Kuskin oven sähkölukko jäässä/paskana

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Kuskin oven sähkölukko jäässä/paskana

Viesti Kirjoittaja PK »

Joo nyt kun tuli kovat pakkaset niin eipä auenneet lukot vaan onneksi tavaratilan sähkölukko auksei ja pääsin sisään avaamaan oven. Mutta nyt kuskin oven mekanismi ei naksahda keskuslukitus ei mene lukkoon. Jätin äsken sisätilalämmittimen päälle ja suuntaus ovea kohti. Niin onkos kokemuksia tai veikkauksia että liekö vielä jäässä vai särjinköhän ihan itse ton lukon... ja jos menee uusiksi niin mitä maksaa ?

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: Kuskin oven sähkölukko jäässä/paskana

Viesti Kirjoittaja PK »

Huh, väärä hälytys. Jäässä oli.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Kuskin oven sähkölukko jäässä/paskana

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Jäässä oli 166:ssakin viikon seisonnan jäljiltä. Ei auennut ulkopuolelta, mutta sisäpuolelta aukesi.
Kuskin oven keskuslukon moottori on vähän väsähtänyt, eikä voima meinaa riittää jäätyneen lukon aukaisuun. Voitelin lukot aseöljyllä ja tänään aukesi upeasti. Toki pakkastakin on ~20 astetta vähemmän...
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kuskin oven sähkölukko jäässä/paskana

Viesti Kirjoittaja Jakke »

147:n ovet ei pysy lukossa (kuskin ovi ei napsahdakaan) ja 166:n ovi pitää vetäistä kaukosäätimen painamisen jälkeen nopeasti auki, kun näkyy oikean takaoven lukko liikkuvan vähän jähmeästi. Mutta enpä ota stressiä. Tunti parkkihallissa on aina ennenkin korjannut nämä viat.

Tämä onkin miltei ainoa napinan aihe Alfan talviominaisuuksista: Lukot tahtoo vähän temppuillam jos ei huolla niitä yhtenään (toki niin ne tekee muillakin merkeillä) ja tankin luukun avaaminen vaatii joskus talviaikaan oman kikkailunsa ainakin 164, 156 ja 166 -malleissa.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Kuskin oven sähkölukko jäässä/paskana

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jakke kirjoitti:147:n ovet ei pysy lukossa (kuskin ovi ei napsahdakaan) ja 166:n ovi pitää vetäistä kaukosäätimen painamisen jälkeen nopeasti auki, kun näkyy oikean takaoven lukko liikkuvan vähän jähmeästi. Mutta enpä ota stressiä. Tunti parkkihallissa on aina ennenkin korjannut nämä viat.

Tämä onkin miltei ainoa napinan aihe Alfan talviominaisuuksista: Lukot tahtoo vähän temppuillam jos ei huolla niitä yhtenään (toki niin ne tekee muillakin merkeillä) ja tankin luukun avaaminen vaatii joskus talviaikaan oman kikkailunsa ainakin 164, 156 ja 166 -malleissa.
Niin mieltei ainoa :roll: : jäätyvät tuulilasinpesurin suuttimet ainakin 156:ssa on toinen ... ennen joulua tein 1100 km:n reissun Väli-Suomessa nollakeli-pikkupakkasessa eli päätiet vahvassa suolassa, ja neljä kertaa kävin huoltamolta hakemassa kuumaa vettä suuttimien sulattelua varten... meidän japsella ( Mitsu ja Toyotat )ja korealaisella (Kia Ceed ) ei ole havaittu tätä tai lukko-ongelmaa. Ja todellakin , se tuulilasin pesuaineen lisäysaukko on luigimaisen suunnittelun kukkanen, kai sen vielä pienemmäksikin voisi tehdä. :-D

Tankin kiinnijäätyneen luukun avaamiseen yksin ajaessa 156:ssa on hyvä kikka pistää lumiharja kiilaksi pitämään avausvipu auki ja sitten toisella lumiharjalla kevyesti naputtelemalla/raottamalla luukku auki.

Minä kestän kyllä Alfan pienet talvitemppuilut, mutta vaimo vetäisi herneen nenään tuosta. Tottahan se vaimo sanoo, että ei käyttöautoja tarvitsisi harrastaa.... :wink:



JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kuskin oven sähkölukko jäässä/paskana

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jiitee kirjoitti:
Tankin kiinnijäätyneen luukun avaamiseen yksin ajaessa 156:ssa on hyvä kikka pistää lumiharja kiilaksi pitämään avausvipu auki ja sitten toisella lumiharjalla kevyesti naputtelemalla/raottamalla luukku auki.





JT
Juuri tätä metodia käytin minäkin 156:n kanssa. Lumiharjavastaisille kanssa-alfisteille siis tiedoksi, että oikean Alfa-harrastajan tunnistaa KAHDESTA lumiharjasta :lol:

166:ssa tuo kikka ei vaan toimi, kun on pitänyt tehdä sähköinen siitä avausnapista. Tiukan paikan tullen tarvii siis kaverin tankkaushommiin. 147:ssa taas ei ole onneksi sen paremmin vaijeria kuin sähköistäkään avausta.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kuskin oven sähkölukko jäässä/paskana

Viesti Kirjoittaja palkus »

Minen nyt jummarra. Kannattaisto sinne lasinpesupyttyyn laittaa jotain pakkasen kestävääkin? Ne suuttimet mihinkään jäädy. En ole saanu kyllä pensaluukkuakaan jäähän paitsi painepesurin jälkeen->pakkaseen. Jos painepesurin jäliltä puhaltelee paineilmalla se luukun avausmekanismin, niin ei murheita sittenkään. Lukotki toimii, vaikka on ollu lämintä ja pakkasta vuorotellen.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kuskin oven sähkölukko jäässä/paskana

