Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
5
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
44
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
73
17%
Ostan sitten joskus
240
57%
Tuskin
41
10%
En ikinä
12
3%
 
Ääniä yhteensä: 424

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Werneri kirjoitti:
25 Tammi 2021, 17:14
Mites te joilla on Diesel Giulia (tai Stelvio), onko ollut ohjelmaa tuon SCR (AdBlue) systeemin kanssa. Paljonko tuota urealientä käytännössä kuluu? Entäs pakkaset? Kiinnostaisi kuulla, enkä nyt äkkiä löytänyt tästä juttua.
Mistäs vuosimallista alkaen tuo AdBlue-systeemi on tullut? Ainakaan omassa 2016 ei ole moista.

Ihan toiseen asiaan. Onko joku päivitellyt auton infotainment-softaa itse? Lähinnä hirvittää, mitäs sitten tekee jos iskee blue screen tms. kesken päivitysprosessin Alfan tauluun... Täällä on ohjeet ja ohjelmistot.
Muistaakseni omassa on joku hyvin antiikkinen versio, ja uusin saatavilla oleva tähän vuosimallin taitaa olla tuo 002.010.043.

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Jotenkin kuvittelin, että 2014 voimaan tullut euro 6 päästörajat vaatisi Dieselissä tuon AdBlue systeemin. Meneekö Giulia rajojen alle ilman SCR:ää?

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Ei ainakaan kesällä 2017 valmistetussa diesel stelviossa ole SCR:ää. Liekkö uudemmissakaan?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
JT Newman
Viestit: 334
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Cloverleaf kirjoitti: Ihan toiseen asiaan. Onko joku päivitellyt auton infotainment-softaa itse? Lähinnä hirvittää, mitäs sitten tekee jos iskee blue screen tms. kesken päivitysprosessin Alfan tauluun...
Olen tehnyt, ei mitään ongelmia. Jonkin aikaa sai ajella kylillä, jotta päivitys meni läpi. Ei huolta murhetta. Ajoin jenkkipäivitykset sisään, kun kokeilin vaikutusta radion ongelmiin. Ei korjannut niitä, mutta eipä ainakaan huonontunut, joten kyllä sen uskaltaa tehdä.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Avatar
JT Newman
Viestit: 334
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JT Newman kirjoitti:
25 Tammi 2021, 18:21
Adblue tuli 2019-malleihin. https://www.fleetnews.co.uk/news/manufa ... suv-ranges
Euro 6 vehkeet FCA sai onnistumaan ilman sinistä pissaa mutta Euro 6d myötä kehiin tuli AdBleu.

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Werneri »

^^ OK. Kiitos. Tuohan on helpottava uutinen jos joskus Dieseliä sattuisi katselemaan. Yksi vikakohde vähemmän jos ei ole tuota SCRää.

MikkoMM
Viestit: 8
Liittynyt: 25 Tammi 2019, 23:39
Car(s): Gtv 3.0 V6 24V '98
Ex: 75 TS '90
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MikkoMM »

Miten pahasti Giuliat ruostuu, onko asiasta kokemuksia tai tietoja? Mikäli muistatte menneitä aikoja, niin sekä 156 ja 159 malleja kehuttiin aikanaan että ei ole ruostetta. Oma 75 TS oli kanssa suht ruosteeton 8 vuoden ikäisenä (jolloin se ruostesuojattiin), mutta >15 vuoden kohdalla asia oli toisin. Nykyinen Gtv '98 näyttää hyvältä, mutta se ei olekaan suolaa nähnyt.

Mutta, mutta.

Usan palstoilla on useampia autoja, jossa ruostuu peräluukku sisäpuolelta (https://www.giuliaforums.com/threads/ru ... lid.44142/). Ovien kiinnitysruuvit samoin (https://www.giuliaforums.com/threads/rust-issues.46738/)

Tyypillisestihän Alfoista menee helmat rikki (ruostuvat lähinnä sisäpuolelta). Kun linkin kuvia katselee, Giuliassa saattaa päästä aikas helpolla suihkuttamaan helmakoteloiden joihinkin osuuksiin suoja-aineita (etupyörän sisälokarien takaa - linkin kuva frontMountingPoints, sekä helmalevikkeiden kiinnikkeiden rei'istä). Etupyörän takana näyttäisi olevan täysin avoin rakenne (frontMountingPoints kuva), jonne suoja-aineita kannattanee laittaa pian.
https://www.giuliaforums.com/threads/ho ... val.45020/

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Noniin, tänään Alfa ei lähtenytkään käymään ensiyrittämällä. Ja kaikki tieto perustuu toisen käden ulosantiin.

