kahdesti (aikaeroa taisi olla reilut kaksi vuotta) - ja taas kuuluu tuttua "pakonokka mennyt" -ääntäTiige kirjoitti:Noissa 8v tessuissa oli paljon valmistusvikaisia pakonokkia joten pelkästään öljyjen piikkiin sitä nokan pyöristymistä ei voi laittaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan) - Paikkakunta: Helsinki
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Apuva - siis missä, nokka-akselissa? kannessa? "välikannessa"? lohkossa?mutt kirjoitti:Eiköhän tuossa ole vikana tukossa oleva öljykanava tms.
Joka kerta kun on otettu venttiilikoppa pois, niin kaikki on "lillunut" öljyssä - tietysti nokkia irrottamatta ei näe, josko laakeripintoja voitelevat reiät on tukossa.
CARF948
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Jos kannessa molempien nokka-akseleiden paininkuppien kolot ovat täynnä öljyä, niin silloin öljynkierron voi olettaa olevan kunnossa. Nokka-akseleissa on ollut runsaasti valmistusvikoja, karkaisu tai muu pintakäsittely epäonnistunut, seurauksena nokkien kuluminen. Nokka-akselin voi täyttöhitsata, hioa uuden(t) nokat ja nitrata uudelleen. Itselläni on ollut kolme 75 TS:ää, kaikissa on jossain vaiheessa nokkia kulunut varsinkin pakoakseleissa.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Alfan koneet on minulle tuntemattomia, mutta ilmeisesti näissä on sitten ollut valmistusviallisia nokkiakin? Fiatin 12-venttiilinen konehan oli tunnettu taipumuksestaan syödä nokka-akseleita, ja aikoinaan näki useampiakin tarinoita siitä, miten ne ei vaan kestä. Että uutta osaa laitettiin, ja kohta oli taas sama vika päällä. Niissähän nokan öljykanavistossa oli o-rengas, joka turposi tai mureni varsinkin öljyn vaihdosta ja -laadusta tinkimisen seurauksena, tunnetuin seurauksin. Monet vaihtoivat vain uutta osaa korjaamatta varsinaista vikaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Muistan kanssa hämärästi 90-luvun jossain vaiheessa olisi ollut tästä puhetta,että "susi"akseleita asennettu tehtaalla,ja oli loppu ennen 100tkm,ja seuraavilla ajettu sitten ilman ongelmia...Tiige kirjoitti:Noissa 8v tessuissa oli paljon valmistusvikaisia pakonokkia joten pelkästään öljyjen piikkiin sitä nokan pyöristymistä ei voi laittaa.JTN kirjoitti:Mobil:in ja Esson tuolloiset täyssynteettiset oli liaan notkeita eikä voidelleet nokka-akseleita kunnolla. Edellinen omistaja oli ajellut kaksi vuotta Esson "litkulla", joten pakonokka-akselin vaihto jäi allekirjoittaneen maksettavaksi
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Juu, nokat on kulutus tavaraa noissa. En tiedä onko niissä varsinaista valmistusvirhettä, ne vaan on pehmeitä ja enemmän ja vähemmän kuluneita 100tkm jälkeen. Jos jollain on kulumattomat nokat paikallaan katittomassa tessussa niin ZDDP-lisäaineistettu öljy lisää niiden käyttöikää huomattavasti. Ja sama juttu Nord koneissa.
Giulia Super -69
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
- Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta... - Paikkakunta: Espoo
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Eikös porukalla ole mitään lämppäreitä autoissaan? Ei kai se kauhean hyvää tee jatkuvasti veivata kylmänä käyntiin kovilla pakkasilla. Eikös ainakin aiemmin sanottu, että yksi kylmäkäynnistys vastaa jotain 500 kilsan ajoa.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
On, ja jos tulee äkkilähtö ilman ja pakkasta enempi kuin -15C niin kyllä karulta tuntuu vaikka hyvin lähteeki käymään.
Tuo sisälämmitinkin on ihan tehokas kans, pari tuntia päällä ja koko parkkipaikka sulaa
, toisaalta sitte ku se on lopettanu niin jääseinähän siinä auton kyljessä on.
Tuo sisälämmitinkin on ihan tehokas kans, pari tuntia päällä ja koko parkkipaikka sulaa

