Ajattelin epäviisaasti 155 TS:n jarrunesteitä vaihtaessani vaihtaa myös nestekytkimen nesteet, samasta säiliöstä jarrunesteiden kanssa kun tulevat. Apumies polkemaan ja ilmausruuvi auki -> uutta nestettä ei kuitenkaan alkanut tulla aiotulla tavalla ilmausruuvin kautta ulos, vaikka jarru-/kytkinnestesäiliö oli tavaraa täynnä.
Myöhemminkään lukuisista yrityksistä huolimatta ei pääsylinteri alkanut pumppaamaan nestettä kunnolla ja nyt järjestelmä ainoastaan pulputtelee ilmakuplia ja poljin on aivan hervoton. Vaihdoin jo varmuuden vuoksi nestesäiliöltä pääsylinterille (polkimen takana) menevän letkun, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.
Kävikö siis kerta kaikkiaan niin käsittämättömän huono tuuri, että pääylinteri korkkasi juuri samalla hetkellä kun avasin ilmausruuvin vai onko nestekytkimen ilmaamiseen olemassa joku kikka, jota en vielä ole kokeillut?
Nestekytkimen ilmaus?
Valvoja: Moderators
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Löysinkin jo googlettamalla hyvän vinkin, jolla sain taas pitoa kytkimeen:
"Eräs hyvä keino ilman välttämiseksi on täyttää täysin tyhjä järjestelmä alhaalta työsylinterin ilmausruuvin kautta. Öljylle tarkoitettu tippakannu (puhdas) täytetään jarrunesteellä. Kannun suuttimen ja työsylinterin ilmauksen välille pieni letkun pätkä ja pumpataan näin tippakannulla järjestelmä säiliön ylärajalle asti täyteen. Yleensä ei tarvitse ilmata lainkaan." (Lähde: http://www.saunalahti.fi/~retki/saab96/faq2.htm#kysy18)
Homma toimi hyvin - kun tippakannulla sai pikkuisen pitoa kytkimeen, toiminta alkoi kohentua normaaliin suuntaan polkemalla kytkinpoljilta ylös alas. Pikkuisen taitaa vielä olla ilmaa järjestelmässä, mutta sitä voi myös kokeilla joskus myöhemmin poistaa järjestelmästä em. lähteestä löytyviä ilmausohjeita soveltaen.
"Eräs hyvä keino ilman välttämiseksi on täyttää täysin tyhjä järjestelmä alhaalta työsylinterin ilmausruuvin kautta. Öljylle tarkoitettu tippakannu (puhdas) täytetään jarrunesteellä. Kannun suuttimen ja työsylinterin ilmauksen välille pieni letkun pätkä ja pumpataan näin tippakannulla järjestelmä säiliön ylärajalle asti täyteen. Yleensä ei tarvitse ilmata lainkaan." (Lähde: http://www.saunalahti.fi/~retki/saab96/faq2.htm#kysy18)
Homma toimi hyvin - kun tippakannulla sai pikkuisen pitoa kytkimeen, toiminta alkoi kohentua normaaliin suuntaan polkemalla kytkinpoljilta ylös alas. Pikkuisen taitaa vielä olla ilmaa järjestelmässä, mutta sitä voi myös kokeilla joskus myöhemmin poistaa järjestelmästä em. lähteestä löytyviä ilmausohjeita soveltaen.