GT:n / JTS:n suuttimen vaihto
Valvoja: Moderators
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
GT:n / JTS:n suuttimen vaihto
Suutin tilattu. Varmaan jossain ketjussa on aiheesta, mutta minkähän verran toi suuttimen vaihto vie aikaa? Siinähän saa purkaa ihan saatanasti tota myllyä. 4-sylinteri kyseessä ja ku se ei oo saanu bensaa niin rukoilen ettei muut ole saanu liikaa ja pilannu katalysaattoria.. muistaakseni uusi tohon maksaa 2000 euroa... joku puhu et jonku ralli-katalysaattorin sais halvalla. Löytyisköhan katteja käytettynä, ku kahdella tonnilla sais paljon muutakin kuten lavan Koffia...
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: GT:n / JTS:n suuttimen vaihto
Itsellä on parhaillaan suuttimet irti 156 jts. Irroitin putken kaasuläpälle, kaasuläpän, muovisen imusarjan ja sittten alumiinisen. +Liittimiä ja pieniä letkuja. Siinä imusarjan ja moottorin välissä menee pa-putku, niin ensiksi pitäisi irroittaa pa-pumpun rele ja startata pa-paineet pois.
Projektiketjustani (156 jts sele huoltoja ja Sprint hitsausta) löytyy vähä lisätietoa.
Voin kirjoittaa paremmat ohjeet Su illal tai maanantaina jos tarvitsee. (Tai neuvoa puhelimes tms.)
Tosin auton luona käyn seuraavan kerran vasta viikon päästä, joten sitä ennen menee ohjeet kuvien ja muistin varassa.
Itsellä meni vuos, ennen kuin löyty tarpeeksi motivaatiota keksiä miten suuttimiin pääsi käsiksi
Projektiketjustani (156 jts sele huoltoja ja Sprint hitsausta) löytyy vähä lisätietoa.
Voin kirjoittaa paremmat ohjeet Su illal tai maanantaina jos tarvitsee. (Tai neuvoa puhelimes tms.)
Tosin auton luona käyn seuraavan kerran vasta viikon päästä, joten sitä ennen menee ohjeet kuvien ja muistin varassa.
Itsellä meni vuos, ennen kuin löyty tarpeeksi motivaatiota keksiä miten suuttimiin pääsi käsiksi

Suoraan vaan suoraa
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Re: GT:n / JTS:n suuttimen vaihto
Garmund - kiitos tiedoista. Teetän tuon homman korjaamolla, siksi kiinnostaa mitä se ottaisi aikaa etteivät ala kusetteleen. Aikamoiselta työmaalta se kyllä näyttää...
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: GT:n / JTS:n suuttimen vaihto
Nyt kun tietää, miten homma menee, niin varmaan paris tunnissa, hyvillä työkaluilla saisin purettua suuttimen esiin. Oiskohan ollut tyhmiä kysymyksiä 156 ketjussa joku oli teettänyt alle 400 e osineen suuttimen vaihdon Virossa. Eli, jos siulla oma osa, niin luulisi alle 400e työllä saavan Suomessakin.
Mie suosittelisin, että vaihdatat imusarjan metallitiivisteen samalla uuteen. Itselläni se näytti siltä, että olisi vuotanut. Tosin tautaa gt:n kone olla parempi, kuin tuo pre fl 156:sen. 10-25e osa se tiiviste. Mie pesetin samalla, kun ne nyt on esillä, kaikki suuttimet ultraäänipesussa. Englannin foorumilla suosittelivat myös puhdistamaan suuttimien ohjausboksin puolelta suuttimiin menevät sähköjohtojen liittimet.
Mie suosittelisin, että vaihdatat imusarjan metallitiivisteen samalla uuteen. Itselläni se näytti siltä, että olisi vuotanut. Tosin tautaa gt:n kone olla parempi, kuin tuo pre fl 156:sen. 10-25e osa se tiiviste. Mie pesetin samalla, kun ne nyt on esillä, kaikki suuttimet ultraäänipesussa. Englannin foorumilla suosittelivat myös puhdistamaan suuttimien ohjausboksin puolelta suuttimiin menevät sähköjohtojen liittimet.
Suoraan vaan suoraa
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Re: GT:n / JTS:n suuttimen vaihto
No nyt sain autoon uuden suuttimen. Hintaa operaatiolle tuli: suutin Saksasta 136 euroa ja tyä 150 euroa, nii äkkiä laskettuna 286 euroa. Olivat kuulemma kiroilleet ääneen korjaamolla...
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: GT:n / JTS:n suuttimen vaihto
Joku joka on vaihtanut suuttimen esim. Garmund voisi laittaa ohjeet jos mahdollista. 

