Moi!
Mikähän vaivaa ilmastointia, kun vasemmalle tulee lämmintä ja oikealle kylmää, vaikka "mono" on päällä?
Oma arvio on, että kylmä on oikein ja lämmin väärin, koska lämpö on säädetty alimmalle mahdolliselle (16,5). Täysjäähdytys-säädöllä tulee molemmille kylmää.
t: Anssi K.
147 Automaatti-ilmastointi rikki?
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 147 Automaatti-ilmastointi rikki?
Lämpöanturivialta kuulostaa. Tuollahan on muutama anturi sisällä ja toki ulkonakin, en nyt muista missä ketjussa tällaisesta keissistä oli juttua (ehkä tyhmiä kysymyksiä-ketjut?)... Siinä taisi kuitenkin syynä olla yksi tai useampi sisäilmaa mittaavista antureista sökönä? Täyskuuma tai täyskylmä kun ohittaa anturin ja se puskee just niin kylmää tai kuumaa kuin kykenee, muutoin mennään
anturiohjauksella.
Se, mikä oli ongelma-anturi, on itselleni muistin hämärässä. Jos löytyy testeri, ei muuta kuin climaan kiinni katsomaan lämpötiloja ja etsimään se yksi, joka näyttää täysin huuhaata?
anturiohjauksella.
Se, mikä oli ongelma-anturi, on itselleni muistin hämärässä. Jos löytyy testeri, ei muuta kuin climaan kiinni katsomaan lämpötiloja ja etsimään se yksi, joka näyttää täysin huuhaata?
Re: 147 Automaatti-ilmastointi rikki?
Ok, kiitoksia paljon vinkeistä! Siispä pari jatkoihmettelyä:
1) Onko ilmaissoftaa, jolla nuo ilmastoinnin lukemat saa ulos?
2) Missä hitossa se OBD-liitin sijaitsikaan 147:ssa? Muistelen, että jossain ratin vasemmalla puolella, mutta en sitä nyt enää löytänytkään.
3) Missä nuo ilmastoinnin anturit sijaitsevat ja onko ne helppo vaihtaa? Onko niiden paikoista ja vaihtamisesta jotain dokumenttia olemassa?
t: Anssi
1) Onko ilmaissoftaa, jolla nuo ilmastoinnin lukemat saa ulos?
2) Missä hitossa se OBD-liitin sijaitsikaan 147:ssa? Muistelen, että jossain ratin vasemmalla puolella, mutta en sitä nyt enää löytänytkään.
3) Missä nuo ilmastoinnin anturit sijaitsevat ja onko ne helppo vaihtaa? Onko niiden paikoista ja vaihtamisesta jotain dokumenttia olemassa?
t: Anssi
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 147 Automaatti-ilmastointi rikki?
1) DnEcuDiag on maksuton, sillä tietääkseni pääsee myös ilmastointiin
2) Pitäisi löytyä sulakerasian kannen takaa, ratin vasemmalta puolelta paneeli auki. En tiedä 147:sta, mutta 156:ssa se on siellä ja paneeli aukeaa ALHAALTA taaksepäin vetäen, EI ylhäältä (ylhäällä saranatyyliset tapit). HUOM: tästäkään en varma ole, millainen on ero näiden välillä
3) Tuo on hankala, koska omat silmäni, testerin kertoma ja netistä löydetty on ollut ristiriitaista. Dualzonella ilmeisesti keskikonsolissa on edessä yksi tai kaksi haistelijaa (tuhkakupin yllä), "ritilärei'än" takana. Siellä on ropelli, jonka kuuluu pyöriä ja yleisesti jumittaessaan prakailee.
Lisäksi testerin mukaan muistan Boselift-156:n Dualzonesta löytyneen tämän anturin lisäksi kaksi kappaletta putkista, eli jalkatiloihin suunnatuista tuubeista. Ja auringonvalosensori kojelaudassa ajotietokoneen näytön takana, sellainen hassu pallukka.
Sitten on tottakai ulkolämpötilan mitta, joka ainakin 156:ssa on pelkääjän peilin alapuolella.
Mutta et vastannut, että tuleeko molempiin kuumaa kun vetää täydet lämmöt? Jos tulee, niin läpät ainakin toimii molempiin suuntiin, kun kerta kylmääkin tulee täysteholla. Automaatti-ilmastoinnissa on vielä yksi vaihtoehto, sikäli kun läpät kääntyy:
Kalibrointi. Se on helppo tehdä:
Akun miinusnapa irti, odota sopiva aika (esim. 10min) ja kytke napa takaisin. Odota, että ilmastointi etsii läppien ääriasennot ja liikeradat, surisee kovasti. Tähän operaatioon toki pitää varautua radion mahdollisella koodilla ja radioasemien uudelleenhaulla, mutta muuta ei pitäisi aiheuttaa.
2) Pitäisi löytyä sulakerasian kannen takaa, ratin vasemmalta puolelta paneeli auki. En tiedä 147:sta, mutta 156:ssa se on siellä ja paneeli aukeaa ALHAALTA taaksepäin vetäen, EI ylhäältä (ylhäällä saranatyyliset tapit). HUOM: tästäkään en varma ole, millainen on ero näiden välillä
3) Tuo on hankala, koska omat silmäni, testerin kertoma ja netistä löydetty on ollut ristiriitaista. Dualzonella ilmeisesti keskikonsolissa on edessä yksi tai kaksi haistelijaa (tuhkakupin yllä), "ritilärei'än" takana. Siellä on ropelli, jonka kuuluu pyöriä ja yleisesti jumittaessaan prakailee.
Lisäksi testerin mukaan muistan Boselift-156:n Dualzonesta löytyneen tämän anturin lisäksi kaksi kappaletta putkista, eli jalkatiloihin suunnatuista tuubeista. Ja auringonvalosensori kojelaudassa ajotietokoneen näytön takana, sellainen hassu pallukka.
Sitten on tottakai ulkolämpötilan mitta, joka ainakin 156:ssa on pelkääjän peilin alapuolella.
Mutta et vastannut, että tuleeko molempiin kuumaa kun vetää täydet lämmöt? Jos tulee, niin läpät ainakin toimii molempiin suuntiin, kun kerta kylmääkin tulee täysteholla. Automaatti-ilmastoinnissa on vielä yksi vaihtoehto, sikäli kun läpät kääntyy:
Kalibrointi. Se on helppo tehdä:
Akun miinusnapa irti, odota sopiva aika (esim. 10min) ja kytke napa takaisin. Odota, että ilmastointi etsii läppien ääriasennot ja liikeradat, surisee kovasti. Tähän operaatioon toki pitää varautua radion mahdollisella koodilla ja radioasemien uudelleenhaulla, mutta muuta ei pitäisi aiheuttaa.
Re: 147 Automaatti-ilmastointi rikki?
Eipä auttanut akkujohto-resetointi. Surinaa kuului pitkän aikaa, mutta sama vika päällä.
30C-asennolla tulee lämmintä, mutta jälleen toisesta hieman eri lämpöistä.
Täyskylmällä tulee molemmista täyskylmää ja täyskuumasta kuumaa.
30C-asennolla tulee lämmintä, mutta jälleen toisesta hieman eri lämpöistä.
Täyskylmällä tulee molemmista täyskylmää ja täyskuumasta kuumaa.