Aikansa virtoja pois käyttämällä oli lähtenyt ja jätti tauluun moottorinhäiriövalon, lukaisin koodit kun auto saapui kotiin:
- P1279-00 - Starter motor signal (plausibility)
- U1713-2F - Engine control (NCM)
- B1040-64

Ensimmäinen ajatus oli että kuuluisa starttirele sielä oireilee, mutta kahdesta viimeisestä koodista voisi päätellä että akku. Mikäli ymmärsin oikein niin starttirele ongelma ei sytytä häiriövaloa?

Akun jännite suoraan navoista mitattuna 12,3 v, tosin autolla ejttu 70 km tämän episodin jälkeen.

Autohan oli 2.2 jtdm -18, mittarissa 37 tkm

JanV
Viestit: 327
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Tais olla kutakuinkin samat koodit kun kerran sain -2x pakkasella ja auto oli seissyt viikon verran. Sama juttu et muutaman kerran joutu virtoja jumppaamaan ennenkuin suostu starttaa. Tästä huolto oli todennut että alhainen jännite aiheuttanut.
Starttirele taas antaa ihan vian starttireleestä, mutta kyllä sekin vikavalot tauluun lyö.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Jos ja kun tässä joutuu akkukaupoille rientämään, niin mikä se akku nyt pitää olla?

AGM Start&Stop akku? Onko muita huomion arvoisia asioita?

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

Varta G14 AGM 95 Ah tuli kesällä laitettua..

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Varta 80 Ah EFB laitettiin joulukuussa AutoMilanossa. S&S ei ole juuri toiminut sen jälkeen, mutta en tiedä onko kyse vain normaalista talvitoiminnallisuudesta vai onko akku alimitoitettu/epäsopiva Giulian latausälylle.

Avatar
Mikkeller
Viestit: 64
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
Car(s): Alfa 159 SW Ti 1750 TBi
Paikkakunta: Kemi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Mikkeller »

Cloverleaf kirjoitti:
03 Helmi 2021, 22:26
Varta 80 Ah EFB laitettiin joulukuussa AutoMilanossa. S&S ei ole juuri toiminut sen jälkeen, mutta en tiedä onko kyse vain normaalista talvitoiminnallisuudesta vai onko akku alimitoitettu/epäsopiva Giulian latausälylle.
Jos uutta akkua ei ole ladattu laturilla kunnolla täyteen niin voihan olla, että start/stop -järjestelmän jännitevaatimus ei täyty nyt. Varsinkin kun näissä kuulostaa auton oma laturi olevan melkoinen pihtari.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Mikkeller kirjoitti:
04 Helmi 2021, 09:16
Jos uutta akkua ei ole ladattu laturilla kunnolla täyteen niin voihan olla, että start/stop -järjestelmän jännitevaatimus ei täyty nyt. Varsinkin kun näissä kuulostaa auton oma laturi olevan melkoinen pihtari.
Näinpä. Diesel Stelviossa uudella akulla kun laittaa suoraan 2x 150km keikan päälle ylläpitolaturin kiinni niin amppeerit lähtevät juoksemaan hyvää tahtia useammaksi tunniksi.

Teräsmiäs
Viestit: 4
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 14:47

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Teräsmiäs »

Jos autossa löytyy Defan lohkolämmittimen pistoke keulilta, niin tämä on kyllä ehdottomasti fiksuin vaihtoehto kylkeen.
https://www.virtasenkauppa.fi/akkulatur ... defa-30500

Calixilta löytynee myös vastaava.

Avatar
JT Newman
Viestit: 334
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Giulia -17 Veloce Q4 280hp
Belvedere -58 290hp
Käfer -65 34hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Radiomoduulin vaihtoyritys huollossa, osa... 5... ? Alan seota laskuissa.

Ei onnistunut :mrgreen:

Ei saatu konffattua, ei jätetty paikalleen, koska odometer vilkkui -> proxi viturallaan. Laittoivat vanhan takaisin. Nyt sitten odotellaan, että mitä seuraavaksi. Ilmeisesti maahantuojalta tikettiä Alfalle, mutta maahantuojaa ei tuontiauto kiinnosta.... ja intter netti kertoi, että moduulin koodaukseen tarvitaan suora linkki Italiaan, jotta aktivointikoodi saadaan riipaistua sisään. Enpä tiedä, onko tehty. Odotellaan.

