Viimeksi kun olin vaihdattamassa öljyjä korjaaja katseli huolestuneena moottoria ja mietiskeli, mistä se saattaisi vuotaa öljyä. Tämä sitten otti sen muovisuojuksen pois ja totesi, että venttiilikopan tiiviste se nähtävästi on, koska on ihan märkä koko alueelta.
Tässä sitten illan ratoksi lueskelin huoltohistoriaa. Meinasi verisuoni katketa päästä kun huomasin, että Delta auto on vaihtanut tuon tiivisteen 20 tkm sitten. Onko ne siis voinut kämmätä asennuksessa jotain koska nyt vuotaa ja onko Delta velvollinen ottamaan kantaa tähän? Syytä en tiedä, miksi tiiviste on vaihdettu, koska huollon teetti autoliike, joka tämän jälkeen auton minulle myi
No niin...nyt sitten vaikuttaa siltä että multakin on korkannut tuo venttiilikopan tiiviste Töihin tullessani huomasin auton puskevan savua vasemman eturenkaan takaa. Ei muuta kuin paskat housuun ja pelti auki. Venttiilikopan muovisuojuksen reunalta tipahteli hiljakseen öljytippoja pakosarjan ja letkulämmittimen päälle...nice. Mites on? Enempää asiaa vielä tutkimatta, lieneekö kyseessä siis revennyt venttiilikopan tiiviste?
En ole tutustunut V6 malliin, mutta tessussa sen tiivisteen asennus on tarkkaa puuhaa. Tiiviste kun on kumia joka on prässätty muotoon. Yhteen kulmaan tulee laittaa tippa tiivistemassaa, siellä kun ei kannen pultit juuri purista. Olisko tippa tullut edestä katsoen vasempaan yläkulmaan?
Tee-se-itse-tunari saa sen tiivisteen helposti kurttuun jolloin öljyt pääsee esteettä esim. tulpanreikiin.
Niki: Tiiviste vaihdetaan aina uuteen kun venakoppa irroitetaan, syystä tai toisesta.
puuha kirjoitti:
Niki: Tiiviste vaihdetaan aina uuteen kun venakoppa irroitetaan, syystä tai toisesta.
Mallien sekamelskaa: Pikahuollosta kuultua (Twin Spark), kuminen tiiviste, ei tarvitse vaihtaa jos on ehjä eikä repeämiä.
Montakohan kertaa minäkin sen kopan irroitin parin vuoden aikana? Monta, mutten kertaakaan uusinut tiivistettä, eikä koskaan vuotanut tai edes "hikoillut".
Jep jep. Tästä selvittiin tosiaan ainoastaan venakopan tiivisteen vaihdolla. Olihan tuo hikoillut jo pari vuotta öljyä, mutta huohotinjärjestelmän jäätyminen + 5000 rpm kakkonen pesässä vapautti vanhan tiivisteen tuskistaan. Uusi tiiviste 39 euroa AD-varaosamaailmasta + tunnin työ vaihtaa se.