Täällä ilmoittautuu yksi vaihdelaatikon korjannut kohtalotoveri. Tai siis isukin kanssa korjattiin, kun hänellä on nuo mekaaniset hommat hanskassa. Autolla ajettu rempan teon aikana 97tkm. Kustannukset reilusti alle 5sataa, kaikki laakerit vaihdettu ja loota/vaihdelaatikko on nyt täysin äänetön. Kuten alempana olen kirjoittanut, mielestäni tärkeää asiassa on:
-Vaihtaa kaikki laakerit
-Tarkastaa shimmit käsin
Suomenkielellä eniten tietoa M32:n korjaukseen löytyy opeliklubilta:
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 4&t=238599
Oma kirjoitukseni tuohon ketjuun löytyy tältä sivulta nimellä palehti:
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... &start=345
Tähän voisinkin näppärästi pastettaa kirjoittamani:
Morjesta pöytään!
Itse liityin viime syksynä M32-rinkiin, kun hankin Alfa 159 2.2JTS:n. Olihan se perhananmoinen pettymys huomata että lootaremppa pitää tehdä.
Remppa tehtiin isukin (mekaanisesti kokenut ja osaava kaveri) kanssa taannoin. Tässä muutamia vinkkejä remppaa harkitseville.
-Ostin täydellisen laakerisarjan ongearbox tjsp nimisestä puljusta ebayn kautta. Siis siinä tuli myös ylimääräisiä laakereitakin ja stefoja mukana + tasauspyörästön laakerit ja stefat. Suosittelen sarjaa ja paikkaa. Laakerit olivat Timkenin tuotantoa.
-6. vaihteen laakeri oli rikki ja myös muutkin laakerit olivat "pyörineen näköisiä", vaikka autolla on ajettu vain 97tkm.
-Laatikkoon vaihdettiin kaikki laakerit ja vastakoolit. Suosittelen.
-Shimmilevyt ovat laakerikopan koolien alla ja ne eivät ole mitenkään pakkana siellä, vaan siellä on yksi tietynpaksuinen levy.
-Tasauspyörästön ollessa pois paikoiltaan akseleita (yksitellen) voi pyöritellä sieltä reiästä käsin ja tunnustella shimmausta. Omassa laatikossa 1,2,5,6 -akselilta otettiin shimmiä 0,45 mm pois. 3,4,pakki -akselilta 0,15 pois ja moottorilta tuleva akseli oli suoraan hyvä vanhalla shimmillä. Tätä suosittelen tehtäväksi ehdottomasti. Kun nuo ovat kasattu aivan päin persettä tehtaalla, niin joku 0,1 mm shimmin pois ottaminen on aivan hakuammuntaa. Vaikkakin oikean suuntaista.
-Shimmilevyjä saa osteltua laakeriliikkeistä ja ihan opelin tiskiltä. Opelilla maksavat ~3e kipale ja niitä on 5 satkun välein.
-Sisäpään (kytkimen puoli) laakerit ovat nalkissa rattaiden, synkrojen, siirtäjien yms. sonnan takana. Niiden vaihtamiseen, pitää koko pötkö purkaa ja siinä pitää olla apuna kunnon ulosvetäjä + prässi yms. asiaankuuluvaa roinaa.
Täällä saa välillä sellaisen kuvan että tuo on sellainen sopiva perjantai-illan homma, mutta kyllä se on oikeasti iso työmaa ja asiallisesti tehtynä vie aikaa melkoisesti. Summa-summarum: Kun alatte tekemään remppaa, niin laatikko pyörimään kunnon pukkiin, kaikki laakerit vaihtoon ja shimmit oikeasti kuntoon käsin pyörittelemällä.
/tähän loppuu pastetus.
Itse asiaan muutama kommentti:
-Yritä / tee kaikkesi että saat kaupan purettua.
-Ei mitään romiksen laatikkoja tilalle, se saattaa olla huonommassa kunnossa kuin autossa kiinni oleva!
-Ei mitään pelkän rikkinäisen laakerin vaihtoa, sitäkin paljon harrastetaan että vaihdetaan vaan se 1,2,5,6 -vaihteen akselin ulompi pikkulaakeri.
-Jos ei ole mekaanista kaveria apuna, niin itse tilaisin saksan ebaysta tehdaskorjatun laatikon. Siellä on paljon ooppeleita, niin on hurjasti bisnestä noiden laatikoiden korjauksillekin.