No mutta. Auto meni sisään 2 vian kanssa ja poistui sieltä 2 vian kanssa, joista 1 uusi.

Vetoakselit vaihdettu: check.
Radiomoduuli ei vaihdettu.
Cruise lakkasi toimimasta.

Arvelin, että proxissa jotain vikaa. Ajo Lohjalta Espooseen, auto parkkiin ja tunnin päästä läppärin kanssa takaisin. Ihmettelin hallissa kuuluvaa huminaa, ja auton flekti pyöri omiaan! No, virta päälle ja KAIKKI maailman vikakoodit tauluun, radio huutaa täysillä, mikään ei tottele. Virtoja ei saa pois napista. Peräkontille ja akkukaapeli irti.
Sen jälkeen virrat takaisin ja proxi alignmentia tekemään. Selvisi, että auto on nollautunut perusasetuksiin, jollaisena se minulle tuli. Maakoodina Sweden, normicruise ja ei automaattivaloja. Proxi läpi ja homma selvä.

Vähän väsyttävää touhua, mutta ainakaan ei rutise keula niin pahasti enää.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

"Kaikki pitäisi tehdä itse"....

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Ei mun Giulia tykkää talvesta...

Taas kun vähän pakkasta, niin moottorivalot tauluun. Ajoin 30 km, pysähdyin 10 min ja lähdin ajamaan niin tuli valo tauluun. Huoltoaseman pihalla luin koodit.

U1713
U1461
B1177
B1176
B1175
B1174
B1049

Eka tulee tauluun heti uudestaan, vaikka nollaa koodit. ECM/EMS vika. Voiko tällä ajella? Lomareissussa tien päällä ollaan...

Nippu B-koodeja on kaikkien ovien ikkunan nostimen moottorit? Viimeinen on lasinpesuri (olen poistanut releen).

Ihme settiä, eka Alfa jossa saa koodeja ihmetellä.

JanV
Viestit: 327
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Harmillisen paljon näitä ongelmia syntyy pakkasessa italianihmeelle.

Mut pari seikkaa on syytä noteerata täällä pohjoisessa.
Alfa on asentanut 80 Ah akkuja vain lämpimiin maihin. Cold weather pack autoissa on aina 95 Ah akku
Lisäksi (ei ole varmaa) mutta on väitetty että cold weather packagessa tulee mukana isompi laturi (150->180 amp)

Lähinnä koskee tuontiautoja. Lisäksi ilmeisesti diesel vaatii enemmän käynnistysvirtaa ja siksi herkempi. Tiiä sit.

Mut jotenkin Cleverleafin tapauksessa epäilisin että sun ois syytä vaihtaa tohon vielä kerran isompi akku. Sulla noita ongelmia on ollut riittävästi ja kun se start/stop ei myöskään toimi mikä viittaa jatkuvaan alhaiseen jännitteeseen.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

JanV kirjoitti:
04 Helmi 2021, 15:51
Harmillisen paljon näitä ongelmia syntyy pakkasessa italianihmeelle.

Mut pari seikkaa on syytä noteerata täällä pohjoisessa.
Alfa on asentanut 80 Ah akkuja vain lämpimiin maihin. Cold weather pack autoissa on aina 95 Ah akku
Lisäksi (ei ole varmaa) mutta on väitetty että cold weather packagessa tulee mukana isompi laturi (150->180 amp)

Lähinnä koskee tuontiautoja. Lisäksi ilmeisesti diesel vaatii enemmän käynnistysvirtaa ja siksi herkempi. Tiiä sit.

Mut jotenkin Cleverleafin tapauksessa epäilisin että sun ois syytä vaihtaa tohon vielä kerran isompi akku. Sulla noita ongelmia on ollut riittävästi ja kun se start/stop ei myöskään toimi mikä viittaa jatkuvaan alhaiseen jännitteeseen.
Ajoin 300 km tuo vikavalo taulussa. Kokeilin matkalla pari kertaa nollata koodit ja vain tuo U1713 jää vainoamaan. Pitänee AutoMilanoon huomenna soitella josko ne voisi ihmetellä, kun ne sen akunkin vaihtoi....

Avatar
Raikkoo
Viestit: 214
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Meikäläisen auto on Saksan tuonti ja 95 Ah akku löytyy peräkontista. Tosin tässä on myös ratinlämmittimet yms. joten lieneekö jonkin sortin talvivarustelulla...

Vastaa Viestiin