Re: GT:n / JTS:n suuttimen vaihto
Tuolle voisi olla käyttöä, viikonloppuna 156 jts.n hihnoja vaihdellessa tuli kurkattua tulpat samalla, ja kolmosen tulppa oli puhtaampi kuin muut.
Lienee kyseessä kuseva suutin?
Lienee kyseessä kuseva suutin?
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: GT:n / JTS:n suuttimen vaihto
Laitan pestyt (+ yksi uusi käytetty) suuttimen paikoilleen viikonloppuna. Voisin sen jälkeen yrittää kirjoittaa ohjeentynkää. Ei tullut otettua irroituksesta kunnon kuvia, niin voisi tossa samalla kuvata ja olisi sitten paremmin mielessäkin, mitä kaikkea irroitin.
Selvästi paskin homma oli muovisenimusarjan irroitus, senverta ikävässä paikaa ne kiinnikeet.
Sait kyllä halvalla homman teetettyä
Selvästi paskin homma oli muovisenimusarjan irroitus, senverta ikävässä paikaa ne kiinnikeet.
Sait kyllä halvalla homman teetettyä

Suoraan vaan suoraa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: GT:n / JTS:n suuttimen vaihto
^ & @PK
Ne on katsoneet, et se ei eroa juurikaan TS:stä, jossa olis ehkä helpompi homma
Ei varmasti katso toiste
Ne on katsoneet, et se ei eroa juurikaan TS:stä, jossa olis ehkä helpompi homma

Ei varmasti katso toiste

- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: GT:n / JTS:n suuttimen vaihto
Mikähän muuten on tossa, että aina kun on jotain ongelmaa, niin se on kolmonen. Oli sitten suutin tai puola 

Suoraan vaan suoraa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: GT:n / JTS:n suuttimen vaihto
Mahtaiskohan lämpötilalla olla tekoa asian kanssa?
TS:ssä ainakin taitaa kolmonen olla se, mikä käy kuumimpana pakosarjan ymv. takia... Jos näin niin sehän toki aiheuttaa ylimäärästä kuormaa. JA koska se on myös "koneen keskellä", ilmavirran vaikutus on heikointa jne. yms?
TS:ssä ainakin taitaa kolmonen olla se, mikä käy kuumimpana pakosarjan ymv. takia... Jos näin niin sehän toki aiheuttaa ylimäärästä kuormaa. JA koska se on myös "koneen keskellä", ilmavirran vaikutus on heikointa jne. yms?
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: GT:n / JTS:n suuttimen vaihto
Pöh ihan liian loogiselta kuulostavia syitä! Miun teoria on, että Vatikaani, katolinen kirkko, dumppaa kaikki pappien nuorista neitsyeistä pois manaamat pahat henget jts/ts koneiden kolmoissylinteriin. Pääsevät näin eroon niistä ja ne pahat henget sitten ovat syy 156:sten oikutteluun.
Suoraan vaan suoraa
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: GT:n / JTS:n suuttimen vaihto
^noilla syillä olis kakkonen, kuivana. 