Noni
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan) - Paikkakunta: Helsinki
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Onko tuo ZDDP-lisäaine jotenkin "myrkkyä" katille?Gasolina kirjoitti:Jos jollain on kulumattomat nokat paikallaan katittomassa tessussa niin ZDDP-lisäaineistettu öljy lisää niiden käyttöikää huomattavasti.
CARF948
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Juu, muistelen, että valmistajien sivuilla on maininta tuosta. Tiedä sitten paljonko todellisuudessa on merkitystä Pojan 155 8V Tessua on ajettu 4-5v ZDDP aineistetulla öljyllä ja toistaiseksi katti on ok, tai ainakin päästöt on.
Giulia Super -69
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
noita zddp ainehia taitaa olla joku määrä vielä nykyöljyissäkin, määrät ovat vain pieniä ja joka luokituspäivityksessä vain vähenevät. En tiedä, millä noita korvaavat, koska jotakin on pakko olla estämässä/vähentämässä metallikosketuksia. Taitaapi olla niin,että moottoreita valmistetaan siten (kovat karkasut, rullakeinut, matalat kierrokset yms.), jotta kestävät uusimmilla oljyillä.
Siis kehitys käsikädessä. Vanhemman sukupolven motit sitten voivat olla vähän hankaluuksissa. Jotenkin niin ne pykälät tais mennä esim. että jos on joku paksu öljy, vaikkapa 10w60 ja lukee vielä purkissa racing
, niin noita wanhanajan lisäaineita saa olla enemmän. Tämä touhu liittyy näihin uusimpiin saastevehkeisiin ja puiden halaamiseen.
Aika yleisöljyä moneen paikkaa on c3 luokituksen "perus" öljyt, niistäkin kuitenkin mainitaa öljynvalmistajan sivuilla:
"C3 Huippulaatuiset öljyt, jotka pidentävät katalysaattorin ja hiukkassuodattimen ikää. Sisältävät vähemmän rikkiä ja fosforia (Mid
SAPS) kuin A3/B4-öljyt. Tuhkan muodostus alhainen. Varoitus: Eivät sovi kaikkiin autoihin. Tarkista sopivuus auton ohjekirjasta"
Siis kehitys käsikädessä. Vanhemman sukupolven motit sitten voivat olla vähän hankaluuksissa. Jotenkin niin ne pykälät tais mennä esim. että jos on joku paksu öljy, vaikkapa 10w60 ja lukee vielä purkissa racing

Aika yleisöljyä moneen paikkaa on c3 luokituksen "perus" öljyt, niistäkin kuitenkin mainitaa öljynvalmistajan sivuilla:
"C3 Huippulaatuiset öljyt, jotka pidentävät katalysaattorin ja hiukkassuodattimen ikää. Sisältävät vähemmän rikkiä ja fosforia (Mid
SAPS) kuin A3/B4-öljyt. Tuhkan muodostus alhainen. Varoitus: Eivät sovi kaikkiin autoihin. Tarkista sopivuus auton ohjekirjasta"
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan) - Paikkakunta: Helsinki
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
stoichiometric kirjoitti:Tarkista sopivuus auton ohjekirjasta"


Meni nyt vähän off-topic, mutta valmistajien "vastuuvapaus-klausuulit" on välillä vaan niin hauskoja...
CARF948
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan) - Paikkakunta: Helsinki
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Menee off-topic:ksi ja aiheesta saattaa olla jo oma thread - mutta eikö 75 tessuun löydy "tarvike-" tai "kisa-nokkia", jotka olisi kestävämpiä kuin alkuperäiset?Gasolina kirjoitti:Juu, nokat on kulutus tavaraa noissa. En tiedä onko niissä varsinaista valmistusvirhettä, ne vaan on pehmeitä ja enemmän ja vähemmän kuluneita 100tkm jälkeen.
CARF948
-
- Viestit: 196
- Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
- Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan) - Paikkakunta: Helsinki
Re: 2.0 TS käyntiin pakkasella?
Mitäs ZDDP-aineistettuja öljyjä (Suomen) markkinoilta löytyisi?Gasolina kirjoitti:Tiedä sitten paljonko todellisuudessa on merkitystä Pojan 155 8V Tessua on ajettu 4-5v ZDDP aineistetulla öljyllä ja toistaiseksi katti on ok, tai ainakin päästöt on.
Paitsi VR1 (FAQ:sta poimittua: 'Valvoline VR1 Racing Oil contains .13 percent of zinc and .12 percent of phosphorus'), jota Valvolinen valitsin tarjoaa 8v tessuun:
Koodi: Valitse kaikki
Alfa Romeo 75 (1985 - 1992) 75 2.0 Twin Spark (1986 - 1991)
Tilavuus: Voiteluaineen tilavuus 5,6 litraa
Käyttöolosuhteet: Normaali
Välit: Vaihto 10000 km / 6 kuukautta
Tuotteet: VR1 Racing Oil 10W60
CARF948