Viesti Kirjoittaja Jakke »

stoichiometric kirjoitti:Minen nyt jummarra. Kannattaisto sinne lasinpesupyttyyn laittaa jotain pakkasen kestävääkin? Ne suuttimet mihinkään jäädy. En ole saanu kyllä pensaluukkuakaan jäähän paitsi painepesurin jälkeen->pakkaseen. Jos painepesurin jäliltä puhaltelee paineilmalla se luukun avausmekanismin, niin ei murheita sittenkään. Lukotki toimii, vaikka on ollu lämintä ja pakkasta vuorotellen.
Sisätilanlämppäri kun sulattaa auton ikkunoista lunta ja se valuu sitten vetenä niin lukkojen kuin tankin korkinkin päältä, niin kyllä ne vaan tahtoo jäätyä. Ellei sitten pysty pitämään autoaan katon alla tai tallissa aina.

Lasinpesurin suuttiminkin tahtoo kertyä varsinkin 156:ssa jäätä ym niiden päälle, ihan riippumatta siitä millä säiliön on täyttänyt. Harvemmin se jäätyminen varmaan johtuukaan siitä, että itse pesuaine jäätyisi.

EDIT: Niin ja katsos kun täällä joissakin osissa maata on ihan oikea talvikin, eikä pelkkä monen kuukauden syksy, kuten esim. jossain lounaisessa Suomessa. :wink:
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Kuskin oven sähkölukko jäässä/paskana

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

stoichiometric kirjoitti:Minen nyt jummarra. Kannattaisto sinne lasinpesupyttyyn laittaa jotain pakkasen kestävääkin? Ne suuttimet mihinkään jäädy. En ole saanu kyllä pensaluukkuakaan jäähän paitsi painepesurin jälkeen->pakkaseen. Jos painepesurin jäliltä puhaltelee paineilmalla se luukun avausmekanismin, niin ei murheita sittenkään. Lukotki toimii, vaikka on ollu lämintä ja pakkasta vuorotellen.
Jakke jo kommentoikin tuota. Joo, kyllä asiallista täyttä tavaraa pesuaineena aina käytetty. Homma kaatuu siihen, että ne tihrusuuttimet ovat osittain ajoviimassa, ja nollakelillä ajoviimassa on jo hyvä pakkanen --> napsahtaa suuttimien kärki jäähän. Lämpövastus korjaisi asian.

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kuskin oven sähkölukko jäässä/paskana

Viesti Kirjoittaja palkus »

Noh, kyllä sitä talveakin on kohdalle sattunut. Ja ehkä onneksi, auto on vallan ulkona. Jos ne suuttimet pääsee tyhjenemään, niin sitte toki murheita tiedossa. Tuolloin on kyllä jotain vikaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Kuskin oven sähkölukko jäässä/paskana

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jiitee kirjoitti:
stoichiometric kirjoitti:Minen nyt jummarra. Kannattaisto sinne lasinpesupyttyyn laittaa jotain pakkasen kestävääkin? Ne suuttimet mihinkään jäädy. En ole saanu kyllä pensaluukkuakaan jäähän paitsi painepesurin jälkeen->pakkaseen. Jos painepesurin jäliltä puhaltelee paineilmalla se luukun avausmekanismin, niin ei murheita sittenkään. Lukotki toimii, vaikka on ollu lämintä ja pakkasta vuorotellen.
Jakke jo kommentoikin tuota. Joo, kyllä asiallista täyttä tavaraa pesuaineena aina käytetty. Homma kaatuu siihen, että ne tihrusuuttimet ovat osittain ajoviimassa, ja nollakelillä ajoviimassa on jo hyvä pakkanen --> napsahtaa suuttimien kärki jäähän. Lämpövastus korjaisi asian.

JT
Hämmästyttävää kyllä, mutta myös täällä jäätyy suuttimet ajossa (!). Ja tarkistin vielä, että pesuaine ei jäädy edes -20lämmöissä.
Ja nimenomaa lähellä nollaa, eli kostealla säällä. Kunnon pakkasella, eli siis -19 pintaan ei tuota jäätymisongelmaa ole.... :roll:
Samaa ongelmaa ei ole ollut kummankaan aikaisemman 156:n kanssa, 2.0TS '99 ja 1.8TS '03, mutta tässä '01 JTD:ssä ne todellakin jäätyvät. Ilmeisesti hukkalämpöä ei tule tarpeeksi pitämään suuttimia auki JTD:ssä, bensakoneessa kun se todellakin tuppaa olemaan *lämmin* jopa -30 pakkasella, ajon jälkeen. Bensassa kun voi hyvin käsiä lämmitellä konepellillä jo lyhyen ajon jälkeen, diisselissä se on edelleen jäässä pitkänkin lenkin jäljiltä. Ehkä tämä on se syy?

Ja joo, viimahan ei itsessään sitä jäädytä - vaan nimenomaa pakkanen. Jos sieltä jää pelkkää vettä vähän suuttimiin eikä viiman ansiosta konehuoneesta tule kuumaa ilmaa kuivaamaan/lämmittämään, se jäätyy? En tiedä. Jotain tällaista sen on oltava - sillä 5min parkissa tyhjäkäynnillä ja suuttimet ovat auki, mutta tässä viaheessa se konepeltikin on jo alkanut hieman lämmetä...

Vastaa Viestiin