"puhun niin totta kuin osaan"
Re: GT:n / JTS:n suuttimen vaihto
Niin, kolmosen puola on vaihdettu kesälläGarmund kirjoitti:Mikähän muuten on tossa, että aina kun on jotain ongelmaa, niin se on kolmonen. Oli sitten suutin tai puola

- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: GT:n / JTS:n suuttimen vaihto
^^Eiköhän jötsissäkin rivinelosena tulitusjono ole 1-3-4-2, eli kolmonen vähän niinkun on kakkone -, ikuinen kakkonen.
Mites seokset? Jakautuuko imusarja niin tasaisesti, että ilmaa menee varmasti joka pyttyyn samaa tahtia, kun se kuitenkin mitataan yhdessä köntissä ennen plenumia? Lambdat taitaa mennä 2-2 (1+2 ja 3+4?), eli jos saman lambdan sisällä jakautuu ilma epätasaisesti, niin se ei näy lambdoillakaan.
Entäs jäähdytyskierto? Voisiko se antaa mahdollista kontribuutiota yhden pytyn mahdolliseen epätasaiseen jäähdytykseen ja sitäkautta lämpötilaan?
Mites seokset? Jakautuuko imusarja niin tasaisesti, että ilmaa menee varmasti joka pyttyyn samaa tahtia, kun se kuitenkin mitataan yhdessä köntissä ennen plenumia? Lambdat taitaa mennä 2-2 (1+2 ja 3+4?), eli jos saman lambdan sisällä jakautuu ilma epätasaisesti, niin se ei näy lambdoillakaan.
Entäs jäähdytyskierto? Voisiko se antaa mahdollista kontribuutiota yhden pytyn mahdolliseen epätasaiseen jäähdytykseen ja sitäkautta lämpötilaan?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: GT:n / JTS:n suuttimen vaihto
Muistinpa tuossa että vaihdoin suuttimet myös. Ensin yhden. Sitten taas yhden. Ja lopulta kaikki. Ohjeita en osaa antaa koska vaihdosta jo kolme vuotta ja muisti on mitä on... Se imusarjan alapuolella oleva kiinnike meinas viedä hermot ennenkun tajusin irroittaa sen. Pari kuvaa silti tuosta:
- Liitteet
-
- Kuva0084.jpg
- (184.46 KiB) Tiedosto ladattu 1587 kertaa
-
- Kuva0085.jpg
- (185.21 KiB) Tiedosto ladattu 1587 kertaa
-
- Kuva0082.jpg
- (188.61 KiB) Tiedosto ladattu 1587 kertaa
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: GT:n / JTS:n suuttimen vaihto
Imusarja jakaa tasasesti. Lambdat menee 1+4 ja 2+3. Kannessa on kovin samannäköset jäähykanava, täyty vähän tutkia vielä kyllä. Tosta on otettu 165hp melko maltillisilla kierroksilla, se kansi on aika asiallinen kuitenkin. 2L vapareita on toki tehokkaampia pilvin pimein, mutta vääntö ja kierrokset huomioiden sitten jo hieman vähemmmän.Polforea kirjoitti:^^Eiköhän jötsissäkin rivinelosena tulitusjono ole 1-3-4-2, eli kolmonen vähän niinkun on kakkone -, ikuinen kakkonen.
Mites seokset? Jakautuuko imusarja niin tasaisesti, että ilmaa menee varmasti joka pyttyyn samaa tahtia, kun se kuitenkin mitataan yhdessä köntissä ennen plenumia? Lambdat taitaa mennä 2-2 (1+2 ja 3+4?), eli jos saman lambdan sisällä jakautuu ilma epätasaisesti, niin se ei näy lambdoillakaan.
Entäs jäähdytyskierto? Voisiko se antaa mahdollista kontribuutiota yhden pytyn mahdolliseen epätasaiseen jäähdytykseen ja sitäkautta lämpötilaan?
"puhun niin totta kuin osaan"