156 ratti suoraan?
Valvoja: Moderators
156 ratti suoraan?
Apua, ratti pistää silmään, ei ole suorassa (156 vm -98).
Tietääkö joku, miten ratin voi irrottaa ja kiinnittää suoraan? (airbag)
Tietääkö joku, miten ratin voi irrottaa ja kiinnittää suoraan? (airbag)
Jari
Re: 156 ratti suoraan?
Niin on minullakin hieman vinossa,sen jälkeen kun oli takatukivarren vaihdon vuoksi kulmat tarkastusessa.jariay kirjoitti:Apua, ratti pistää silmään, ei ole suorassa (156 vm -98).
Tietääkö joku, miten ratin voi irrottaa ja kiinnittää suoraan? (airbag)
Luultavasti oli jotain säädetty eikä ratti ole ollut suorassa.
Ainoa tapa taitaa olla säätää kulmat kun ratti on suorassa.
Rattia voi muuten olla aika vaikea saada suoraan,kun hammastuksesta riippuen saattaa yhdenkin pykälän siirto muuttaa ratin toiseen suuntaan vinoon.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Juu, kyllähän se vika luultavasti on ratin sijaan raidetangonpäiden säädössä. Joku on tehnyt pyöränkulmien säädön hutiloiden.
Ratin asennon pitäisi korjaantua säätämällä etupään auraus KUNNOLLA kohdalleen. Pitäisi kai tehdä jotakuinkin niin, että ratti käännetään keskelle ja lukitaan siihen, minkä jälkeen fillareiden asennot säädetään yksitellen kohdalleen laserilla tms. hyperteknisellä härpäkkeellä. Tuo on äkkiä tehty, joten ei luulisi maksavan maltaita.
Itse olen käyttänyt low tech -vaihtoehtoa, eli mittatangon kanssa auraus kohdalleen, tsekataan ratin asento, korjataan asentoa säätämällä toista raidepäätä sisään- ja toista ulospäin ja tarkastetaan säätö + asento. Pitäisi noin kotikonsteinkin saada kohdalleen toleranssilla +/- milli. Vaan suosittelen silti uudenkarheaan autoon "virallista" säädätystä jossain asiantuntevalla pajalla.
Ratin asennon pitäisi korjaantua säätämällä etupään auraus KUNNOLLA kohdalleen. Pitäisi kai tehdä jotakuinkin niin, että ratti käännetään keskelle ja lukitaan siihen, minkä jälkeen fillareiden asennot säädetään yksitellen kohdalleen laserilla tms. hyperteknisellä härpäkkeellä. Tuo on äkkiä tehty, joten ei luulisi maksavan maltaita.
Itse olen käyttänyt low tech -vaihtoehtoa, eli mittatangon kanssa auraus kohdalleen, tsekataan ratin asento, korjataan asentoa säätämällä toista raidepäätä sisään- ja toista ulospäin ja tarkastetaan säätö + asento. Pitäisi noin kotikonsteinkin saada kohdalleen toleranssilla +/- milli. Vaan suosittelen silti uudenkarheaan autoon "virallista" säädätystä jossain asiantuntevalla pajalla.
- Epäkelpokeräilijä -
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
säädä raidetangonpäitä
eli pyörität kummaltakin puolelta yhtäpaljon samaan suuntaan niin pyöränkulmat säilyy ja ratin asento muuttuu. Jostain käsittämättömästä syystä tuo tahtoo aina jäädä liikkeissäkin tekemättä pyäränkulmiensäädön tai ohjausnivelten vaihdon yhtydessä.
Löysäät vain lukkomutterin ja pyörität vasemmalta vaikka 2 kierrosta ja oikelle sama homma ja katot kuinka rattin asento muuttu, kunnes se on suorassa ja kiristät taas lukkomutterit.
Löysäät vain lukkomutterin ja pyörität vasemmalta vaikka 2 kierrosta ja oikelle sama homma ja katot kuinka rattin asento muuttu, kunnes se on suorassa ja kiristät taas lukkomutterit.
MP
Kannattaa nyt kuitenkin mitata auraus kohdilleen ennen ja jälkeen säädön. Mittakepilläkin saa riittävän tarkkaan verrattuna siihen ettei tarkista ollenkaan.
Tuo alkuperäinen syyhän ratin vinossa oloon voi olla vaikka kuoppaan tai katukiveykseen ajaminen, jolloin toinen pyörän kulmat ovat menneet harakoille. Eli nyt saattaa pyörissä olla täysin väärä aurauskulma, joka pysyy siellä vielä senkin jälkeen jos kummaltakin puolelta säätämällä saadaan ratti suoraan. Tuloksena huono ajotuntuma ja renkaiden nopea kuluminen.
Joskus aikoinaan minulla oli silloisessa Kadettissa ratti oli ajossa noin 30 astetta vinossa, mutta se korjaantui pelkällä renkaiden tasapainoituksella (renkaat eivät edes kovasti ravistaneet satasen vauhdissa). En vieläkään ymmärrä miksi niin tapahtui... en usko että huoltoasemalla oltaisiin pyöränkulmiin samalla koskettu niistä laskuttamatta.
Tuo alkuperäinen syyhän ratin vinossa oloon voi olla vaikka kuoppaan tai katukiveykseen ajaminen, jolloin toinen pyörän kulmat ovat menneet harakoille. Eli nyt saattaa pyörissä olla täysin väärä aurauskulma, joka pysyy siellä vielä senkin jälkeen jos kummaltakin puolelta säätämällä saadaan ratti suoraan. Tuloksena huono ajotuntuma ja renkaiden nopea kuluminen.
Joskus aikoinaan minulla oli silloisessa Kadettissa ratti oli ajossa noin 30 astetta vinossa, mutta se korjaantui pelkällä renkaiden tasapainoituksella (renkaat eivät edes kovasti ravistaneet satasen vauhdissa). En vieläkään ymmärrä miksi niin tapahtui... en usko että huoltoasemalla oltaisiin pyöränkulmiin samalla koskettu niistä laskuttamatta.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 19 Touko 2003, 01:49
- Paikkakunta: Helsinki
Ruori suoraan
Kannattaa viedä suunnattavaksi. Ei maksa paljoa ja parhaassa tapauksessa säästät hommalla rengasparin hinnan (nimim. kokemusta on). Lisäksi kun homman hoitaa liikkeessä niin sinulla on oikeus avautua säätäjälle, jos ratti ei tulekaan suoraan, mutta yleensä jos kaikki osat ovat ehjiä, ratti asettuu suoraan "itsekseen" kun suuntaus on hoidettu. Tuon ikäisessä autossa kulmien tarkistus on muutenkin kohdallaan, jos niitä ei ole tsekattu aiemmin kertaakaan....